Plkn 3 0 Untuk Kelahiran 2007 Bermula Tahun Hadapan


Kerajaan Malaysia baharu sahaja memaklumkan bahawa PLKN 3.0 untuk kelahiran 2007 sahaja yang akan dipanggil untuk menyertai program latihan khidmat negara (PLKN) 3.0 bermula tahun hadapan.
Hal ini telah dijelaskan oleh MINDEF melalui satu kenyataan yang mengatakan bahawa kerajaan telah bersetuju bagi memperkenalkan semula PLKN melalui kaedah yang baru dan juga selaras dengan akta latihan khidmat negara 2003 di bawah akta 628.
Sertai Telegram Informasi Semasa Rakyat Malaysia Garis Panduan Baharu PLKN 3.0 Untuk Kelahiran 2007 Penetapan Baharu MINDEF Berkenaan Isu Panggilan PLKN Menteri Pertahanan menjelaskan bahawa pelatih juga akan dipilih mengikut tahun kelahiran 2007 yang bermaksud pengambilan PLKN kali ini mempunyai garis permulaan tahun kelahiran tertentu.
“Contohnya seandainya PLKN 3.0 ini dilaksanakan pada tahun 2024. Oleh itu, remaja yang hanya lahir pada 2007 sahaja yang akan dipanggil untuk menjalani latihan tersebut” menurut pihak MINDEF.
PLKN 3.0 Untuk Kelahiran 2007 Penangguhan Penyertaan PLKN Kerajaan juga menjelaskan berkenaan penyertaan PLKN terdapat penangguhan yang dibenarkan dengan hanya sebab-sebab yang tertentu dan wajar sahaja.
Walaubagaimanapun, kerajaan juga menjelaskan bahawa terdapatnya hak maksima untuk penyertaan menjadi pelatih adalah sehingga umur 35 tahun. Kerajaan mengeluarkan kenyataan ini kerana untuk memberi penjelasan kepada orang ramai berkenaan kekhilafan dan kegusaran orang awam mengenai penetapan umur pelatih PLKN yang akan dipanggil tahun hadapan.
Pelaksanaan PLKN 3.0 untuk Kelahiran 2007 Pengenalan PLKN Program PLKN adalah merupakan satu program kenegaraan yang diadakan pada setiap tahun di mana terdapat kira-kira 24% daripada remaja Malaysia yang berumur 18 tahun akan dipilih untuk menyertai kursus selama tiga bulan di pusat PLKN di seluruh negeri dalam Malaysia.
Menurut jabatan kabinet pada 30 Oktober tahun 2002 telah tertubuhnya jawatankuasa kabinet mengenai kerahan tenaga dalam mengkaji kepentingan pelaksanaan bentuk kerahan tenaga. Istilah kerahan tenaga telah ditukar kepada khidmat negara pada 12 November 2002 yang di mana telah tertubuhnya 4 jawatankuasa kecil yang meliputi kewangan kokurikulum undang-undang serta logistik dalam menjayakan program ini.
Kerajaan Malaysia menyokong sepenuhnya pelaksanaan awal PLKN yang telah diusul di dalam Dewan rakyat dan telah diluluskan di bawah rang undang-undang latihan khidmat negara pada 25 Jun tahun 2003. Program PLKN ini telah dilancarkan secara rasmi pada 16 Februari 2004 dengan penyertaan sebanyak 26 ribu remaja seluruh negara.
Objektif PLKN Untuk Remaja Negara Melalui penubuhan PLKN ini terdapatnya matlamat yang harus dicapai iaitu untuk meningkatkan semangat cintakan negara. Peserta akan dipupuk dengan semangat nasionalisme dan dalam masa yang sama para peserta akan diterapkan diri dengan nilai-nilai murni. Selain itu, matlamat adalah untuk meningkatkan semangat kesukarelaan serta melahirkan generasi remaja yang cergas cerdas dan mempunyai keyakinan tinggi.
Modul Lengkap Latihan PLKN Dalam PLKN para peserta akan didedahkan dengan 4 modul utama iaitu berkenaan fizikal , kenegaraan, pembinaan karakter serta khidmat komuniti.
Berikut adalah penerangan mengenai modul yang diperkenalkan oleh PLKN:
Modul Fizikal Peserta akan di uji kemahiran serta ketahanan mental, emosi, semangat dan fizikal dalam memupuk menjadi warganegara Malaysia yang kental. Dalam masa yang sama, modul ini dapat mengeratkan perpaduan di dalam kalangan peserta serta tingkatkan ketabahan mental, gaya kepimpinan, semangat bekerjasama dan lain-lain lagi.
Melalui modul ini juga diperkenalkan pengalaman survivor seperti membuat kraf hutan, cara membaca peta, belajar seni mempertahankan diri serta mempunyai kemampuan menempuhi halangan. Modul ini dilaksanakan selama empat minggu di tapak perkhemahan.
Modul Kenegaraan Setiap peserta akan diketengahkan dalam pengetahuan kenegaraan yang bertujuan untuk meningkatkan rasa cinta dan berkorban untuk negara. Di dalam modul merangkumi empat elemen penting iaitu tanah air, rakyat, kerajaan serta cabaran yang perlu ditempuhi dalam dan luar negara.
Modul Pembinaan Karakter Peserta akan dididik dengan ciri-ciri karakter yang berkesan dalam diri, keluarga, komuniti serta negara. Modul ini adalah sangat penting dalam membantu peserta untuk mengenali kekuatan serta kelemahan diri dalam kehidupan.
Modul Khidmat Komuniti Peserta akan didedahkan dengan 5 komponen utama iaitu melibatkan kemudahan awam, alam sekitar, kejiranan, khidmat sosial serta penempatan di jabatan. Akan ada banyak aktiviti kemasyarakatan yang boleh peserta terlibat dengan masyarakat setempat seperti menyertai kegiatan gotong-royong dan membaiki fasiliti kemudahan awam.
Melalui pengenalan modul ini, pelaksanaan PLKN bagi tahun 2024 adalah sangat dialu-alukan kerana ia dapat memberi kebaikan serta nilai-nilai positif di dalam kalangan remaja Malaysia. Jadi PLKN untuk kelahiran 2007 adalah amat patut diadakan semula dan diharapkan ia mendapat sambutan menyeluruh.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/11/plkn-3-0-untuk-kelahiran-2007.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Program Plkn Tidak Akan Ganggu Pelajar Spm Hanya Sasar Golongan Belia 16 35 Tahun Menteri

Program Plkn Tidak Akan Ganggu Pelajar Spm Hanya Sasar Golongan Belia 16 35 Tahun Menteri

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 74 hits
Hanya belia yang tamat peperiksaan SPM akan dipilih menjalani latihan asas ketenteraan di bawah Program Latihan Khidmat Negara yang dihidupkan semula kata Datuk Seri Mohamad Hasan Walaupun program itu disasarkan kepada golongan belia antara...
Hiburan Loan Kereta Rumah Siapa Nak Bayar Plkn Dilaksana Bagi Umur 16 Hingga 35 Tahun Undang Pelbagai Respon

Hiburan Loan Kereta Rumah Siapa Nak Bayar Plkn Dilaksana Bagi Umur 16 Hingga 35 Tahun Undang Pelbagai Respon

papar berkaitan - pada 2/11/2023 - jumlah : 248 hits
Memetik The Star Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan memaklumkan hanya belia yang telah tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia akan dipilih untuk menjalani latihan asas ketenteraan di bawah Program Latihan Khidmat Negara yang te...
Lepas 5 Tahun Bekas Pengusaha Kem Plkn 2 0 Belum Dapat Pampasan

Lepas 5 Tahun Bekas Pengusaha Kem Plkn 2 0 Belum Dapat Pampasan

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 150 hits
Selepas lima tahun dimansuhkan bekas bekas pengusaha kem Program Latihan Khidmat Negara 2 0 masih berusaha mendapatkan pampasan
Plkn 3 0 Hanya Untuk Remaja Lahir Pada 2007

Plkn 3 0 Hanya Untuk Remaja Lahir Pada 2007

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 92 hits
Kuala Lumpur Hanya remaja yang lahir pada 2007 akan dipanggil menjalani Program Latihan Khidmat Negara 3 0 sekiranya ia dilaksanakan tahun hadapan Kementerian Pertahanan dalam satu kenyataan berkata pelatih program itu akan dipilih mengikut...
Meme Lawak Plkn Apabila Mensasarkan Belia Berumur 16 Sehingga 35 Tahun

Meme Lawak Plkn Apabila Mensasarkan Belia Berumur 16 Sehingga 35 Tahun

papar berkaitan - pada 3/11/2023 - jumlah : 228 hits
Program Latihan Khidmat Negara yang dimansuhkan pada 2018 akan dilaksanakan semula membabitkan dua fasa Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan berkata bagi Fasa 1 pelajar Tingkatan 4 melalui silibus Kementerian Pendidikan yang mengandu...
Plkn Dah Kembali Dah Ready Ke Tu Batch 2007

Plkn Dah Kembali Dah Ready Ke Tu Batch 2007

papar berkaitan - pada 5/11/2023 - jumlah : 147 hits
Assalamualaikum haiii Sekarang tengah hangat pasal PLKN akan mula beroperasi semula kan Ada yang takut kena panggil ke tu Dengar dengar yang lahir tahun 2007 ke atas je yang akan dipanggil Kalau masih bujang and takde komitmen elok lah pegi...
Selepas 51 Tahun Skuad Munich 72 Jadi Sebutan Hanya Bila Ada Yang Pergi

Selepas 51 Tahun Skuad Munich 72 Jadi Sebutan Hanya Bila Ada Yang Pergi

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 104 hits
Kepulangan Harun Jusoh ke Rahmatullah pada usia 75 tahun Selasa minggu lalu bermakna seorang lagi bekas anggota skuad bola sepak kebangsaan ke Sukan Olimpik Munich 1972 meninggalkan kita Lebih dahulu ialah jurulatih Jalil Che Din Ali Bakar ...
Sehari Selepas Sambut Birthday Kanak Kanak 12 Tahun Dicederakan Bapa Kandung

Sehari Selepas Sambut Birthday Kanak Kanak 12 Tahun Dicederakan Bapa Kandung

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 202 hits
Kebiasaan sebagai seorang bapa dia tidak akan menyusahkan anak anak dan akan memikul tanggungjawab untuk memastikan anak anak sentiasa di dalam keadaan selamat dan serba serbi mencukupi Namun lain kisahnya apabila seorang kanak kanak lelaki...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq