Pkr Mohon Maaf Kenyataan Senator Ugut Tok Batin


MALAYSIAKINI

Naib Presiden PKR Tian Chua hari ini tampil mewakili PKR memohon maaf kepada masyarakat Orang Asli susulan kenyataan Ahli Dewan Negara Bob Manolan Mohd.

Ia berhubung kenyataan senator itu pada 11 Jan lalu yang mencadangkan agar kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak membayar gaji ketua kampung dan tok batin yang tidak menyokong kerajaan.

"PKR tidak menyetujui sebarang bentuk ugutan untuk mendapatkan undi. Sokongan daripada pengundi perlu diraih melalui dedikasi dan komitmen berkhidmat untuk rakyat.

"Bagi pihak PKR, saya dengan ikhlas memohon maaf kepada masyarakat Orang Asli yang terasa hati dengan kenyataan cuai tertentu dari parti kami.

"Saya juga menggesa semua pemimpin untuk lebih berhati-hati dan sensitif kepada sentimen awam, dan peka dengan undang-undang semasa kempen pilihan raya," kata Tian Chua dalam kenyataan media hari ini.

Kenyataan Bob Manolan yang menjadi pertikaian itu diucapkan ketika beliau menghadiri sesi dialog dengan tok-tok Batin di kubu BN di Pos Betau, Jelai Di Cameron Highlands 11 Jan lalu.

Berdasarkan rakaman suara yang disiarkan, Bob Manolan dapat didengar sebagai berkata "tak sokong, kita buang" dan mana batin-batin yang tak sokong kerajaan, kita tak bayar gaji dia. Betul! Jangan bayar gaji dia".

Kenyataan itu mengundang kritikan termasuk daripada kalangan tok batin sendiri kerana dianggap menggunakan ugutan untuk mendapatkan sokongan.

Susulan itu, Pemuda Umno Pahang 12 Jan lalu membuat laporan polis dan mendakwa senator berkenaan mengugut pemimpin masyarakat Orang Asli.

Bagaimanapun, terdapat pemimpin PH yang percaya Bob Manolan tidak bermaksud untuk membuat ugutan dan kenyataannya itu "disalah tafsir".

Dalam kenyataan susulannya, Bob Manolan menafikan membuat kenyataan ugutan itu dan menjelaskan bahawa kenyataan beliau pada 11 Jan lalu merujuk kepada tok batin yang memegang jawatan dalam Umno.

Dalam kenyataan sama hari ini, Tian Chua menegaskan bahawa PKR menghormati hak tok batin dan masyarakat Orang Asli untuk menyokong mana-mana parti politik tanpa mengambil kira dana atau jawatan yang mereka terima daripada kerajaan pusat.

"Ketua kampung, pemimpin masyarakat, atau penjawat awam secara umumnya, bebas mengundi parti pilihan mereka.

"Dana atau pelantikan kerajaan pusat tidak seharusnya menghalang penerimanya daripada memilih parti politik pilihan sendiri," kata Tian Chua.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/pkr-mohon-maaf-kenyataan-senator-ugut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Ugutan Terhadap Tok Batin Senator Pkr Nafi Anggap Ia Salah Faham Hancing Viral

Kenyataan Ugutan Terhadap Tok Batin Senator Pkr Nafi Anggap Ia Salah Faham Hancing Viral

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 275 hits
Kata senator PKR ini kepada Tok Batin kalau tak sokong PH jangan bayar elaun dia Malah kenyataan itu dianggap angkuh dan sombong serta menunjukkan ugutan yang ketara bagi seorang pemimpin kepada bakal pengundinya Kita bayar gaji dia dia tak...
Senator Nafi Ugut Tok Batin Dan Ini Rakaman Suaranya

Senator Nafi Ugut Tok Batin Dan Ini Rakaman Suaranya

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 247 hits
Diterbitkan Hari ini 8 31 malamPRK CAMERON Senator Bob Manolan Mohamad menafikan beliau mengugut tok batin di Cameron Highlands semasa bertemu mereka hari ini Dalam kenyataannya hari ini Bob Manolan berkata apa yang ingin disampaikannya ial...
Politik Ugut Tok Batin Tak Sokong Ph Jangan Bayar Gaji Dia

Politik Ugut Tok Batin Tak Sokong Ph Jangan Bayar Gaji Dia

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 355 hits
PRK Cameron Ketua ketua kampung Orang Asli atau Tok Batin di Cameron Highlands mungkin kehilangan gaji dan jawatan mereka jika tidak mengundi kerajaan persekutuan pada pilihan raya kecil 26 Jan ini Amaran itu dinyatakan senator PKR Bob Mano...
Prk Cameron Highlands Selepas Calon Dap Hina Orang Asli Dan Melayu Kini Pakatan Harapan Ugut Tok Batin Pula

Prk Cameron Highlands Selepas Calon Dap Hina Orang Asli Dan Melayu Kini Pakatan Harapan Ugut Tok Batin Pula

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 546 hits
Selepas Manogaran Hina Orang Asli Dan Melayu Kini Taktik Ugut Digunakan PH Calon DAP M Manogaran yang bersikap rasis apabila melabelkan Orang Asli sebagai Kuih yang tidak akan di beli Orang Melayu kini Pakatan Harapan mula menggugut Tok Bat...
Ugut Tok Batin Zuraida Backup Bob Monalan Hahahaha

Ugut Tok Batin Zuraida Backup Bob Monalan Hahahaha

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 193 hits
Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin berkata tiada keperluan untuk mengambil tindakan ke atas Ahli Dewan Negara Bob Manolan Mohd berhubung cadangan agar gaji tok batin yang tidak menyokong Pakatan Harapan tidak dibayar Sebaliknya kata Zurai...
Kit Siang Dap Reps Confirmed Senator Made No Threats To Tok Batin

Kit Siang Dap Reps Confirmed Senator Made No Threats To Tok Batin

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 230 hits
CAMERON POLLS DAP veteran Lim Kit Siang said party representatives have confirmed that PKR senator Bob Manolan Mohd had not made any threats to Orang Asli tok batin in Cameron Highlands I checked with DAP leaders namely Deputy Water Land an...
Read The Law Ec Says After Senator S Kita Buang Orang Asli Tok Batin Comment

Read The Law Ec Says After Senator S Kita Buang Orang Asli Tok Batin Comment

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 302 hits
Nominations for the Cameron Highlands by election will be held on Saturday PETALING JAYA Following a senator s reported remark that Orang Asli village chiefs could lose their salaries or posts if they did not support Putrajaya in the upcomi...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih