Prn Sabah Bn Pn Terus Berantakan



Oleh: Mohd Azuan Ab Rahman

Gabungan kerjasama antara Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) dilihat tidak padu seperti digembar-gemburkan.

Hal ini terbukti di Sabah apabila kedua-dua gabungan itu dilihat ada kemahuan sendiri dan sukar beralah. Keadaaan itu menyebabkan mereka sukar mencapai kata sepakat dalam proses membuat keputusan berkait beberapa perkara.

Perkara pertama yang dapat dilihat ketika menjelang proses penamaan calon bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah ke-16 semalam.

Berdasar laporan media, kedua-dua pihak gagal menyelesaikan isu pertindihan kerusi di 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN). Masing-masing mahu meletakkan calon supaya dapat menyaingi satu sama lain dari kedudukan jumlah kerusi yang boleh dimenangi.

Setiakawan Warisan - PH Plus

Perkara itu sudah tentu tidak berlaku dalam gabungan Warisan Plus yang terdiri dari Warisan, KEADILAN, DAP, Amanah dan Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO).

Dengan semangat setiakawan dan pengalaman sebelum ini, mereka terlebih dahulu memuktamadkan proses pengagihan kerusi dengan baik. Tidak ada mana-mana parti gabungan dalam Warisan Plus tidak diberi ruang untuk bertanding.

Langkah bijak oleh Warisan Plus itu bukan sahaja dapat memastikan tidak berlaku pertindahan kerusi yang menyebabkan rasa tidak puas hati sesama penyokong. Lebih penting, ia sedikit sebanyak dapat membangkitkan rasa yakin di kalangan rakyat Sabah bahawa Warisan Plus merupakan gabungan yang terbaik untuk mentadbir negeri.

Seballiknya BN dan PN serta sekutu mereka dari Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) dilihat saling berebut kerusi.

Malah lebih malang rakan kerjasama mereka, Pas yang sebelum ini mensasarkan 10 kerusi untuk ditandingi langsung tidak diberi peluang meletakkan calon bagi menunjukkan kekuatan mereka.

Bukan setakat itu, ada laporan menyatakan Pas tidak dijemput pada satu program penting yang diadakan rakan mereka di Sabah baru-baru ini.
Di kalangan penyokong parti itu sendiri, mungkin mereka tertanya-tanya apakah begitu caranya PN dan BN melayan rakan gabungan?
Muhyiddin gagal selesai masalah

Sebagai perdana menteri, sudah tentu tanggungjawab berat diletakkan kepada Muhyiddin Yassin. Bagi meredakan isu pengagihan kerusi, Muhyiddin Yassin yang merupakan pengerusi PN dilapor terbang ke Kota Kinabalu bagi meredakan keadaan.

Langkah itu penting supaya imej Muhyiddin tidak tercalar. Namun perbincangan lebih 90 minit bersama lebih 20 pemimpin BN, PN dan PBS di sebuah hotel di Kota Kinabalu sebelum penamaan calon berkesudahan dengan kegagalan.

Walaupun Pengerusi Umno, Dr Zahid Hamidi memberi gambaran keadaan baik-baik belaka namun kenyataan pemimpin PBS dan PBRS adalah sebaliknya.
Timbalan Presiden PBS Radin Malleh dipetik berkata bahawa partinya tegas menuntut 15 kerusi DUN dan tidak mahu menarik calon mereka.

"Sangat tidak mungkin (menarik diri) kerana itu adalah kerusi kami... Pada PRU lalu" kata Timbalan Presiden PBRS, Arthur Joseph Kurup pula.

Cari penyakit singkir Rahman, Musa

Isu pengangihan kerusi tidak terhenti setakat itu, ketiadaan beberapa nama pemimpin 'heavy weight' BN dalam PRN kali ini mencetuskan tanda tanya dalam kalangan penyokong mereka sendiri. Antara yang tidak dicalonkan ialah Ahli Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan.

Tidak dapat dipastikan apakah ketiadaan nama Rahman mempunyai hubung kait dengan kritikannya terhadap pelantikan Bung Mokhtar Radin sebagai pengarah PRN Sabah.

Rahman dalam satu sidang media sebelum ini menyifatkan pelantikan Bung sebagai pengarah pilihan raya BN adalah usaha 'menghina' autonomi negeri dan rakyat Sabah. Ia tegasnya adalah tindakan 'membunuh diri'.

"Meletakkan seorang yang mempunyai masalah peribadi untuk menerajui jentera PRU adalah satu penghinaan kepada rakyat Sabah.

"Tak ada cara lain mengatakan ini dan saya mahu berterus terang," kata ketua Umno Bahagian Tuaran itu dalam satu sidang media pada 19 Ogos lalu.

Sidang media Rahman itu turut dihadiri pemimpin Umno Sabah dari bahagian Putatan, Penampang, Keningau, Beluran, Ranau, Pensiangan, Kota Kinabalu, Kota Belud, Kota Marudu, Batu Sapi dan Sandakan. Lebih mengejutkan bekas Ketua Menteri Sabah, Musa Aman juga tidak dinamakan sebagai calon dan menimbulkan bantahan dalam Umno Sabah.

Penyokong Musa kecewa

Musa yang memulakan langkah untuk mengambil pentadbiran negeri dari Shafie Apdal sebelum ini memberi bayangan akan bertanding di Dewan Undangan Negeri (DUN) N51 Sungai Manila.

Susulan ketiadaan nama pemimpin berpengaruh itu lebih 20 ketua cawangan Umno tampil mengadakan protes. Mereka dari empat daerah pengundian menolak calon Mokran Ingkat dan menggesa supaya Musa diberikan ruang bertanding di kawasan itu. Namun sehingga tamat proses penamaan calon kelibat Musa Aman tidak kelihatan.

Bung Mokhtar ketika ditanya mengenai ketiadaan nama Musa memberi alasan bahawa bekas ADUN Sibunga itu tidak meminta kerusi berkenaan.

PN, BN bergaduh manifesto

Dalam perkembangan berkaitan, walaupun semua parti dilapor bersetuju menggunakan manifesto sama, keadaan sebaliknya berlaku.

Kenyataan dan tindakan beberapa parti tempatan menggambarkan mereka kurang berminat kepada manifesto PN-BN yang akan diumumkan Zahid Hamidi pada Hari Malaysia yang jatuh pada hari kelima kempen.

PBS difahamkan telah melancarkan manifestonya sendiri yang antara lainnya menjanjikan undang-undang untuk mencegah wakil rakyat berpaling tadah (melompat parti). Mereka berkata akan memeriksa kandungan dokumen 'Aku Janji' tersebut sebelum bersedia menyokongnya.

Calon Ketua Menteri tidak jelas

Kurangnya perancangan dan kesefahaman di antara BN-PN dan rakan gabungan mereka berkecamuk selepas penamaan calon berakhir. Muhyiddin terlebih dahulu cuba menamakan orang kepercayaannya di Sabah, Hajiji Noor sebagai calon Ketua Menteri sekiranya mereka dapat merampas negeri dari Warisan Plus.

“Mana nak tahu, kalau rakan-rakan kita di PN, BN pun bersetuju, yang terbaik nak kita tawarkan sebagai calon untuk meminpin negeri Sabah, tidak lain tidak ialah Hajiji," kata Muhyiddin.

Tidak lama selepas cadangan Presiden Bersatu itu disiar media, Presiden Umno, Zahid Hamidi tampil dengan kenyataan seolah-olah menempelak idea mengangkat Hajiji sebagai Ketua Menteri.

Pengerusi BN itu menegaskan bahawa Barisan Nasional akan memutuskan siapa di kalangan mereka yang layak dilantik.

“Ketua Menteri Sabah hanya akan dipilih oleh Adun BN dan rakan kongsi politik apabila cukup bilangan kerusi bagi pembentukan kerajaan negeri yang baharu,” ciapnya di Twitter.

Cadangan Muhyiddin itu turut dikritik beberapa pemimpin muda Umno. Ketua penerangannya, Shahril Sufian Hamdan juga berkata bahawa keputusan tersebut tidak pernah disepakati PN-BN dan rakan sekutu mereka.

“Tidak dibincang dengan BN,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Sementara seorang lagi pemimpin parti itu, Armand Azha mengingatkan perdana menteri dari Bersatu itu bahawa menjadi tradisi untuk parti yang mempunyai kemenangan kerusi terbanyak diberikan keutamaan dalam mencadangkan nama bakal ketua menteri.

Berbanding gabungan rapuh PN-BN, Warisan Plus tetap menyatakan kesetiaan kepada Shafie Apdal sebagai calon Ketua Menteri mereka.

Rakyat melihat mereka bukan mahu merebut kuasa, sebaliknya mempertahankan mandat yang diberi kepada Kerajaan Negeri pimpinan Shafie yang cuba dijatuhkan sebelum ini supaya pentadbiran negeri terus lancar.

_________________________________________________________________________________

Tulisan ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan rasmi Suara Keadilan







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/prn-sabah-bn-pn-terus-berantakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Adun Mohon Henti Prn Sabah Sementara Tunggu Pertikaian Musa Shafie Selesai

Bekas Adun Mohon Henti Prn Sabah Sementara Tunggu Pertikaian Musa Shafie Selesai

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 331 hits
Mahkamah Persekutuan akan mendengar permohonan menangguhkan keputusan Yang di Pertua Sabah membubarkan Dewan Undangan Negeri esok sementara menunggu penyelesaian pertikaian antara 2 ketua menteri Musa Aman dan Shafie Apdal Bekas Ahli Dewan ...
Prn Sabah Kejutan Besar 48 Jam Sebelum Penamaan Calon

Prn Sabah Kejutan Besar 48 Jam Sebelum Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 282 hits
KOTA KINABALU 22 Muharram 1442H Khamis Menjelang 48 jam sebelum hari penamaan calon ada kejutan besar hari ini dengan kemungkinan Perikatan Nasional akan bertembung dengan sekutunya Barisan Nasional di tiga kerusi manakala Warisan Plus akan...
Prn Sabah Pn Bertanding 29 Kerusi Mungkin Bertembung Bn Di Tiga Kerusi

Prn Sabah Pn Bertanding 29 Kerusi Mungkin Bertembung Bn Di Tiga Kerusi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 313 hits
KOTA KINABALU 10 Sept Perikatan Nasional mengumumkan untuk bertanding di 29 kerusi pada Pilihan Raya Negeri Sabah akhir bulan ini dan kemungkinan besar bertembung dengan Barisan Nasional di tiga kawasan Tiga kawasan itu ialah Paginatan Tuli...
Prn Sabah Perikatan Nasional Bertanding 29 Kerusi

Prn Sabah Perikatan Nasional Bertanding 29 Kerusi

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 431 hits
Ketua PPBM Sabah Hajiji Noor hari ini mengumumkan Perikatan Nasional akan bertanding di 29 DUN pada pilihan raya negeri Gabungan itu akan diwakili PPBM Parti Solidariti Tanah Airku dan Parti Maju Sabah Beliau tidak pun menyebut sama ada PAS...
Prn Sabah Senarai Calon Dan Pn Lawan Bn

Prn Sabah Senarai Calon Dan Pn Lawan Bn

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 468 hits
Senarai DUN dan calon UMNO bertanding pada PRU 14 vs PRN Sabah 2020 PARLIMEN KUDAT DUN BANGGI Datuk Abdul Mijul Unaini PRU 14 Akram Ismail PRN 2020 DUN BENGKOKA Harun Durabi PRN 2020 DUN PITAS Datuk Bolkiah Ismail PRU 14 Sufian Abdul Karim ...
Prn Sabah Penyokong Musa Mungkin Akan Letak Calon Bebas

Prn Sabah Penyokong Musa Mungkin Akan Letak Calon Bebas

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 356 hits
Barisan Nasional akan derita kerana ketepi Musa Penganalisis menjangka Barisan Nasional akan menghadapi masalah dalam pilihan raya negeri Sabah pada 26 September ini kerana mengetepikan bekas ketua menteri Musa Aman Awang Azman Pawi dari Un...
Mat Sabu Persoal Motif Dakwa Lim Guan Eng Ketika Prn Sabah

Mat Sabu Persoal Motif Dakwa Lim Guan Eng Ketika Prn Sabah

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 325 hits
Amanah mendakwa pendakwaan ke atas Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng adalah usaha untuk menghalangnya daripada mengetuai parti itu pada Pilihan Raya Negeri Sabah Presidennya Mohamad Sabu berkata sesiapa sahaja boleh didakwa di mahkamah jika...
Prn Sabah Umno Akan Ditolak Rakyat Km Penuh Kontroversi

Prn Sabah Umno Akan Ditolak Rakyat Km Penuh Kontroversi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 354 hits
Umno telah mengumumkan senarai calonnya untuk PRN Sabah Jelas dari senarai calonnya tiada nama besar dan berkarisma untuk dilantik menjadi Ketua Menteri Yang ada hanya Bung Mokhtar Radin yang sekarang ini penuh dengan kontroversi Tidak adak...
Biro Penerangan Keadilan Lancar Gasak Kumpul Sukarelawan Prn Sabah

Biro Penerangan Keadilan Lancar Gasak Kumpul Sukarelawan Prn Sabah

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 281 hits
Inisiatif Grup Sebaran Informasi KEADILAN diwujudkan oleh Biro Penerangan KEADILAN untuk mengumpul tenaga kempen bagi membantu jentera penerangan dalam Pilihan Raya Negeri Sabah Menurut jurucakap majlis pelancaran GASAK Ammar Akhtar Danish ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats