Prestasi Warisan Lebih Baik Daripada Pru 14



Ipohmali
Aku pelik masih ada yang memperkecilkan Warisan dalam PRN Semalam.. Cuba buat satu analisa itu dengan adil, Bukan sebab kecenderungan atau kebencian kepada sesuatu tokoh dan parti..
Kadang2 pelik, apa kaitan Tun dengan Politik di Sabah..Tun dia sekali pun tak turun ke Sabah.. Tia tiba semua benda dihalakan kepada Tun menjadi sebab kesalahan… dan macam walaun PAS punya analisa..Semua jadi Salah DAP…
Sebenarnya prestasi Warisan dan PH cukup baik, Ramai yang beranggapan Warisan ditolak rakyat Sabah hanya kerana tidak mampu cukupkan bilangan untuk tubuh Kerajaan negeri, pandangan tu silap..
Untuk pengetahuan, PRU 14 pun Warisan juga tak cukup bilangan.. Ketika itu Warisan dapat bantuan dari Adun UPKO yang menang 5 Kerusi, begitu juga STAR.. Warisan menjadi mangsa akibat persempadanan semula atas petunjuk gabungan PH dulu termasuk Bersatu..
Pola pengundian berubah di Sabah, ada kerusi yang Warisan rampas dari UMNO..ada yang hilang.. itu yang jadi di semenanjung, Pola pengundia mengikut kaum akan berubah..
Kali ini Prestasi yang teruk adalah UPKO hanya dapat mempertahankan 1 Kerusi biarpun bertanding 12 kerusi… Jika UPKO dapat 5 kerusi seperti PRU 14, dah pasti keputusan berbeza…
Jadi kita ambillah tanggung jawab bersama.. Manakala Warisan menang Undi Popular seluruh Sabah.. dan jika ditolak DAP.. Warisan dapat menambah 2 Kerusi dari 21 Kerusi masa PRU 14 kepada 23 Kerusi.. kini Warisan menang 29 Kerusi dibawah lambang dia..
PKR dan DAP masing2 kekal dengan kemenangan yang Sama seperti PRU 14.. DAP menang 6 kerusi dari 7 dipertandingkan.. manakala PKR 2 dari 7 kerusi… Walaubagaimanapun, Undi yang DAP dan PKR terima meningkat.. ia satu petanda baik untuk masa depan PKR dan Warisan..
Itu sebab aku kata, Kita boleh bincang dengan fakta dan realiti apa yang berlaku dengan adil, Bukan dengan sebab aku tak suka kamu sebab calon PM.. habis semua jadi salah Tun.. Warisan juga raikan parti Pribumi seperti UPKO biarpun kalah teruk..
Keputusan UPKO itu bayangan Bersatu/Pejuang, mahupun Amanah dalam PRU 15 nanti.. bukan sebab mereka tidak kuat, Tetapi depa boleh jadi mangsa bila bertanding dikawasan Majoriti Melayu atau luar bandar yang masih kuat sentimen Ashabiyah.. Jadi apa peranan kita ? Perkuatkan kelompok menengah dalam Masyarakat.. Beralih dari strategi Pantai Barat, kepada Malaysia timur dan Pantai timur..
Sebagai Contoh Sabah.. Sabah dalam PRU 13 masa tu tidak wujud parti Warisan, PKR bertanding berpuluh kerusi Dun hanya menang 7.. DAP hanya menang 3 kerusi.. Manakala Parlimen PKR hanya menang 1 manakala DAP 2 kerusi..
Manakala dalam PRU 14, bila Warisan mendominasi pertandingan di Sabah.. Warisan saja dapat menguasai 8 kerusi Parlimen.. DAP dan PKR yang bertanding kerusi kurang dari PRU 13, masing2 menang 3 Kerusi.. Itu sebab aku kata, Kita suka atau tidak kerjasama itu penting..biarpun parti itu kecil..
Jangan mendabik dada aku lah parti paling ramai ahli..Paling kuat seperti PAS dulu..itulah merosakkan perjuangan PAS dulu.. ada ketika pemimpin PN dan BN jauh lebih matang dan meraikan perbezaan.. Tetapi pelik ramai dari penyokong PH sendiri tidak dapat meraikan perbezaan pandangan..
Soal Parti dan Tokoh tertentu Setuju orang ini sebagai Calon PM atau tidak itu soal kedua..Raikan perbezaan pandangan.. Berikan fakta dan dapatan mengapa kita berpandangan sedemikian.. PKR boleh saja tak setuju dengan Tun dan Shafie.. Begitu juga Shafie dan Tun..depa berhak tak setuju dengan Ds Anwar..
Apa yang lebih penting kita memperkuatkan Parti berbilang bangsa dan kaum.. Memperkuatkan Parti seperti ini dalam menentang kelompok parti Ashabiyah… Jika dilihat dari keputusan PRN Sabah.. Warisan dan PKR adalah bayangan parti Masa depan.. Warisan akan memperkuatkan Malaysia Borneo..makala PKR akan memperkuatkan Semenanjung Malaysia..
Ds Anwar dan Shafie adalah gandingan terbaik memimpin Malaysia Baru..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29894

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Lebih Baik Bersendirian Pru 15

Pas Lebih Baik Bersendirian Pru 15

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 228 hits
Pengkhianatan yang dilakukan oleh Perikatan Nasional dan Muafakat Nasional menyebabkan Pas tidak bertanding di Sabah buat pertama kali sejak 1986 membuat banyak penyokong parti itu berpendapat tiada gunanya bekerjasama dalam mana mana gabun...
Lebih Baik Beri Kuasa Kepada Anwar Dari Bubar Parlimen

Lebih Baik Beri Kuasa Kepada Anwar Dari Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 319 hits
Edy Noor Reduan Dipercayai Tan Sri Muhyiddin Yassin akan diberi peluang mengadap KBDYMMSPBYDP Agong terlebih dahulu untuk membuktikan dan menyenaraikan sokongan Ahli Parlimen terhadapnya Namun seandainya keberadaan Muhyiddin ke istana menga...
Cerita Burhan Kapak Bantai Anggota Pki Dengan Sadis Lebih Baik Membunuh Daripada Dibunuh

Cerita Burhan Kapak Bantai Anggota Pki Dengan Sadis Lebih Baik Membunuh Daripada Dibunuh

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 236 hits
Cerita sosok Burhan Zainuddin Rusjiman dijuluki Burhan Kapak atau Burhan Kampak Salah satu sosok yang menjadi algojo eksekusi anggota PKI usai peristiwa G30S PKI 1965 Burhan Zainuddin Rusjiman dijuluki Burhan Kapak ketika dirinya terlibat d...
Shafie Mendakwa Warisan Menang Lebih Banyak Kerusi

Shafie Mendakwa Warisan Menang Lebih Banyak Kerusi

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 251 hits
Bekas ketua menteri Sabah yang juga Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal kelihatan belum lagi bersedia akur kalah dengan menyatakan bahawa partinya memenangi jumlah kerusi terbanyak dalam pilihan raya Sabah Ketika berucap kepada para penyokon...
Vivo Perkenalkan Vivo X50e Dengan Pengalaman Fotografi Yang Lebih Baik

Vivo Perkenalkan Vivo X50e Dengan Pengalaman Fotografi Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 165 hits
Bagi sesiapa yang meminati telefon pintar yang didatangkan bersama pengalaman kamera yang sangat superb Vivo baru je melancarkan Vivo X50e yang mungkin salah satu pilihan terbaik untuk korang Vivo X50e ni didatangkan dengan skrin sebesar 6 ...
Kedai Pengalaman Realme Di Sunway Pyramid Lebih Besar Dan Lebih Baik

Kedai Pengalaman Realme Di Sunway Pyramid Lebih Besar Dan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 384 hits
realme Malaysia hari ini mempunyai pembukaan untuk kedai pengalaman baru di Sunway Pyramid Peminat dan pembeli yang mengunjungi kedai akan menikmati pengalaman yang baik kerana realme telah meningkatkan kedai gambarnya menjadi kedai pengala...
Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 290 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Warisan Mesti Menang Besar Sekat Pru 15 Hujung Tahun

Warisan Mesti Menang Besar Sekat Pru 15 Hujung Tahun

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 235 hits
Pilihan raya negeri Sabah akan menjadi indikator sama ada parlimen akan dibubarkan atau tidak hujung tahun ini Menurut ADUN Sungai Rapat Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin Warisan Plus harus memastikan kemenangan besar menjadi milik mereka pada...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars