Prkkimanis Pesan Anifah Buat Orang Sabah Shafie Apdal




Datuk Seri Anifah Aman ada pesanan yang ingin dititipkan kepada Ketua Menteri merangkap Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.
Namun, kata bekas Menteri Luar itu lagi, lebih penting lagi mesej yang ingin disampaikan kepada seluruh 29,664 pengundi yang akan menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya kecil Sabtu 18 Januari ini.
Suara Merdeka perdengarkan pesanan Anifah berikut:
1. Mengapa saya tidak bertanding?
– Kalau saya (Anifah) selaku penyandang kerusi bertanding di Kimanis, ia seolah-olah saya ‘mengiktiraf’ keputusan mahkamah yang disebabkan kecuaian Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sehingga membawa kepada PRK Kimanis.
Begini kisahnya: “ Calon Parti Warisan dari Pakatan Harapan (PH), Datuk Karim Bujang saman Anifah yang dipilih rakyat Kimanis selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).
“PH kata BN rasuah pengundi. Tetapi calon PH kalah dalam kes mahkamah itu. Anifah bersih namanya dari tuduhan rasuah. Akibatnya, Karim membayar kos guaman RM105,000 kepada Anifah. Keputusan PRU-14 Kimanis dikekalkan.
“Kemudian apa yang berlaku? Calon PH pergi saman SPR pula.
Dia kata SPR ada salah laku semasa PRU-14.
“SPR di bawah Kerajaan PH terus mengaku ada salah laku semasa PRU-14. Maka mahkamah pun arahkan keputusan PRU-14 Kimanis dibatalkan. Berlakulah PRK Kimanis.”
Yang peliknya SPR tidak membuat rayuan atas keputusan mahkamah itu.
2. BN tidak pernah luluskan PSS
– Pas Sementara Sabah (PSS) hanya di peringkat cadangan semasa kerajaan terdahulu diketuai BN.
Ia tidak pernah diluluskan seperti mana dakwaan Parti Warisan.
Kalau Warisan hendak sangat pendatang tanpa izin (PTI), tempatkanlah PTI ini di Pulau Gaya. Kenapa sanggup gadai maruah orang Sabah kerana politik dan kepentingan sendiri?
3. Jangan tipu orang Sabah yang baik
-Orang Sabah baik, cepat percaya dan lupa janji-janji yang tidak dipenuhi kerajaan PH terutama Parti Warisan. Harap pengundi Kimanis tahu bezakan.
Jangan lupa manifesto PH dalam PRU-14, apabila Menteri Kewangan Lim Guan Eng kata Sabah dan Sarawak bukan sahaja boleh mendapat 40 peratus, tetapi 50 peratus pendapatan cukai yang dikutip daripada dua negeri itu.
Tetapi kemudian cakap lain, perlukan ambil masa melaksanakannya kerana tumpuan utama kerajaan ketika ini untuk memulihkan kewangan negara. Inilah sebabnya rakyat Sabah mesti tuntut hak mereka yang dijanjikan PH dalam pilihan raya.
4. Isyarat bahaya anak cucu cicit Sabah?
– Dikhuatiri jika Parti Warisan menang dalam PRK Kimanis ini, ia suatu isyarat jelas rakyat Sabah akan menjadi pendatang di negeri sendiri.
Kelak, orang Sabah hanya memiliki negara tetapi tidak bernegeri. Jika PSS dilaksanakan mulai Jun tahun ini, kad berkenaan boleh diperbaharui dalam tempoh tiga tahun sekali. Dan setiap kali cukup tiga tahun, akan diperbaharui tanpa had untuk dimohon. Justeru apa bezanya PTI dengan seorang warganegara?
5. Kera di hutan disusukan …
– Dianggarkan kira-kira 300,000 (belum termasuk anak-anak) PSS akan dikeluarkan untuk warga asing. Kad PSS ini boleh diperbaharui dalam tiga tahun sekali.
Dalam tempoh tiga tahun ini jika mereka (PTI) ini beranak-pihak, darabkanlah 300,000 ini dengan satu atau dua orang (anak dilahirkan). Berapa bilangan PTI nanti? Tempoh tiga tahun jika ada tambahan 300,000 orang lagi, enam tahun atau sembilan tahun selepas itu berapa?
Bukankah anak-anak PTI ini akan bersaing dengan anak-anak tempatan (warganegara) di sekolah dan hospital? Warganegara Malaysia akan berbaris panjang bersama mereka untuk mendapat rawatan di hospital.
PTI ini membawa kemudaratan antaranya penyakit polio, influenza dan lain-lain. Jangan nanti ibarat `kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kelaparan’.
6. Pas lawatan sosial cuma tiga bulan, PSS pula?
– Warganegara Malaysia seolah-olah dianaktirikan? Mana tidaknya, pas lawatan sosial untuk penduduk bukan Sabah dari Semenanjung hanya melayakkan mereka masuk dan tinggal di Sabah selama 90 hari atau tiga bulan sahaja. PSS tiga tahun sekali diperbaharui.
Kalau begitu, elok sahaja anda datang dari Filipina, mohon PSS dan tinggal serta bekerja selama tiga tahun di Sabah.
7. PTI layak mengundi
– Kalau jalan raya dibina dan ditambah jajarannya, baguslah.
Tetapi jika PTI bertambah melalui pelaksanaan PSS, ia sudah tentu telah melalui proses demokrasi dalam negara.
Bayangkan di Kota Kinabalu bertambah 20,000 PTI melalui PSS, maka dari segi undang-undang antarabangsa melayakkannya untuk mengundi. Siapa mereka, rakyat Malaysiakah?
8. Trump pun bina tembok Mexico
– Kalau Donald Trump pun sanggup membina
tembok di sempadan Amerika Syarikat- Mexico untuk mengusir pendatang, menyekat orang Arab masuk negaranya, malah pelakon tersohor Bollywood, Shah Rukh Khan pun ditahan untuk pemeriksaan imigresen yang ketat di beberapa lapangan terbang antarabangsa antaranya Los Angeles, White Plain (dekat New York) dan Newark, apa salahnya kita juga bmbangkan PTI yang hendak masuk Sabah melalui PSS ini?
9. Benarkan Filipina buka konsulat?
– Orang Warisan persoalkan kenapa Anifah sebagai Menteri Luar sebelum ini tidak pernah berbincang dengan kerajaan Filipina mengenai urusan membawa balik warga PTI mereka dari Sabah? Atau meminta Filipina tubuhkan konsulat mereka di Sabah untuk menyelesaikan masalah PTI?
Jawapan saya (Anifah), kenapa pula perlu saya berunding kerana Filipina pun tidak pernah mengiktiraf Sabah di bawah Malaysia. Sebaliknya, mereka menuntut Sabah sebagai sebahagian wilayah negara itu. Jika kita berunding seolah-olah kita iktiraf tuntutan Filipina ke atas Sabah. Dan Filipina tidak akan buka konsulat di Sabah, kerana jika mereka berbuat demikian bermakna mereka sudah mengiktiraf Sabah sebagai hak Malaysia.
10. Tunggu dua jam mahu jumpa Shafie
-Mohd. Shafie gagal membawa masuk pembangunan ke kawasan Kimanis.
Pernah saya menunggu selama dua jam di pejabat Mohd. Shafie ketika beliau menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bagi memohon projek pembangunan untuk Kimanis.
Dua jam dia keluar…saya tahu dia bukan ada mesyuarat, tapi dia sengaja mahu tunjuk kuasa dia…Dia mahu saya tunggu di luar (pejabat). Saya kira mahu jelaskan, apa (projek pembangunan) yang di Kimanis, apa yang perlu di Membakut, apa yang perlu di Bongawan…dia ambil sampul surat itu dia masuk pejabat tarik pintu…sampai ke pilihan raya tidak ada apa-apa (projek).
11. Jangan `beli’ undi untuk kemudahan asas
-Banyak lagi kawasan Kimanis yang terpencil perlukan kemudahan asas. Kadang-kadang ada hanya empat atau lima buah rumah di sebalik bukit.
Mereka perlukan jalan sehinggakan ingin jalan bertar (aspal) ini sampai di depan rumah. Cuma semasa saya menjadi wakil rakyat di situ, keinginan ini tidak dapat diselesaikan sebegitu cepat, perlu berperingkat-peringkat.
Sebab itu saya ingatkan orang Kimanis, teliti janji-janji Parti Warisan ini. Bukan janji untuk beri kemudahan asas, anda harus mengundi mereka.
12. Siap 2018, balai bomba dirasmi 2020?
-Kerana banyak berlaku kebakaran hutan di jajaran jalan di Kimanis, maka semasa Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menjadi Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dari 2013-2016, saya minta beliau untuk bantu sediakan Balai Bomba dan Penyelamat di Kimanis.
Beliau Ahli Parlimen Kota Belud waktu itu, Tetapi Rahman kata peruntukan balai bomba hanya untuk daerah. Pada masa itu Kimanis bukan daerah.
Maka, saya kata “Man, you menteri kan…”
Akhirnya, projek balai bomba diluluskan kerajaan BN dengan bajet RM7.73 juta itu siap dibina Julai 2018.
Tetapi setahun setengah kemudian, selepas hari penamaan calon PRK Kimanis pada 4 Januari 2020, Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin merasmikan balai bomba berkenaan. Pelikkan?
13. Shafie anak didik Najib, tapi…
– Cuba kira berapa tahun Mohd. Shafie berada dalam UMNO? Beliau tidak harus menderhaka kepada Najib. Mohd. Shafie anak didikan Najib. Dia antara menteri yang rapat dengan Najib sehingga mencapai tahap Naib Presiden UMNO.
Untuk menunjukkan UMNO Pusat juga bersama UMNO di Sabah, maka dipersoalkan, takkanlah dari Sabah tidak ada kuota untuk salah satu dari tiga jawatan nombor tiga UMNO itu?
Lantas Najib nasihat supaya beri peluang kepada orang UMNO dari Sabah sampai ke peringkat jawatan tinggi. Saya tidak marah kepada Mohd. Shafie tetapi ucapan-ucapannya dalam kempen PRK ini seperti membenci Najib.
14. Mana kelibat SPRM?
– Orang Sabah dikejutkan dengan berita bergambar pada 5 Januari lalu apabila sekurang-kurangnya 50 buah motosikal dan barangan berharga lainnya dijadikan sebagai hadiah cabutan bertuah sempena sambutan Krismas di Pekan Membakut yang dianjurkan oleh Parti Warisan.
Kenapa tidak buat majlis itu sebulan sebelum PRK Kimanis? Di mana kelibat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM)? Adakah apabila pembangkang buat, itu salah. Kerajaan anjurkan sahaja yang betul?
SuaraMerdeka




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/14/prkkimanis-pesan-anifah-buat-orang-sabah-shafie-apdal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prkkimanis Pembangunan Di Sabah Siapa Yang Gagal Bn Atau Shafie

Prkkimanis Pembangunan Di Sabah Siapa Yang Gagal Bn Atau Shafie

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 335 hits
Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Sahamsul Anuar Nasarah mempersoalkan siapakah sebenarnya yang gagal membangunkan Sabah kerana sebelum ini Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal adalah menteri kanan iaitu Menteri Kemajuan Luar Bandar dan ...
Prkkimanis Bantah Pss Adakah Nilai Masa Depan Anak Sabah Hanya Rm300 Soal Anifah

Prkkimanis Bantah Pss Adakah Nilai Masa Depan Anak Sabah Hanya Rm300 Soal Anifah

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 321 hits
Adakah RM300 RM400 itu nilai masa hadapan anak cucu cicit kita soal bekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman Tegas beliau jangan sesekali menggadaikan masa hadapan anak bangsa Sabah hanya kerana wang dan cabutan bertuah Kenapa kita sanggup...
Shafie Apdal Berjiwa Sabah Tetapi Ada Bini Sabah Ka

Shafie Apdal Berjiwa Sabah Tetapi Ada Bini Sabah Ka

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 400 hits
Salahuddin Hisham PRK kali ni saya merayu kepada orang Sabah supaya memilih orang Sabah hati dan jantungnya Sabah mukanya orang Sabah bukannya mukanya orang Sabah tapi hatinya Umno Kuala Lumpur kata Shafie Apdal Hmmm bini pertama dari Kedah...
Prkkimanis Najib Puzzled By Shafie S Claims That Sabah Fed Up With Umno Barisan

Prkkimanis Najib Puzzled By Shafie S Claims That Sabah Fed Up With Umno Barisan

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 236 hits
The claim by Sabah Chief Minister Datuk Seri Mohd Shafie Apdal that people are fed up with Barisan Nasional and Umno in the state is puzzling says Datuk Seri Najib Razak I am puzzled he himself was part of Umno for decades His deputy from U...
Prkkimanis Anifah Pemimpin Pembangkang Dijangka Sertai Himpunan Bantah Pss

Prkkimanis Anifah Pemimpin Pembangkang Dijangka Sertai Himpunan Bantah Pss

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 289 hits
Dua NGO yang berpangkalan di Sabah akan mengadakan bantahan terhadap pelaksanaan Pas Sementara Sabah di Pekan Membakut tiga hari sebelum pilihan raya kecil Kimanis Protes itu dijangka dihadiri Presiden Parti Solidariti Tanah Airku Jeffrey K...
Prkkimanis Sokongan Bn Meningkat Kesediaan Anifah Turun Padang Semarak Kempen Prk Kimanis

Prkkimanis Sokongan Bn Meningkat Kesediaan Anifah Turun Padang Semarak Kempen Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 320 hits
Hari keempat berkempen Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis membuat calon Barisan Nasional Datuk Mohamad Alamin atau lebih dikenali Datuk Moh optimis dengan sokongan penduduk khususnya kalangan pengundi di kawasan berkenaan Menurut beliau la...
Shafie Apdal Umum Kimanis Bakal Miliki Pejabat Daerah Sendiri

Shafie Apdal Umum Kimanis Bakal Miliki Pejabat Daerah Sendiri

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 336 hits
Astro Awani Shafie Apdal umum Kimanis bakal miliki pejabat daerah sendiri Gambar fail BONGAWAN Penduduk di Parlimen Kimanis bakal memiliki pejabat daerah sendiri sekali gus menjadikan penduduk sekitar tidak lagi perlu melakukan urusan penta...
Prkkimanis Shafie Membakar Kempen Anti Semenanjung

Prkkimanis Shafie Membakar Kempen Anti Semenanjung

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 244 hits
oleh Ab Jalil Backer Kempen PRK Kimanis memasuki bibit kotor dan jelik apabila Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Shafie Apdal mula memainkan sentimen anti Semenanjung PRK kali ni saya merayu kepada orang Sabah supaya memilih orang Sabah hati d...
Prkkimanis Ubah Balik Jadi Tekad Rakyat Sabah Setelah Tertipu Janji Ph Pru 14

Prkkimanis Ubah Balik Jadi Tekad Rakyat Sabah Setelah Tertipu Janji Ph Pru 14

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 386 hits
Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Kunak Datuk Nilwan Kabung berkata kekalahan Barisan Nasional di Sabah pada Pilihan Raya Umum ke 14 adalah kerana perubahan persepsi rakyat yang terpengaruh dengan janji manis Pakatan Harapan Namun kini jelas...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians