Pn Sukar Menang Pru15 Ph Dan Bn Dijangka Raih Lebih Banyak Kerusi




Persoalan yang mula menjadi bualan sekarang ialah mampukah Muhyiddin Yassin dan PN menang PRU15 akan datang, lebih-lebih lagi setelah masuknya Gerakan ke dalam gabungan itu?


Meskipun ada beberapa penganalisis mengatakan PN berpeluang cerah, malah disebut mampu meraih kemenangan dua pertiga dalam PRU15 nanti, secara kasarnya semua itu terlalu sukar, bahkan hampir mustahil dapat dicapai.


PN yang dianggotai Bersatu, Pas, Star, Sapp dan terbaru Gerakan adalah sebuah gabungan setengah masak serta sudah tidak diyakini lagi oleh rakyat dalam mengurus kerajaan.


Mereka adalah kerajaan yang gagal dengan sejumlah kegagalan yang tak terhitung lagi, bahkan dianggap kerajaan paling teruk sekali dengan tahap kebencian makin meningkat hari demi hari.


Malah, kebencian rakyat kepada Muhyiddin saja sekarang ini lebih parah berbanding penolakan terhadap Najib Razak yang membawa kecundangnya BN pada PRU 2018 lalu.


Kalaulah PN begitu yakin dengan kemenangan, di ketika UMNO/BN semakin menarik sokongan dan enggan bekerjasama dengannya lagi, pastilah Muhyiddin akan memilih untuk membubarkan Parlimen.


Tetapi, kenapa mencadangkan darurat kepada Agong menjadi pilihan Muhyiddin?


Alasan Covid19 sebagai halangan PRU diadakan lebih awal tidak boleh diterima sama sekali kerana pelbagai peraturan atau SOP sudah tentu boleh diperkenalkan oleh SPR jika benar kemenangan lebih memihak kepada PN.


Dengan memilih menasihatkan Agong untuk melaksanakan darurat, ia adalah bukti nyata PN tidak boleh menang PRU, walaupun kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sudah pun tiada majoriti lagi.


Darurat ini walaupun berjaya mengelakkan Muhyiddin daripada dijatuhkan, namun ia jelas menyebabkan tahap kebecian makin meningkat terhadapnya.


Luahan tidak puas hati, kebencian dan caci maki sehingga ke laman media sosial Istana Negara dan Presiden Indonesia adalah petanda sahih tahap penolakan yang makin membesar itu.


Selain kebencian dan penolakan terhadap kerajaan ini berpunca daripada sosok Muhyiddin sendiri yang disifatkan sebagai Perdana Menteri paling lemah, kegagalan mengurus Covid19 sehingga peraturan sering berubah-ubah dan adanya dwi standard peraturan antara orang biasa dengan menteri-menteri turut membuatkan rakyat jadi tambah meluat lagi.


Keghairahan menjual jenama kerajaan Melayu/Islam ketika peringkat awal pengkhianatan sehingga terbentuknya kerajaan PN ini pula seperti sudah jadi senjata makan tuan sekarang ini.


Terutama dengan adanya Pas yang menjadi pengampu nombor satu Muhyiddin dalam kerajaan PN ini, perjuangan Melayu/Islam yang digembar-gemburkan sebelum ini sudah dapat dilihat dengan nyata oleh rakyat sendiri hanyalah sebagai mainan sebelum beroleh kuasa semata-mata.


Setelah beroleh kuasa dan kedudukan, semuanya jadi leka mengira habuan dunia sehingga jangankan mahu melihat hudud dan RUU355 dilaksanakan, malah membela nasib Adib, anggota bomba yang terbunuh dalam tragedi kuil dan bersuara berkenaan mangsa yang dilanggar pemandu mabuk pun tidak lagi kedengaran.


Lebih dahsyat lagi, demi kemaruk kuasa dan takut hilang kedudukan, sementara sebelum ini kaum Cina dilabel dengan rasis, harbi, anti hudud, komunis dan macam-macam lagi, sebaliknya kini penunggang agama tersebut berebut-rebut mahu mencinakan penampilan mereka sendiri semata-mata dengan harapan dapat beroleh secebis sokongan kaum tersebut dalam PRU akan datang.


Hakikatnya, inilah kelompok hipokrit dan penjual agama paling dahsyat pernah wujud di negara ini, kalau pun tidak di dunia.


Dalam kebanyakan wajah dan suara pengundi yang ditemui, selain kebencian dan penolakan itu makin membesar, dapat dirasakan juga mereka hanya menunggu masa saja untuk menghukum dan membuang ke longkang kerajaan PN ini.


Jika begitu siapa yang boleh menang?


Berdasarkan perkembangan semasa, terutama dengan lulusnya usul UMNO tidak mahu lagi bekerjasama dengan Bersatu, pertandingan PRU15 hampir pasti menjadi pertembungan tiga penjuru antara PN, PH dan BN.


Dengan kedudukan PN yang terperosok teruk dibenci dan ditolak rakyat ketika ini, peluang PH dan BN adalah jauh lebih cerah dari segi memenangi banyak kerusi.


PN, walaupun ada Pas dan Gerakan didalamnya, dijangka hanya mampu menang jumlah kerusi paling sedikit sekali.


Sejak hampir setahun lalu telah membuktikan Pas tidak lagi dipercayai mampu memperjuangkan Islam bila beroleh kuasa dan parti itu hanya dilihat sebagai parti yang gah di pentas ceramah semata-mata.


Kemasukan Gerakan juga tidak mungkin mampu menyumbang apa-apa kepada PN kerana parti itu bukan sebuah parti yang dipercayai oleh kaum Cina, kedudukannya lebih kurang saja dengan MCA.


Pilihan kaum Cina tetap bersama DAP, sebuah gabungan dalam PH.


Bersatu, walau mengetuai kerajaan dan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri serta beberapa pemimpinnya menguasai kementerian kanan, parti itu tidak mungkin mampu menandingi UMNO dari segi penguasaan di kawasan-kawasan Melayu.


Dengan itu, dalam kelompok PN, Bersatu dijangka paling bergelut sekali untuk meraih kemenangan, terutama di kerusi-kerusi lompat yang asalnya adalah milik UMNO dan PKR.


Tidak mustahil, oleh kerana ketaksuban pengundi Melayu di Kelantan dan Terengganu begitu totok terhadap Pas, parti itu akan menang lebih banyak kerusi berbanding Bersatu.


Begitu pun, meski peluang PH dan BN lebih baik berbanding PN, kedua-dua gabungan itu juga dilihat sukar memperolehi kerusi yang mencukupi untuk membentuk kerajaan secara sendirian.


Sebuah kerajaan campuran adalah hampir pasti akan terbentuk dan siapa yang menang lebih banyak kerusi Parlimen, calon gabungan tersebutlah akan mengisi kerusi Perdana Menteri. (Shahbudindotcom 14/02/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/pn-sukar-menang-pru15-ph-dan-bn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Banyak Rumah Untuk B40 M40 Dibina Dalam Tahun Ini Zuraida

Lebih Banyak Rumah Untuk B40 M40 Dibina Dalam Tahun Ini Zuraida

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 236 hits
BernamaPada 2020 Zuraida berkata sebanyak 14 547 unit rumah untuk golongan B40 dan M40 disiapkan yang melibatkan 3 120 unit PPR 5 043 unit PPAM 5 931 unit rumah PRIMA dan 453 unit RMR Bernama PUTRAJAYA Lebih RM1 bilion diperuntuk bagi pembi...
Mainan Anak Banyak Bercampur Cara Ibu Ini Guna Teknik Konmari Lebih Kemas

Mainan Anak Banyak Bercampur Cara Ibu Ini Guna Teknik Konmari Lebih Kemas

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 528 hits
Ajar dari kecil anak anak susun barang seperti buku toys dan baju mengikut sistem konmari supaya mereka tahu betapa pentingnya rasa bertanggungjawab ke atas barang sendiri Mama juga kena selalu pesan barang susun ikut kategori Contohnya box...
Tips Membeli Lebih Banyak Bintang Lebih Banyak Jimat Tenaga Letrik

Tips Membeli Lebih Banyak Bintang Lebih Banyak Jimat Tenaga Letrik

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 355 hits
Selepas lebih 10 tahun akhirnya televisyen flat screen di rumah saya rosak Bermula dengan gambar yang bertukar menjadi hijau kini ia terus gelap dan tidak mampu untuk memberikan cahaya kepada skrin Akhirnya kami terpaksa akur untuk beli bar...
Kpdnhep Dan Mkn Bincang Untuk Benarkan Lebih Banyak Sektor Perniagaan Beroperasi

Kpdnhep Dan Mkn Bincang Untuk Benarkan Lebih Banyak Sektor Perniagaan Beroperasi

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 197 hits
PUTRAJAYA Perbincangan untuk membenarkan sektor perniagaan yang masih belum dibenarkan buka untuk beroperasi semula sedang berjalan dengan Majlis Keselamatan Negara kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Ale...
Bertegas Jangan Tunduk Desakan Mca Bina Lebih Banyak Sekolah Cina

Bertegas Jangan Tunduk Desakan Mca Bina Lebih Banyak Sekolah Cina

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 171 hits
Desakan parti itu hanya lebar jurang pupuk integrasi nasional BANGI 29 Jamadilakhir 1442H Khamis Lebih baik kerajaan membangunkan sekolah beridentitikan kebangsaan daripada membina sekolah vernakular Demikian reaksi sinis Presiden Ikatan Gu...
Gendang Pru15 Petanda Makin Ada Banyak Berita Baik Untuk Rakyat

Gendang Pru15 Petanda Makin Ada Banyak Berita Baik Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 155 hits
Syarat ketat isinar KwSP AKAN dimansuh ini bukan atas faktor Najib tetapi prihatin Muhyiddinn kepada rakyat ITU antara langkah awal Banyak lagi buah tangan antaranya harga runcit petrol Tertinggi Kelonggaran PKP Makin ketara Penubuhan Jawat...
Pejuang Sasar Tanding 50 60 Kerusi Parlimen Pru15 Marzuki

Pejuang Sasar Tanding 50 60 Kerusi Parlimen Pru15 Marzuki

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 173 hits
Pejuang baru berusia lima bulan Dalam dunia politik ia dianggap baru setahun jagung Namun berbekalkan beberapa nama besar termasuk bekas perdana menteri sebanyak dua kali Dr Mahathir Mohamad ia menjanjikan saingan hebat dalam mewarnai lansk...
Lanjutan Pkp Akan Bunuh Lebih Banyak Perniagaan

Lanjutan Pkp Akan Bunuh Lebih Banyak Perniagaan

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 249 hits
Gabungan lebih 40 persatuan perniagaan dan profesional menyuarakan kekesalan dengan keputusan kerajaan melanjutkan perintah kawalan pergerakan selama dua minggu lagi Dalam satu kenyataan bersama ini gabungan bernama Industries Unite itu ber...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan