Ppim Tidak Setuju Umur Pengeluaran Kwsp Dikaji Semula Kepada 60 Tahun Umur Persaraan The Merdeka Times 17 04 2023




Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak bersetuju dengan cadangan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) yang meminta syarat pengeluaran KWSP dikaji semula mengikut umur persaraan.Ketika ini, pengeluaran penuh caruman KWSP boleh dilakukan pada usia 55 tahun ketika timbul cadangan supaya perkara itu dikaji semula mengikut umur persaraan semasa iaitu 60 tahun atau umur persaraan baharu.“Tidak setujulah…orang nak mati kena tunggu dia mati dulu ke? Tak bolehlah…kita bila dalam keadaan terdesak, emergency dalam keadaan hidup dan mati dia kena beri pertimbangan lain juga. Jadi jangan sama ratakan masalah orang”. – Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan.Mengulas isu sama, Perunding Kewangan, Afyan Mat Rawi yang juga lebih cenderung untuk tidak bersama MEF berpandangan syarat pengeluaran KWSP sedia ada sudah cukup ketat.“Dia sebenarnya membantu KWSP supaya tabungan KWSP semakin banyak walhal yang sedia ada ini pun dah cukup okey. Tiada keperluan untuk menghalang rakyat keluarkan KWSP sekiranya berlaku event-event yang sudah ada sekarang ini,” katanya.KUALA LUMPUR — Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak bersetuju dengan cadangan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) yang meminta syarat pengeluaran KWSP dikaji semula mengikut umur persaraan.
Ketika ini, pengeluaran penuh caruman KWSP boleh dilakukan pada usia 55 tahun ketika timbul cadangan supaya perkara itu dikaji semula mengikut umur persaraan semasa iaitu 60 tahun atau umur persaraan baharu.
Terdapat pihak mencadangkan supaya umur persaraan semasa dinaikkan kepada 65 tahun.
Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata cadangan sedemikian tidak wajar dilakukan kerana ia melibatkan soal hidup dan mati seseorang individu.
Katanya, ia juga bagi mengelakkan cadangan seumpama itu tersasar dari matlamat asal sebagaimana berlaku sebelum ini.
“Tidak setujulah…orang nak mati kena tunggu dia mati dulu ke? Tak bolehlah…kita bila dalam keadaan terdesak, emergency dalam keadaan hidup dan mati dia kena beri pertimbangan lain juga.
“Jadi jangan sama ratakan masalah orang,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times hari ini.
Beliau menyarankan kaedah tapisan khas dibuat di mana hanya individu mempunyai justifikasi mendesak dibenarkan membuat pengeluaran supaya tidak berlaku salah sasaran.
Ini berikutan sebelum ini sesiapa sahaja dibenarkan untuk mengeluarkan EPF sehingga individu yang tiada masalah juga dapat menikmatinya.
“Kalau duit itu tidak boleh diberi dia kena bagi pilihan lain contohnya minta duit kepada baitulmal, masjid ke,” katanya.
Mengulas isu sama, Perunding Kewangan, Afyan Mat Rawi yang juga lebih cenderung untuk tidak bersama MEF berpandangan syarat pengeluaran KWSP sedia ada sudah cukup ketat.
“Jadi cadangan itu bagi saya…saya banyak ke arah tidak setuju ikutkan sebabnya ia tidak membantu rakyat.
“Dia sebenarnya membantu KWSP supaya tabungan KWSP semakin banyak walhal yang sedia ada ini pun dah cukup okey. Tiada keperluan untuk menghalang rakyat keluarkan KWSP sekiranya berlaku event-event yang sudah ada sekarang ini,” katanya.
Afyan mencadangkan KWSP untuk lebih proaktif dengan melaburkan wang sedia ada bagi mendapatkan pulangan lebih tinggi selepas prestasi dividen KWSP yang dilihat semakin berkurangan dari tahun ke tahun.
Katanya, Kerajaan juga disarankan untuk memberi fokus kepada dua perkara dalam usaha memulihkan ekonomi antaranya menyediakan langkah bagi meningkatkan pendapatan rakyat serta mengenakan polisi mengawal kenaikan harga barangan agar tidak terlalu melambung.
Beliau juga mengingatkan masyarakat untuk tidak terlalu mengharapkan bantuan kerajaan selain mempertingkatkan ilmu literasi kewangan mereka untuk bertahan hidup dalam situasi menekan.
Artikel oleh: The Merdeka Times 
PPIM TIDAK SETUJU UMUR PENGELUARAN KWSP DIKAJI SEMULA KEPADA 60 TAHUN, UMUR PERSARAAN
https://themerdekatimes.com/news/2023/04/ppim-tidak-setuju-umur-pengeluaran-kwsp-dikaji-semula-kepada-60-tahun-umur-persaraan/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/04/ppim-tidak-setuju-umur-pengeluaran-kwsp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023

Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 176 hits
Permohonan Semakan Wang Tidak Dituntut Bulan April Tahun 2023 Untuk makluman semua kini terdapat saluran terpantas bagi rakyat Malaysia untuk membuat tuntutan wang yang masih belum dituntut di Jabatan Akauntan Negara melalui portal rasmi eG...
The Colours Of Life Pendaftaran Kemasukan Kanak Kanak Tahun 1 Kalendar Akademik Sesi 2024 2025

The Colours Of Life Pendaftaran Kemasukan Kanak Kanak Tahun 1 Kalendar Akademik Sesi 2024 2025

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 209 hits
The Colours of Life Pendaftaran Kemasukan Kanak kanak Tahun 1 Kalendar Akademik Sesi 2024 2025 Permohonan boleh mula dibuat secara dalam talian menerusi url bermula pada 2 Mei 2023 hingga 30 Jun 2023 Kanak kanak yang layak memohon adalah ka...
Suasana Paripurna Tutup Masa Sidang Dpr Iv Tahun 2022 2023

Suasana Paripurna Tutup Masa Sidang Dpr Iv Tahun 2022 2023

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 783 hits
Rapat paripurna tersebut menjadi penutupan Masa Persidangan IV Tahun Sidang 2022 2023 Sufmi Dasco Ahmad menyebut rapat paripurna ini melibatkan 291 dari 575 anggota DPR Sebanyak 45 orang anggota DPR hadir secara fisik di dalam ruang sidang ...
Senarai Bantuan Aidilfitri Mengikut Negeri Bagi Tahun 2023

Senarai Bantuan Aidilfitri Mengikut Negeri Bagi Tahun 2023

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 244 hits
Senarai bantuan Aidilfitri mengikut negeri bagi tahun 2023 Bantuan kewangan sangat penting bagi mereka yang memerlukannya dan berita gembira telah diumumkan oleh kerajaan bahawa Bantuan Wang sempena Aidilfitri akan disalurkan tidak lama lag...
Event Report Picking Favorites At The 2023 Handbuilt Show

Event Report Picking Favorites At The 2023 Handbuilt Show

papar berkaitan - pada 25/4/2023 - jumlah : 294 hits
Three days of live music art and over 150 handbuilt motorcycles and custom cars it definitely took a bit to get our you know what together after a fun weekend in Austin Its eighth year running Revival Cycle s is one of the most diverse moto...
Permohonan Pinjaman Kwsp Bercagar Bsn Dibuka 15 April 2023

Permohonan Pinjaman Kwsp Bercagar Bsn Dibuka 15 April 2023

papar berkaitan - pada 7/4/2023 - jumlah : 761 hits
PINJAMAN KWSP BERCAGAR FASILITI SOKONGAN AKAUN 2 BSN OLEH BANK SIMPANAN NASIONAL Lanjutan daripada pengumuman Kementerian Kewangan melalui kenyataan akhbar bertarikh 21 Mac 2023 KWSP telah memperincikan mekanisme serta terma dan syarat bagi...
Don T Call It A Comeback The 2023 Ktm 890 Smt Breaks Cover

Don T Call It A Comeback The 2023 Ktm 890 Smt Breaks Cover

papar berkaitan - pada 25/4/2023 - jumlah : 288 hits
Supermotos and touring bikes are built for very different purposes but no one bothered telling KTM that They ve just brought the SMT designation back to their line up in the form of the new KTM 890 SMT It s been a decade since the KTM 990 S...
Tips Pembelian Rumah Yang Perlu Diambil Kira Bagi Tahun 2023

Tips Pembelian Rumah Yang Perlu Diambil Kira Bagi Tahun 2023

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 531 hits
Assalamualaikum wb t Tips Pembelian Rumah 2023 Yang Perlu Diambil Kira Dengan ekonomi sekarang dan syarat pinjaman yang makin diketatkan oleh pihak bank membuatkan The post appeared first on
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000