Ppim Ucap Takziah Mahu Syarikat Gig Ekonomi Wajibkan Caruman Perkeso Kenyataan Media Ppim 19 08 2023


KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa nahas pesawat jenis Beechcraft Model 390 (Premier 1) yang terhempas di Lebuhraya Guthrie berdekatan Bandar Elmina, Shah Alam.
Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan@toqqi berkata kejadian malang itu amat mengejutkan seluruh Malaysia dan pihaknya mendoakan semoga kesemua ahli keluarga dan sahabat mangsa tabah menghadapi dugaan ini.
Nadzim dalam satu kenyataan berkata sudah tiba masanya semua pekerja dalan sektor gig ekonomi seperti penghantar makanan diwajibkan mencarum dengan program Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).
"Dalam kita bersedih dengan kejadian yang menimpa saudara Islam kita, saya bersimpati dan sedih mengenang nasib keluarga mereka yang ditinggalkan," katanya.
Walaupun semua pemandu dan penunggang e-hailing sebelum ini diwajibkan mencarum dengan SKSPS, pihaknya dimaklumkan mangsa yang terlibat di dalam kejadian semalam tidak mencarum.
"Semua pihak harus lebih proaktif dalam memastikan semua rakyat Malaysia yang bekerja di dalam sektor apa sekalipun mencarum dengan Perkeso untuk perlindungan mereka," katanya.
Nadzim berkata pihaknya mahu Perkeso lebih tegas dengan majikan atau penyedia perkhidmatan sektor ekonomi gig atau lejang untuk memastikan semua pekerja mereka sentiasa dilindungi.
"Jika mereka hanya pekerja separuh masa, pastikan sedikit wang hasil pendapatan dicarumkan walaupun RM2 bagi memastikan nasib mereka terbela jika berlaku apa-apa musibah," katanya.
Khamis lalu, penghantar makanan dalam talian, Foodpanda Allahyarham Muhamad Hafiz Muhamad Salleh terkorban dalam nahas pesawat ringan di Lebuhraya Guthrie berdekatan Bandar Elmina, Shah Alam, Selangor.
Seorang lagi mangsa, pemandu e-hailing Sharipuddin Shaari turut terkorban dalam tragedi sama.
Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan sepuluh mangsa maut termasuk dua daripadanya membabitkan orang awam yang secara kebetulan melalui lokasi nahas berkenaan dalam kejadian pada pukul 2.40 petang Khamis.
Selain Muhamad Hafiz, nahas pesawat jenis Beechcraft 390 (Premier 1) itu turut mengorbankan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelangai, Datuk Seri Johari Harun.
Pesawat jenis jet peribadi yang dikendalikan oleh Jetvalet Sdn Bhd itu dilaporkan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi pada jam 2.08 petang.
Ia kemudiannya, mendapat kebenaran untuk mendarat Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, di Subang namun terhempas tiga minit sebelum mendarat.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/08/ppim-ucap-takziah-mahu-syarikat-gig.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pastikan Pekerja Sektor Gig Ekonomi Carum Perkeso Ppim Sinar Harian 19 08 2023

Pastikan Pekerja Sektor Gig Ekonomi Carum Perkeso Ppim Sinar Harian 19 08 2023

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 213 hits
SHAH ALAM Sudah tiba masanya semua pekerja dalam sektor gig ekonomi mencarum dengan program Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri di bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan ...
Jangan Campur Urusan Agama Kami Ppim Kenyataan Media Ppim 24 08 2023

Jangan Campur Urusan Agama Kami Ppim Kenyataan Media Ppim 24 08 2023

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 187 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengingatkan kumpulan bukan Islam agar jangan campur urusan umat Islam di negara ini Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi berkata tindakan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha Kristian Hindu Sikh dan T...
Aktiviti Perjumpaan Ppim Bersama Chief Rsmd Tnb Ppim 08 08 2023

Aktiviti Perjumpaan Ppim Bersama Chief Rsmd Tnb Ppim 08 08 2023

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 187 hits
Perjumpaan Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi bersama Chief Regulatory Stakeholder Management Officer TNB Datuk Ts Shamsul Bin Ahmad di Tenaga Nasional Berhad Kuala Lumpur Perjumpaan membincangkan mengenai isu Pelepasan Kos Kos Tidak Sei...
Ppim Gesa Kerajaan Bantu Industri E Hailing Negara Berita 757 06 08 2023

Ppim Gesa Kerajaan Bantu Industri E Hailing Negara Berita 757 06 08 2023

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 150 hits
BERITA 757 Kerajaan perlu bantu industri e hailing KOMUNITI Pemandu e Hailing Kajang menyuarakan 9 tuntutan terhadap isu dialami mereka antaranya kawalan permit EVP pengurangan masa menunggu dan cara pengiraan tambang yang telus Sumber Beri...
Syarikat Fgv Buka Pengambilan Ogos 2023

Syarikat Fgv Buka Pengambilan Ogos 2023

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 249 hits
Syarikat FGV Buka Pengambilan Ogos 2023 Berita baik kepada rakyat Malaysia kini dibuka permohonan kerja dibawah syarikat gergasi FGV yang menginginkan anda dalam organisasi kerja mereka Kepada para calon yang berminat jom semak maklumat len...
Aktiviti Mesyuarat Pembangunan Draf Oic Smiic Berkenaan Halal On Board Meals Ppim 26 07 2023

Aktiviti Mesyuarat Pembangunan Draf Oic Smiic Berkenaan Halal On Board Meals Ppim 26 07 2023

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 263 hits
Timbalan Setiausaha Agung PPIM En Zulkefli Mohamad menghadiri Mesyuarat Pembangunan Draf OIC SMIIC Berkenaan Halal On Board Meals anjuran Jabatan Standard Malaysia di Hotel Sama Sama KL International Airport Selangor
Spm 2023 Diawalkan Kpm Akan Keluar Kenyataan Rasmi Fadhlina

Spm 2023 Diawalkan Kpm Akan Keluar Kenyataan Rasmi Fadhlina

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 90 hits
SHAH ALAM Kementerian Pendidikan Malaysia akan mengeluarkan kenyataan media rasmi berkaitan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2023 yang dikatakan bermula lebih awal pada 5 Disember depan Menterinya Fadhlina Sidek berkata pihaknya setakat...
Debut Genesis Melobee Media Pada Konferensi Tahunan Forum Asia 2023

Debut Genesis Melobee Media Pada Konferensi Tahunan Forum Asia 2023

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 146 hits
MeloBee Media Lee Hsien Loong mengatakan bahwa stabilitas inklusivitas dan keterbukaan asia sedang menghadapi dampak dan itu adalah diperlukan untuk memperkuat dialog dan kerja sama di berbagai tingkatan untuk mempromosikan pembangunan dan ...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango