Projek Naik Taraf Landskap Menara Jam Peringatan Atkinson Dipersoalkan


lukisan projek naik taraf landskap dari tapak Menara Jam Peringatan Atkinson.
KOTA KINABALU (20 Sept): Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) sekali lagi meluluskan - tanpa memberitahu dan berunding dengan orang ramai - sebuah projek naik taraf penambahbaikan landskap dari tapak Menara Jam Peringatan Atkinson.


Tidak banyak maklumat dan perincian yang ditawarkan oleh DBKK dan kerajaan Negeri mengenai projek ini selain daripada papan pembinaan yang baru dibina di lokasi dengan lukisan reka bentuk konsep.


Jefferi Chang(Gambar), pengasas bersama Persatuan Warisan Sabah (Heritage Sabah Society) dan co-plaintiff bersama kes kehakiman Atkinson Clock Tower pada tahun 2011, menyatakan bahawa walaupun terdapat rundingan dengan orang ramai mengenai projek-projek pembangunan di bandar, perundingan yang disebut adalah bertujuan hanya untuk menjawab pertanyaan umum (tidak kira betapa tidak yakinnya jawapannya), tanpa benar-benar membenarkan perbahasan yang tepat. Walaupun projek semasa ini hanyalah projek peningkatan lanskap dari laman web ini, masih banyak persoalan mengenai projek ini yang memerlukan penjelasan terperinci.

"Mengapa, misalnya, Kerajaan memilih untuk diam mengenai projek peningkatan ini? Projek sebelumnya adalah kontroversi besar dan semakan kehakiman diajukan terhadap rancangan pembangunan sebelumnya.

“DBKK dan Kerajaan negeri seharusnya belajar dari pengalaman untuk tidak mengabaikan suara orang ramai dan keperluan untuk mendapatkan input orang ramai semasa meluluskan projek di mana ia melibatkan ruang terbuka, bangunan dan monumen. Sebenarnya, jika ada, DBKK dan kerajaan negeri Sabah harus melacak pewartaan pelan induk KK yang telah lama terhenti selama bertahun-tahun, ”jelas Jefferi dalam satu kenyataan pada hari Isnin.

Dia mengatakan bahawa orang ramai harus mempunyai hak untuk berkonsultasi secara langsung mengenai keputusan dan arah pembangunan laman web ini oleh DBKK dan bukan semata-mata oleh pemaju projek yang sering mengabaikan dan hanya mempunyai penghargaan sekunder atau sedikit untuk persekitaran semula jadi dalam reka bentuk mereka.


"Apa yang terjadi dengan sisa tanah yang dimiliki Lembaga Perumahan & Pembangunan Bandar (LPPB)? Projek sebelumnya yang melibatkan Menara Atkinson adalah projek usaha sama antara LPPB dan pemaju swasta yang dibatalkan.

Para profesional KK dan orang ramai tidak menyukai projek ini kerana bangunan tinggi boleh menjadi pemandangan menara jam warisan dan pembinaannya akan menyebabkan risiko besar runtuh ke menara jam lama dengan perubahan dan pengubahsuaian ekstrem ke lereng bukit kestabilan. Kerajaan

“Sejak itu, ada beberapa rencana pengembangan yang diusulkan untuk laman web ini. Kerajaan BN dan Warisan masa lalu belum membuat keputusan di laman web ini hingga sekarang, ”tambahnya.


Pada tahun 2010, DBKK secara tiba-tiba meluluskan rancangan untuk membina bangunan komersial 16 tingkat bersebelahan dengan sejarah menara jam tanpa perundingan awam.

Hal ini menyebabkan teriakan yang membuat banyak pihak berlainan bergabung untuk menyelamatkan menara jam dari dibanjiri oleh bangunan tinggi yang diusulkan yang diharapkan dapat mengurangkan persekitaran semula jadi yang sudah ada selama lebih dari 100 tahun.

Jefferi juga mengatakan bahawa kumpulan masyarakat sipil telah mengusulkan kepada Kerajaan untuk melepaskan konsep pembangunan bangunan berkepadatan tinggi dan mengubah keseluruhan tapak menjadi projek pembangunan taman dan rekreasi berkepadatan rendah, yang akan memakan belanja lebih sedikit dan akan melakukan lebih banyak untuk membolehkan orang ramai bersantai dan merasai hutan di sebelah bandar.


Beliau berkata, projek menaik taraf landskap sekarang tidak sebesar dan bercita-cita tinggi seperti rancangan sebelumnya yang kedua-duanya merangkumi dan termasuk menara jam sebagai sebahagian daripada reka bentuk bangunan tetapi orang ramai masih prihatin terhadap lukisan konsep yang kelihatan sejuk dengan dinding konkrit dan kekurangan pokok, yang mungkin akan menambah kawasan panas di sebuah bandar yang telah disebut dalam laporan Bank Dunia sebagai contoh kenaikan suhu luar bandar-bandar yang berlebihan sejak kebelakangan ini.

"Harus diingat - dan masyarakat perlu selalu mengingatkan pihak berwajib setempat - bahawa Kota Kinabalu dilancarkan pada tahun 2000 sebagai kota dengan tulisan" Tropical Rainforest City. "

Signal Hill Range adalah antara beberapa bungkusan hijau untuk Kota Kinabalu City yang terkenal oleh pelancong antarabangsa dan Atkinson Memorial Clock Tower adalah antara tempat Instagram terbaik di dunia. Penting bagi DBKK untuk memelihara penutup pokok kota dan mengelakkan daripada mencabut lebih banyak pokok dan menggantinya dengan bangunan tinggi dan jalan konkrit yang berfungsi untuk mengaburkan keindahan persekitaran semula jadi.

"Seseorang akan beranggapan bahawa dengan banjir kilat yang berulang di Kota Kinabalu - sesuatu yang telah diramalkan oleh pengulas laporan Bank Dunia tersebut - pihak berkuasa tempatan di Sabah akan berusaha untuk meredakan ketakutan orang ramai mengenai projek-projek pembangunan di bandar melalui perundingan yang tepat," katanya kata.

SOURCE: The Borneo Post

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/projek-naik-taraf-landskap-menara-jam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menara Jam Atkinson Australian Place Dinaiktaraf

Menara Jam Atkinson Australian Place Dinaiktaraf

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 378 hits
Menara Jam Atkinson Ikuti kami di Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah klik KOTA KINABALU Dewan Bandaraya Kota Kinabalu sedang menaiktaraf kawasan Menara Jam Atkinson dan Australian Place sini Mayor Bandaraya Kota Kinabalu Noorliza Aw...
Menara Hotlink Maxsis

Menara Hotlink Maxsis

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 337 hits
Menara Hotlink MaxsisAsalamualaikum Dan Salam Sejahtera Salam bloggers dan salam kepada semua pembaca maya Terima kasih anda klik laman Blog Etuza Semoga pembacaan di laman ini anda jumpa sesuatu yang bermanfaat Menara Internet cable sepert...
Mengapa Rayu Untuk Nafikan Taraf Kerakyatan Adil Kumpulan Peguam Soal Kerajaan

Mengapa Rayu Untuk Nafikan Taraf Kerakyatan Adil Kumpulan Peguam Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 142 hits
MALAYSIA NOWLawyers for Liberty berkata kebimbangan kerajaan berhubungan keselamtan negara adalah tidak masuk akal Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan anak kelahiran luar negara wanita Malaysia yang berkahwin dengan lelaki asing berhak ...
Membzir Lantikan Taraf Menteri Ada Kepentngan Politik

Membzir Lantikan Taraf Menteri Ada Kepentngan Politik

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 404 hits
Siapa yang melantik dari awal lagi atas tujuan politik juga memang disengajakan memang dirancang perlantikan itu atas faktor politik
3 Anak Pasangan Buta Ke Menara Gading

3 Anak Pasangan Buta Ke Menara Gading

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 174 hits
Azmi dan Noraini yang sentiasa bersama sama ke mana mana saja BACHOK Jerit perih yang dilalui pasangan suami isteri buta membesarkan tiga anak mereka dengan hasil jualan minyak angin dan tisu terbalas dengan kesemuanya berjaya menjejakkan k...
Ditemui Selepas 6 Hari Hilang Di Gunung Remaja Kata Hanya Hilang Beberapa Jam Ada Nenek Bagi Makan

Ditemui Selepas 6 Hari Hilang Di Gunung Remaja Kata Hanya Hilang Beberapa Jam Ada Nenek Bagi Makan

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 263 hits
Seorang pemuda berumur 14 tahun yang dilaporkan hilang sewaktu mendaki Gunung Guntur Garut Jawa Barat Indonesia ditemui selamat selepas 6 hari operasi mencari dan menyelamat dilakukan Muhammad Gibran Arrasyid telah dilaporkan hilang selama ...
Wanita Tinggal Bersama Mayat Suami Anak 48 Jam

Wanita Tinggal Bersama Mayat Suami Anak 48 Jam

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 269 hits
Wanita tinggal bersama mayat suami anak 48 jam KANGAR Seorang lelaki warga emas dan anak lelakinya ditemui mati dipercayai akibat jangkitan Covid 19 di Taman Datuk Setia Jalan Kaki Bukit dekat sini petang tadi Mayat Bakar Yaacob 79 dan Ahma...
Makanan Yang Boleh Bersihkan Dan Sihatkan Paru Paru Dalam 72 Jam

Makanan Yang Boleh Bersihkan Dan Sihatkan Paru Paru Dalam 72 Jam

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 530 hits
Bahkan para perokok pun tahu bahaya merokok bagi kesehatan tapi tidak semua dari mereka mampu berhenti terutama jika telah menjadi perokok aktif selama bertahun tahun Di artikel pengensehat com kali ini kita akan membahas empat jenis makana...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air