Polis Perlu Siasat Kematian Ganapathy Dengan Telus



Bakal Ketua Polis Negara, Acyl Sani Abdullah Sani bertanggungjawab untuk menyiasat kematian seorang tahanan reman A. Ganapathy yang mati ketika dalam jagaan pasukan itu.
Bagi Naib Pengerusi KEADILAN Perak, Tan Kar Hing, pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) perlu menyiasat dengan rapi kes tersebut selepas peguam keluarga mendiang mendedahkan hasil laporan bedah siasat mendapati Ganapathy meninggal dunia akibat kecederaan teruk di bahagian kaki dan bahu sewaktu dalam tahanan polis.
“Kita bakal menerima Ketua Polis Negara yang baru pada minggu depan. Beliau seharusnya menangani masalah kekhuatiran masyarakat terhadap integriti dan profesionalisme PDRM dalam menjalankan tugas penguatkuasaan,” kata Tan dalam satu kenyataan.
ADUN Simpang Pulai itu berkata, terdapat fakta mengejutkan menurut laporan Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), iaitu sebanyak 104 kes kematian dalam tahanan polis pada tahun 2011 – 2018, di mana 56 kes berkaitan masalah perubatan, 8 kes bunuh diri, 2 kemalangan, 4 kekerasan dan 34 tidak diketahui puncanya.
Katanya, angka tersebut agak membimbangkan tetapi punca kematian kes-kes yang berlaku itu biasanya dipertikaikan masyarakat terutamanya pihak keluarga mangsa.
“Melihat kepada jawapan Dewan Rakyat, Menteri Dalam Negeri pada ketika itu menjelaskan SOP baru akan diperkenalkan dalam lokap polis.
“Tahanan diminta untuk isi borang tahap kesihatan dengan sendiri, dan jika didapati menghadapi masalah kesihatan mereka harus diasingkan daripada lokap tahanan biasa.
“Daripada jumlah 730 lokap polis, 414 lokap polis telah memasangkan CCTV bagi memantau keadaan dalam ruang lokap, namun selebihnya masih tidak mempunyai kemudahan tersebut.
“Menteri harus memastikan perkara ini diatasi sepenuhnya bagi mencegah sebarang salahlaku timbul dalam lokap polis,” katanya.
Tan juga menimbulkan kebimbangan jika insiden kes kematian A. Ganapathy seumpama kematian George Floyd di Amerika Syarikat yang melibatan isu kekerasan pihak polis. Hal itu seharusnya ditangani dengan penuh cermat.
Katanya, Jabatan Peguam Negera wajar memulakan siasatan terhadap punca kematian mendiang A. Ganapathy dan mengheret pesalah ke mahkamah.
Ganapathy telah direman selama 13 hari, kemudian dihantarkan ke Hospital Selayang pada penghujung tarikh reman kerana didapati mengalami kecederaan fizikal yang serius dan kritikal.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32072

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amk Mahu Peguam Negara Siasat Kematian Dalam Tahanan Polis A Ganapathy

Amk Mahu Peguam Negara Siasat Kematian Dalam Tahanan Polis A Ganapathy

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 207 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia tidak boleh menerima begitu sahaja berita kematian A Ganapathy yang ditahan reman tanpa pihak polis memberi penjelasan yang munasabah Menurut kenyataan dikeluarkan oleh Ketua AMK Malaysia Akmal Nasir Naib Ket...
Edict Gesa Inkues Siasat Punca Kematian Bekas Tahanan Polis

Edict Gesa Inkues Siasat Punca Kematian Bekas Tahanan Polis

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 250 hits
A Ganapathy 40 dilaporkan meninggal dunia kelmarin selepas lebih sebulan dirawat di unit rawatan rapi Hospital Selayang PETALING JAYA Sebuah NGO menggesa Jabatan Peguam Negara mengadakan inkues bagi mencari punca kematian seorang bekas taha...
Video Tular Tiada Kaitan Kes Kematian A Ganapathy Polis

Video Tular Tiada Kaitan Kes Kematian A Ganapathy Polis

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 251 hits
Ketua polis daerah Gombak Arifai Tarawe menafikan rakaman CCTV tular yang memaparkan dua individu dipukul ada kaitan dengan kematian A Ganapathy yang kakinya dipotong dan kemudiannya meninggal dunia setelah ditahan polis Arifai berkata piha...
Pendedahan Hamid Bador Polis Perlu Siasat Segera Muhyiddin Perlu Nyatakan Pendirian

Pendedahan Hamid Bador Polis Perlu Siasat Segera Muhyiddin Perlu Nyatakan Pendirian

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 151 hits
Pendedahan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador baru baru ini menggoncang institusi Polis DiRaja Malaysia Oleh itu bagi Ahli ahli Parlimen Pakatan Harapan pihak polis dan kerajaan Perikatan Nasional harus memperbaiki maruah dan inte...
Polis Siasat Kes Penipuan Perniagaan Kuih Raya

Polis Siasat Kes Penipuan Perniagaan Kuih Raya

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 217 hits
Ayob Khan Mydin Pitchay Johor Bahru Polis Kontinjen Johor membuka satu kertas siasatan berhubung kes penipuan peluang perniagaan jualan kuih raya di Kulai pada awal Disember lalu Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata siasa...
Polis Klasifikasikan Kes Bunuh Berhubung Kematian Konstabel Muhammad Iqbal

Polis Klasifikasikan Kes Bunuh Berhubung Kematian Konstabel Muhammad Iqbal

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 270 hits
Muhammad Iqbal Mazlan GEORGE TOWN Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong menegaskan kematian Konstabel Muhammad Iqbal Mazlan 22 ketika bertugas diklasifikasikan sebagai kes bunuh Mengulas mengenai kejadian itu Soff...
Kematian Ganapathy Perlu Disiasat Secara Teliti Amk

Kematian Ganapathy Perlu Disiasat Secara Teliti Amk

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 253 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia tidak boleh menerima begitu sahaja berita kematian A Ganapathy yang ditahan reman tanpa pihak polis memberi penjelasan yang munasabah Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua AMK Malaysia Akmal nasir Nai...
Video Disertakan Anwar Gesa Polis Siasat Audio Suara Mirip Menteri Kdn Atur Pegawai Polis

Video Disertakan Anwar Gesa Polis Siasat Audio Suara Mirip Menteri Kdn Atur Pegawai Polis

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 188 hits
April 28 2021 Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa polis menyiasat mengenai penyebaran audio kononnya dikaitkan dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin Terkini ada penyebaran audio yang didakwa suara Datuk Seri Ham...
Suspek Himpit Motosikal Anggota Polis Hingga Sebabkan Kematian Direman 7 Hari

Suspek Himpit Motosikal Anggota Polis Hingga Sebabkan Kematian Direman 7 Hari

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 326 hits
Polis menahan reman seorang lelaki yang didakwa menyebabkan kematian seorang anggota polis dalam kejadian kemalangan di Jalan Utama di sini pada Sabtu pagi Perintah tahanan reman selama tujuh hari dikeluarkan Pegawai Pendaftar Mahkamah Maji...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan