Proprioceptive Neuromuscular Facilitation


Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF) merupakan satu set senaman yang advance untuk meregangkan otot dan menggalakkan keupayaan melentur(flexibility). Dengan PNF, kumpulan otot diletakkan dalam rutin regangan dan penguncupan.  Kaedah senaman ini secara teknikalnya sering digunakan dalam proses rehabilitasi oleh sebab tahap keberkesanannya sangat terbukti, ia juga membantu dalam meningkatkan kekuatan(strength) kumpulan otot tertentu.  Perkara yang perlu diambil kira sebelum melakukan PNF  Teknik regangan PNF akan menyebabkan berlaku peningkatan sedikit tekanan tambahan kepada otot-otot tertentu secara spesifik. Ini akan meningkatkan risiko kepada kecederaan terhadap tisu-tisu lembut di dalam tubuh badan. Sebaiknya, sebelum melakukan aktiviti PNF, anda digalakkan untuk meningkatkan keupayaan fizikal terlebih dahulu dengan melibatkan diri dengan latihan conditioning atau lebih baik mendapatkan urutan sukan secara berkala. Juga, aktiviti warm-up dan cooling-down perlu dititikberatkan dalam semua aktiviti fizikal yang diceburi.  Jika anda sedang berusaha untuk meningkatkan keupayaan melentur ataupun meningkatkan prestasi dalam sukan, PNF merupakan elemen yang paling penting untuk anda titik beratkan. Ia bukan sahaja membantu meningkatkan kekuatan otot dan sendi sebelum bersukan, malah ia juga membantu anda untuk mengelakkan diri daripada terdedah kepada kecederaan yang berkaitan dengan sukan yang anda ceburi. Ia juga mampu membantu dalam proses rehabilitasi bagi sesetengah individu yang sedang mengalami kecederaan. Bersukan dapat membantu dalam meningkatkan prestasi minda dan keupayaan lain dalam tubuh badan tetapi jangan abaikan aktiviti regangan kerana ia kadang kala menjadi punca kepada kelesuan dan kesakitan yang berpanjangan.  Di sini kami sertakan sedikit sedutan aktiviti regangan yang dijalankan dalam kursus asas urutan sukan yang kami anjurkan. Teknik yang digunakan merupakan teknik asas untuk diberikan kepada pelanggan sebaik sahaja tamat sesi urutan sukan. 

 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.terapisukan.com/2020/07/proprioceptive-neuromuscular.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahalini Dah Peluk Islam

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Persediaan Awal Haji

218 Fibonaci

219 Makna 99 Allah Pecahan

217 Kajian Surah Ad Dukhan The Smoke

This Is Drink Green Mango

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister