Politik Malaysia Macam Main Masak Masak Musa Hitam



KUALA LUMPUR: “Macam main masak-masak saja kamu buat po­litik negara ini.” – Itu kata bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam terhadap sikap dan tindakan pemimpin-pe­mim­pin parti politik ketika ini.
Beliau yang sudah berbelas tahun tidak mahu mengulas pasal politik tanah air dalam me­dia arus perdana dan media sosial, mengakui sudah bosan memerhati dan mendengar ke­adaan politik hari ini yang disifatkan sebagai pentingkan diri dan langsung tidak mempeduli kepentingan negara.
Bercakap kepada Mingguan Malaysia, Musa yang kini Pengerusi World Islamic Economic Forum Foundation (WIEF) berkata, ke­­adaan sedemikian berlaku ke­ra­na ahli politik hanya mengutamakan soal berapa kerusi yang akan diperoleh bagi menjamin kelangsungan hayat politik masing-masing.
Hal yang sama juga, kata­nya berlaku dalam UMNO yang mana kini semakin merosot prestasinya akibat perebutan kuasa di peringkat dalaman parti.
“Saya bosan atas keadaan ke­se­luruhan. Ada sekali, saya cakap apalah kamu semua ini wahai ahli politik, macam main masak-masak sahaja kamu buat politik ini. Politik ini mereka buat main-main, untuk diri sendiri. Mereka tak berpolitik untuk kepentingan negara, sebaliknya untuk survival sendiri.

“Sekarang, seorang pun tak cenderung soal falsafah dan ideo­logi politik, tiada. Sebaliknya, masing-masing sibuk soal berapa kerusi mereka dapat, dan siapa akan berpihak kepada siapa. Orang belah sini akan lompat ke sana, itu sahaja isunya sekarang.
“Daripada Tun Dr. Mahathir Mohamad, sampailah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, ke­pa­da Datuk Seri Anwar Ibrahim, kepada semua. Malah da­lam sibuk-sibuk politik ini, Rina Harun pun masuk sekali,” katanya sambil ketawa dalam wa­wancara eksklusif baru-baru ini.
Pada masa sa­ma, beliau ber­kata, keada­an itu diburukkan lagi oleh sikap politikus yang suka melompat parti, malah me­nyifatkan kumpulan itu sebagai ‘katak’ yang layak ditertawakan.
Hal itu, katanya, akibat amalan politik wang yang dijadikan ideologi, malah semakin menjadi-jadi menjelang musim pilihan raya.
“Di Malaysia ini adalah antara negara yang mana terlampau banyak ahli politik melompat parti. Hingga ia jadi satu jenaka, kita gelarkan yang melompat itu sebagai katak. Orang bandar atau kampung, bila jumpa wakil rakyat yang lompat ini, mesti panggil dia katak.
“Dalam isu melompat parti yang menjadi-jadi sekarang, pandangan saya bukan kerana politik atau ideologi. Kalaulah sesuatu itu boleh dianggap sebagai ideo­logi, dengan dapat duit itu ideologi wang, itulah yang mungkin sebenarnya sedang terjadi. Orang kata, sekarang ini duit habuannya bukan kecil-kecil macam zaman dulu. Kejadian sebegini akan lebih menjadi-jadi bila pilihan raya dah dekat,” katanya.
Justeru, beliau mengge­sa agar akta antilompat di­kuat­kua­sa dengan segera bagi memben­dung amalan politik yang merosakkan ini.

The post Politik Malaysia macam main masak-masak – Musa Hitam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/08/politik-malaysia-macam-main-masak-masak-musa-hitam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wakil Rakyat Lompat Parti Diumpan Politik Wang Kata Musa Hitam

Wakil Rakyat Lompat Parti Diumpan Politik Wang Kata Musa Hitam

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 309 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Ahli parlimen yang melompat parti dilihat seolah mempersendakan politik di negara ini dan ia ada kaitan dengan politik wang kata bekas Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam Beliau berkata politik wang adalah ideologi...
Laporan Politik M Sia Bukan Lagi Soal Falsafah Ideologi Musa Hitam

Laporan Politik M Sia Bukan Lagi Soal Falsafah Ideologi Musa Hitam

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 345 hits
malaysiakini comDiterbitkan 7 Mar 2021 10 48 amAhli politik di negara ini tidak lagi memikirkan soal falsafah dan ideologi sebaliknya hanya mementingkan soal sokongan untuk kelangsungan hayat politik menurut bekas timbalan perdana menteri M...
Hopping Elected Reps Wooed By Money Politics Says Ex Dpm Musa Hitam

Hopping Elected Reps Wooed By Money Politics Says Ex Dpm Musa Hitam

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 305 hits
Former deputy prime minister Musa Hitam said money politics has become rampant as the next general election looms KUALA LUMPUR Party hopping elected representatives are making a mockery of politics in the country and this is related to mone...
Jangan Seret Kami Penyokong Dan 32 Juta Rakyat Malaysia Dgn Politik Benci Dendam Dan Agenda Peribadi Korang

Jangan Seret Kami Penyokong Dan 32 Juta Rakyat Malaysia Dgn Politik Benci Dendam Dan Agenda Peribadi Korang

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 188 hits
Masalah sungguh bila pemikiran tak boleh Reform ni SAKATua yg jauh lebih zalim pun DSAI maafkan dan terima dia ketuai PH sbelum PRU14 Inikan Ezam yang dikelilingi Reformis BUKAN PANkhianat DSAI dan DHM dok promote Politik Konsolidasi dgn PN...
Benarkah Mca Asas Kestabilan Politik Malaysia

Benarkah Mca Asas Kestabilan Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 315 hits
Parti Cina ini tinggal di mana Malaysia atau negara komunis SAYA sempat menonton rakaman AGM MCA 2021 Pemuda dan Wanita melalui saluran YouTube yang dimuat tarikh MCA ditonton tidak sampai 500 orang Sepatutnya dengan keahlian lebih sejuta s...
Anwar Patut Dah Jadi Pm Kata Musa Hitam

Anwar Patut Dah Jadi Pm Kata Musa Hitam

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 786 hits
MALAYSIA DATELINEBekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam berpendapat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya sudah menjadi Perdana Menteri Pengerusi Forum Ekonomi Islam Sedunia berkenaan berkata beliau tanpa keraguan men...
Musa Hitam Hits The Nail On The Head

Musa Hitam Hits The Nail On The Head

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 169 hits
If lesser lights say it it wouldn t have much traction But if it comes from what arguably is the best prime minister Malaysia never had then perhaps enough people will sit up and take note Former deputy prime minister Musa Hitam has lambast...
Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi Sedap

Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi Sedap

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 277 hits
Pak Su Kongsi Rahsia Masak Kuah Hitam Nasi Kandar Jadi SedapPenggemar nasi kandar wajib belajar cara menyediakan kuah hitam ini agar dapat menghilangkan kempunan di kala teringin
Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 225 hits
AMK saran Salahuddin muhasabah diri elak politik bermuka mukaSetiausaha Pemuda PKR Syukri Razab menyarankan supaya Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub bermuhasabah diri dan menjauhi sikap politik bermuka muka seperti parti lamanya PAS ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang