Prn Dun Nenggiri Pn Kini Dahului Di Hadapan Syahir


mediaislam.netMI August 11, 2024
PERIKATAN NASIONAL (PN) sedang mendahului di hadapan berbanding Barisan Nasional (BN) dalam PRK N.43 DUN Nenggiri selepas seminggu tempoh kempen, demikian pandangan Ahli Parlimen Bachok, Mohd Syahir Che Sulaiman

Menurut beliau yang turut turun bersama jentera kempen di lapangan, pada pemerhatiannya secara umum, walaupun kedua pihak bermula dengan peluang 50-50, namun memasuki separuh masa kedua keadaan kelihatan tenang di atas, tetapi semakin sengit di bawah.

Penolong Setiausaha Agung PAS itu mengakui, disebabkan pertembungan satu lawan satu, beliau tidak menafikan bahawa BN yang berada di pihak Kerajaan Persekutuan mempunyai kelebihan terutama daripada aspek 3M iaitu jentera, kewangan dan juga media.

“Di mana dari segi ‘machinery’ (jentera) jelas kelebihan di pihak BN apabila jentera-jentera kerajaan, agensi-agensi kerajaan, Menteri-menteri turun, ibaratnya bertanding di antara pihak kerajaan melawan parti. Bukannya pertandingan di antara parti dengan parti.

“Ini yang kita dapat lihat di (PRK DUN) Kuala Kubu Baharu dan Sungai Bakap khususnya. Bukan pertandingan antara parti dengan parti tetapi pertandingan antara kerajaan dengan parti. Jadi kelebihan kepada pihak BN jelas dalam aspek ‘machinery’.

“Dalam aspek ‘money’ (wang), taburan wang itu pastinya lebih memihak kepada mereka dan kelebihan media khususnya media massa,” ujar beliau menjelaskan gemblengan dilakukan BN untuk kembali merampas kerusi itu.

Pun begitu kemuka Syahir, di pihak PN khususnya dalam aspek jentera, jelas nampak satu kesepaduan gerak kerja di mana kepimpinan PAS, BERSATU dan GERAKAN termasuklah rakan-rakan NGO dan Dewan Himpunan Pendukung PAS (DHPP).

Terang beliau, semua mereka tersebut turun bersilih ganti melibatkan para pemimpin tertinggi antaranya Timbalan-timbalan Presiden iaitu Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man dan Dato’ Seri Ahmad Faizal Dato’ Azumu.

Juga katanya, dalam kalangan Naib-naib Presiden seperti Datuk Ustaz Idris Ahmad, Datuk Dr Mohd Radzi Md Jidin, Datuk Dr Ronald Kiandee dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Seri Takiyuddin Hassan Ustaz Idris Ahmad serta kepimpinan sayap-sayap.

“Pemuda, Muslimat, Armada, DHPP dan termasuklah Presiden GERAKAN (Senator Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai dan rakan-rakan turut turun berkempen, malah lebih meriahnya rakan-rakan NGO ada Chegu Bard, Tun Faisal dan turut membantu.

“Bukan sekadar turun berceramah tapi kita turun ziarah, turun santai anak muda, turun berkampung dengan Orang Asal. Jadi ini satu kesepaduan gerak kerja di mana di pihak BN agak lompanglah memang tidak ada terlibat DAP, PKR, PAN pun boleh dikira dihitung dengan jari.

“Malah kalau kita singgah di kedai-kedai kopi, mereka bergurau (persoal) mana ‘Raja Formula’ mana Menteri-menteri pemimpin-pemimpin DAP? Mereka berguraulah kerana mereka lihat yang datang kedai kopi ini pimpinan BERSATU, pimpinan PAS,” ujarnya yang juga Setiausaha Politik Presiden PAS.

Menurut Syahir juga, kehadiran rakan-rakan NGO dan bukan-Muslim terutama DHPP turut membantu memberi impak momentum di mana kelebihan kepada PN bahkan terlihat daripada reaksi atau sambutan para penduduk tempatan di Nenggiri itu sendiri.

Terang beliau, pendekatan bersemuka digunakan di sini lebih efektif berbanding pendekatan media sosial sepertimana di Sungai Bakap, sesuai dengan isu-isu tempatan di Nenggiri di mana pelbagai acara dan aktiviti juga lebih santai.

“Juga lebih informal, lebih dekat, lebih bersentuhan, lebih bersemuka. Ini memang digerakkan secara agresiflah di peringkat gelombang pertama ini dan pastinya memasuki separuh masa kedua gelombang baki tujuh hari ini akan lebih dipertingkatkan.

“Saya pun berjumpa dengan calon saudara Mohd Rizwadi (Ismail) memang alhamdulillah nampak ada ketokohan ada sambutan di pihak anak muda khususnya dan juga orang-orang kampung yang sudah biasa dengan wajah beliau sebagai Pengelola Halaqat.

“Rizwadi sudah dikenali dengan aktiviti-aktiviti kebajikan dan dakwah di sini. Jadi saya tinggalkan pesanan kepada jentera untuk teruskan melangkah, tingkatkan momentum dan kita rapatkan saf insya-Allah undi bulan,” ujarnya optimis.

Syahir turut memaklumkan, sebagaimana kelaziman PRK sebelum ini, Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah memberikan komitmen untuk turun berkempen dan berucap pada ceramah kemuncak (grand finale) dijadualkan pada Khamis, 15 Ogos ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/prn-dun-nenggiri-pn-kini-dahului-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk N 43 Dun Nenggiri Muhasabah Pn

Prk N 43 Dun Nenggiri Muhasabah Pn

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 116 hits
1 Guna jentera k jaan sewenangnya jamin kemenangan BNKUALA LUMPUR Terdapat penggunaan segala bentuk jentera kerajaan yang berlaku secara sewenang wenangnya dalam Pilihan Raya Kecil N 43 DUN Nenggiri yang memberi kemenangan kepada Barisan Na...
Prk Dun Nenggiri Pertandingan Satu Lawan Satu Calon Bn Pas

Prk Dun Nenggiri Pertandingan Satu Lawan Satu Calon Bn Pas

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 193 hits
Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri menyaksikan pertandingan satu lawan satu di antara calon Barisan Nasional dan PAS pada 17 Ogos ini BN mempertaruhkan Ketua Pemuda UMNO Kelantan Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani sebagai calon me...
Diceramah Prk Dun Nenggiri Seorang Lobai Berstatus Mb

Diceramah Prk Dun Nenggiri Seorang Lobai Berstatus Mb

papar berkaitan - pada 7/8/2024 - jumlah : 84 hits
Diceramah PRK Dun Nenggiri Seorang LOBAI berstatus MB Pantun dua kerat dia bagi Ada cacing dalam kopi Undi dacing dapat DAP Anggok2 kepala Walauns Walaunti Dilaungkan takbir penuh emosi Netizen mendengar ketawa memperli Stereotype LOBAI nak...
Prk Dun Nenggiri Bn Menang Besar

Prk Dun Nenggiri Bn Menang Besar

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 114 hits
Daripada jumlah itu 17 PDM dimenangi Barisan Nasional menerusi calonnya Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani manakala tiga PDM dimenangi PAS Semua 20 pusat daerah mengundi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri jam 8 12 malam tadi Darip...
Prove You Re Sincere Umno Bn Told On Working With Ph For Nenggiri Poll

Prove You Re Sincere Umno Bn Told On Working With Ph For Nenggiri Poll

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 158 hits
Gua Musang Pakatan Harapan chief Asharun Uji says a stronger alliance must be formed to gain public confidence Umno and Barisan Nasional in Gua Musang have been urged to demonstrate their sincerity about collaborating with Pakatan Harapan i...
Prk Nenggiri Cerita Kartun Bersatu Tandus Calon Kata Umno Kelantan

Prk Nenggiri Cerita Kartun Bersatu Tandus Calon Kata Umno Kelantan

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 135 hits
FMT ReportersMohd Rizwadi Ismail dikatakan baru dua hari menyertai Bersatu sebelum diumum menjadi calon Perikatan Nasional bagi PRK Nenggiri nbsp PETALING JAYA Bersatu ketandusan calon apabila terpaksa mengambil bekas ahli PAS menyertai par...
Pn Candidate In Nenggiri Joined Bersatu Two Days Prior To Candidate Announcement

Pn Candidate In Nenggiri Joined Bersatu Two Days Prior To Candidate Announcement

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 142 hits
To outsiders it might appear as if a Pas candidate is running and Bersatu is just being used but we in Bersatu consider him our representative since he has filled out the form and joined our party The Bersatu candidate for the Nenggiri by e...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader

Infinix Memperkenalkan Siri Tablet Pertama Xpad 4g Di Malaysia

Kl Bird Park