Politik Mut Ah Umno Bersatu



JELAS, UMNO tidak akan bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15). Tetapi, sementara menunggu PRU15 tiba, UMNO akan terus bersama dengan Bersatu dalam kerajaan.
Perkara itu jelas tertulis dalam surat daripada Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi kepada Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin seolah-olah memberi gambaran pemimpin UMNO sebenarnya sayang mahu berpisah dengan Bersatu.
Tetapi disebabkan tuntutan akar umbi termasuk keputusan ketika mesyuarat bahagian tidak lama dahulu, barisan kepimpinan UMNO kelihatan terpaksa melakukan sesuatu bagi menjaga hati ahli yang masih menyokong kewujudan itu.
Sebab itu muncul keputusan ala perkahwinan mut’ah antara UMNO dengan Bersatu yang mana mereka hanya akan bersama dalam kerajaan sehingga PRU15 sahaja. Selepas itu mereka akan bercerai dan membawa haluan masing-masing.
Ibarat nikah mut’ah atau perkahwinan kontrak ia dilakukan hanya untuk mencapai kepentingan tertentu sahaja. Apabila sudah sampai ke tempoh tertentu, sama ada disebabkan apa yang dikehendaki sudah diperoleh atau sudah tidak ada apa-apa lagi kepentingan untuk bersama maka ia pun dibubarkan.
Sama situasinya dengan hubungan UMNO dan Bersatu. Pada masa ini UMNO masih mahu meneruskan kebersamaan itu kerana majoriti pemimpin berada dalam barisansyarikat berkaitan kerajaan (GLC). Itu kepentingan yang perlu dipertahankan. Untuk mempertahankan kepentingan itu mereka perlu terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Namun, apabila pilihan raya menjelang, mereka terpaksa memikirkan sama ada hubungan dengan Bersatu itu akan memberikan manfaat terutama daripada segi agihan kerusi dan keupayaan untuk mengekalkan sokongan daripada ahli.
Sehingga kini khabarnya jika UMNO meneruskan kerjasama dengan Bersatu pada PRU15, maka mereka mungkin hanya boleh bertanding sekitar 50 kerusi Parlimen. Namun difahamkan UMNO mahu bertanding sekurang-kurangnya di 80 kawasan Parlimen.

Di Johor misalnya, UMNO negeri itu dilihat antara yang lantang mengkritik kerjasama UMNO-Bersatu telah membuat pendirian untuk tidak sesekali menyerahkan kesemua kerusi yang ditandingi mereka kepada Bersatu.
Mereka mungkin hanya akan memberi muka kepada Muhyiddin di Pagoh, tetapi untuk kerusi-kerusi lain tidak akan ada kompromi.
Jika ditanya kepada pemimpin parti terbabit dan PN – sama ada UMNO, Bersatu dan Pas – mereka tentu tidak mengiyakan angka agihan kerusi ini. Masing-masing masih bermain tarik tali dan masih berdiplomasi mengenai berapa kerusi yang akan diagihkan kepada parti-parti dalam PN.
Namun, sehingga kini tidak ada mana-mana pemimpin parti terbabit yang tampil memberikan penjelasan sebenarnya. Masing-masing masih berkias-kias dan ada masanya kelihatan berdolak-dalik mengenai keputusan tersebut.
Jika berdasarkan kepada kenyataan Ahmad Zahid, penolakan kerjasama dengan Bersatu itu adalah kehendak akar umbi. Cuma bagaimana pula ‘kebersamaan’ dalam kerajaan hingga pilihan raya umum itu sampai?
Adakah itu pun diinginkan oleh akar umbi juga? Atau itu keputusan para pemimpin yang takut akan kehilangan jawatan dalam GLC.
Yang pasti politik negara kita menjadi semakin celaru. Dengan Parlimen masih lagi digantung kerana darurat, keputusan terbaharu UMNO ini menampakkan bahawa pakatan yang membentuk kerajaan sekarang memang tidak ampuh.
Ia memberi gambaran seolah-olah pakatan mereka itu lebih untuk mencapai matlamat peribadi dan di pihak UMNO untuk mengelakkan mereka daripada menjadi pembangkang.

Ini juga memberi gambaran ini semua adalah politik berasaskan ‘nafsu’ semata-mata iaitu nafsu untuk mengejar jawatan dan kedudukan.
UMNO sendiri tidak berani menunjukkan kejantanan ketika ahli di akar umbi memberi mandat penuh untuk membubarkan kerjasama dengan Bersatu. UMNO dilihat berpecah kepada tiga kelompok yang tentunya akan menyukarkan parti itu dalam menghadapi PRU15.
Mereka tidak ada keyakinan sama ada untuk menolak terus kerjasama dengan PN dan Bersatu atau kekal dalam pakatan itu.
Sebab itu, keputusan yang dibuat kelihatan sekerat-kerat. Ke depan tidak ke belakang pun tidak. Ada masanya nampak seperti maju setapak. Ada ketika pula kelihatan mengundur dua tapak.
Bagi pemimpin-pemimpin yang berada di kerusi empuk dalam kerajaan, langkah yang diambil oleh Ahmad Zahid itu tentulah ditafsirkan sebagai tidak bijak. Kenapa mahu melepaskan kuasa ketika ia ada di tangan kita?
Ada yang mengatakan mereka ini sedia meninggalkan Ahmad Zahid pada bila-bila masa dan sedia membawa UMNO untuk terus kekal bersama PN dan terus kekal dalam kerajaan.
Yang menjadi persoalan sekarang adakah perkahwinan mut’ah hasil inisiatif Ahmad Zahid ini akan berjaya meneruskan kelangsungan perjuangan UMNO sebagai sebuah parti Melayu selepas PRU-15 nanti?
Atau adakah kontrak mut’ah ini akan diperbaharui apabila PRU15 makin hampir atau apabila Bersatu dan PN kembali menawarkan tawaran-tawaran menarik yang menghairahkan hingga sukar untuk ditolak dan hingga terpaksa mengetepikan suara akar umbi.
Realiti daripada senario politik cacamarba hari ini ialah UMNO sudah tidak ada taring untuk menjadi pencatur utama dalam politik negara.
Dalam UMNO sendiri tidak ada kesatuan. Apa pun tekanan atau syarat yang diberikan oleh pucuk kepimpinan parti kepada sekutu mereka dalam PN tidak akan memberikan seberang kesan kerana tentangan akan datang dari dalam partinya sendiri.
Dalam hal ini kelebihan adalah kepada Bersatu dan Pas yang boleh memfokuskan 100 peratus kepada usaha-usaha menghadapi PRU15. Fokus kepada usaha mencongak strategi dan merampas kawasan-kawasan strategik untuk ditandingi pada PRU akan datang.
Ketika UMNO sibuk dengan mut’ah dan masalah dalam rumah tangganya, orang lain sudahpun menandakan kawasan-kawasan yang mereka akan meletakkan calon pada pilihan raya akan datang.

The post Politik mut’ah UMNO, Bersatu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/08/politik-mutah-umno-bersatu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketegangan Politik Umno Bersatu Pas Kini Di Persimpangan Dilema

Ketegangan Politik Umno Bersatu Pas Kini Di Persimpangan Dilema

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPUR Pas kini berdepan dengan cabaran paling besar menguruskan ketegangan hubungan politik antara UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia terutama menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 Menurut Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomuddin ...
Mat Hasan Keputusan Umno Tolak Kerjasama Bersatu Tidak Dipengaruhi Mana Mana Individu

Mat Hasan Keputusan Umno Tolak Kerjasama Bersatu Tidak Dipengaruhi Mana Mana Individu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 284 hits
420 total views 420 views today Keputusan Umno menolak kerjasama dengan Bersatu pada PRU ke 15 tidak dipengaruhi mana mana individu kata Timbalan Presiden Mohamad Hasan Mohamad berkata lebih 100 bahagian menggesa supaya Umno tidak meneruska...
Tiada Siapa Pengaruhi Umno Tolak Kerjasama Dengan Bersatu Kata Mat Hassan

Tiada Siapa Pengaruhi Umno Tolak Kerjasama Dengan Bersatu Kata Mat Hassan

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 221 hits
Keputusan Umno menolak kerjasama dengan Bersatu pada PRU ke 15 tidak dipengaruhi mana mana individu kata Timbalan Presiden Mohamad Hasan Mohamad berkata lebih 100 bahagian menggesa supaya Umno tidak meneruskan kerjasama dengan Bersatu dan i...
Pas Mahu Teruskan Hubungan Dengan Umno Dan Bersatu

Pas Mahu Teruskan Hubungan Dengan Umno Dan Bersatu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 175 hits
KUALA LUMPUR PAS komited untuk terus memantapkan hubungan dan kerjasama tiga serangkai utama parti Melayu dan Pribumi iaitu UMNO Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan PAS Setiausaha Agung Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata untuk itu PAS meng...
Annuar Musa Dakwa Banyak Umno Negeri Bahagian Terima Bersatu Mohon Beliau Senaraikan

Annuar Musa Dakwa Banyak Umno Negeri Bahagian Terima Bersatu Mohon Beliau Senaraikan

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 186 hits
Bekas ahli Majlis Tertinggi Umno Annuar Musa membayangkan lebih banyak lagi bahagian parti itu atau kepimpinan peringkat negeri bakal mengambil pendirian untuk meneruskan kerjasama dengan Bersatu Kenyataannya itu hadir selepas Umno Perlis d...
Tolak Bersatu Datang Dari Akar Umbi Lebih 100 Umno Bahagian Senada Tok Mat Hasan

Tolak Bersatu Datang Dari Akar Umbi Lebih 100 Umno Bahagian Senada Tok Mat Hasan

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 219 hits
Ia bukan keputusan seorang dua ahli UMNO tetapi keputusan daripada lebih 100 bahagian jadi tidak timbul isu dipengaruhi sesiapa katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Muafakat Nasional Negeri Sembilan yang turut dihadiri Pes...
Menantu Hadi Kata Hubungan Pas Umno Bersatu Ibarat Bermadu

Menantu Hadi Kata Hubungan Pas Umno Bersatu Ibarat Bermadu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 277 hits
March 6 2021 Pas Perak menyifatkan hubungan parti itu dengan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai hidup bermadu dalam alam perkahwinan Setiausaha Pas Perak Mohd Akmal Kamarudin berkata walaupun mungkin wujud perasaan tidak suka n...
Selepas Ini Lebih Banyak Umno Negeri Bahagian Akan Berkerjasama Dengan Bersatu Kata Annuar

Selepas Ini Lebih Banyak Umno Negeri Bahagian Akan Berkerjasama Dengan Bersatu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 170 hits
Bekas ahli Majlis Tertinggi Umno Annuar Musa membayangkan lebih banyak lagi bahagian parti itu atau kepimpinan peringkat negeri bakal mengambil pendirian untuk meneruskan kerjasama dengan Bersatu Kenyataannya itu hadir selepas Umno Perlis d...
Pro Bersatu Lobby In Umno Gaining Steam

Pro Bersatu Lobby In Umno Gaining Steam

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 219 hits
Umno s Perlis and Sabah chapters have pledged to work with Bersatu in an apparent revolt against the national leadership s decision to cut ties as soon as Parliament is dissolved Perlis Umno chief Shahidan Kassim said it was paramount for t...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say

Reflections On 25 Years Can Pkr Realise Its Reform Goals