Pidato Singkat Veronica Koman Ketika Terima Penghargaan Sir Ronald Wilson Human Rights Award Dari Acfid


Pidato singkat saya ketika menerima Sir Ronald Wilson Human Rights Award dari ACFID (Australian Council for International Development) tadi:

"Terima kasih banyak atas penghargaan ini.

Pertama-tama saya ingin mengakui orang Gadigal dari Bangsa Eora sebagai penjaga tradisional dari tanah ini. Saya memberikan penghormatan kepada para Tetua masa lalu, sekarang, dan yang baru muncul. Saya hendak menggunakan kesempatan pada malam ini untuk secara formal meminta izin kepada pemilik dan penjaga tanah tradisional di seluruh Australia, untuk diperbolehkan mencari perlindungan di sini. Saya mengakui penderitaan dan perjuangan orang Aborigin yang masih berlangsung hingga saat ini di tanah mereka sendiri, mirip seperti orang West Papua yang juga menderita di tanah mereka sendiri.

Sebagian besar akibat dari operasi gabungan aparat keamanan, terdapat setidaknya 60.000 sipil yang sedang terpaksa mengungsi di West Papua saat ini. Dari para pengungsi asal Nduga sejak Desember tahun lalu, 189 di antaranya, termasuk anak-anak, telah meninggal dunia akibat kelaparan dan penyakit.

Pemerintah Indonesia tidak senang ketika saya membagikan video-video yang menunjukkan lebih dari seratus ribu orang West Papua turun ke jalan di seluruh West Papua dan Indonesia pada Agustus dan September ini, meminta referendum penentuan nasib sendiri.

Pikiran saya ada pada lebih dari seratus orang West Papua yang sedang ditahan dan seratus lebih lainnya yang luka-luka akibat tindakan keras dalam merespon aksi-aksi tersebut. Saya mempersembahkan penghargaan ini bagi semua korban dari tindakan balasan tersebut, terutama yang tewas di tangan aparat keamanan, dan 22 tahanan politik yang dikenakan pasal makar dua bulan belakangan ini.

Saya berterima kasih kepada orang West Papua yang telah mengubah hidup saya. Mereka mengajarkan saya bagaimana untuk menjadi tangguh, bagaimana untuk tetap berjuang, dan bagaimana untuk tetap lanjut meski berada pada keadaan yang mungkin orang lain merasa sudah saatnya untuk berhenti.

Saya berterima kasih kepada keluarga saya atas kesabarannya yang luar biasa. Seakan-akan masa remaja saya belum cukup menimbulkan masalah bagi mereka, kini mereka harus menghadapi bahwa saya kini digambarkan di publik bak musuh negara nomor satu. Saya juga berterima kasih kepada tim-tim yang mendukung saya di Indonesia dan wilayah lainnya.

Akhir kata, saya berharap supaya penghargaan tahun ini bisa meningkatkan kesadaran di Australia tentang pelanggaran HAM yang dialami orang West Papua dan penyangkalan terhadap hak fundamental atas penentuan nasib sendiri mereka yang telah berlangsung selama puluhan tahun."

The short speech I gave when receiving the ACFID Sir Ronald Wilson Human Rights Award earlier this evening"

"Thank you so much for the honour of this award.

I would like to firstly acknowledge the Gadigal people of the Eora Nation, the traditional custodians of this land. I pay my respects to the Elders past, present and emerging. I would like to use today’s opportunity to formally request permission from the traditional owners and custodians of country throughout Australia, to seek protection and shelter here. I acknowledge Aboriginal people’s sufferings and ongoing struggle in their own lands, similar to West Papuans who also suffer in their own lands.

Mostly as a result of security forces operations, at least 60,000 civilians are displaced in West Papua right now. Of those displaced from Nduga since December last year, 189 people, including children, have died due to hunger and disease.

The Indonesian government wasn’t happy when I shared videos of more than a hundred thousand West Papuans taking to the streets across West Papua and Indonesia this August and September, demanding a self-determination referendum.

My thoughts are with more than a hundred West Papuans who were detained and more than a hundred injured in the crackdown in response to those protests. And I dedicate this award to all the victims of that crackdown, especially the dozens who have died at the hands of security forces, and the 22 political prisoners charged with treason over the past couple of months.

I have the West Papuan people to thank for changing my life. They have taught me how to be resilient, how to keep fighting, how to keep going in circumstances where many outsiders may feel they have to stop.

I would also like to thank my family for being so patient. As if my teenage years were not trouble enough, now they have to endure my public portrayal as state enemy number one. I also thank my supporting teams in Indonesia and elsewhere.

Finally, I hope this year's award will raise awareness in Australia about human rights abuses suffered by West Papuans and the decades-long denial of their fundamental right to self-determination."

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://phaul-heger.blogspot.com/2019/10/pidato-singkat-veronica-koman-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamatkan Warga Saat Kerusuhan Wamena Dua Tokoh Papua Terima Penghargaan

Selamatkan Warga Saat Kerusuhan Wamena Dua Tokoh Papua Terima Penghargaan

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 146 hits
Dua tokoh dari Papua ini diberi penghargaan Pelopor Perdamaian 2019 oleh Agus Gumiwang Penghargaan terhadap dua tokoh Papua ini diserahkan oleh Agus Gumiwang di Candi Prambanan Rabu malam
Kpk Belum Terima Dokumen Uu Nomor 19 Tahun 2019

Kpk Belum Terima Dokumen Uu Nomor 19 Tahun 2019

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 207 hits
Febri mengatakan jika pihak lembaga antirasuah sudah menerima dokumen tersebut maka tim lembaga antirasuah akan menelaah lebih jauh isi dalam Undang undang yang baru tersebut
Bisnes Yang Memaksa Aku Terima Rm30k Sebulan

Bisnes Yang Memaksa Aku Terima Rm30k Sebulan

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 525 hits
Assalamualaikum Dan Salam sejahtera Ekonomi negara kita sekarang memang menyesakkan dada dan kehidupan kita Harga barang yang melambung manakala pendapatan kita hanya cukup cukup makan jer Kadang kadang kesian pada anak anak apabila kita ti...
Ex Igp Terima Padah

Ex Igp Terima Padah

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 228 hits
The suit arose over defamatory statements that linked her with self styled Sulu princess Jacel Kiram
Jennifer Aniston Buka Akaun Instagram Terima 6 Juta Follower Dalam Sehari

Jennifer Aniston Buka Akaun Instagram Terima 6 Juta Follower Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 244 hits
Siapa sangka sudah 25 tahun sejak sitcom paling popular di dunia Friends pertama kali disiarkan Sejak episod pertama siri ini telah menarik perhatian dan hati berjuta juta orang di seluruh dunia Bahkan sekarang Netflix mendapat hak tontonan...
Kelantan Terima Wang Ihsan Zaman Najib Kenapa Bising

Kelantan Terima Wang Ihsan Zaman Najib Kenapa Bising

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 201 hits
Ipohmali Zaman Tok Guru Nik Aziz Dia tegas mahukan Royalti Sebab dia anggap itu hak Kelantan Tidak ada tawar menawar Sebab itu Tok Guru Husam sebagai Exco hal ehwal Ekonomi bawa kes Royalti sehingga ke Mahkamah Persekutuan Ini baru betul pe...
Topping Off Apartemen Tamansari Bintaro Mansion Serah Terima 2020

Topping Off Apartemen Tamansari Bintaro Mansion Serah Terima 2020

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 240 hits
Tamansari Bintaro Mansion apartemen besutan PT WIKA Realty yang bekerjasama dengan PT Gaharu 88 Property dan berlokasi di Jl Jombang Raya Kav 88 Tangerang Selatan memasuki tahap Topping off Prosesi Pengatapan ini menandai tahap akhir dalam ...
Kerajaan Terima 4 Tawaran Rasmi Untuk Ambil Alih Plus

Kerajaan Terima 4 Tawaran Rasmi Untuk Ambil Alih Plus

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 306 hits
KEMENTERIAN Kerja Raya dilapor mengesahkan bahawa setakat ini telah menerima empat tawaran rasmi daripada pihak pihak yang berminat untuk mengambil alih Plus Malaysia Berhad Menterinya Baru Bian berkata antara pembida yang dimaksudkan adala...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h