Pm Mahiaddin Kabinet Dipandang Hina Derhaka Perintah Agong Tutup Parlimen


 
Kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang telah hilang keabsahan, dehaka kepada Yang di-Pertuan Agong serta mengunci Parlimen sewajarnya dipandang hina oleh rakyat.





Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, Malaysia mempunyai Yang di-Pertuan Agong menjunjung prinsip Raja Berperlembagaan sepatutnya turut mempunyai kerajaan yang juga menghormati keluhuran Perlembagaan Persekutuan.





Katanya, apabila Perdana Menteri (PM) dan Jemaah Menteri tidak menghormati keluhuran Perlembagaan maka rakyat juga tidak akan lagi menghormati mereka.





"Malaysia sebuah negara demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Bukan negara republik seperti Indonesia atau Amerika Syarikat.





"Malaysia juga bukan negara raja berkuasa mutlak seperti Brunei atau Arab Saudi.





"Patut dihargai dan dipandang tinggi jika Yang di-Pertuan Agong sebagai Raja Berperlembagaan menghormati peranan Parlimen sebagai badan perundangan di mana segala urusan undang-undang dan kewangan negara dibentang, dibahas dan diputuskan di dalam Parlimen.





"Justeru itu, patut dipandang hina pula PM dan Jemaah Menteri yang dilantik oleh Agong di bawah Perkara 43(1) dan 43(2)(a) tetapi ingkar terhadap titah Yang di-Pertuan Agong supaya semua Ordinan Darurat dibentangkan, dibahas dan diputuskan di Parlimen.





"PM Mahiaddin Yassin dan seluruh Kabinetnya bukan sahaja tidak menghormati Raja Berperlembagaan, menghina Parlimen dan Perlembagaan malah mereka mengkhianati prinsip tunjang demokrasi berparlimen," katanya dalam kenyataan hari ini.





Tambah Hassan, tindakan menggantung dan mengunci Parlimen adalah melampaui batas yang dibenarkan oleh demokrasi dan Perlembagaan.





Oleh itu, katanya, PM dan kabinetnya perlu berundur secepat mungkin untuk tidak menambah parah krisis Perlembagaan di negara ini.





"PM Mahiaddin dan Kabinetnya mengkhianati kuasa dan mandat rakyat dengan menggantung Parlimen, dan hari ini menutup Parlimen sebagai jalan mudah untuk terus berkuasa.





"Saya selaku seorang Ahli Parlimen menuntut tanggungjawab bersama seluruh Jemaah Menteri dan PM mengambil jalan terhormat dan bermaruah supaya meletakkan jawatan seberapa segera.





"Anda semua yang menganggotai Badan Eksekutif sudah hilang keabsahan atau legitimasi untuk mentadbir Malaysia yang tercinta ini," katanya lagi.





Pagi tadi, 107 Ahli Parlimen Pembangkang membantah penutupan Parlimen dengan berarak ke Jalan Parlimen selepas berucap di Dataran Merdeka. Mereka disekat oleh polis pencegah rusuhan di Bulatan Dato' Onn sebelum sempat masuk ke Jalan Parlimen.





Perikatan Ahli-ahli Parlimen tersebut adalah yang julung-julung kali berlaku selepas Langkah Sheraton dan berlakunya penjajaran semula politik di Malaysia pada 2020.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/pm-mahiaddin-kabinet-dipandang-hina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 229 hits
Segala segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahu...
Pn Derhaka Terhadap Agong Percubaan Jahat Mandulkan Fungsi Parlimen

Pn Derhaka Terhadap Agong Percubaan Jahat Mandulkan Fungsi Parlimen

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 140 hits
ARIF ATANSekretariat Senator Pakatan Harapan Plus menyifatkan Yang di Pertuan Agong telah murka susulan kenyataan pihak kerajaan berhubung pembatalan semua Ordinan Darurat yang belum lagi mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Ketuanya Senat...
Setelah Sah Tiada Keabsahan Agong Kini Dipohon Beri Titah Baru Kepada Mahiaddin

Setelah Sah Tiada Keabsahan Agong Kini Dipohon Beri Titah Baru Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 214 hits
Kedudukan Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri yang tiada sokongan majoriti kini bukanlah suatu rahsia lagi Sidang media tanpa peduli SOP oleh Ismail Sabri Yaakob yang baru tidak sampai sebulan dibuai keseronokan diberi jawatan Timbal...
Pm Mahiaddin Pengecut Tindakan Licik Pn Gantung Tangguh Sidang Parlimen Hari Ini

Pm Mahiaddin Pengecut Tindakan Licik Pn Gantung Tangguh Sidang Parlimen Hari Ini

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR Penangguhan sidang Parlimen hari ini dilihat sebagai tindakan licik kerajaan Perikatan Nasional mengelak daripada berhadapan dengan Ahli ahli Parlimen pembangkang berikutan Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin diyakini tela...
Grm Kesal Kerajaan Pn Derhaka Agong

Grm Kesal Kerajaan Pn Derhaka Agong

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 220 hits
Sikap mendahului Yang di Pertuan Agong dalam memansuhkan Ordinan Darurat oleh kerajaan Perikatan Nasional ditentang keras oleh NGO NGO pro Reformasi Menurut Koordinator Gabungan Reformis Malaysia Mustaffa Kamil Ayub tidak sewajarnya Menteri...
Zahid Ahmad Maslan Ku Li Najib Azalina Antara Ahli Parlimen Hantar Surat Akuan Kepada Agong

Zahid Ahmad Maslan Ku Li Najib Azalina Antara Ahli Parlimen Hantar Surat Akuan Kepada Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 218 hits
Keabsahan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri semakin tergugat akibat tindakan Umno PETALING JAYA Sekurang kurangnya 11 Ahli Parlimen difahamkan menghantar akuan menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk diserah ...
Jika Mahiaddin Enggan Letak Jawatan Agong Boleh Pecat Pm

Jika Mahiaddin Enggan Letak Jawatan Agong Boleh Pecat Pm

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 451 hits
Krisis politik yang berpunca daripada kehilangan kredibiliti kerajaan Perikatan Nasional mentadbir negara boleh diselesaikan dengan Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin meletak jawatan secara terhormat Bagaimanapun sekiranya beliau berd...
Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

Terus Pertahan Kerajaan Pn Apa Lagi Pertahankan Mahiaddin Kedua2nya Adalah Tindakan Derhaka

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 197 hits
Jika kita perhatikan sejak awal lagi penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN Dengan yang demikian Mahiaddin anggota kabinet...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord