Pkr Akan Diundi Jika Dilihat Selesai Masalah Anak Muda



Mengadapi Undi 18 dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 sesuatu yang amat mencabar.
Bagi aktivis politik dan ikon anak muda Adam Adli, cabaran yang menanti parti politik ialah untuk menarik undi generasi berumur 18 hingga 21 tahun yang dijangka jumlahnya sekitar 1.2 juta orang.
Lebih menyukarkan, generasi itu dinilai tidak minat berpolitik dan tidak faham untuk menentukan masa hadapan negara.
“Orang akan cakap takkan budak umur 18 boleh cakap pasal politik. Tetapi apa yang perlu dilakukan ialah kita perlu sediakan sesuatu yang boleh dinikmati untuk orang muda. Misalnya biasiswa tak banyak, parti politik kena fikirkanlah, kalau jadi kerajaan apa dasar untuk memastikan anak anak ini dapat teruskan belajar, kalau dapat kerja apa yang perlu, gaji minimm dan sebagainya.
“Satu lagi, generasi ini lahir dengan internet, media sosial. Tak betul kalau mereka tidak ada pandangan politik. Mereka tahu dunia di luar mencabar dan mereka mencari siapa yang dapat ‘mengadilkan’ dunia bagi mereka.
“Mereka juga tengok parti politik tidak boleh selesaikan masalah mereka maka mereka selesai masalah sendiri. Itu yang hasil, apabila dibuat tinjauan pendapat mendapati mereka ini tidak minat kepada politik,” katanya dalam forum terbitan Studio Keadilan, malam tadi.
Menurut Adam lagi, parti politik khususnya KEADILAN perlu faham bagaimana untuk menarik minat golongan Undi 18 menyokong mereka dan strateginya tidak sama dengan golongan undi 21 sebelum ini.
Tambah Adam, Undi 18 adalah golongan yang masih belajar dan kebanyakannya belum bekerja. Jadi pandangan politik mereka berbeza.
“Golongan ini cara fikirannya tidak begitu sama dengan orang muda sebelum ini. Orang muda 21 tahun biasanya telah habis belajar. Masuk alam pekerjaan.
“Atau habis sekolah mereka kerja maka tahu gaji tak naik dan sebagainya. Jadi pandangan politik mereka mula terbentuk.
“Secara kasar saya tak nampak ini sebagai faktor umur, tetapi generasi. Mereka ini lahir dalam suasana yang mencabar. Kalau dulu generasi lepas perang misalnya bangkit bangunkan balik dunia. Sekarang ini generasi yang keluar sekolah dan masuk alam kerja tetapi dia lihat ini bukan sebagaimana dibayangkan di sekolah. Dia akan mendapati ada yang tak kena. Dia bukan sahaja tengok politik tetapi kepada semua isu terkait dalam kehidupan mereka.
Mengheret mereka masuk ke dalam poliik tentulah cabaran yang sangat besar. Bukan soal pengundi 18 – 20 tahun tidak sedia berpolitik tetapi pada saya parti politik yang tidak sedia dengan mereka,” katanya.
Namun Adam tidak bersetuju terhadap pendapat yang mengatakan untuk menghadapi PRU 15 akan sangat sukar, terutama melibatkan Undi 18.
Katanya, terdapat beberapa strategi yang perlu diperbetulkan dalam kalangan PH kerana di sebelah pihak musuh keadaannya masih tidak banyak berubah dan masih ada pemain politik yang sama.
“Musuh kita (BN – PN) pemimpinnya masih sama, peremajaannya tidak begitu berjaya. Pemimpin yang mengakibatkan kerosakannya masih ada. Kita nak berhentikan orang ini, melawan kebobrokan.
“Tetapi kita juga perlu buat tawaran yang lebih besar (kepada generasi muda). Ini generasi yang sangat kaya naratif,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33861

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lega Masalah Bekalan Air Sejak 20 Tahun Lalu Selesai

Lega Masalah Bekalan Air Sejak 20 Tahun Lalu Selesai

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 111 hits
Oleh Mohd Zakhwan melihat kerja penyelenggaraan tangki simpanan air daripada telaga tiub di FELDA Sungai Retang hari ini NSTP ROSELAN AB MALEK JERANTUT Kira kira 100 keluarga di FELDA Sungai Retang di sini lega dan bersyukur kerana masalah ...
Susah Faham Ingat Ikut Arahan Antara Tanda Anak Ada Masalah Pembelajaran

Susah Faham Ingat Ikut Arahan Antara Tanda Anak Ada Masalah Pembelajaran

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 126 hits
Masalah pembelajaran merupakan antara gangguan belajar yang boleh dialami oleh kanak kanak Namun terdapat 3 masalah yang paling utama penting untuk dikenal pasti oleh ibu bapa Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut Memah...
Anak Muda Akan Terus Desak Tangkap Azam Baki

Anak Muda Akan Terus Desak Tangkap Azam Baki

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 182 hits
Anak muda akan meneruskan aksi protes biar pun himpunan pagi tadi tidak mencapai matlamat untuk berarak ke Masjid Negara dan Dataran Merdeka Ketua Pemuda Pakatan Harapan Howard Lee dalam ucapannya menegaskan anak muda tidak akan berundur da...
100 Persen Anak Di Tasikmalaya Ditargetkan Selesai Vaksinasi Covid 19 Bulan Ini

100 Persen Anak Di Tasikmalaya Ditargetkan Selesai Vaksinasi Covid 19 Bulan Ini

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 163 hits
Kepala Dinas Kesehatan Kota Tasikmalaya Uus Supangkat menyebut bahwa awalnya target vaksinasi anak bisa diselesaikan dalam kurun waktu enam bulan dengan beberapa pertimbangan mulai sosialisasi hingga proses skrining Riwayat kesehatan anak
Pas Gagal Di Terengganu Anak Muda Tiada Kerja

Pas Gagal Di Terengganu Anak Muda Tiada Kerja

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 191 hits
Ketiadaan pekerjaan di Terengganu bagi anak muda menyalahi janji manifesto pilihan raya Pas untuk mewujudkan 20 000 peluang pekerjaan Menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 yang akan diadakan sama ada tahun ini atau 2023 Pas diramal akan berdepa...
Tak Respond Pada Arahan Mudah Antara Simptom Anak Umur 2 Tahun Ada Masalah Speech Delay

Tak Respond Pada Arahan Mudah Antara Simptom Anak Umur 2 Tahun Ada Masalah Speech Delay

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 132 hits
Setiap ibu bapa mengambil berat mengenai perkembangan bahasa pertuturan anak anak Berikut adalah beberapa tanda awal yang mungkin dan patut di perhatikan oleh ibu bapa Diantara umur 12 24 Bulan beberapa perkara yang perlu di beri perhatian ...
Anak Muda Terengganu Tiada Kerja Pas Hadapi Kesukaran Menuju Pru 15 Azan

Anak Muda Terengganu Tiada Kerja Pas Hadapi Kesukaran Menuju Pru 15 Azan

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 135 hits
Ketiadaan pekerjaan di Terengganu bagi anak muda menyalahi janji manifesto pilihan raya Pas untuk mewujudkan 20 000 peluang pekerjaan Menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 yang akan diadakan sama ada tahun ini atau 2023 Pas diramal akan berdepa...
Anak Muda Yang Gigih Walau Pun Sak

Anak Muda Yang Gigih Walau Pun Sak

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 128 hits
Saya berasa gembira dapat meluangkan masa bersama seorang anak muda Malaysia yang hebat Saya mula mengenali Goh Jin Wei ketika dia menang pingat emas Youth Olympic 2018 pada umur muda 18 tahun Ada yang menggelarkan Jin Wei sebagai Lee Chong...
Maksud Crush Dalam Bahasa Melayu Anak Muda

Maksud Crush Dalam Bahasa Melayu Anak Muda

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 489 hits
Maksud Crush Dalam Bahasa Melayu Anak Muda Perkataan crush dalam kehidupan anak muda sudah menjadi perkara biasa sekarang Perkataan crush banyak digunakan dalam media sosial Apa itu crush Arti crush ini boleh dianggap bahasa slang dengan ma...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi