Pkpb Kedah Tangguh Pelaksanaan S Gor Secara Berperingkat


MALAYSIAKINI




Kedah akan menangguhkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB), manakala Selangor tidak membenarkan semua industri kembali beroperasi pada 4 Mei ini.

Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir berkata, kerajaan negeri akan meneliti syarat dan garis panduan PKPB yang diumum kerajaan persekutuan bagi memastikan ia sesuai mengikut keperluan negeri itu.

"Oleh itu pelaksanaan di bawah PKPB ditangguhkan di Kedah sehingga keputusan dicapai pada mesyuarat Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri (khas Covid-19) pada 5 Mei ini.

"Pendirian ini diambil bagi menjamin Kedah kekal sebagai zon hijau dan rakyat tidak terancam dengan jangkitan Covid-19," katanya dalam kenyataan hari ini.

Semalam Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan penguatkuasaan PKPB bermula 4 Mei ini, yang antara lain membenarkan kebanyakan perniagaan kembali beroperasi.

Pada masa sama setiap sektor yang terlibat perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara.
AmirudinSementara itu, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata pihaknya perlu berbincang dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) terlebih dahulu, berkenaan penguatkuasaan dan garis panduan bagi mengelakkan peningkatan kes di negeri itu.

“Di peringkat kerajaan negeri, kita tidak mahu ‘crash landing’ dengan erti kata lain, kita akan cuba melihat peringkat demi peringkat dan saya akan bertanya dan melihat kesiapsiagaan PBT," katanya seperti dipetik Astro Awani.

Beliau berkata, PBT perlu melihat berkenaan kaedah operasi misalnya di kedai makan dan taman awam.

"Tak akan pihak polis nak serbu kedai makan, mesti pengutkuasa...Tidak termasuk lagi dengan aktiviti riadah di mana kalau saya buka (Taman) Tasik Shah Alam, saya tak tahu berapa ribu orang yang akan datang ke sana, serta bagaimana pengawalan di sana.

“Semua ini perlu diperincikan dan ia tidak boleh siap dalam satu hari,” katanya seperti dipetik, sambil berkata pihaknya turut perlu melihat garis panduan bagi operasi pusat jagaan kanak-kanak dan warga emas.

Terdahulu, kerajaan Sarawak juga memutuskan untuk tidak mengikut langkah kerajaan persekutuan untuk membuka semula ekonomi pada Isnin ini.

Timbalan Ketua Menteri merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Amar Douglas Uggah Embas, berkata kerajaan Sarawak perlu mengambil kira keadaan negeri dahulu sebelum membuat keputusan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/pkpb-kedah-tangguh-pelaksanaan-sgor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedah Dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan Pkpb Teliti Syarat Dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi

Kedah Dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan Pkpb Teliti Syarat Dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 569 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraKedah dan Sarawak Tangguh Pelaksanaan PKPB Teliti Syarat dan Kesan Sebelum Buka Ekonomi KEDAH Kerajaan negeri menangguhkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat sehingga keputusan dicapai pada ...
Kedah Tangguh Pelaksanaan Pkpb Tekad Pertahankan Status Kedah Sebagai Zon Hijau

Kedah Tangguh Pelaksanaan Pkpb Tekad Pertahankan Status Kedah Sebagai Zon Hijau

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 957 hits
ALOR SETAR Kerajaan negeri menangguhkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat sehingga keputusan dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri pada Selasa ini Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata kera...
Kedah Tangguh Pkpb

Kedah Tangguh Pkpb

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 340 hits
ALOR SETAR Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam ditangguhkan pelaksanaannya di Kedah Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata penangguhan itu sehingga Mesyuarat J...
Pp Beri Penjelasan Pelaksanaan Pkpb Anggap Azmin Pemalas

Pp Beri Penjelasan Pelaksanaan Pkpb Anggap Azmin Pemalas

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 293 hits
Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow mendakwa Putrajaya mengumumkan perintah kawalan pergerakan bersyarat tanpa memberikan masa yang cukup kepada kerajaan negeri bagi membuat persiapan Kata Chow Putrajaya telah mengadakan mesyuarat bers...
Negeri Yang Tidak Laksana Atau Tangguh Perlaksaan Pkpb Pada 4 Mei

Negeri Yang Tidak Laksana Atau Tangguh Perlaksaan Pkpb Pada 4 Mei

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 446 hits
PKPB merupakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat PKPB merupakan satu reaksi yang dilaksanakan oleh kerajaan setelah mendapat tekanan daripada sektor ekonomi yang semakin meruncingkan saban hari Jadi setakat 4 00 Petang 3 Mei 2020 terdap...
Pahang Tangguh Pkpb Sehingga Mesyuarat Exco Jumaat Kata Mb

Pahang Tangguh Pkpb Sehingga Mesyuarat Exco Jumaat Kata Mb

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 275 hits
PAHANG menangguhkan kelonggaran yang diberi oleh Putrajaya terhadap perintah kawalan pergerakan bermula esok sehingga ia meneliti keadaan semasa penularan pandemik Covid 19 di negeri itu kata Menteri Besar Wan Rosdy Wan Ismail Pahang membua...
Kedah Kelantan Setuju Laksana Pkpb Dengan Syarat

Kedah Kelantan Setuju Laksana Pkpb Dengan Syarat

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 272 hits
Sepanjang bulan Ramadan premis makanan orang Islam di Kedah boleh beroperasi dari 3 petang hingga 8 malam untuk perkhidmatan bawa pulang pandu lalu dan penghantaran saja ALOR SETAR Kedah dan Kelantan bersetuju melaksanakan perintah kawalan ...
Sultan Muhammad Jiwa Ii Kedah Pembangun Hukum Ketatanegaraan Kedah

Sultan Muhammad Jiwa Ii Kedah Pembangun Hukum Ketatanegaraan Kedah

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 261 hits
oleh nbsp Tun Suzana Tun Hj OthmanTidak keterlaluan jika dikatakan bahawa kehebatan Sultan Muhammad Jiwa adalah sebaris dengan Sultan sultan Melaka dan Sultan Iskandar Muda Aceh yang membangunkan empayar meluas serta undang undang ketata ne...
Apa Yang Menarik Di Kedah

Apa Yang Menarik Di Kedah

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 360 hits
Apa Yang Menarik Di Kedah Cik en adalah half kedah sebabnya abah cik en berasal daripada kedah dan cik en sendiri pernah bersekolah di sana dalam 2 tahun macamtu Kalau nak dibandingkan Kedah dulu dan Kedah sekarang cik en rasa banyak peruba...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened