Politik Perak



Ada kawan tanya pandangan saya politik semasa negeri Perak. Saya cuba mengelak tetapi saya terus didesak. Baiklah, ini pandangan peribadi yang saya setujui:

PRU-12 UMNO menang 28 kerusi PAS 6 kerusi. Masa tu UMNO mula cari PAS sebelum ini UMNO mana ada nak cakap pasal Melayu Islam dan kesatuan Umah. UMNO buat  perundingan untuk bolehkan UMNO kekal kuasa tubuhkan kerajaan kononnya 100 peratus Melayu dengan 34 kerusi.  Ini janji manis kepada PAS. Tapi ada geng PAS  (kini AMANAH) berpendirian “lebih baik besama kafir yang adil, daripada bekerjasama dengan Islam yang zalim” (ini padangan politik syiah). Mereka memilih untuk bersama DAP tubuh kerajaan tapi hanya bertahan 11 bulan dan geng AMANAH sampai hari ini jadi Barua DAP. Yang saya pelik kini UMNO pun nak ikut jadi barua DAP juga.

PRU-13 UMNO menang 27 kerusi, paling banyak tetapi tidak dapat menubuhkan kerajaan. Sekali lagi UMNO cari PAS kerana PAS boleh diperkudakan. PAS menang tiga kerusi sekali lagi berpeluang untuk menubuhkan kerajaan 100 peratus Melayu Islam bersama UMNO. Macam biasa bila tersempit UMNO akan cari PAS dan cakap pasal kesatuan UMah demi Melayu.

Selepas perundingan kononnya ada puak UMNO sebar 3 ADUN PAS tandatangani Akuan Bersumpah (SD) bersama menubuhkan kerajaan. Tapi, selepas itu PAS buat kejutan dengan menarik diri daripada rundingan kerana PAS kekal dengan PH dan tak nak khianati PH.

Cerita tokok tambah kononnya PAS tanda tangan SD 2 jam kemudian membatalkan adalah karangan untuk membodohkan ahli UMNO supaya UMNO percaya kepada pemimpin korupsi mereka.  PAS sokong Pakatan Harapan dan dilantik MB Perak dikalangan PAS walaupun PH yang didominasi DAP menubuhkan kerajaan yang hanya bertahan 22 bulan setelah UMNO cuba beli ADUN.

Pada Mac 2020, setelah kerajaan PH jatuh, UMNO dan PAS yang bergabung atas nama Muafakat Nasional telah bersetuju menamakan ADUN mana yang bilangan kerusi lebih sebagai Menteri Besar pada PRU-15 nanti.

UMNO bersama PAS setuju untuk terima BERSATU bagi membolehkan PN mengambil alih kerajaan Perak daripada PH.  UMNO telah tanda tangan perjanjian ini dan bersetuju MB Perak dikalangan PPBM kerana dia sanggup tinggalkan MB dengan PH untuk bersama PN/

Kali ini, UMNO cuba dikhianati perjanjian penubuhan kerajaan PN di Perak.

Ada golongan tamak haloba dalam UMNO mengambil usaha menukar Menteri Besar dilakukan, UMNO membelakangi MN mereka tak maklum dan bincang dengan PAS sedangkan dalam MN mereka berjanji untuk bersama dengan PAS dalam apa keadaaan, kononnya sehidup semati demi MN. UMNO memang 'kencing' macam PH juga.

PAS menjadi parti pertama mengeluarkan kenyataan terbuka untuk tidak akan menyertai UMNO menubuhkan kerajaan baharu kerana UMNO langgar penjanjian. PAS menunjukkan prinsip tegas bersama MN dan teguhkan PN.

Ternyata di Perak, UMNO adalah pengkhianat sebenar terhadap penubuhan kerajaan Melayu Islam. Merekalah belati yang menikam rakan dari belakang. Sejarah menunjukkan UMNO  khianati PAS sejak tahun 1973 penubuhan perikatan dengan PAS. Sejarah mengungkap UMNO hanya perlu PAS bila tersempit, tapi tak pernah bincang tentang kesatuan Melayu bila UMNO ada kuasa.

Untuk rekod apabila UMNO rasa tertekan dengan isu Perak, mereka mula mengarang karangan panjang tentang kesalahan Peja menjual tanah. Kenapa sebelum ini tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat PN atau pun MN?

Pada pemahaman saya maksudnya lebih kurang begini, UMNO bagi alasan yang suci murni atau 'innocent' untuk 'menghalalkan' perbuatan UMNO di Perak.

Masa UMNO bertindak ia atas sebab lain, tapi bila nampak macam ia memberi kesan buruk, atau kalau dalam mahkamah ia boleh menjerumus kepada keputusan bersalah, maka UMNO mencipta alasan baharu yang bertujuan menyucikan tindakan UMNO di Perak dengan menyalahkan PAS dan PPBM.

Feqah politik UMNO adalah menghalakan cara. Mana perjuangan Islam UMNO? Mana penyatuan ummah yang UMNO laungkan bersama PAS?

Azam Abd Rahman




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/12/politik-perak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemelut Politik Perak Apa Sebenarnya Terjadi

Kemelut Politik Perak Apa Sebenarnya Terjadi

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 173 hits
Kemelut politik Perak Apa sebenarnya terjadi Oleh December 07 2020FB Nabeel Naqie IIIKemelut politik Perak bermula akibat ketidakpuasan hati ahli ahli UMNO terhadap Menteri Besar kerana beberapa perkara termasuk MB melanggar perjanjian deng...
Pergolakan Politik Perak Satu Ujian Kepada Mn Dewan Ulama Pas

Pergolakan Politik Perak Satu Ujian Kepada Mn Dewan Ulama Pas

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 138 hits
mykmu netKerjasama politik antara UMNO dan Pas dalam Muafakat Nasional masih baharu dan kini perpaduan di antara mereka sedang diuji apabila pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional Perak bergolak Menurut Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pus...
Ppbm Pas Sedang Bincang Krisis Politik Di Perak

Ppbm Pas Sedang Bincang Krisis Politik Di Perak

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 228 hits
PETALING JAYA Presiden PPBM Muhyiddin Yassin sedang berbincang dengan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagi mencari penyelesaian untuk krisis politik di Perak kata Ketua Penerangan PPBM Wan Saiful Wan Jan Katanya mereka sedang membincangkan is...
Politik Perak Ph Bersedia Kerjasama Dengan Umno

Politik Perak Ph Bersedia Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 220 hits
Pakatan Harapan bersedia untuk bekerjasama dengan UMNO bagi membentuk sebuah kerajaan yang kukuh dan stabil di Perak SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com v...
Video Ph Perak Tentukan Keputusan Cadangan Berhubung Kemelut Politik

Video Ph Perak Tentukan Keputusan Cadangan Berhubung Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 236 hits
Kedudukan terkini kerusi DUN Perak KUALA LUMPUR Pemimpin Pakatan Harapan di Perak diberikan kuasa untuk memutuskan atau membuat sebarang cadangan berhubung kemelut yang berlaku di negeri tersebut Pengerusinya PH Datuk Seri Anwar Ibrahim ber...
Selepas Insiden Politik Di Perak Harap Komponen Pn Bersatu Hati

Selepas Insiden Politik Di Perak Harap Komponen Pn Bersatu Hati

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 189 hits
Sebarang rasa tidak puas hati luahkan di meja rundingan dan itupun jangan sampai terkeluar juga Cabang wanita dan pemuda juga harus saling menghormati dari keluarkan kenyataan yang akan menimbulkan sahutan yang lain Jika Lim Guan eng Mat Sa...
Pas Dan Bersatu Bersama Dalam Perbincangan Kemelut Politik Perak

Pas Dan Bersatu Bersama Dalam Perbincangan Kemelut Politik Perak

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 216 hits
Kepimpinan PAS danPPBM bertemu petang tadi bagi membincangkan kemelut politik yang melanda Perak susulan kegagalan undi percaya didalangi UMNO terhadap kepemimpinan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu pada Jumaat lalu Pertemuan PAS ...
Sidang Dun Perak Diteruskan Esok Di Tengah Kemelut Politik

Sidang Dun Perak Diteruskan Esok Di Tengah Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 246 hits
Di tengah kemelut politik Perak yang masih berlanjutan Dewan Undangan Negeri negeri itu akan diteruskan esok Ini selepas Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah mana mana pihak mempunyai majoriti mudah untuk melantik seorang menteri besa...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru