Pmx Arah Kpm Tubuh Pasukan Khas Suntik Minat Bidang Sains Dan Teknologi Di Sekolah


ANWAR tiba di MITC untuk merasmikan Sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan ke-52. 
Ayer Keroh: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menubuhkan pasukan khas bagi menyuntik kembali minat dalam bidang sains dan teknologi di kalangan pelajar di negara ini.

Beliau berkata, langkah segera itu susulan kajian membuktikan bahawa minat terhadap bidang terbabit semakin merosot khasnya membabitkan pelajar luar bandar.

"Kajian awal kita, minat anak-anak terutama di desa, pedalaman dan miskin bandar dalam bidang sains dan teknologi, merosot.

"Apa kelemahan dan kekurangan sekarang? Dalam laporan terakhir (yang saya terima), minat anak-anak dalam bidang sains dan teknologi, kurang. Saya sudah meminta Menteri Pendidikan untuk wujudkan pasukan khas untuk mencari jalan menyuntik semula semangat anak-anak (menceburi bidang ini).

"Dalam pelaburan yang besar, (sebagai contoh) dalam pelaburan automotif yang besar, green technology (teknologi hijau) dan kenderaan elektrik, (sudah pasti peranan) anak-anak (muda) dalam bidang itu amat diperlukan," katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan ke-52 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), di sini, hari ini.


Turut hadir, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh dan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek.

Perdana Menteri juga merayu semua guru di seluruh negara untuk melonjakkan semangat bagi mengangkat negara dengan kekuatan bahasa, sastera, budaya, nilai, akhlak dan teknologi seterusnya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang hebat di rantau Asia.


Sementara itu, Anwar turut mengarahkan KPM bersama Kementerian Kewangan memberi keutamaan atau laluan pantas untuk kerja memperbaiki dan pembangunan semula sekolah daif di seluruh negara.

Katanya, beliau tidak mahu sebarang kerenah pentadbiran mengganggu pelaksanaan segera urusan membabitkan sekolah daif, selaras dengan keutamaan dalam Belanjawan Madani 2023 yang menyalurkan peruntukan terbesar untuk sektor pendidikan.

Beliau berkata, situasi kritikal yang sekian lama membelenggu guru serta murid seperti isu tandas rosak, tidak seharusnya terjadi tatkala pertumbuhan ekonomi negara dalam keadaan membanggakan.

"Saya sudah memberi arahan kepada Kementerian Kewangan dan KPM untuk menjalankan mengikut 'fast track' (laluan pantas). Bagaimana boleh kita mengeyakan (mengiyakan) sekolah dalam keadaan negara yang sedang memacu pertumbuhan (ekonomi) membanggakan, hasilnya bertambah dan kita pernah mencatat kejayaan yang sangat membanggakan.

"Tetapi (pada masa sama keadaan) di sekolah kalau ada lapan tandas, empat rosak, sekolah yang ada empat tandas, tiga rosak. Jadi kita nak didik anak-anak tanpa kemudahan asas, ini yang mempengaruhi saya.

"Bukan laporan, bukan kajian daripada pakar, (sebaliknya) saya melihat dari mata, melihat dari peringkat serendahnya," katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/05/pmx-arah-kpm-tubuh-pasukan-khas-suntik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penutupan Hari Sekolah Perlu Diganti Tidak Perlu Pdpr Kpm

Penutupan Hari Sekolah Perlu Diganti Tidak Perlu Pdpr Kpm

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 124 hits
Imej hiasanCYBERJAYA Sesi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah tidak akan dilaksanakan sekiranya ada sekolah yang memohon penutupan sekolah untuk sementara waktu berikutan cuaca panas melampau Bagaimanapun hari persekolahan mungkin diganti ...
Kpm Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini

Kpm Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 193 hits
KPM Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyetujui memberikan kebenaran khas kepada murid guru dan anggota kumpulan pelaksana untuk mengenakan pakaian sukan yang sopan selama cuaca pan...
Kpm Tidak Akan Wujudkan Lagi Jawatan Guru Sandaran Di Sekolah

Kpm Tidak Akan Wujudkan Lagi Jawatan Guru Sandaran Di Sekolah

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 100 hits
Imej hiasanKementerian Pendidikan tidak bercadang untuk mewujudkan semula jawatan guru sandaran bagi menangani isu kekurangan guru di seluruh negara Sebaliknya mereka menawarkan pengambilan secara one off yang mula dibuka pada bulan lalu Me...
Jenis Makanan Dan Minuman Yang Digemari Di Jamuan Hari Raya Serta Open House Anak Anak Di Sekolah

Jenis Makanan Dan Minuman Yang Digemari Di Jamuan Hari Raya Serta Open House Anak Anak Di Sekolah

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 258 hits
Bismillahi MashaAllah Assalamualaikum dan Salam Syawal Masih belum terlambat untuk Syida mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada anda semua Semoga syawal kali ini lebih bermakna buat kita semua Aamiin Bulan Syaw...
Kes Buli Semakin Menjadi Jadi Pelajar Sekolah Pukul Dan Tendang Rakan Di Tandas Sekolah

Kes Buli Semakin Menjadi Jadi Pelajar Sekolah Pukul Dan Tendang Rakan Di Tandas Sekolah

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 246 hits
Sejak akhir akhir ini kerap kita dengar kes buli berlaku dalam kalangan pelajar sekolah Boleh dikatakan setiap bulan pasti isu tersebut hangat diperkatakan di media sosial malah turut mendapat liputan media dari masa ke masa Ramai dari mere...
Polis Siasat Kes Buli Pelajar Sekolah

Polis Siasat Kes Buli Pelajar Sekolah

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 228 hits
SIASATAN awal polis mendapati kes buli yang berlaku di sebuah sekolah nbsp menengah di Butterworth pada Jumaat lepas membabitkan dua kejadian berasingan melibatkan dua mangsa iaitu pelajar lelaki tingkatan satu dan dua Ketua Polis Daerah Se...
Sambutan Aidil Fitri Dan Majlis Persaraan Ustazah Di Sekolah

Sambutan Aidil Fitri Dan Majlis Persaraan Ustazah Di Sekolah

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 352 hits
Pada hari Sabtu 13 Mei 2023 telah berlangsung Majlis Sambutan Hari Raya Aidil Fitri dan Persaraan Ustazah Che Zaiton Kira majlis dua dalam satu la ni Memang pihak sengaja pilih tarikh berkenaan kerana pada hari tersebut adalah hari persekol...
Bunyi Macam Elok Tapi Jaga Walaun Tak Sekolah Bukan Depa Faham

Bunyi Macam Elok Tapi Jaga Walaun Tak Sekolah Bukan Depa Faham

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 190 hits
Bunyi macam elok Tapi kena tunggu dulu hasilnya bagaimana Harap akan dedahkan juga bagaimana Pangkalan Data Utama kumpul data Dari mana segala data itu diambil kita kena ambil kira Dan kalau kerajaan terlalu risaukan subsidi petrol sudah ma...
Puding Tutti Fruity Warna Warni Potluck Jamuan Hari Raya Sekolah Confirm Licin Makan Dengan Rakan Kelas Dan Guru

Puding Tutti Fruity Warna Warni Potluck Jamuan Hari Raya Sekolah Confirm Licin Makan Dengan Rakan Kelas Dan Guru

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 184 hits
Musim raya ni mesti banyak jamuan hari raya kan tak kira lah hari bekerja ataupun hujung minggu Pihak sekolah juga tak melepaskan peluang untuk mengadakan sambutan hari raya di sekolah Para ibu ada idea tak nak bekalkan makanan apa untuk an...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal