Politik Baru Keluargamalaysia Apa Pola Prn Melaka



Salam Maulidur Rasul. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. RASULULLAH insan mulia dan contoh kepada seluruh makhluk Allah..Allahuammasolli a’la Muhammad. Wa a’la alimuhammad. Antara mukjizat Baginda ialah mampu menyatukan seluruh kaum dan puak yang bersengketa dalam dakwah Baginda.
Melihat kepada politik Malaysia hari ini, penyatuan kumpulan atau parti-parti yang dulunya bertelagah atas perbedaan ideologi tertentu dan mencari titik persamaan sesuatu perkara demi rakyat dan negara telah membuka lembaran baru dalam percaturan parti-parti dalam membentuk satu kerajaan.
Tiada siapa pernah menduga sebuah kerjasama atau permuafakatan antara UMNO dan PAS. Tidak pernah terlintas sebuah kerajaan tertubuh dari hasil perkongsian persefahaman antara ahli-ahli parlimen dari UMNO,PAS,GPS dan PPBM. Tidak pernah sesiapa terduga akan kebijaksanaan seorang YAB Perdana Menteri DS Ismail Sabri menundukkan keegoan barisan kepimpinan pembangkang(PH) untuk bersama dalam sebuah MoU untuk kestabilan politik dan menangani pandemik yang tidak pernah dicapai oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.
Pola pengundian dalam PRN Melaka bakal menjadi pattern dan corak yang mungkin akan dipraktikkan dalam PRU15. Bukan soal kerjasama dengan parti mana. Bukan soal parti mana yang akan bertembung di kerusi yang sama tetapi jauh yang lebih penting untuk kita tahu ialah bagaimana seorang pemimpin boleh disokong oleh pemimpin-pemimpin lain untuk menerajui sebuah kerajaan.
DS Ismail Sabri disokong oleh 114 ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan #KeluargaMalaysia dan didokong oleh kesemua ahli parlimen pembangkang(PH) sebagai seorang Perdana Menteri yang diyakini mampu mengeluarkan negara dari pandemik dan seterusnya mengembalikan ekonomi rakyat dan negara ke satu paras yang dikehendaki oleh semua.
Dalam PRN Melaka, apa yang harus berlaku ialah mengelakkan pertembungan parti-parti Melayu Bumiputera untuk memastikan PH tidak akan mendapat kelebihan. Tidak semestinya bekerjasama tetapi persefahaman perlu berlaku antara parti-parti Melayu Islam yang ada seperti UMNO,PAS dan PPBM untuk tidak merebut kerusi yang sama atau memecahkan undi Melayu Islam Bumiputera.
MCA dan MIC harus menunjukkan kemampuan mereka dalam PRN Melaka untuk membuktikan parti ini masih relevan dalam mainstream politik negara. Jika dilihat pada satu dapatan yang telah dilakukan oleh sebuah badan bebas, kerjasama PAS dan UMNO boleh mencapai kemenangan selesa melebihi 21 kerusi dan jika UMNO bertanding sendiri tanpa bercaturan yang bijak maka UMNO berkemungkinan hanya memenangi kurang dari 10 kerusi DUN Melaka dan secara tidak langsung gagal menubuhkan kerajaan negeri secara sendiri.
Jika tidak cukup maka parti-parti lain harus diajak untuk menubuhkan kerajaan negeri dan situasinya kekal sepertimana kerajaan sebelum ini yang diketuai DS Sulaiman Ali yang hilang sokongan dari 2 rakan UMNO ,seorang PPBM dan seorang ADUN BEBAS.
JUSTERU, rakyat Melaka harus berfikiran rasional dalam memberikan sokongan dan undian mereka kepada parti yang telah terbukti berjaya mentadbir negara dan  negeri Melaka sebelum ini.
Kegagalan PH di peringkat nasional dan negeri Melaka sebelum ini harus dijadikan sempadan dan pengajaran untuk tidak sesekali mengembalikan pemerintahan PH di Melaka.
Keyakinan rakyat Melaka kepada Kerajaan #KeluargaMalaysia harus diterjemahkan bila sampai hari pengundian PRN 28 November 2021 nanti.
Shahrul Izwan
Melaka Tengah
19 Okt 2021
The post Politik Baru #KeluargaMalaysia, Apa Pola PRN Melaka? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/20/politik-baru-keluargamalaysia-apa-pola-prn-melaka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politik Melaka Pas Kesal Pembubaran Dun Sedia Hadapi Prn Hadi Awang Berapa Kerusi Pas Ada Di Melaka

Politik Melaka Pas Kesal Pembubaran Dun Sedia Hadapi Prn Hadi Awang Berapa Kerusi Pas Ada Di Melaka

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 180 hits
MELAKA Pas melahirkan kekesalan atas pembubaran Dewan Undangan Negeri Melaka secara luar jangka dalam tempoh pemulihan pandemik COVID 19 Menurut Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagaimanapun parti itu bersedia menghadapi sebarang ke...
Prn Melaka Libatkan Jentera Politik Negeri Sahaja

Prn Melaka Libatkan Jentera Politik Negeri Sahaja

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 305 hits
KUALA LUMPUR Sekiranya Pilihan Raya Negeri di Melaka dapat diadakan biarlah hanya jentera politik yang berada di negeri itu sahaja terlibat Penyelidik di Centre for Electoral Education and Democracy Amerul Muner Mohammad berpendapat selain ...
Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 254 hits
SHAH ALAM Pemimpin Pas meminta Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berunding bersama semua parti Melayu untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menyataka...
Semua Isu Dalaman Politik Selesai Akan Jadi Faktor Menang Prn Melaka

Semua Isu Dalaman Politik Selesai Akan Jadi Faktor Menang Prn Melaka

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 220 hits
Mana Mana parti atau Pakatan dapat selesaikan atau kurang kan Krisis atau isu politik dalaman menjadi petanda mampu menang di PRN Melaka PH ada tiga isu besar penggunaan lambang calon agihan kerusi dan 4 pengkhianat PN selesai tanpa penyert...
Prn Melaka Adakah Rakyat Tidak Kisah Pemimpin Politik Rasuah Yb Adli

Prn Melaka Adakah Rakyat Tidak Kisah Pemimpin Politik Rasuah Yb Adli

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 216 hits
Semua perkara ditentukan oleh orang politik Jika silap buat pilihan rakyat menanggung akibatnya
Politik Melaka Prn Bakal Saksikan Pertembungan Bn Ph Dan Pn Abdul Rahim

Politik Melaka Prn Bakal Saksikan Pertembungan Bn Ph Dan Pn Abdul Rahim

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 282 hits
Shuhada Abdul KadirOktober 11 2021Pertembungan dijangka berlaku pada Pilihan Raya Negeri Melaka jika perbincangan antara parti parti berkenaan gagal mencapai sebarang bentuk kerjasama Gambar failAYER KEROH Bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri...
Terkini Sarawak Tiada Pengumuman Pembubaran Dun Prn Melaka Norhizam Bukan Calon Ph

Terkini Sarawak Tiada Pengumuman Pembubaran Dun Prn Melaka Norhizam Bukan Calon Ph

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 184 hits
Pejabat Ketua Menteri Sarawak menjelaskan tiada sidang media pengumuman pembubaran Dewan Undangan Negeri akan diadakan esok SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www as
Prn Melaka Ph Tolak Datuk Norhizam Sebagai Calon

Prn Melaka Ph Tolak Datuk Norhizam Sebagai Calon

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 239 hits
Pakatan Harapan memutuskan akan menghantar wakil bertemu Suruhanjaya Pilihan Raya bagi membincangkan pelaksanaan peraturan dan perjalanan Pilihan Raya Negeri Melaka yang adil dan saksama Menurut kenyataan Majlis Presiden PH prinsip keadilan...
Presiden Pejuang Syok Nak Tengok Apakah Habuan Pak Menteri Umum Di Prn Melaka

Presiden Pejuang Syok Nak Tengok Apakah Habuan Pak Menteri Umum Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 276 hits
SHAH ALAM Presiden Parti Pejuang Tanah Air Datuk Seri Mukhriz Mahathir secara sinis mengatakan beliau tidak sabar menanti habuan yang bakal diumumkan kerajaan pada Pilihan Raya Negeri Melaka nanti Malahan dakwanya PRN itu juga bakal menyaks...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan