Prkkimanis Calon Warisan Ugut Pengundi Kimanis Dikecam




Calon Warisan Ugut Pengundi Kimanis dikecam Bersih 2.0
Karim Bujang yang gagal 5 penggal sebagai Adun telah memohon maaf atas kesilapannya. Bagaimanapun dalam kempennya di Kimanis calon Warisan itu menggugut pengundi tidak akan diberi pembangunan sekiranya mengundi pembangkang. Bersih 2.0 mengecam Warisan!
Bersih 2.0 mengecam kenyataan calon Warisan pilihan raya kecil (PRK) Kimanis, Karim Bujang yang dilihat cuba mengugut pengundi dengan menyeru mereka mengundi parti kerajaan supaya pembangunan dapat di bawa ke kawasan itu.
Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 berkata parti kerajaan seharusnya bersaing dari sudut polisi, prestasi serta pencapaian dalam manifesto, bukannya mengugut rakyat dengan menahan pembangunan daripada dibawa masuk ke kawasan tertentu.
“Ini jelas tradisi politik lapuk dan ketinggalan zaman, serta ditolak rakyat Sabah yang inginkan politik negara lebih baik, dengan pilihan raya yang bersih dan adil. ‘Sabah Ubah’ dan Malaysia Baru adalah sia-sia tanpa anjakan paradigma yang sepatutnya diterajui Warisan-Pakatan Harapan (PH).
“Antara janji Warisan dan PH kepada rakyat sebelum pilihan raya umum ke-14 adalah untuk menghentikan kegagalan pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) membela nasib rakyat yang terpinggir, terutamanya nasib warga desa dan kawasan pendalaman.
“Tidak wajar mengugut dan menghukum rakyat sekiranya rakyat memilih calon lain bukan daripada parti pemerintah, menafikan hak rakyat untuk mendapatkan pembangunan lebih baik. Ini adalah bentuk diskriminasi kepada pembangunan setempat di kawasan pembangkang,” katanya dalam satu kenyataan 
Karim sebelum ini mengingatkan pengundi supaya membuat pilihan bijak dengan mengundi parti kerajaan agar masa yang berbaki lebih 3 tahun sebelum pilihan raya umum akan datang dapat dimanfaatkan bagi membawa masuk pembangunan di Kimanis.
Rasuah Pilihanraya
Bersih 2.0 pada masa sama turut mengkritik tindakan menteri-menteri daripada kerajaan Persekutuan dan negeri yang mengumumkan peruntukan sewaktu tempoh pilihan raya berlangsung, yang menurut gabungan itu merupakan tindakan salah guna sumber kerajaan bagi menarik pengundi.
“Kami menyelar kerajaan Persekutuan dan negeri mengumumkan peruntukan dalam tempoh pilihan raya walaupun sudah acap kali ditegur dan diingatkan,” katanya.
Sebelum penamaan calon, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub menyerahkan cek RM140,000 kepada nelayan di Bongawan untuk baik pulih jeti.
Dilaporkan janji PRK Tanjung Piai belum ditunaikan lagi
Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, Junz Wong turut memberi bantuan banjir kepada pesawah padi terjejas dan nelayan yang menghadapi kesukaran akibat musim tengkujuh.
Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah, Ewon Benedick pula mengumumkan peruntukan RM100,000 bagi menaiktaraf jalan ke Surau Kampung Pantai Sri Gading, Membakut.
“Prinsip pilihan raya bersih dan adil sepatutnya menyediakan padang yang sama rata kepada semua calon. Walaupun pengumuman projek masih tidak menyalahi undang-undang namun adalah jelas ia sangat tidak beretika dan kempen pilihan raya secara kotor.
“Sekiranya parti kerajaan yang dulu semasa pembangkang memarahi UMNO dan BN kerana salah guna kuasa, namun apabila mendapat kuasa mereka pula membuat kesalahan sama. Warisan-PH tidak harus terus mengecewakan rakyat dengan perlahan-lahan menjadi BN 2.0 dengan teknik pilihan raya itu,” katanya.
Menurut jawatankuasa itu, Warisan-PH seharusnya ingat bahawa pentadbiran BN di bawah pimpinan bekas perdana menteri, Najib Razak secara konsisten menyalahgunakan kuasa semasa kempen dengan menggunakan pendekatan “Saya tolong kamu, kamu tolong saya”.
“Teknik tersebut terbukti tidak berkesan dalam PRK Tanjung Piai baru-baru ini yang menyaksikan kemenangan calon daripada pembangkang,” katanya. 
[http://sabahkini2.com/en/news/2474/calon-warisan-ugut-pengundi-kimanis-dikecam-bersih-20-/view]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/07/prkkimanis-calon-warisan-ugut-pengundi-kimanis-dikecam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prkkimanis Kenderaan Calon Bn Mohamad Alamin Ditahan Dihalang Penyokong Warisan Ketika Berkempen

Prkkimanis Kenderaan Calon Bn Mohamad Alamin Ditahan Dihalang Penyokong Warisan Ketika Berkempen

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 371 hits
Prkkimanis Kenderaan Calon Bn Mohamad Alamin Ditahan Dihalang Penyokong Warisan Ketika Berkempen
Prk Kimanis Ph Komited Menangkan Calon Warisan

Prk Kimanis Ph Komited Menangkan Calon Warisan

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 260 hits
Pakatan Harapan komited membantu untuk memenangkan calon Parti Warisan Sabah Datuk Karim Bujang pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis Presiden HARAPAN Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata sebagai rakan kepada Warisan HARAPAN akan ...
Prk Kimanis Calon Parti Warisan Sabah Ialah Karim Bujang

Prk Kimanis Calon Parti Warisan Sabah Ialah Karim Bujang

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 459 hits
PRK Kimanis Calon Parti Warisan Sabah Ialah Karim Bujang Ketua Bahagian Kimanis Parti Warisan Sabah Karim Bujang diumumkan sebagai calon parti itu bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal membuat pengumuma...
Prkkimanis Warisan Tipu Pengundi Cara Pintu Belakang Pss Bukan Manifesto Pru 14

Prkkimanis Warisan Tipu Pengundi Cara Pintu Belakang Pss Bukan Manifesto Pru 14

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 379 hits
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menjelaskan bahawa isu sebesar Pas Sementara Sabah tidak ada dalam manifesto Warisan semasa Pilihan Raya Umum ke 14 Katanya rakyat telah mengundi Warisan tanpa mengetahui Waris...
Prk Kimanis Penyokong Bersatu Diarah Undi Calon Warisan

Prk Kimanis Penyokong Bersatu Diarah Undi Calon Warisan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 340 hits
Penyokong dan ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia perlu memberi sokongan padu kepada Datuk Karim Bujang yang diketengahkan sebagai calon Parti Warisan Sabah pada Pilihan Raya Kecil parlimen Kimanis Ketua Badan Pimpinan Bersatu Sabah Datuk H...
Calon Warisan Jawab Isu Video Dimarahi Pengundi

Calon Warisan Jawab Isu Video Dimarahi Pengundi

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 287 hits
HASPAIZI ZAIN PRK KIMANIS Calon parti Warisan Karim Bujang tampil menjawab penularan rakaman video yang menunjukkaan beliau dimarahi seorang pengundi ketika berkempen di pusat daerah mengundi bandar Membakut semalam Karim mendakwa lelaki be...
Isu Pas Sementara Sabah Akan Kuburkan Bukan Saja Calon Warisan Dalam Prk Kimanis Malah Parti Warisan Akan Terkubur

Isu Pas Sementara Sabah Akan Kuburkan Bukan Saja Calon Warisan Dalam Prk Kimanis Malah Parti Warisan Akan Terkubur

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 688 hits
Isu Pas Sementara Sabah yang kerajaan Pakatan Harapan jadikan sebagai dasar kononnya untuk membantu Pendatang Asing Tanpa Izin menjadi duri dalam daging bukan saja di PRK Kimanis malah bakal meruntuhkan kerajaan Warisan di Sabah Rakyat Saba...
Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 727 hits
Terima Kasih Piee Bedal Duit Pilih Karim Bujang Sebagai Calon WarisanBahang PRK Kimanis makin hangat Sebaik selesai proses penamaan calon dengan rasminya PRK Kimanis menyaksikan pertandingan 2 penjuru antara wakil dari UMNO Sabah Mohamad Al...
Prk Kimanis Mohamad Alamin Dipilih Calon Bn

Prk Kimanis Mohamad Alamin Dipilih Calon Bn

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 294 hits
BERNAMA KIMANIS Ketua UMNO Kimanis Datuk Mohamad Alamin dipilih sebagai calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis Pengerusi BN Sabah yang juga Ketua UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin membuat pengumuman calon BN i...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord