Pilihanraya Parti Calon Isu Atau Persepsi



DALAM mana-mana pilihan raya, kerap kita mendengar mengenai percaturan parti politik untuk memenangi pilihan raya tersebut sama ada pilihan raya umum, negeri mahupun pilihan raya kecil.
Gelagat pola pengundian banyak bergantung kepada kesetiaan terhadap parti, pemilihan calon atau isu yang dibawa sehingga mempengaruhi emosi pengundi. Adakala kesemua itu tidak mempunyai pemberat kerana pergelutan untuk mendekat persepsi dengan apa cara sekalipun.
Parti politik mempunyai tanggungjawab besar yang perlu digalas di pelbagai peringkat bagi memastikan ia tidak tewas dan relevan.
Parti yang mempunyai guna tenaga, logistik dan jentera ampuh dianggap mempunyai kelebihan berbanding parti lain.
Jentera yang sepadu akan memastikan penyokong ‘putih’ kekal bersama mereka. Ia dilakukan secara emosional ataupun pendekatan yang akan membolehkan penyokongnya kekal setia.
Namun, pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, ada penyokong ‘putih’ yang berpaling tadah atau memberikan sokongan palsu sewaktu ditemui oleh jentera, menyebabkan wujud aliran keluar sokongan kepada parti lain.
Hatta, sejak 2018, kebanyakan parti politik amat berhati-hati walau dengan penyokong tegar mereka.
Strategis parti tahu bagaimana untuk mengenali kelompok yang benar-benar setia. Jika angkanya sudah cukup untuk menang, jentera akan diminta tidak mendekati penyokong putih yang was-was kepada perayu undi.
Calon juga adalah salah satu faktor yang menjadi tumpuan berbanding pilihan raya sebelum ini. PRN Melaka menunjukkan calon telah memainkan peranan signifikan untuk mengembalikan kepercayaan apabila wujud perubahan sehingga 80 peratus dalam pemilihan calon hampir kesemua parti bertanding.
Walaupun ciri-ciri calon yang disenaraikan semua parti bertujuan untuk menunjukkan calon itu adalah yang terbaik, sebenarnya calon menjadi aset dan bukan liabiliti kepada parti supaya jentera mudah mempromosi dan ‘menjual’ calon tersebut.
Calon yang disukai, dianggap boleh menang dan diterima parti serta pengundi. Adakala, parti tahu calon itu sukar menang tetapi terpaksa dicalonkan kerana desakan tertentu.
TREND PENGUNDIAN
Faktor ketiga yang boleh mempengaruhi trend pengundian adalah isu semasa. Isu rasuah, kronisme, integriti, pecah amanah dan kegagalan menjalankan tanggungjawab sewaktu berkuasa menjadi modal mempengaruhi pengundi.
Bagaimanapun, isu nasional kurang memainkan peranan pada PRN kerana pengundi mahukan jaminan ke atas isu lokal seperti kesejahteraan, pembangunan, peluang pekerjaan, pendidikan, pengangguran, perumahan dan kaedah mengurangkan kos sara hidup ketika pandemik.
Pada masa sama, jika nilai kepimpinan ditunjukkan sewaktu berkuasa, pengundi akan memberikan pengiktirafan sewajarnya. Namun, faktor parti, calon dan isu boleh menjadi tidak relevan jika persepsi pengundi sukar ditembusi.
Persepsi yang sudah dibina sekian lama untuk membenci sesebuah parti politik tidak memerlukan melihat kepada kesungguhan parti membawa perubahan dan pengenalan calon berwibawa.
Persepsi yang barangkali terbawa-bawa dengan informasi yang sampai kepada mereka melalui pelbagai pelantar media sosial tanpa diteliti kesahihannya menyebabkan persepsi sebegini rupa tertanam tanpa dicari rasionalnya.
Selain melihat kepada parti, calon, isu dan persepsi, ada pengundi yang akan melakukan ‘undi protes’ kerana calon mereka tidak dipilih atau rasa kecewa dengan parti sendiri.
Pengundi atas pagar pula akan membuat keputusan pada saat-saat akhir dengan melihat secara menyeluruh, malah membuat keputusan tidak keluar mengundi kerana kurang yakin dengan parti yang bertanding.
Jika ia adalah antara perkara yang boleh mendorong pola pengundian, bagaimana PRN Johor? Apakah ‘kesetiaan parti’ menjadi ‘penentu’ kemenangan?
Dalam politik tanah air, tidak ada musuh yang kekal. Kesemua jentera akan tertumpu di Johor dan merancakkan PRN kali ini.
* Profesor Dr Sivamurugan Pandian Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia
Baca Artikel Menarik:
Najib bidas PH dan PN, pengurusan ekonomi ke laut, hanya tahu ‘gali lubang tutup lubang’ Pas jangan jadi pak turut – Khairuddin Bila Mahathir 2.0 Buka Mulut Tak pernah minta Muhyiddin campur tangan kes saya PRN Johor: Pembangkang mahu buat ‘come back’? Rakyat sudah taubat Remaja Lelaki Ditahan Rogol Kekasih Hingga Hamil Tuduhan melampau – Ebit Lew Penguasa SPRM dipenjara 3 tahun, 2 sebatan seleweng RM25j Tragedi Rayan ‘Berulang’ Di Afghanistan, Doa Malaysia Buat Haidar [VIDEO] Zahid Minta Hati-hati Penyebaran Varian Baharu ‘Taksub Kluster Mahkamah’ Selain Dari COVID KJ Bakal Jadi Presiden Parti BEBAS ? Pembantu speaker DUN dipenjara 30 bulan atas kesalahan mencabul Murid enggan ke sekolah bongkar amang seksual guru Pengantin baharu, bapa mertua paut tiang Jambatan Pulau Pinang Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Bukan isteri arwah yang kejar harta tetapi plaintif – Hakim

Kembali dalam politik, Ini jawapan Rafizi Ramli

The post Pilihanraya: Parti, calon, isu atau persepsi appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/20/pilihanraya-parti-calon-isu-atau-persepsi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parti Mahathir Masih Tiada Calon Mb Untuk Prn Johor

Parti Mahathir Masih Tiada Calon Mb Untuk Prn Johor

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 117 hits
MUAR Masih terlalu awal untuk Parti Pejuang Tanah Air mengumumkan sebarang calon Menteri Besar sekiranya parti itu berjaya membentuk kerajaan negeri selepas Pilihan Raya Negeri Johor pada 12 Mac ini kata Presidennya Datuk Seri Mukhriz Mahat...
Keadilan Umum 7 Calon Tiada Kerusi Diberi Ke Parti Lain

Keadilan Umum 7 Calon Tiada Kerusi Diberi Ke Parti Lain

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 132 hits
KEADILAN mengumumkan 7 lagi calon yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri Johor sekaligus melengkapkan 20 kerusi kesemuanya Tiada satu kerusi pun diberikan kepada Muda Dalam ucapan pengumuman calon di Kampung Kopok Baru petang tadi P...
Prn Johor Parti Bangsa Malaysia Letak Calon Di Dua Kerusi Dewan Undangan Negeri

Prn Johor Parti Bangsa Malaysia Letak Calon Di Dua Kerusi Dewan Undangan Negeri

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 169 hits
KUALA LUMPUR Parti Bangsa Malaysia akan meletakkan calon di dua kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Johor bulan depan Ketua Penerangannya Zakaria Abdul Hamid berkata PBM akan mengumumkan kerusi yang akan ditandingi dan nam...
Calon Keadilan Dun Larkin Fokus Isu Kos Sara Hidup Pemilikan Tanah

Calon Keadilan Dun Larkin Fokus Isu Kos Sara Hidup Pemilikan Tanah

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 303 hits
Calon KEADILAN DUN Larkin Dr Zamil Najwah Arbain akan fokus memperjuangkan isu berkaitan kos sara hidup penduduk di bandar yang menghadapi gelombang kenaikan harga barang Bercakap dalam sidang media pagi tadi Dr Zamil berkata kenaikan harga...
Senarai Rasmi Parti Dan 239 Calon Prn Johor 2022

Senarai Rasmi Parti Dan 239 Calon Prn Johor 2022

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 316 hits
RASMI DARI SPR HARI INI26 FEBRUARI 2022UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT LANJUTSEKIAN TERIMA KASIH
Prn Johor Muda Tak Ada Calon Atau Mahu Kerusi Lebih Untuk Sekutunya

Prn Johor Muda Tak Ada Calon Atau Mahu Kerusi Lebih Untuk Sekutunya

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 151 hits
SEHINGGA 19 FEBRUARIKomponen Pakatan Harapan masih menunggu pengumuman calon calon mereka DAP memberikan DUA KERUSI sementara AMANAH memberi EMPAT KERUSI kepada MUDA Sementara PKR cuba menawarkan TIGA KERUSI tapi tidak disambut oleh MUDA MU...
Fitnah Isu Balak Kerajaan Pahang Menuntut Ganti Rugi Rm1 Juta Daripada Presiden Peka

Fitnah Isu Balak Kerajaan Pahang Menuntut Ganti Rugi Rm1 Juta Daripada Presiden Peka

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 343 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang mengemukakan notis tuntutan permohonan maaf dan ganti rugi fitnah berjumlah RM1 juta terhadap Presiden Pertubuhan Perlindungan Khazanah Alam Malaysia Shariffa Sabrina Syed Akil Notis melalui tetuan Hidayah Ishak Part...
Prn Johor Mengundi 12 Mac Penamaan Calon 26 Feb

Prn Johor Mengundi 12 Mac Penamaan Calon 26 Feb

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 132 hits
Oleh SURI LAILA February 9 2022 Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 12 Mac sebagai hari pengundian Pilihan Raya Negeri Johor Pengerusi SPR Datuk Abdul Ghani Salleh berkata hari penamaan akan diadakan pada 26 Februari manakala 8 Mac adalah h...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Selangkah Wallet Semakan Bayaran Ewallet Bingkas Selangor

Makluman Jawatan Kpm Julai 2024 Lepasan Diploma Dan Ijazah

Anthony Loke Nahas Di Genting Highlands Bas Persiaran Tamat Tempoh Permit Dan Lebihi Had Usia

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Bitcoin Bull Market Is Over

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Pengalaman Menginap Di Artwork Hotel Ipoh Untuk 2 Hari 1 Malam

Tip Simpan Tepung Supaya Tahan Lama Tak Berulat Boleh Guna Untuk Semua Jenis Tepung

Resepi Paprik Ayam

Per 1 Juli Kai Ubah Pola Operasional Sejumlah Perjalanan Kereta Api

Heitech Bersedia Menerajui Transformasi Digital Untuk Pertumbuhan Kewangan Yang Mampan

Jelatah Sedap