Pihak Berkuasa Perlu Lebihlah Proaktif Bantu Mangsa Banjir Terperangkap Di Pedalaman


 

KUANTAN -- Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini, menitahkan pihak berkuasa supaya lebih proaktif menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir yang terperangkap di pedalaman.
Seri Paduka bertitah, baginda dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah membaca beberapa status meminta pertolongan yang dimuat naik di media sosial seperti Twitter oleh mereka yang terdesak meminta bantuan. 
"... ada pihak yang mengatakan mereka terperangkap di satu tempat dan tidak ada bantuan. Saya harap kita dapat segera bantu mereka dan pastikan mereka ini selamat.
"Pihak berkaitan perlu lebih aktif dan yang mana mempunyai helikopter boleh memainkan peranan lebih aktif meninjau kawasan supaya dapat mempercepatkan bantuan pada waktu kecemasan," titah Seri Paduka.
Terdahulu Al-Sultan Abdullah berkenan memandu sendiri kenderaan pacuan empat roda ke pusat pemindahan sementara (PPS) Wisma Belia di sini, untuk menyantuni mangsa banjir dengan diiringi oleh anakanda, Tengku Panglima Muda Tengku Ahmad Ismail Mu'adzam Shah.
Seri Paduka yang mengenakan pakaian seragam tentera juga menzahirkan simpati dan dukacita kepada mangsa banjir di Pahang dan Malaysia amnya dan berharap rakyat menerima bantuan sewajarnya untuk meringankan beban mereka berdepan situasi sukar ini.
"Kita semua sedang menghadapi ujian besar dan saya berharap semua yang terlibat dapat bersabar. Bagaimanapun, dalam keadaan ini, saya berharap semua pihak dapat menjaga prosedur operasi standard (SOP) berkaitan COVID-19 supaya tidak ada petugas atau mangsa (banjir) dijangkiti," katanya.
Pada program itu, Al-Sultan Abdullah turut berkenan mengurniakan sumbangan peribadi dan barangan bantuan seperti sabun antibakteria dan makanan ringan kepada 178 mangsa daripada 43 keluarga yang ditempatkan di PPS tersebut.
Sementara Al-Sultan Abdullah menyantuni mangsa banjir, Raja Permaisuri Agong pula meneruskan rutin menyinsing lengan baju bagi menyediakan juadah kepada mangsa banjir, di PPS Sri Damai di sini, yang menempatkan 128 orang daripada 49 keluarga.
Antara juadah yang disediakan dengan bantuan pelajar tahun akhir diploma penyediaan makanan Kolej Universiti Yayasan Pahang ialah ayam masak kicap halia, kobis masak lemak, sardin goreng dan telur asin.
Pelajar Izzudin Mat Zin, 20, mengakui kagum dengan kecekapan Raja Permaisuri Agong memasak dalam jumlah yang banyak dan dalam kesibukan memasak, berupaya menyelia dapur dengan teratur membolehkan semua hidangan disiapkan dalam tempoh segera.
"Saya juga mendapat ilmu baharu apabila Raja Permaisuri Agong menegur cara saya memotong bahan mentah. Tak sangka, walaupun sibuk menjaga dua juadah yang sedang dimasak, Seri Paduka masih dapat memerhatikan cara saya membuat kerja," katanya.
Rakan sekelasnya, Muhammad Ariff Hashim, 23, pula menyifatkan peluang memasak bersama Seri Paduka sebagai peluang untuk belajar resepi Tunku Azizah yang sememangnya dikenali dalam dunia masakan. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/01/pihak-berkuasa-perlu-lebih-proaktif.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yang Di Pertuan Agong Simpati Mangsa Banjir Seru Pihak Berkuasa Terus Hulurkan Bantuan

Yang Di Pertuan Agong Simpati Mangsa Banjir Seru Pihak Berkuasa Terus Hulurkan Bantuan

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 293 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan simpati kepada mangsa bencana banjir di beberapa negeri khususnya di Pahang Terengganu Kelantan Johor Perak dan Selangor Dalam kenyataan Istana Negara Sultan A...
5278 Rintis Bantu Mangsa Banjir Harian Metro 12 01 2021

5278 Rintis Bantu Mangsa Banjir Harian Metro 12 01 2021

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 357 hits
Kuala Lumpur Seramai 50 sukarelawan Rescue In Team Insan Sejahtera dari pelbagai agensi dan pertubuhan bukan kerajaan serta masjid berlepas ke Chini membantu mangsa banjir hari ini Dikelolakan Masjid Abu Ubaidah Al Jarrah Taman Sri Rampai m...
Yadim Kelantan Bantu 3 200 Mangsa Banjir Asnaf Dan Golongan Terjejas Covid 19

Yadim Kelantan Bantu 3 200 Mangsa Banjir Asnaf Dan Golongan Terjejas Covid 19

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 223 hits
TUMPAT Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Kelantan menyantuni 3 200 mangsa banjir golongan terkesan pandemik COVID 19 dan asnaf menerusi Tabung Musa adah pada tahun ini Klik untuk baca artikel penuh Sumber The post YADIM Kelantan bantu 3 20
Uitm Sedia Gerak 15 000 Warganya Bantu Mangsa Banjir

Uitm Sedia Gerak 15 000 Warganya Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 359 hits
Inisiatif program UiTM Prihatin libat kesemua kampus UiTM SHAH ALAM Universiti Teknologi Mara bersedia menggerakkan 15 000 warganya termasuk alumni di bawah Misi Sukarelawan Pascabanjir untuk membantu mangsa banjir di beberapa negeri ketika...
Pendakwah Selebriti Terkenal Ustaz Ebit Lew Hulur Bantuan Mangsa Banjir Di Kuala Lipis

Pendakwah Selebriti Terkenal Ustaz Ebit Lew Hulur Bantuan Mangsa Banjir Di Kuala Lipis

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 400 hits
PETALING JAYA Penceramah selebriti terkenal Ebit Lew menyalurkan bantuan kepada semua mangsa banjir di tiga Pusat Perpindahan Sementara sekitar daerah Kuala Lipis Pahang semalam Melalui hantaran di laman Facebook miliknya hari ini ternyata ...
Ebit Lew Redah Air Agih Ribuan Telekung Amp T Shirt Buat Mangsa Banjir Di Pahang

Ebit Lew Redah Air Agih Ribuan Telekung Amp T Shirt Buat Mangsa Banjir Di Pahang

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 400 hits
Banjir yang melanda negeri Pahang ketika ini sememangnya antara yang terburuk pernah berlaku Beberapa pusat pemindahan sementara telah dibuka dengan ribuan penduduk menjadi mangsa Sehubungan dengan itu pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew tela...
Bilangan Mangsa Banjir Di Pahang Kini Terus Meningkat Kepada 18 400 Orang Petang Ini

Bilangan Mangsa Banjir Di Pahang Kini Terus Meningkat Kepada 18 400 Orang Petang Ini

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 417 hits
KUANTAN Bilangan mangsa banjir di Pahang terus melonjak kepada lebih 18 400 orang setakat pukul 5 00 petang tadi berbanding 15 000 orang semalam Sumber Jabatan Kebajikan Masyarakat memaklumkan jumlah tersebut membabitkan lebih 4 900 keluarg...
Tiada Kawasan Menteri Agama Tetap Buat Kerja Agih Bantuan Kepada Mangsa Banjir

Tiada Kawasan Menteri Agama Tetap Buat Kerja Agih Bantuan Kepada Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 279 hits
Banjir besar yang melanda Pahang Terengganu Kelantan dan Johor sememangnya antara yang terburuk pernah berlaku Dikala negara sedang berdepan kenaikan kes positif pandemik Covid 19 bencana banjir menambah ujian yang sedia ada Namun begitu da...
Hiburan Beri Sumbangan Berupa Baju Dalam Untuk Mangsa Banjir Sharifah Shahira Tak Kisah Diketawakan

Hiburan Beri Sumbangan Berupa Baju Dalam Untuk Mangsa Banjir Sharifah Shahira Tak Kisah Diketawakan

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 386 hits
Turut tidak melepaskan peluang dalam memberikan sumbangan kepada mangsa banjir khususnya di negeri Pantai Timur pelakon dan juruhebah radio Sharifah Shahira telah mengambil inisiatif untuk menghulurkan sedikit bantuan peribadi bagi meringan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally