Pm Ajak Keluarga Malaysia Berganding Bahu Pulihkan Negara



KUALA KUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengajak rakyat berganding bahu sebagai Keluarga Malaysia untuk memulihkan negara, selain menyesuaikan diri dengan norma baharu dalam mengharungi krisis berkembar ekonomi dan kesihatan yang mencabar ketika ini.
Perdana Menteri berkata, apa jua perbezaan perlu dijadikan sebagai kelebihan dan bukannya kelemahan, manakala sebarang persamaan dijadikan sebagai sumber kekuatan.
“Kita jalin dan kukuhkan kembali perpaduan dengan ikatan kasih sayang dan toleransi sebagai sebuah Keluarga Malaysia yang besar.
“Siapa pun kita, sama ada seorang bapa, ibu, anak, jiran, pekerja, ketua di pejabat atau pemimpin masyarakat, agama atau politik, masing-masing perlu memainkan peranan untuk memulihkan kembali negara ini demi kesejahteraan Keluarga Malaysia,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam perutusan khas sempena sambutan Maulidur Rasul 2021M/1443H yang disiarkan secara langsung di RTM, hari ini.
Perdana Menteri berkata, kemuliaan umat Islam, malah jatuh bangun sesebuah bangsa dan negara terletak kepada kesatuan dan kesepaduannya.
Sebagai contoh katanya, Rasulullah mengadakan perjanjian damai dengan pelbagai suku kaum yang tinggal berhampiran Madinah di wilayah utara dan selatan untuk meningkatkan kesefahaman serta memperbaharui hubungan berlandaskan prinsip kebenaran, selain menghindar kekacauan dan pertembungan kuasa.
“Jangan kerana kita berbeza pendapat, berlainan wadah atau cara pendekatan, menyebabkan hilang nilai ukhuwah dan semangat perpaduan yang sekian lama terjalin,” katanya.
Sementara itu, Perdana Menteri berkata, tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini iaitu “Manhaj Rabbani Ummah Berkualiti”, menekankan prinsip Dasar Manhaj Rabbani iaitu rahmat, aman, bertuhan, bakti, adil, dan insani.
Katanya, semua nilai itu selari dengan konsep Keluarga Malaysia yang menekankan tiga teras utama iaitu Keterangkuman, Kebersamaan dan Kesyukuran, selain 20 nilai lain seperti amalan ihsan, beriman, kasih sayang dan bermusyawarah.
“Tema ini juga selari dengan Dasar Perpaduan Negara berkonsepkan Perpaduan Dalam Kepelbagaian, yang mana perpaduan dan integrasi nasional sudah lama diamalkan di negara ini termasuk dalam sambutan Maulidur Rasul.
“Ia dilakukan melalui penganugerahan Tokoh Maulidur Rasul kepada insan yang banyak berbakti kepada masyarakat merentasi agama dan bangsa.
“Pengiktirafan ini secara langsung menyumbang ke arah melahirkan generasi Malaysia yang memiliki semangat perpaduan dan kebersamaan serta saling menghormati, selari dengan konsep Keluarga Malaysia,” katanya.
Pada masa sama, Perdana Menteri berharap, sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini dapat menghasilkan keinsafan dan kecintaan umat Islam negara ini kepada Rasulullah, dengan menyemarakkan semangat Keluarga Malaysia.
 
Baca Artikel Menarik :
Wakafkan aset bernilai RM151 juta, pilih hidup di rumah flat Perangai ‘syaitan’ pihak berkuasa China didedahkan Nelydia sentuh Fattah Amin, kau panas ke? PRN Melaka mampu cetus teori domino di Perak, Johor Terjah rumah pukul 3 pagi kerana mahu selamatkan Iqbal yang disihir – Dr. Vida Lelaki perkosa mayat wanita kerana terlalu cantik Lupakan Switzerland, jom ke Pakistan, cantik, murah dan halal Artis Malaysia yang berkahwin dengan artis seberang, jom lihat senarainya Nadir Al-Nuri Jawab Netizen Persoal ‘Makan Besar’ Di Gaza, Ini Jawapan Balasnya.. Warga Emas Meraung Kena Hukuman Gantung Kerana Mengedar Dadah [VIDEO] Bomoh durjana: Usap peha dan gosok kemaluan sebelum rogol bakal pengantin/a> Layari Laman Facebook MYKMU
Teladani Inisiatif, Strategi Rasulullah Sebagai Panduan Pentadbiran Negara -PM

 
The post PM ajak Keluarga Malaysia berganding bahu pulihkan negara appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/19/pm-ajak-keluarga-malaysia-berganding-bahu-pulihkan-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Malaysia Bukan Retorik Siapa Yang Ciplak Siapa

Keluarga Malaysia Bukan Retorik Siapa Yang Ciplak Siapa

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menandatangani plak perasmian ketika hadir Melancarkan Keluarga Malaysia di Kuching hari ini GAMBAR Jabatan Penerangan ANALISIS SEBAIK sahaja dilantik sebagai Perdana Menteri Kesembilan pe...
Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 321 hits
FokusMingguDepan Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara Kami senaraikan antara perkara yang akan berlaku sepanjang minggu depan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroa...
Keluarga Malaysia Just Another Slogan For Another Pm

Keluarga Malaysia Just Another Slogan For Another Pm

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 238 hits
On Oct 23 Prime Minister Ismail Sabri Yaakob launched his government s Keluarga Malaysia in Kuching Sarawak This theme was first introduced in his as prime minister in August 2021 after he was appointed to head the executive arm of the gove...
Mat Sabu Malaysia Jadi Negara Paling Pelik Dalam Dunia Paling Kelam Kabut Sekarang Ini

Mat Sabu Malaysia Jadi Negara Paling Pelik Dalam Dunia Paling Kelam Kabut Sekarang Ini

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 237 hits
Sinar HarianKUALA LUMPUR Pembangkang menyifatkan Malaysia kini menjadi negara yang pelik dalam dunia Mohamad Sabu mendakwa ini kerana undang undang berubah mengikut nafsu pemerintah dan bukannya mengikut peraturan Yang Berhormat Kulim Banda...
Kpi 100 Hari Pm Untuk Keluarga Umno Atau Keluarga Malaysia

Kpi 100 Hari Pm Untuk Keluarga Umno Atau Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 241 hits
agendaily com16 10 2021Keluarga UMNO atau Keluarga Malaysia menjadi keutamaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beberapa berita gembira kebelakangan ini nampaknya lebih memihak pemimpin UMNO berbanding memberikan kegembiraan ke...
Orang Malaysia Sudah Boleh Pergi Melancong Ke 15 Negara Luar Ini Dengan Syarat

Orang Malaysia Sudah Boleh Pergi Melancong Ke 15 Negara Luar Ini Dengan Syarat

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 373 hits
Semalam kerajaan dah umum yang kita dah boleh berjalan ke luar negara tanpa MyTravelPass Tapi mungkin korang tertanya tanya kita memang lah dah boleh jalan ke luar negara tapi negara mana yang akan terima pelancong dari negara luar ataupun ...
Ismail Sabri Juangkan Keluarga Malaysia Zahid Hamidi Tetap Dengan Umno Sahaja

Ismail Sabri Juangkan Keluarga Malaysia Zahid Hamidi Tetap Dengan Umno Sahaja

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 252 hits
Umum mengetahui pendekatan Keluarga Malaysia yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Ismail Sabri adalah sesuatu yang amat diperlukan pada masa ini Semua rakyat Malaysia berganding bahu menghormati Perlembagaan Persekutuan dan tidak bersikap men...
Keluargamalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia

Keluargamalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 336 hits
KeluargaMalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia Yayasan Keluarga Malaysia yang berpenanan sebagai institusi membantu anak anak Keluarga Malaysia yang terkesan akibat pandemik COVID 19 dilancarkan pada hari ini Perdana Ment...
Keluar Bertiga Dari Malaysia Keluarga Malaysia Www Zunar My

Keluar Bertiga Dari Malaysia Keluarga Malaysia Www Zunar My

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 392 hits
Keluar Bertiga dari Malaysia KELUARGA MALAYSIA Please Share More www zunar my keluargamalaysia lawak KerajaanGagal2 PandoraPapers
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia