Pm Tak Terlalu Gembira Prestasi Kabinet Ph Kadir Jasin


A Kadir Jasin Diterbitkan Hari ini 10:13 pagi

ULASAN | Langkah Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi mempunyai matlamat tersurat dan tersirat.

Yang tersurat adalah Dr Mahathir memerlukan sebuah badan khas bagi meneliti dan membuat keputusan berkaitan hal-hal penting dan segera mengenai ekonomi, kewangan dan kebajikan rakyat jelata.

Yang tersirat adalah perdana menteri secara langsung mengakui bahawa jentera yang sedia ada, khususnya kabinet, tidak memadai bagi menangani isu-isu yang disebutkan itu.

Kita tidak perlulah berpura-pura kerana hendak menjaga hati sesiapa atau mana-mana pihak.

Realitinya adalah selepas lebih lapan bulan mentadbir negara, kerajaan Pakatan Harapan (PH) belum berjaya menampakkan hasil yang boleh dirasakan oleh rakyat jelata.

Serentak dengan itu, ekonomi dan kewangan negara terus dicabar oleh legasi kerosakan yang ditinggalkan Kerajaan Barisan Nasional (BN) dan kini ditambah pula oleh suasana ekonomi antarabangsa yang semakin meruncing akibat perang dagang China-Amerika.

Empat tujuan utama

Mengikut kenyataan media Jabatan Perdana Menteri yang dikeluarkan semalam, majlis yang dipengerusikan sendiri oleh perdana menteri itu mempunyai empat tujuan utama.

Pertama, merancakkan dan merangsang pertumbuhan ekonomi. Kedua, memastikan pertumbuhan yang mampan dan lestari. Ketiga, menjamin pengagihan kekayaan yang saksama dan keempat, meningkatkan kesejahteraan rakyat.

"Majlis ini ditubuhkan bagi menyahut dan bertindak atas maklum balas rakyat jelata terhadap masalah yang mereka hadapi, khususnya dalam bidang ekonomi.

“Ia juga akan meneliti isu-isu berkaitan kos sara hidup, guna tenaga, kemiskinan dan pemilikan rumah,” kata kenyataan JPM itu.

Kita tidak perlu berdolak-dalik bahawa semakin ramai rakyat jelata mula kecewa dengan prestasi kerajaan PH, termasuk dengan anggota kabinet dan perkhidmatan awam.

Menteri disambut macam raja

Saya rasa ramai orang tahu bahawa perdana menteri sendiri tidaklah terlalu gembira atau puas hati dengan prestasi anggota kabinet.

Boleh kata setiap kali beliau bersemuka dengan orang ramai dan wartawan beliau ditanya berkenaan ketidakcekapan menteri, menteri yang amat jarang melawat rakyat jelata, menteri yang asyik berswafoto (selfie) dengan pegawai-pegawai sendiri, menteri yang susah ditemui dan menteri yang tidak bercakap benar mengenai hal-hal peribadi.

Saya melihat dengan mata kepala sendiri menteri yang disambut macam raja oleh pegawai sendiri dan dikawal amat rapi oleh polis apabila turun padang sehingga susah untuk rakyat jelata menghampiri mereka.

Kalau setakat hendak disambut dan makan bersama pegawai kanan dari ibu pejabat tak payahlah susah-susah ke luar bandar atau ke rancangan Felda.

Apabila ke luar bandar, ke rancangan Felda, Felcra atau kampung nelayan duduklah dengan orang kampung, peneroka, pekebun kecil, nelayan dan peniaga.

Kurangkanlah atau berhenti berswafoto dengan kakitangan sendiri dan membuat tampalan Facebook, Twitter atau Instagram yang remeh-temeh.

Tolong kawal anak bini

Kalau boleh atau kalau berani, tolong kawal anak bini supaya tidak hebahkan gambar dan cerita kemewahan melancong ke pergunungan Alps, menaiki jet peribadi atau terbang kelas pertama ke Monte Carlo.

Tolong beringat bahawa media sosial yang membantu kemenangan PH akan menjatuhkan PH kalau menteri, menteri besar, ketua menteri dan timbalan menteri buat kerja tidak senonoh, tidak cekap dan tidak mesra rakyat.

Amat tidak bertanggungjawab dan amat dangkal mengharapkan perdana menteri menyelesai dan membersihkan semua “najis” yang dibuat oleh menteri, menteri besar, ketua menteri dan timbalan menteri.

Baliklah selalu ke kawasan atau ke negeri dan kurangkanlah sikit tabiat tidak berada di kawasan supaya tidaklah dituduh malas atau curi tulang.

Ingatlah, dengan adanya media sosial rakyat jelata menjadi 'pemberita'.

Berikut adalah senarai anggota Majlis Tindakan Ekonomi:

Dr Mahathir Mohamad (Pengerusi)

Azmin Ali – Menteri Hal Ehwal Ekonomi

Lim Guan Eng – Menteri Kewangan

Ignatius Darell Leiking – Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri

Baru Bian – Menteri Kerja Raya

Dr Muhammed Abdul Khalid – Penasihat Ekonomi Perdana Menteri

Rafidah Aziz – Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri

Zeti Akhtar Aziz – Pengerusi Permodalan Nasional Berhad

Profesor Dr Jomo Kwame Sundaram – Ahli Majlis Penasihat Kerajaan (CEP)

Tay Ah Lek – Pengarah Urusan Public Bank

Dr Hasnita Hashim – Pengerusi Majlis Amanah Rakyat

Shireen Ann Zaharah binti Muhiudeen – Pengerusi Bursa Malaysia

Dr Mohd Munir Abdul Majid – Pengerusi Asean Business Advisory Council, Malaysia

Dr Paul Selvaraj – Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA)

Bah Tony @ Amani William Hunt Abdullah – Peguam

Nizam Mahshar – Ahli Lembaga Pemegang Amanah, Institut Masa Depan Malaysia (MASA).

Ubah k'jaan jika harapan tak dipenuhi

Menurut kenyataan JPM, pelantikan itu berkuat kuasa serta-merta manakala Unit Penyelarasan Perlaksanaan di Jabatan Perdana Menteri akan bertindak sebagai sekretariat.

Dari kaca mata rakyat jelata, ujian sama ada kerajaan PH lulus atau gagal mudah sahaja – keselamatan, kos sara hidup dan pekerjaan.

Maaf cakaplah kalau saya kata, tak guna kita bercakap mengenai hal-hal yang tinggi melangit kalau perkara-perkara asas seperti harga dan bekalan makanan, pengangguran, pengangkutan, pelajaran, kesihatan dan perumahan rakyat jelata tidak ditangani dengan lebih baik daripada ketika kerajaan dahulu.

Rakyat jelata sudah merasa perubahan kerajaan. Mereka akan mengubah kerajaan jika harapan mereka tidak dipenuhi.

A KADIR JASIN bekas ketua pengarang Kumpulan New Straits Times Press (M) Bhd. Beliau kini bergiat dalam Bersatu sebagai pimpinan pusat parti itu.

Rencana ini asalnya dimuat naik di blog beliau. Tulisan ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi redaksi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/02/pm-tak-terlalu-gembira-prestasi-kabinet.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kadir Jasin Wants The Macc To Help Clear Hadi

Kadir Jasin Wants The Macc To Help Clear Hadi

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 281 hits
No Kadir is not attacking Hadi In fact Kadir is trying to help Hadi If MACC announces it is launching an investigation then they will have to later announce the outcome of that investigation And since they already know the outcome now even ...
Kadir Jasin Akui Mahathir Dan Kabinetnya Gagal Mentadbir Dan Mengurus Negara

Kadir Jasin Akui Mahathir Dan Kabinetnya Gagal Mentadbir Dan Mengurus Negara

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 304 hits
KENYATAAN MEDIA 1 Penulisan penasihat media kerajaan Datuk A Kadir Jasin bahawa penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi Negara penting mencerminkan ada kekurangan dalam tadbir urus ekonomi negara 2 Ia memperlihatkan kepincangan Menteri Hal Ehwal ...
Ph In Clear And Present Danger Kadir Jasin Reminds Unfriendly Ministers

Ph In Clear And Present Danger Kadir Jasin Reminds Unfriendly Ministers

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 185 hits
Kadir Jasin says it is time ministers took lessons from PH s defeat in Cameron Highlands or be prepared to face calls for their removal PETALING JAYA An adviser to Dr Mahathir Mohamad today gave a damning appraisal of the Pakatan Harapan go...
Pks Nilai Belum Saatnya Bahas Menteri Kabinet Prabowo Sandiaga

Pks Nilai Belum Saatnya Bahas Menteri Kabinet Prabowo Sandiaga

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 151 hits
Wakil Ketua Majelis Syura Partai Keadilan Sejahtera Hidayat Nur Wahid menilai masih terlalu cepat untuk membicarakan jatah kursi menteri jika Prabowo Subianto dan Sandiaga Salahuddin Uno berhasil menjabat sebagai presiden dan wakil presiden
Tun Mahathir Tak Boleh Pandang Mudah Kajian Merosotnya Prestasi Kerajaan

Tun Mahathir Tak Boleh Pandang Mudah Kajian Merosotnya Prestasi Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 333 hits
Sehingga ini sudah dua dapatan umum oleh NGO atau badan pemikir yang menunjukkan prestasi kerajaan atau kepimpinannya sudah merosot di mata rakyat Sebelum Ilham Centre bersama Penang Institute memaparkan dapatannya dua hari lalu yang menunj...
Tujuh Komponen Rehat Untuk Kembalikan Semula Prestasi Hebat

Tujuh Komponen Rehat Untuk Kembalikan Semula Prestasi Hebat

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 297 hits
Rehat dan pemulihan adalah sebahagian daripada aspek program latihan yang selalu dipandang remeh Untuk mendapatkan hasil optima anda perlukan rehat yang cukup untuk merangsang pemulihan terbaik sebelum sesi latihan yang seterusnya Tambahan ...
Dikatakan Perlekah Dan Perli Ijazah Menteri Kabinet Penyokong Pakatan Harapan Mahu Mira Filzah Diambil Tindakan Tegas

Dikatakan Perlekah Dan Perli Ijazah Menteri Kabinet Penyokong Pakatan Harapan Mahu Mira Filzah Diambil Tindakan Tegas

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 943 hits
KEBODOHAN seorang penyokong Pakatan Harapan ini semakin menjadi jadi sejak kebelakangan ini Sebelum ini individu yang menggunakan nama Facebook Shamsul Omar ini mahu TV3 meminta maaf kerana membiarkan hos AJL 33 Sherry Al Hadad menyebut per...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir