Prn Melaka Ketika Pandemik



SELARAS tugas dan tanggungjawab yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh-tarikh penting bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.
Setelah lebih dua tahun Covid-19 melanda dunia, sekali lagi Malaysia menyaksikan PRN dijalankan mengikut norma-norma baharu, bagi memastikan lunas-lunas demokrasi dipatuhi dalam apa sahaja keadaan.
PRN Melaka pada 20 November ini bukanlah perkara baharu dalam pengurusan pilihan raya dalam persekitaran pandemik. Pilihan Raya Kecil (PRK) Chini, Slim dan PRN Sabah pada tahun lalu membuktikan bahawa SPR mempunyai kemampuan yang tinggi untuk menjalankan pilihan raya dengan lancar dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) ketat yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan.
Pilihan raya adalah game of numbers. Kesemua pihak yang terlibat termasuk calon dan parti politik mengharapkan agar mereka dapat berjumpa untuk berkempen dengan seramai mungkin pengundi. SPR pula ingin meyakinkan setiap pengundi supaya keluar mengundi.
Namun dalam keadaan negara kita dihimpit pandemik, risiko jangkitan masih lagi tinggi walaupun hampir 90 peratus penduduk dewasa telah divaksin.
Perhimpunan dan majlis melibatkan kehadiran orang ramai, biasa berlaku semasa musim pilihan raya bukanlah satu perkara yang harus diambil ringan oleh mana-mana pihak kerana jangkitan Covid-19 amat mudah berlaku dalam suasana tersebut.
Vaksin bukan pencegah jangkitan tetapi merupakan perlindungan dari kesan teruk akibat jangkitan virus.
Kita amat berharap ahli-ahli politik dan calon yang akan bersaing dalam PRN Melaka mengambil langkah berhati-hati agar ia tidak menjadi platform penyebaran Covid-19 sebagaimana semasa PRN Sabah tahun lalu.
Beberapa proses pilihan raya boleh ditambah baik oleh SPR bagi memastikan orang ramai tidak berkumpul.
Bermula dengan proses penamaan calon. Jangka masa untuk mengemukakan borang pencalonan boleh dipanjangkan, misalnya melebihi satu jam berbanding amalan sekarang.
Waktu yang lebih panjang akan membolehkan calon untuk hadir di pusat penamaan di waktu yang berbeza bagi mengelakkan keadaan sesak sebagaimana yang sering berlaku pada hari penamaan calon.
ELAK HIMPUNAN
Bagi calon dan parti politik pula, adalah tidak perlu untuk menunjuk ‘kekuatan sokongan’ dengan perarakan dan perhimpunan besar-besaran yang melibatkan kehadiran penyokong dalam jumlah besar.
Penyokong-penyokong calon dan parti politik boleh menunjukkan sokongan dengan undi yang banyak pada hari mengundi kerana ia lebih penting daripada perarakan dan perhimpunan.
Polis Diraja Malaysia (PDRM) harus memastikan bahawa perkara ini dapat dilaksanakan dengan tegas dan sempurna.
Kempen pilihan raya secara tradisional dengan perhimpunan dan ceramah secara berkumpul besar-besaran bukan lagi cara berkempen yang patut diteruskan semasa PRN Melaka.
Calon dan parti politik harus berkempen dengan lebih kreatif serta berinovasi bagi mengelak interaksi antara manusia yang menyebabkan jangkitan.
Kempen dalam atas talian, melalui media sosial sebagai contoh, perjumpaan skala kecil adalah antara cara baharu yang boleh dipraktikkan oleh pihak-pihak yang berkaitan.
Kempen pilihan raya di Jepun merupakan antara contoh yang baik untuk diikuti dan diamalkan di negara ini.
Stesen televisyen dan radio boleh memberi ruang yang lebih besar kepada semua calon dan bukan hanya calon-calon tertentu untuk berkempen.
SPR harus mencari jalan untuk memudahkan kesemua pengundi untuk mengundi tidak kira di mana mereka berada dan setiap undi yang dikeluarkan harus dipastikan diambil kira.
Jangan jadikan PRN Melaka sebagai asas peningkatan Covid-19 kelak.
Negara masih belum sepenuhnya bebas daripada pandemik.
* Amerul Muner Mohammad ialah mantan CEO Jawatankuasa Pembaikan Sistem dan Undang-Undang Pilihan Raya
PRN Melaka ketika pandemik
Baca Artikel Menarik :
Bersatu Arau sudah mati, Ketua Bahagian letak jawatan, keluar parti Ada jurulatih suka melawak lucah, 7 tahun kemudian terlibat kes rogol – Pandelela Rumah ustaz pula jadi sasaran toyol Apa kaitan Emma Maembong dengan Addy Kana? Adegan rogol Raja Farah, netizen simpati kepadanya Najib, anak dibenar tangguh pembayaran tunggakan cukai Gangguan seksual pegawai JAIS, Sajat perlu buktikan SAl-Quran dibakar, polis siasat kejadian DAP beri amaran pada Norhizam, ‘Pengkalan Batu tetap milik kami’ Cerita sampah Vida, Iqbal, mereka yang untung, kita dapat apa? Ibu gajah pijak mati buaya hendap anak Layari Laman Facebook MYKMU
Khairil Nizam dicabar Ahmad Fadhli untuk jawatan Ketua Pemuda PAS

The post PRN Melaka ketika pandemik appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/23/prn-melaka-ketika-pandemik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Pas Optimis Mn Dan Pn Sempat Bincang Penyatuan Sebelum Penamaan Calon

Prn Melaka Pas Optimis Mn Dan Pn Sempat Bincang Penyatuan Sebelum Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 213 hits
MELAKA PAS optimis Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional akan menuju penyatuan menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka walaupun masa semakin suntuk menjelang tarikh penamaan calon 8 November depan Naib Presiden PAS Datuk Seri Dr Ahmad Samsu...
Kau Ingat Dap Tu Macam Parti Coq Kodok Ka Panas Dap Tolak Norhizam Sertai Prn Melaka

Kau Ingat Dap Tu Macam Parti Coq Kodok Ka Panas Dap Tolak Norhizam Sertai Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 313 hits
October 19 2021 DAP bertegas menolak bekas Ahli Dewan Undangan Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee sebagai calon pada Pilihan Raya Negeri Melaka Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memaklumkan perkara itu akan dibawa pada Majlis Presi...
Mat Sabu Prn Melaka Adalah Pilihanraya Yang Dipaksakan Perdana Menteri

Mat Sabu Prn Melaka Adalah Pilihanraya Yang Dipaksakan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 176 hits
Presiden AMANAH Mohamad Sabu menegaskan bahawa Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan diadakan pada 20 November nanti adalah pilihan raya yang dipaksakan oleh kerajaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata PRN yang tetap diteruskan di...
Prn Melaka Dap Tolak Norhizam Sertai Prn Guan Eng

Prn Melaka Dap Tolak Norhizam Sertai Prn Guan Eng

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 208 hits
DAP bertegas menolak bekas Ahli Dewan Undangan Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee sebagai calon pada Pilihan Raya Negeri Melaka
Dap Tolak Pengkianat Sebagai Calon Prn Melaka

Dap Tolak Pengkianat Sebagai Calon Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 214 hits
MELAKA DAP bertegas menolak bekas Ahli Dewan Undangan Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee sebagai calon pada Pilihan Raya Negeri Melaka Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memaklumkan perkara itu akan dibawa pada Majlis Presiden Pakat...
Prn Melaka Andaian Simulasi 19 Okt 2021

Prn Melaka Andaian Simulasi 19 Okt 2021

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 294 hits
ANDAIAN SIMULASI PRN MELAKA19 OKTOBER 2021PH MENERAJUI PRN MELAKATAPIBELUM MAJORITI BAHAGIAN A ANDAIAN SOKONGAN SETIAP PARTI TERTENTU1 Komponen parti yang dijangkakan bertanding adalah BN PH dan PN2 Beberapa hari ini telah berlaku sedikit p...
Siapakah Rakan Kerjasama Umno Dalam Prn Melaka

Siapakah Rakan Kerjasama Umno Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 165 hits
Sinar HarianOktober 20 2021Sehingga kini UMNO masih belum memuktamadkan sebarang keputusan kerjasama dengan mana mana parti politik untuk berdepan PRN Melaka Foto Sinar HarianSURUHANJAYA Pilihan Raya telah menetapkan 20 November depan sebag...
Politik Baru Keluargamalaysia Apa Pola Prn Melaka

Politik Baru Keluargamalaysia Apa Pola Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 161 hits
Salam Maulidur Rasul Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW RASULULLAH insan mulia dan contoh kepada seluruh makhluk Allah Allahuammasolli a la Muhammad Wa a la alimuhammad Antara mukjizat Baginda ialah mampu menyatukan...
Prn Melaka Hanya Dap Yang Tidak Bersetuju Terima Pengkhianat Ph

Prn Melaka Hanya Dap Yang Tidak Bersetuju Terima Pengkhianat Ph

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 186 hits
Oleh Nurul Aisyah DAP sebuah parti yang akan mempertahankan pemimpin mereka walaupun individu tersebut melakukan kesalahan sebesar mana sekali pun Apabila individu tersebut mengkhianati parti maka mereka tidak akan memaafkan pemimpin terseb...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama