Program Penghantaran Pelajar Cemerlang Ke Luar Negara 2021


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara 2021 ini merupakan salah satu program di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). KPM mempelawa warganegara Malaysia lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2020 yang berkelayakan, berpotensi, berminat dan beriltizam untuk mengikuti Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara Pendidikan Islam. Tarikh tutup bagi permohonan program ini adalah pada 15 April 2021 (11:59 malam)
Pelajar yang terpilih menerusi program ini akan mengikuti pengajian di luar negara yang telah ditetapkan oleh KPM selama empat tahun dan berpeluang menjadi seorang guru di sekolah menengah setelah tamat pengajian. Oleh hal yang demikian, pelajar perlu mengikuti PDPP selama setahun di IPG setelah menghabiskan pengajian selama empat tahun tersebut.
Keterangan Program Berikut merupakan keterangan program ini secara menyeluruh:
Nama Program: Penghantaran Pelajar Cemerlang (PPC) ke Luar Negara Pendidikan Islam Pelajar akan mengikuti pengajian di universiti luar negara yang telah ditetapkan
oleh Kementerian luar negara selama empat (4) tahun. Setelah tamat pengajian Ijazah pelajar akan mengikuti Program Diploma Pascasiswazah Pendidikan (PDPP) di Institut Pendidikan Guru selama satu (1) tahun. Syarat dan Kelayakan Asas Individu yang berminat untuk menyertai program PPC ini perlulah memenuhi segala syarat dan kelayakan asas seperti berikut:
Warganegara Malaysia Umur tidak melebihi 20 tahun pada 30 Jun 2021 iaitu lahir pada atau selepas
30 Jun 2001. Sihat tubuh badan. Aktif dalam kegiatan kokurikulum. Calon SPM tahun 2020. Bidang Pengajian yang Ditawarkan Terdapat tiga bidang pengajian yang terlibat dalam program PPC ini, iaitu:
Bidang Bahasa Arab (Lughah) Syarat asas akademik:
Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya tujuh (7) gred cemerlang (A-) dalam mana-mana mata pelajaran termasuk tiga (3) daripada mana-mana mata pelajaran berikut; bahasa Arab, Pendidikan Islam, Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah, Tasawwur Islam, Pendidikan Syariah Islamiah, Maharat Al-Quran, Hifz Al-Quran, Turath Al-Quran dan Al-Sunnah, Turath Dirasat Islamiah, Usul Al-Din, Al-Syariah, Manahij Al-‘Ulum Al-Islamiah, Turath Bahasa Arab, Al-Lughah Al-Arabiah Al Mu’asirah, Al-Adab Wa AlBalaghah, dan Mendapat sekurang-kurangnya kepujian (C) dalam mata pelajaran bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Sejarah di peringkat SPM. Bidang Pengajian Islam Syarat asas akademik:
Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya tujuh (7) gred cemerlang (A-) dalam mana-mana mata pelajaran termasuk tiga (3) daripada mana-mana mata pelajaran berikut; bahasa Arab, Pendidikan Islam, Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah, Tasawwur Islam, Pendidikan Syariah Islamiah, Maharat Al-Quran, Hifz Al-Quran, Turath Al-Quran dan Al-Sunnah, Turath Dirasat Islamiah, Usul Al-Din, Al-Syariah, Manahij Al-‘Ulum Al-Islamiah, Turath Bahasa Arab, Al-Lughah Al-Arabiah Al-Mu’asirah, Al-Adab Wa AlBalaghah, dan Mendapat sekurang-kurangnya kepujian (C) dalam mata pelajaran bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Sejarah di peringkat SPM. Bidang Tahfiz (Al-Quran Wal Qiraat) Syarat asas akademik:
Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya tujuh (7) gred cemerlang (A-) dalam mana-mana mata pelajaran termasuk tiga (3) daripada mana-mana mata pelajaran berikut; bahasa Arab, Pendidikan Islam, Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah, Tasawwur Islam, Pendidikan Syariah Islamiah, Maharat Al-Quran, Hifz Al-Quran, Turath Al-Quran dan Al-Sunnah, Turath Dirasat Islamiah, Usul Al-Din, Al-Syariah, Manahij Al-‘Ulum Al-Islamiah, Turath Bahasa Arab, Al-Lughah Al-Arabiah Al-Mu’asirah, Al-Adab Wa AlBalaghah, dan Mendapat sekurang-kurangnya kepujian (C) dalam mata pelajaran bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Sejarah di peringkat SPM. Calon Tidak Layak Memohon Berikut merupakan calon-calon yang tidak layak untuk memohon program PPC ini, antaranya ialah:
Pemohon yang sedang mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan atau Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di institusi-institusi pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia. Pemohon yang dikenakan tindakan tatatertib atau sedang dalam proses tindakan tatatertib semasa dalam perkhidmatan awam atau latihan yang dianjurkan oleh agensi kerajaan. Pemohon yang pernah mengikuti program ikhtisas di Institut Pendidikan Guru, tetapi gagal dalam peperiksaan dan ditamatkan daripada program. Pemohon yang pernah atau sedang disabitkan dengan kesalahan penyalahgunaan dadah, jenayah atau tindakan mahkamah. Dapatkan “Cara Permohonan Program PPC” di sini
Di sini admin nak kongsikan cara permohonan bagi program PPC ini. Sila download menggunakan link yang telah disediakan.
Format dokumen ini adalah dalam ‘PDF’
Download : 
Cara Permohonan Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara 2021 Maklumat dan Perhatian Pemohon yang berjaya ditawarkan pengajian hendaklah bersetuju dan patuh dengan terma-terma dalam surat tawaran dan Perjanjian Pendidikan Guru KPM Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara Pendidikan Islam serta pindaan-pindaan yang dibuat ke atasnya dari semasa ke semasa.
Selain itu, pemohon yang didapati memberi maklumat salah/tidak benar/manipulasi maklumat dalam borang permohonan akan diambil tindakan dengan menarik balik surat tawaran dan dikenakan tindakan undang-undang di bawah Kanun Keseksaan [Akta 574]. Maklumat ini akan disemak secara terperinci pada hari pendaftaran dan selama tempoh pengajian.
Maklumat Lanjut Sila hubungi alamat berikut sekiranya ada sebarang pertanyaan berkaitan dengan
permohonan:
INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
ARAS 1 – 3 , BLOK 2250
JALAN USAHAWAN 1, 63000 CYBERJAYA
(u.p: Jabatan Pengambilan dan Penempatan, Pusat Hal Ehwal Pelajar)
Telefon: 03-8312 6720/ 6693/ 6731/ 6768/ 6760/ 6733 e-mel: [email protected] Semoga perkongsian Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara 2021 ini dapat memberi manfaat dan panduan kepada para pelajar lepasan SPM yang berhasrat untuk melanjutkan pengajian ke luar negara khususnya dalam bidang pendidikan Islam.
Anda juga mungkin berminat dengan perkongsian Biasiswa Perguruan Persekutuan ISMP 2021 ataupun Biasiswa Yang Di-Pertuan Agong 2021 Kini Dibuka.
Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara 2021
Noorazlin Abu Bakar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/03/program-penghantaran-pelajar-cemerlang-ke-luar-negara-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Program Ijazah Dalam Negara Pinjaman Boleh Ubah Jpa Tahun 2021 Kini Dibuka

Permohonan Program Ijazah Dalam Negara Pinjaman Boleh Ubah Jpa Tahun 2021 Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 475 hits
Jabatan Perkhidmatan Awam mengumumkan permohonan telah dibuka bagi Program Ijazah Dalam Negara secara Pinjaman Boleh Ubah untuk tahun 2021 Permohonan adalah dipelawa kepada calon calon yang sedang mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Per...
Hiburan Pernah Berjumpa Pakar Sakit Mental Sharifah Sakinah Nekad Pindah Ke Luar Negara Untuk Dapatkan Rawatan

Hiburan Pernah Berjumpa Pakar Sakit Mental Sharifah Sakinah Nekad Pindah Ke Luar Negara Untuk Dapatkan Rawatan

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 360 hits
Pelakon dan pengacara Sharifah Sakinah mengakui bahawa dirinya pernah dibawa bekas suami untuk mendapatkan rawatan sakit mental kira kira dua tahun yang lalu Sumber Instgram Sharifah Sakinah Meskipun begitu Sakinah berasa bersyukur dan lega...
5489 Program Misi Bantuan Kemanusiaan Kedah 19 21 March 2021 Kenyataan Media Ppim 19 03 2021

5489 Program Misi Bantuan Kemanusiaan Kedah 19 21 March 2021 Kenyataan Media Ppim 19 03 2021

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 328 hits
Kuala Lumpur 19 MAC Wabak pandemik COVID 19 yang sedang melanda seluruh dunia terus memberi impak besar buat kita semua Ramai yang telah kehilangan tempat tinggal harta benda serta terputus sumber pendapatan Oleh yang demikian bagi meringan...
Kesihatan Mental Makin Teruk Sakinah Mohon Maaf Bakal Pindah Luar Negara

Kesihatan Mental Makin Teruk Sakinah Mohon Maaf Bakal Pindah Luar Negara

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 362 hits
Saya minta maaf sangat sangat saya nak anda semua faham yang kesihatan mental saya semakin teruk ketika ini Sebab itu saya merancang untuk tidak tinggal di Malaysia dan saya akan berpindah ke luar negara selepas ini demikianlah kata pelakon...
Program Belajar Mengaji Percuma Ramadhan 2021

Program Belajar Mengaji Percuma Ramadhan 2021

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 516 hits
Gambar alquran sekadar hiasan Alquran humaira siap tagging ayat dan 30 juzuk alquranPROGRAM ONE MONTH FREE QURANIC COURSE1 Kelas ini bertujuan bagi MEMPERBAIKI 95 BACAAN QUR AN SECARA BAIK CEPAT melalui TEKNIK KHAS oleh Ustaz 2 Kelas ini ad...
Permohonan Kemasukan Program Matrikulasi Sesi 2021 Kini Dibuka

Permohonan Kemasukan Program Matrikulasi Sesi 2021 Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 769 hits
Bagi pelajar lepasan SPM kini anda boleh mula mohon kemasukan Program Matrikulasi untuk sesi 2021 Permohonan boleh dibuat secara online di website Kementerian Pendidikan Malaysia Sedikit berbeza pada sesi ambilan kali ini Kebiasaanya permoh...
5478 Kenyataan Media Program Bantuan Kami Prihatin Dan Sayang Ppim Yezp Dan Mvm Pada 15 Mac 2021 Samudera 16 03 2021

5478 Kenyataan Media Program Bantuan Kami Prihatin Dan Sayang Ppim Yezp Dan Mvm Pada 15 Mac 2021 Samudera 16 03 2021

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 340 hits
KENYATAAN MEDIAPROGRAM BANTUAN KAMI PRIHATIN DAN SAYANG PPIM YEZP DAN MVM PADA 15 MAC 2021Kuala Lumpur Wabak pandemik COVID 19 yang sedang melanda seluruh dunia terus memberi impak besar buat kita semua Ramai yang telah kehilangan tempat ti...
Tedia Pernah Dihina Pakai Kancil Berniaga Pasar Malam Sejak Pkp Timbul Idea Jual Tempoyak Sampai Ke Luar Negara

Tedia Pernah Dihina Pakai Kancil Berniaga Pasar Malam Sejak Pkp Timbul Idea Jual Tempoyak Sampai Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 543 hits
Pernah dihina pakai Kancil berniaga pasar malam sejak PKP timbul idea jual tempoyak sampai ke luar negara kini mampu miliki Vellfire hadiahkan Ford Ranger buat suamiAhad 21 Mac 2021 12 00 PM Hasil berniaga tempoyak Azie menghadiahkan sebuah...
Pemerintah Ajak Berbagai Negara Ikut Terlibat Program Travel Safe Corridor Di Bali

Pemerintah Ajak Berbagai Negara Ikut Terlibat Program Travel Safe Corridor Di Bali

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 178 hits
Tim dari Kementerian Luar Negeri telah menjalin komunikasi hingga tahap akhir dengan sejumlah negara
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord