Pokok Mangga Chokanan Baru Pertama Kali Berbuah


Pokok mangga chokanan baru pertama kali berbuah!!!. Happy wei!!! Mana taknya, kalau korang nak tahu, suami saya mula tanam pokok mangga ni setahun yang lalu. Ke tak sampai setahun? Entahlah, tapi memang rasa baru je tanam tapi dah mula berbunga. Bila mangga dah berbunga, apa lagi berbunga jugalah hati saya .
Banyak kan bunga manga chokanan ni, geram tengok. Hati-hati je risau bebudak kecil kat rumah ni duk petik. Almaklumlah duduk pun tepi bangku putih tepi rumah je.
ha kecik je pokoknya. Sama tinggi dengan anak saya yang sulung. Bila dah Nampak bunga dia keluar, serius terus happy sangat. Tak sabar nak rasa buahnya. Gambar diambil pada 20/4/2019.
Saya beli pokok ni kat nurseri Mardi, Serdang. Kawan baik saya si Roz punya idea ni. Katanya buah mangga ni manis dan sedap. Kalau beli pokok hybrid ni memang cepat dah boleh merasa buahnya. So dia suggest saya tanam kat tepi rumah.
Harganya hanyalah RM12 sepokok. Murah kan noks? Saya pulak memang tak beli yang memahal ni hihihi. Masa beli kat Mardi, diorang tanam dalam polibeg je. Memang dia jenis pokok yang kecil macam tu. Kalau rajin cantas, lagi banyak pucuk baru yang keluar.
Buah manga yang sudah berputik kecil. Gambar ni diambil pada 26/4/2019. Hai lah manga sila menjadi dengan jayanya ya. Jangan gugur tau.
Yang ni di dahan yang lain pula. Gambar ni di ambil pada 3/5/2019. Memang banyak bunga satu pokok ni tapi gugur je lepas tu.
Tapi selain cantas, korang pun kene rajin tabur baja. Saya ada beli baja paksa buah dan baja bagi gemuk. Dah dijaga rapi, cukup makan minumnya. Nah berbungalah mangga chokanan ni .
Nak kata tangan sejuk ke tangan panas ke wallahualam. Sebab tu suruh husband yang tanam. Sebab tau tangan saya ni jenis seram sejuk, risau tak menjadi pulak haha.
Bila pertama kali tengok bunganya keluar, terus melonjak happy. Ya Allah syukur sebab pokoknya kecil molek je. Dah mula berbunga. Risau juga bunganya gugur dan tak lekat. Tapi dari yang banyak-banyak tu adalah 5 biji yang sedang membesar dengan jayanya.
Gambar ni diambil pada 14/5/2019. Huishh semoga korang bertahan hingga keakhirnya ya
So kalau korang nak beli anak pokok buah, belilah yang hybrid. Jenis renek dan katik tapi cepat berbuah. Masa pergi Mardi tu, ada pokok mangga tu sebatang tapi ada 4 jenis buah. Dia kahwinkanlah pokok tu. Tapi boleh dia kahwinkan 4 jenis mangga satu pokok. Dah macam manusia kahwin 4 pulak aku rasa .
Kalau boleh buat macam tu lagi bagus. Sekali berbuah boleh merasa 4 jenis buah mangga. Sedapnya wallah!! Kira time musim buah, pokok ko lah yang paling hebat, itupun kalau menjadiklah tanam hahaha.
Gambar terkini pada 12/6/2019. Dari yang banyak-banyak tu tinggal 5 biji ni je yang bertahan.
Dari hari ke hari asyikla jenguk buah mangga chokanan. Bilalah nak buah ni membesar sebab nak rasa isinya. Pada yang pernah rasa, buahnya memang sangat manis. Katanya setahun tu boleh berkali-kali berbuahnya. Itu yang saya google lah. Tapi yang ni tak pastilah.
Seronok kan menanam, ada jugak hasilnya. Dari banyak-banyak bunga dan putih mangga yang keluar, tinggal 5 biji ni je yang bertahan. Sepatutnya 6 biji tapi sebiji tu dah selamat terjatuh dari kawan-kawan dia.
Tinggal ini jelah yang terus berjuang untuk terus membesar. Semoga membesar dengan jayanya ya. Kami tak sabar nak ngap korang hahaha. Nanti dah masak kita update entri lain ok.
(39)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ajumohit.com/2019/06/pokok-mangga-chokanan-baru-pertama-kali-berbuah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertama Kali Makan Di Wendy S

Pertama Kali Makan Di Wendy S

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 467 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini Semoga hari kalian sentiasa ceria dan dipermudahkan segala urusan Sabtu lalu seperti kebiasaan adalah hari kami sekeluarga outing Hari Sabtu merupakan satu satunya hari untuk mel...
Pengalaman Kali Pertama Guna Perkhidmatan Grab

Pengalaman Kali Pertama Guna Perkhidmatan Grab

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 246 hits
Assalamualaikum W B T dan selamat sejahtera kepada semua pembaca kesayangan A L Sebenarnya A L rasa teruja sangat bila pertama kali naik Grab Yelah sebelum ini rasa takut nak naik Grab Banyak betul benda buruk melintas di kepala ini Tapi te...
Ini Harapan Aura Kasih Untuk Anak Pertama Yang Baru Dilahirkannya

Ini Harapan Aura Kasih Untuk Anak Pertama Yang Baru Dilahirkannya

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 457 hits
Aura Kasih resmi menjadi ibu setelah melahirkan putri cantiknya hari ini Minggu Kepada anaknya Aura menaruh banyak harapan
Sandakan Bukan Kali Pertama Haziq

Sandakan Bukan Kali Pertama Haziq

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 409 hits
News Diterbitkan Hari ini 11 57 tengahari Ketua Angkatan Muda Keadilan Santubong Haziq Abdullah Abdul Aziz mengulangi dakwaannya bahawa dia memang terlibat dalam aksi seks bersama Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali Hari ini dia sek...
Momen Momen Menyentuh Hati Kucing Kudung Empat Kaki Kali Pertama Jalan Guna Kaki Palsu

Momen Momen Menyentuh Hati Kucing Kudung Empat Kaki Kali Pertama Jalan Guna Kaki Palsu

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 409 hits
Kucing comel berbulu oreng ini terpaksa melalui detik detik hitam dalam hidupnya apabila kehilangan keempa empat kaki akibat cuaca sejuk melampau serendah 40 darjah celcius Januari lepas di Rusia Ryzhik ketika ditemui oelh penyelamatnya ber...
Dia Minta Saya Berbohong Haziq Dedah Hubungan Di Hotel Fourpoint Bukan Kali Pertama

Dia Minta Saya Berbohong Haziq Dedah Hubungan Di Hotel Fourpoint Bukan Kali Pertama

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 530 hits
The ReporterPendedahan demi pendedahan hari ini Haziq Abdullah Abdul Aziz mendedahkan bahawa hubungan seks sejenisnya dengan menteri itu di Hotel Fourpoint Sandakan bukanlah kali pertama Pertama kali di Grand Continental Kuching tiga tahun ...
Comelnya Adik Ainul Bibir Dia Cantek Pipi Dia Tembam Pertama Kali Buka Mata Adik Ainul Mardhiah Sudah Sedar

Comelnya Adik Ainul Bibir Dia Cantek Pipi Dia Tembam Pertama Kali Buka Mata Adik Ainul Mardhiah Sudah Sedar

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 653 hits
SELEPAS kira kira lima jam menjalani pembdahan membuang tum0r di mulutnya semalam Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin kini sudah sedarkan diri Comelnya adik Ainul bibir dia cantek pipi dia tembam Pertama Kali Buka Mata Adik Ainul Mardhiah Sudah ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord