Prn Johor Demi Rakyat Atau Mahu Melaksanakan Agenda Politik Umno


By Satu Berita
-January 19, 2022

GAMBAR HIASAN
TIADA apa yang mengejutkan apabila portal berita Malaysiakini menyiarkan kenyataan satu sumber UMNO yang menegaskan parti itu bukan sahaja yakin akan menang selesa jika Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor diadakan dalam masa terdekat, tetapi turut optimis dapat “membunuh” Bersatu.

“UMNO optimis bahawa kita bukan saja berupaya untuk menang dengan selesa, tetapi ini juga medan terbaik bagi melemahkan Bersatu. Jika kita mahu ‘membunuh’ Bersatu di sinilah medannya, kemudiannya pada PRU15,” katanya yang merupakan pemimpin pusat UMNO.

Sebenarnya ‘budak sekolahpun’ tahu tujuan sebenar UMNO beria-ia mahu mengadakan PRN di Johor. Ia bukan sangat soal mahu mengukuhkan atau menstabilkan kedudukan kerajaan negeri yang kini berkuasa dengan kelebihan satu kerusi tetapi lebih daripada itu ialah ‘membunuh’ Bersatu di Johor iaitu negeri kelahiran Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Bukanlah rahsia lagi ramai pemimpin UMNO termasuklah di Johor yang menyimpan dendam kepada Muhyiddin berikutan apa yang berlaku pada PRU-14 lalu.

Atas sebab itulah apabila Muhyiddin menjadi Perdana Menteri, walaupun UMNO turut berada dalam kerajaan dan beberapa ahli Parlimen parti itu memegang jawatan menteri Kanan, namun mereka tidak berpuas hati. Apabila tercetusnya pandemik Covid-19, mereka ‘menyerang’ Muhyiddin habis-habisan dengan slogan ‘Kerajaan Gagal’.

Pada awal pagi 3 Ogos 2021 Presiden parti itu, Datuk Seri Dr.Ahmad Zahid Hamid membuat pengumuman parti tersebut menarik sokongan kepada Muhyiddin. Ia disusuli dengan penarikan sokongan oleh 14 Ahli Parlimen UMNO sehingga memaksa Ahli Pagoh itu meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 13 Ogos 2021.

Tetapi adakah kelompok tersebut yang hakikatnya mempunyai agenda ‘mengkafankan’ Bersatu sudah berpuas hati? Sudah pasti tidak. Justeru mereka mengharapkan PRN Melaka yang diadakan pada 20 Nomber lalu detik terbaik untuk ‘menguburkan’ parti pimpinan Muhyiddin tersebut, namun mereka gagal.

Walaupun tidak menang besar tetapi Bersatu berjaya mengekalkan kemenangan di dua kerusi DUN walaupun di kawasan lain. Keadaan inilah menyebabkan segelintir pemimpin UMNO terutama ‘puak-puak batu api’ yang ada antara mereka bertanding dalam PRU-14 pun kalah terus mencari jalan bagaimana mahu ‘membunuh’ Bersatu.

Apabila kedudukan Kerajaan Negeri Johor hanya ditadbir dengan kelebihan satu kerusi sahaja, maka mulalah gerakan dilakukan bagi membolehkan PRN negeri diadakan atas alasan demi mewujudkan kerajaan negeri yang kukuh dan stabil.

Kalau mereka berhujah soal kestabilan, Bersatu yang berada dalam kerajaan sudah memberi jaminan akan menyokong Menteri Besar Johor, Datuk Hasni Mohammad sehingga habis penggal manakala pakatan pembangkang sudah membuat kenyataan rasmi menolak PRN Johor dan menawarkan ‘Komitmen Kestabilan’ bagi memastikan kerajaan negeri dapat memberi tumpuan terhadap kebajikan rakyat dan usaha memulihkan ekonomi.

Jadi apa lagi alasan pemimpin UMNO termasuk Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad untuk mengadakan PRN?

Apa yang penting dalam pentadbiran sesebuah kerajaan negeri yang ada majoriti tipis ialah jaminan oleh parti sekutu dan parti lawan bahawa mereka akan terus memberi sokongan serta tidak menggugat pentadbiran kerajaan negeri sehinggalah PRU-15 diadakan.

Dalam konteks politik di Johor, jaminan tersebut telahpun dibuat oleh kedua-dua pihak kepada Hasni, justeru kenapa mahu juga PRN diadakan yang akan menyebabkan tidak kurang RM150 juta terpaksa dibelanjakan oleh SPR?

UMNO selalu mendabik dada menjadi pejuang rakyat sehingga bagaikan ‘nak runtuh KWSP’ dengan desakan supaya pencarum dibenarkan mengeluarkan simpanan RM10,000 walaupun ia bantah oleh pelbagai pihak termasuk majikan dan pakar-pakar ekonomi

Oleh itu kalaulah betul UMNO prihatin dengan nasib rakyat, kenapa hendak menyusahkan rakyat untuk menyeret mereka ke gelanggang pilihan raya pula? Bukankah rakyat tengah susah selepas dilanda pandemik Covid-19 dan di Johor beberapa daerah baru sahaja pulih daripada banjir, tak kan UMNO hanya fikir kuasa politik semata-mata?

Penulis percaya jaminan yang dibuat oleh parti sekutu dalam kerajaan negeri Johor dan pembangkang tidak akan berhasil untuk menghalang segelintir pemimpin UMNO yang terlalu teruja mahu PRN Johor diadakan.

Ia kerana UMNO mahu menggunakan strategi PRN Melaka di Johor iaitu mengharapkan pengundi luar tidak pulang, pakatan pembangkang berada dalam keadaan lemah dan peratusan keluar mengundi rendah, hanya melalui cara itu sahaja mereka boleh menang.

UMNO tahu kalau mereka menanti PRU yang semua pengundi akan pulang menunaikan tanggungjawab masing-masing mungkin ‘ke laut lah’ harapan parti itu menang selesa seperti mana di Melaka. Atas sebab itu mereka mahu mengadakan PRN ‘sebanyak mungkin’, selepas Johor, tidak mustahil Perak pula jadi sasaran.

Apapun sama ada PRN Johor wajar diadakan atau tidak, ia terserah kepada Hasni untuk membuat keputusan. Sebagai Menteri Besar, Hasni pastinya memahami sentimen rakyat Johor ketika ini. Khabarnya, rakyat negeri itu amat tidak selesa untuk PRN diadakan pada masa ini.

Oleh itu Hasni perlu memikirkan semasak-masaknya kerana sama ada ia keputusan yang baik atau buruk, beliau yang akan menanggung bukannya pemimpin pusat atau pemimpin UMNO di negeri itu.

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
Penganalisis politik

Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian SatuBerita.

Segala risiko akibat penyiaran artikel ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

SatuBerita menghargai pendapat anda.
Hantar pendapat anda ke emel, [email protected]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/01/prn-johor-demi-rakyat-atau-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Johor Satu Lagi Gerakan Politik Ala Mao Tze Tung Oleh Umno

Prn Johor Satu Lagi Gerakan Politik Ala Mao Tze Tung Oleh Umno

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 156 hits
Umno telah bekerjasama dengan Bersatu PAS GPS dan Kelompok Pengkhianat dari Keadilan untuk tumbangkan Kerajaan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan pada Februari 2020 Ini bermakna Umno telah mengguna pakai strategi Mao Tze Tung yang memimpi...
Menjelang Prn Johor Adakah Rakyat Bakal Hukum Umno

Menjelang Prn Johor Adakah Rakyat Bakal Hukum Umno

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 139 hits
ZAIRI SUBOHAdakah rakyat terus memberi mandat kepada Umno untuk terus memegang tampuk pemerintahan di Johor Sama sama kita nantikan Negara dan rakyat sekali lagi akan menghadapi PRN setelah penat lelah mereka ketika PRN Melaka pada November...
Presiden Umno Pm Bertembung Rakyat Johor Hadap Prn

Presiden Umno Pm Bertembung Rakyat Johor Hadap Prn

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 238 hits
Pilihan Raya Negeri Johor tidak mempunyai asas yang kukuh untuk diadakan pada bulan hadapan kerana mandat mentadbir negeri itu berbaki setahun lagi dan boleh disekalikan dengan Pilihan Raya Umum Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia Datuk...
Prn Johor Kerana Pertembungan Politik Dalam Umno

Prn Johor Kerana Pertembungan Politik Dalam Umno

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 202 hits
Pilihan Raya Negeri Johor yang ditentang oleh Pakatan Harapan pada waktu rakyat masih belum pulih akibat kesan pandemik Covid 19 dan bencana banjir baru baru ini tetap menjadi pilihan terbaik pemimpin Umno BN Menurut Pengerusi Majlis Pimpin...
Tamparan Knockout Bagi Pas Bersatu Pada Prn Johor Kata Pemimpin Umno

Tamparan Knockout Bagi Pas Bersatu Pada Prn Johor Kata Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 174 hits
freemalaysiatoday com January 23 2022 PAS memegang satu kerusi manakala Bersatu 11 kerusi daripada 56 kerusi di DUN Johor yang kini telah dibubarkan JOHOR BAHRU Bersatu dan PAS akan menghadapi tamparan knockout di pilihan raya negeri Johor ...
Guna Modal Kes Zahid Tak Laku Dalam Prn Rakyat Masih Sayang Umno Mohamad

Guna Modal Kes Zahid Tak Laku Dalam Prn Rakyat Masih Sayang Umno Mohamad

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 177 hits
agendaily com24 1 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengadakan sidang media setelah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahnya membela diri terhadap 47 pertuduhan pecah amanah rasuah dan pengubahan wang haram hari ini Gambar A...
Prn Johor Kerana Ketamakan Pemimpin Umno

Prn Johor Kerana Ketamakan Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 141 hits
Alasan pemimpin Umno bahawa parti itu bergantung kepada ihsan Pembangkang untuk mentadbir Kerajaan Negeri Johor tidak masuk akal sama sekali Sedangkan menurut pemerhati politik alasan sebenar mengadakan Pilihan Raya Negeri kerana Umno ingin...
Prn Johor Tidak Perlu Pertembungan Kuasa Umno Punca Dun Dibubar Syed Ibrahim

Prn Johor Tidak Perlu Pertembungan Kuasa Umno Punca Dun Dibubar Syed Ibrahim

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 164 hits
Pilihan Raya Negeri Johor yang ditentang oleh Pakatan Harapan pada waktu rakyat masih belum pulih akibat kesan pandemik Covid 19 dan bencana banjir baru baru ini tetap menjadi pilihan terbaik pemimpin Umno BN Menurut Pengerusi Majlis Pimpin...
Prn Johor Umno Bn Gila Kuasa

Prn Johor Umno Bn Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 185 hits
Pilihan Raya Negeri Johor tidak wajar dilakukan dalam keadaan pandemik Covid 19 belum berakhir juga penderitaan mangsa banjir di beberapa daerah di negeri itu masih belum pulih Namun Umno BN Johor tidak mengambil kira faktor kesukaran hidup...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day