Pm Sendiri Hubungi Tentera Polis Untuk Bantuan Selepas Respons Lambat Selangor Ketika Banjir


MALAYSIA NOW
Menurut Ismail, komunikasi terputus dan arahan tidak diendahkan berlaku ketika banjir baru-baru ini.

Keadaan banjir di Kampung Sungai Balak, Hulu Langat bulan lalu. Beberapa amaran yang tidak diendahkan oleh pihak berkuasa tempatan, komunikasi yang terputus dan hujan berterusan menyumbang kepada kelemahan dalam menangani banjir besar di Selangor sehingga menyebabkan kemusnahan besar, kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob di Dewan Rakyat hari ini.
Ismail turut mendedahkan selepas menyedari kelewatan dalam menggerakkan operasi menyelamat mangsa, beliau bergegas ke ke Pusat Kawalan Bencana Negara (NDCC) pada malam 18 Disember, di mana banjir melanda di beberapa bandar utama Selangor.
Beliau seterusnya mendapatkan maklumat dan mengetahui situasi sebenar di lapangan melalui penerangan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dan bertindak menghubungi pegawai kanan angkatan tentera dan polis bagi menggerakkan aset kerajaan ke Selangor.
“Susulan daripada komunikasi tersebut, panglima angkatan tentera mengarahkan panglima 11 Briged untuk serta-merta mengatur gerak anggota dan aset tambahan ke kawasan yang terjejas.
“Ketua polis negara juga mengarahkan tambahan anggota dan aset dari negeri-negeri yang berhampiran untuk membantu pasukan sedia ada.
Wujud spekulasi yang mengatakan pasukan keselamatan mengambil alih pengurusan banjir selepas Nadma dan agensi lain didakwa gagal memberikan respons terhadap kenaikan paras air di Selangor.
Bagaimanapun, pasukan keselamatan menafikan khabar angin tersebut.
Namun tindakan saling menyalahkan antara kerajaan negeri dan pihak berkuasa persekutuan berlaku ketika ribuan penduduk yang terjejas di kawasan terlibat berkata mereka menunggu beberapa hari sebelum bantuan tiba ketika banjir.
Ismail berkata amaran banjir di Selangor dikeluarkan seawal bulan September, dan beliau juga mempengerusikan mesyuarat yang disusun oleh Nadma melalui Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) di mana ia turut dihadiri menteri-menteri besar termasuk Selangor.
Beliau berkata satu lagi mesyuarat turut diadakan pada Oktober di mana ia melibatkan menteri di Jabatan Perdana Menteri dan pengerusi JPBN, di mana ia menegaskan mereka perlu bersiap siaga bagi berdepan situasi banjir di negeri masing-masing.
“Inilah peranan yang dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan sebagai mengingatkan kerajaan negeri untuk bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata polis melaporkan 55 korban akibat banjir baru-baru ini termasuk 40 lelaki, 12 wanita dan dua kanak-kanak.
Bagaimanapun, dua lagi mangsa masih belum ditemui.
Ismail berkata tiga cabaran yang dikenal pasti oleh sistem JPBN termasuk kelemahan pemahaman antara agensi pusat, negeri, daerah dan badan berkanun selain pihak swasta dan NGO berhubung tanggungjawab mereke di bawah arahan Majlis Keselamatan Negara No. 20 di peringkat sebelum, semasa dan selepas bencana.
Selain itu kelemahan dalam perintah dan kawalan turut menjadi cabaran di mana ketiadaan Nadma di peringkat negeri dan daerah sehingga menyukarkan koordinasi secara terus dengan agensi di lapangan.
Menurut Ismail juga kelemahan pengurusan maklumat dalam pengurusan bencana turut menjadi cabaran lain ketika situasi banjir baru-baru ini.
“Pada masa ini, pengurusan bencana negara masih mengamalkan kaedah pengumpulan maklumat secara konvensional dan tidak seiring dengan perkembangan teknologi semasa. Situasi ini menyebabkan proses penyediaan laporan, penganalisaan, pembuatan keputusan dan pengurusan data mempunyai kelemahan yang ketara,” katanya dan menambah maklumat harus disalurkan lebih pantas dan tepat kepada agensi dan mangsa banjir perlu diperbaiki.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/pm-sendiri-hubungi-tentera-polis-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebulan Selepas Banjir Mangsa Di Klang Masih Tunggu Bantuan

Sebulan Selepas Banjir Mangsa Di Klang Masih Tunggu Bantuan

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 148 hits
Taman Klang Utama ditenggelami air pada 18 Dis tahun lepas PETALING JAYA Mangsa banjir Loganathan Asaithandy masih menunggu bantuan kerajaan walaupun sudah hampir sebulan air banjir di Taman Klang Utama yang didiaminya surut Hujan yang turu...
Polis Siasat Isu Bantuan Mangsa Banjir Di Segamat

Polis Siasat Isu Bantuan Mangsa Banjir Di Segamat

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 208 hits
Polis Diraja Malaysia sedang melakukan siasatan berhubung isu pemberian bantuan mangsa banjir di daerah Segamat yang dibangkitkan oleh seorang ahli politik dan disiarkan dalam satu sidang media secara langsung di platform media sosial pada ...
Meninggal Ketika Bantu Mangsa Banjir Suami Tak Sempat Tengok Anak Selepas 10 Tahun Menanti Zuriat

Meninggal Ketika Bantu Mangsa Banjir Suami Tak Sempat Tengok Anak Selepas 10 Tahun Menanti Zuriat

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 235 hits
Menerusi satu perkongsian yang tular oleh seorang wanita dikenali sebagai Laila telah memuat naik sebuah video di laman TikTok menceritakan dia dan suaminya menunggu selama 10 tahun sebelum diberikan rezeki untuk mengandung Namun wanita ini...
Banjir Di Jayapura Surut Warga Butuh Bantuan Makanan Hingga Popok Bayi

Banjir Di Jayapura Surut Warga Butuh Bantuan Makanan Hingga Popok Bayi

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 203 hits
Banjir yang melanda Kota Jayapura Papua berangsur surut Sabtu Warga yang terdampak bencana itu masih membutuhkan bantuan terutama makanan siap saji hingga popok bayi
Jangan Di Sulitkan Tak Perlu Isi Borang Kata Pm Berkaitan Bayaran Bantuan Mangsa Banjir

Jangan Di Sulitkan Tak Perlu Isi Borang Kata Pm Berkaitan Bayaran Bantuan Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 171 hits
BERA Pembayaran inisiatif bantuan meringankan beban mangsa banjir akan bermula esok dengan Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri menyalurkan wang itu kepada Pejabat Daerah dan Tanah untuk diserahkan kepada mereka yang terlib...
Selangor Gagal Urus Banjir Adun Selar Kenyataan Pm Tak Bertanggungjawab

Selangor Gagal Urus Banjir Adun Selar Kenyataan Pm Tak Bertanggungjawab

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 161 hits
ADUN Bukit Melawati Juwairiya Zulkifli berkata menjadi tanggungjawab MKN menjaga keselamatan seluruh negara yang ditimpa bencana bukan hanya menuding jari kepada kerajaan negeri PETALING JAYA Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor memb...
Banjir 329 Ketua Isi Rumah Terima Bantuan Rm2 500 Setakat Hari Ini Ismail Sabri

Banjir 329 Ketua Isi Rumah Terima Bantuan Rm2 500 Setakat Hari Ini Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 182 hits
Oleh SEBANYAK 329 ketua isi rumah khususnya di sekitar Gombak dan Sepang yang terkesan dengan bencana banjir baru baru ini telah menerima Bantuan Pembelian Barangan Keperluan sebanyak RM2 500 hari ini kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail ...
Amaran Banjir Di Selangor Tidak Diendah Sesetengah Pihak

Amaran Banjir Di Selangor Tidak Diendah Sesetengah Pihak

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 162 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Andaian hanya negeri di Pantai Timur Semenanjung yang akan terjejas banjir akibat luruan monsun telah menyebabkan banjir luar biasa di Selangor pada 18 Disember lepas setelah amaran tidak diendahkan oleh sesetenga...
Misi Bantuan Banjir Pengiat Seni Hulu Langat

Misi Bantuan Banjir Pengiat Seni Hulu Langat

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 248 hits
Misi Bantuan Banjir Penggiat Seni di Hulu Langat alhamdulillah telah dilaksanakan Terima kasih juga pada Dato Hattan dan isteri serta Era Fazira Ayob presiden irama Lan A to Z Joey BPR Sheikh Qalam Records Betty Banafe dan Baggio MY dan lai...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms