Ph Kalah Lagi Tun Mahathir Wajib Letak Jawatan



ULASAN: Keputusan pilihan raya kecil Kimanis, Sabah amat memalukan Pakatan Harapan (PH). Parti sekutu PH, Warisan yang pada pilihan raya umum (PRU) 14 lalu mendapat kepercayaan besar rakyat dan menang hampir separuh kerusi DUN Sabah tiba-tiba dimalukan dengan kalah 2,000 undi, walaupun meletakkan calon berpengalaman dan popular, Datuk Karim Bujang.
Apakah punca kekalahan luar biasa ini? Politik Sabah sering didominasi personaliti. Karim Bujang lima penggal menjadi ADUN dan banyak jasa kepada penduduk.
Alasan tak bertanggungjawab
Mungkin mudah bagi Tun Mahathir memberi alasan kononnya rakyat Sabah tidak melihat pembangunan yang dibawa Warisan secara keseluruhan kerana itu Karim ditolak. Namun apakah pembangunan yang dibawa BN kepada Sabah selama puluhan tahun? Sepatutnya rakyat menolak BN bukannya Warisan. BN sepatutnya dikuburkan, bukannya diberi peluang membina semula pengaruh.
Pas Sementara Sabah (PSS) dijadikan alasan mudah punca kekalahan. Kaum KadazanDusun Murut terpengaruh dengan tohmahan kononnya lebih banyak pendatang akan mendapat kewarganegaraan di bawah PSS. Sedangkan polisi itu lebih baik berbanding era BN. Ternyata penerangan PH mahu pun Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) tidak mampu menghuraikan kebaikannya secara berkesan kepada rakyat.
Dalam hal ini Dr Mahathir wajar dipersalahkan secara mutlak kerana tidak merombak kabinet dan menggugurkan menteri KKMM Gobind Singh Deo. Sewajarnya menteri Melayu yang lebih faham komunikasi sesama Melayu dilantik memegang jawatan tersebut.
Kurangnya propaganda mengenai perkara yang dibuat PH di Sabah menyebabkan rakyat menolak Warisan. Hal itu mungkin boleh diterjemahkan daripada petikan dialog antara bakal pengundi dan kalangan jurukempen PH.
Jurukempen PH memberitahu kebayakan pengundi Warisan kecewa kerana parti itu sudah bergabung dengan Bersatu. Mereka yang tidak percayakan Mahathir kerana projek IC dan sebagainya melihat rakyat Sabah telah dikhianati Warisan.
Misalnya, apabila pengundi ditanya bukankah kerajaan PH dan Warisan banyak membantu maka pengundi menjawab:
“Manaaaaa!!!!! Indak ada pun bantuan. Hari-hari kami melihat Najib yang banyak jumpa rakyat di pesbok..mana ada kerjaan baru bantu rakyat, indak ada disebut sebut dalam pesbok.”
Dialog ini membayangkan rakyat tidak nampak apa yang dibuat Warisan. Walaupun Warisan dan PH telah memberi bantuan namun hebahan tidak mencukupi, terutama oleh tentera siber pro PH di media sosial.
Perjanjian Malaysia dikhianati
Polisi pusat yang mengkhianati manifesto PRU 14 menambah parah keadaan. Misalnya penduduk sabah mahukan semangat Perjanjian Malaysia (MA63) direalisasikan dengan memberi lebih banyak peruntukan. Peruntukan pada era BN diberi sebanyak RM20 juta. Namun pada era PH hanya RM50 juta.
Adakah pertambahan itu mengikut MA63? Seharusnya peruntukan melepasi angka ratusan juta ringgit. Jika itu berlaku maka PH akan dihormati kerana menunaikan janji. Mengapakah PH terlalu kedekut untuk memberi peruntukan. Jika tidak mempunyai wang sekali pun maka berikan kepada Sabah sahaja kerana ia negeri sekutu PH. Sarawak biarlah dalam keadaan sedia ada kerana bersikap melawan persekutuan.
Kekecewaan kerana lambat mendapat pembelaan ini menyebabkan peribumi protes dan memenangkan BN
Salah Mahathir
Dalam hal ini Dr Mahathir perlu menerima tanggungjawab penuh dan dipersalahkan. Sekiranya beliau tidak berdegil mahu mendahulukan pemikiran peribadinya melebihi manifesto PH maka keadaan akan lebih baik. Sikap berdegil Mahathir menyebabkan pemimpin tertinggi Amanah dan DAP turut sama berlengah-lengah melaksanakan agenda perubahan dengan alasan kurang kewangan.
Namun mereka masih punya kewangan meneruskan projek mega era BN yang tidak mendatangkan hasil seperti membina bangunan di kawasan TRX dan Bandar Malaysia yang menguntungkan elit politik PH sahaja.
Sekiranya dana untuk pembangunan itu dialihkan ke Sabah atau kawasan yang dimenangi PH di Semenanjung pastinya keputusan PRK akan lebih baik terutama di kawasan yang PH telah menang. Rakyat akan melihat perbezaan kemudahan awam di kawasan yang dimenangi PH berbanding pembangkang.
Jika perbezaan itu pun tidak boleh ditunjukkan maka tidak ada gunanya mereka memangkah PH lagi. Turunnya peruntukan akan mendamaikan hati pengundi Melayu misalnya, yang mana ditakut-takutkan dengan kehilangan hak ketunanan. Bila kehidupan mereka lebih baik berbanding era BN maka tidak ada masa untuk memikirkan kehilangan hak. Untuk apa hak dijanjikan Umno tetapi hidup susah. Mereka juga akan membuka mata bahawa Ketunanan Melayu itu hanya mitos kerana tanpa Umno hidup Melayu lebih baik.
Namun peluang untuk PH membuktikan hal itu tidak berlalu kerana peruntukan direbut oleh elit ekonomi dan politik yang mahu projek-projek untuk kepentingan peribadi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26126

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pihak Desak Tun M Letak Jawatan Dianggap Bebal Abdul Hadi

Pihak Desak Tun M Letak Jawatan Dianggap Bebal Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 209 hits
Mereka yang mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan pada Mei ini dianggap bebal terutama dalam ilmu agama dan politik Itu konotasi yang diberikan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang Menurutnya kalau mengikut sistem demokras...
Prk Kimanis Kita Kalah Lebih Teruk Daripada Dulu Tun Mahathir Kecewa

Prk Kimanis Kita Kalah Lebih Teruk Daripada Dulu Tun Mahathir Kecewa

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 567 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menganggap kekalahan Parti Warisan Sabah pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis mungkin disebabkan pengundi di kawasan itu belum merasai kebaikan pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan Beliau bagaima...
Tun Mahathir Sudah 5 Prk Kalah Ubah Sikap Atau Ph Jadi Kerajaan Sepenggal

Tun Mahathir Sudah 5 Prk Kalah Ubah Sikap Atau Ph Jadi Kerajaan Sepenggal

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 444 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata gabungan pemerintah boleh menjadi kerajaan sepenggal jika ia tidak melakukan beberapa perubahan Pakatan Harapan yang dipimpin Mahathir menewaskan gabungan Barisan Nasional yang sudah lama...
Tun Mahathir Pangku Jawatan Menteri Pendidikan Persatuan Guru Harap Ada Sinar Perlaksanaan Jawi Disekolah

Tun Mahathir Pangku Jawatan Menteri Pendidikan Persatuan Guru Harap Ada Sinar Perlaksanaan Jawi Disekolah

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 272 hits
Sumber gambar dari Denyut ReformasiSebelum ini hangat diperkatakan tentang isu perlaksanaan Jawi disekolah vernakular yang ditentang oleh NGO sekolah sekolah cina sehingga sebuah kongres diadakan bagi menentang perlaksaksanaannya Terdapat k...
Malaysia Kini Jadi Negara Bisu Dan Bakal Lumpuh Kp Sprm Wajib Letak Jawatan

Malaysia Kini Jadi Negara Bisu Dan Bakal Lumpuh Kp Sprm Wajib Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 570 hits
Satu kesan paling ketara dan menakutkan berikutan pendedahan sembilan rakaman audio oleh SPRM semalam ialah Malaysia akan menjadi negara yang lumpuh dari segi komunikasi mulai sekarang hingga beberapa bulan akan datang Jika nasib tak baik k...
Pemimpin Ppbm Seluruh Negara Bantah Desakan Tun M Letak Jawatan

Pemimpin Ppbm Seluruh Negara Bantah Desakan Tun M Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 273 hits
Pemimpin dan ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia seluruh negara hari ini membantah tindakan segelintir pemimpin politik dalam Pakatan Harapan mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Mei ini Wakil kepimpinan ...
Siapa Lagi Nak Perjuangkan Oku Guru Luah Rasa Sedih Maszlee Letak Jawatan

Siapa Lagi Nak Perjuangkan Oku Guru Luah Rasa Sedih Maszlee Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 238 hits
Bekas Menteri Pendidikan YB Dr Maszlee Malik sebelum ini dikenali sebagai susuk yang prihatin dengan kebajikan anak anak murid dan guru sekolah Loading Antara usaha terbesar beliau ketika menjadi Menteri Pendidikan adalah dengan mengutamaka...
Dr Maszlee Malik Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan Ini Luahan Beliau

Dr Maszlee Malik Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan Ini Luahan Beliau

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 501 hits
DR Maszlee Malik secara rasmi mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan berkuat kuasa 3 Januari 2020 Beliau membuat pengumuman berkenaan pada sidang media di luar lobi bangunan Kementerian Pendidikan di Kompleks E Putrajaya S...
Yang Setuju Desak Tun Berundur Sila Kosongkan Jawatan Kabinet

Yang Setuju Desak Tun Berundur Sila Kosongkan Jawatan Kabinet

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 446 hits
Ujud kekosongan jawatan Menteri Pendidikan dan Timbalan Menteri di JPM kenapa tidak diisi segera Bagaimana kalau kekosongan Menteri Pendidikan diberi kepada MP UMNO dan Timbalan Menteri di JPM diberi kepada MP PAS yang sokong BERSATU Ada se...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih