Pm Ismail Akui Bajet 2023 Adalah Janji Bn Kepada Rakyat Jika Menang Pru15


PM Ismail akui Bajet 2023 adalah janji BN kepada rakyat jika menang PRU15




Perdana Menteri (Sementara) Ismail Sabri Yaakob menjelaskan kenyataannya berhubung pemecatan 12 menteri Perikatan Nasional (PN) dari Kabinet Kerajaan kerana menghantar surat bantahan pembubaran Parlimen, adalah sekadar berseloroh sahaja. 

Terdahulu media melaporkan Ismail mengungkap kata-kata itu semasa memberi ucapan di majlis solidariti bersama 3,000 pemimpin dan ahli Barisan Nasional (BN) di Bagan Datuk. 


"Dalam hal ini, kalau saya serius.. menteri-menteri PN sudah kena pecat. Tetapi mereka masih ada dalam Kabinet. Saya tak pecat, itu maksudnya saya berselorohlah," katanya. 


Semalam, salah seorang anggota Kabinet, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Dr Abd Latiff Ahmad mengakui terkilan dkerana kenyataan seperti itu tidak wajar disebut dalam ucapan biarpun disampai secarra gurauan dan sinikal. 


Sementara itu, Ismail berkata segala intipati di dalam Bajet 2023 yang dibentang di Parlimen adalah 'janji' yang akan dan mampu dilaksana dari segi kewangan, berbeza dengan manifesto.


Perdana Menteri berkata, bajet tidak boleh 'ditipu' dan semua yang dijanjikan telah dikaji secara teliti sebelum dibentang di hadapan Ahli Parlimen dan rakyat Malaysia.


"Manifesto ini macam-macam boleh, langit dan bintang semua dia janji, kalau boleh bulan tu nak dibawa jatuh ke riba, tetapi cukuplah sekali terkena, jangan kita lupa dahulu macam-macam janji dalam manifesto mereka.


"Tetapi bila kita bentang bajet, duit dah tersedia, ini bezanya. Kita bukan janji kosong, duit dah ada, kita dah bincang dari segi kewangan, mencukupi atau tidak…kita dah siap sedia kewangan cuma tunggu kelulusan, ini beza bajet dan manifesto," kata beliau.


Ismail Sabri bagaimanapun mengakui walaupun bajet itu telah dibentang di Parlimen, ia masih 'tergantung' dan menunggu kelulusan Ahli Parlimen.


"Jadi tergantung, kita boleh selesaikan masalah tergantung ini, kuasa di tangan tuan-tuan dan puan-puan, pastikan lepas PRU15, perdana menteri yang sama, kabinet yang baharu dibentuk di bawah saya…insya-Allah bajet yang kita luluskan akan dibentang semula dan diluluskan dalam kerajaan baharu yang akan dibentuk nanti," kata beliau.


Bajet 2023 berjumlah RM372.3 bilion dibentang Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 7 Okt lepas, sebelum Parlimen dibubarkan tiga hari kemudian.


Mengenai Bajet 2023, Ismail Sabri berkata antara lain kerajaan memperuntukkan sebanyak RM7.8 bilion untuk pemberian bantuan tunai yang akan memanfaatkan seramai 8.7 juta penerima, iaitu jumlah peruntukan dan penerima terbesar dalam sejarah.


"Kita jaga kepentingan rakyat. Selaku menteri yang lama dalam Barisan Nasional, tanggungjawab kita jelas iaitu untuk memperkasakan dan membela kepentingan rakyat di akar umbi ini," kata beliau.


Sementara itu, mengenai Program Kemampanan Komuniti Bandar (PKKB), Ismail Sabri berkata, ia diperkenalkan kerajaan dalam usaha mengimbangi kesan pembangunan pesat dan komuniti bandar selain bagi meningkatkan kesejahteraan sosial dan memperkukuhkan keharmonian dalam komuniti.


"Pelaksanaan PKKB dibuat setelah mengambil kira kepentingan semua lapisan dan menjalinkan kerjasama strategik dengan pelbagai pihak termasuk Pihak Berkuasa Tempatan dan Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO)," kata beliau.


Perdana Menteri berkata kerajaan juga telah memperuntukan sebanyak RM2.25 juta bagi pelaksanaan PKKB di Semenanjung Malaysia dan akan diperluaskan ke Sabah dan Sarawak.


Sumber: Harian Metro, Bernama


Sumber: PM Ismail akui Bajet 2023 adalah janji BN kepada rakyat jika menang PRU15Baju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/10/pm-ismail-akui-bajet-2023-adalah-janji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Perlu Menangkan Bn Di Pru15 Jika Mahu Bajet 2023 Direalisasikan

Rakyat Perlu Menangkan Bn Di Pru15 Jika Mahu Bajet 2023 Direalisasikan

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 157 hits
Rakyat perlu menangkan BN di PRU15 jika mahu Bajet 2023 direalisasikanFoto Malay MailSegala peruntukan bagi melaksanakan setiap inisiatif dan bantuan seperti yang diumumkan dalam belanjawan tahun hadapan sudah tersedia untuk direalisasikan ...
Rentasan 1234 Gempar Bajet 2023 Hanyalah Satu Janji Pilihan Raya Dan Tak Bernilai

Rentasan 1234 Gempar Bajet 2023 Hanyalah Satu Janji Pilihan Raya Dan Tak Bernilai

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 177 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1234 1 BAJET GULA GULA PILIHAN RAYA RINGGIT TERUS JATUH 2 BERSATU BUKA PINTU UMNO TAK NAK MASUK 3 UMNO KATA PEMIMPIN PAS ADA GANGGUAN MENTAL 4 DR DZULKEFLY AKAN LAWAN TENGKU ZAFRUL Layari kami untuk mendapat berita da...
Bajet 2023 Akan Di Bentang Esok Pm Tidak Mohon Bubarkan Dewan Rakyat

Bajet 2023 Akan Di Bentang Esok Pm Tidak Mohon Bubarkan Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 154 hits
KUALA LUMPUR Bajet 2023 akan dibentangkan petang esok oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz seperti dijadualkan dalam aturan urusan mesyuarat Dewan Rakyat Ini kerana Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak memohon pe...
Bebaskan Pemimpin Yang Dianayai Oleh Kerajaan Mahathir Jika Umno Menang Pru15 Adalah Satu Tanggung Jawab

Bebaskan Pemimpin Yang Dianayai Oleh Kerajaan Mahathir Jika Umno Menang Pru15 Adalah Satu Tanggung Jawab

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 202 hits
Oleh Adam Malik Mahathir meroyan pada tulisan nya sekali lagi Selepas tulis terus Mahathir cabut lari tanpa lihat apa respon dan komen rakyat pada tulisan nya Begitu lah Mahathir membuat cerita dari sudut pandangan diri sendiri tanpa ambil ...
Kerajaan Ada Wang Laksana Bajet 2023 Kata Ismail

Kerajaan Ada Wang Laksana Bajet 2023 Kata Ismail

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 110 hits
Perdana menteri sementara Ismail Sabri Yaakob berkata setiap apa dijanjikan dalam Bajet 2023 akan dilaksanakan sekiranya Umno kembali membentuk kerajaan BERA Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob hari ini berkata kerajaan mempunyai wang bagi ...
Ismail Sabri Kekal Pm Jika Bn Menang Pru15

Ismail Sabri Kekal Pm Jika Bn Menang Pru15

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 146 hits
malaysiakini comEKSKLUSIF Ismail Sabri Yaakob kekal sebagai poster boy calon perdana menteri daripada BN pada Pilihan Raya Umum Ke 15 yang dijangka diadakan dalam tempoh terdekat Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Razlan Rafii berkata Umno ti...
Bajet 2023 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia 2023

Bajet 2023 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 403 hits
Pada 7 Oktober 2022 Menteri Kewangan Malaysia YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul bin Tengku Abdul Aziz membuat pembentangan Bajet 2023 yang mengfokuskan kepada kesejahteraan rakyat kelangsungan perniagaan kemakmuran ekonomi dan kecek...
Razali Terkilan Pm Tipu Rakyat Setelah Bentang Bajet 2023

Razali Terkilan Pm Tipu Rakyat Setelah Bentang Bajet 2023

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 152 hits
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Datuk Razali Idris terkilan kerana Perdana Menteri sendiri mengambil pendekatan menipu rakyat dengan sekadar melakukan pembentangan Bajet 2023 tetapi kemudian membubarkan Parlimen Ketua Badan Pimpinan ...
Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 207 hits
agendaily com24 10 2022Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atau Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang akan menjadi Perdana Menteri Barisan Nasional perlu menang terlebih dahulu Pilihan Raya Umum Ke 15 baharu isu berhubung tawaran tiga jawatan Timba...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan