Ph Jemput Mp Anti Mahiaddin Bentuk Gabungan



Kemelut politik berpanjangan dan melelahkan rakyat di tengah-tengah pandemik Covid 19 mewajarkan para pemimpin politik memberi penyelesaian tuntas dan segera.
Sehubungan itu Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH), menjemput Ahli-ahli Parlimen yang menentang Perdana Menteri (PM) Mahiaddin Yassin untuk berunding dan mencapai kata sepakat dalam mengangkat seorang pemimpin yang berwibawa sebagai calon PM yang baharu bagi mengembalikan negara ke landasan betul dalam perang melawan pandemik dan pemulihan ekonomi negara.
“Majlis Presiden PH dalam hal ini mengulangi pendirian kami menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri. PH juga tidak bersetuju untuk sebarang pilihan raya umum diadakan terutama ketika pandemik memuncak. Perlu diingatkan bahawa penggal terakhir Parlimen ke-14 hanya akan tamat pada 16 Julai 2023.
“Oleh itu, Majlis Presiden menjemput semua Ahli Parlimen yang menentang dan menolak Tan Sri Mahiaddin untuk bersama menyokong Datuk Seri Anwar sebagai calon PM bagi membuktikan sokongan, serta membentuk satu majoriti baharu di Parlimen,” kata kenyataan Majlis Presiden hari ini.
Menurut kenyataan itu lagi, hanya satu gabungan Ahli-ahli Parlimen dan parti politik yang kuat akan memaksa Mahiaddin melepaskan jawatan atau memberi lebih kekuatan kepada Yang di-Pertuan Agong mengambil tindakan sewajarya, memandangkan pihak penentang kerajaan Perikatan Nasional telah menyediakan calon Perdana Menteri.
“Pada ketika jumlah kes aktif Covid-19 melebihi 20,000 sehari, lebih 1,000 pesakit berada di ICU, dan setiap hari kita menyaksikan beratus orang yang meninggal akibat Covid-19, serta isu pekerjaan dan pendapatan yang membelenggu rakyat, kita amat memerlukan
sebuah Kerajaan yang stabil, berkesan, dan dipimpin seorang PM yang mempunyai keabsahan serta sokongan majoriti Ahli-ahli Parlimen.
“Walaupun setakat ini, umum sedia maklum hanya 100 Ahli Parlimen menyokong Tan Sri Mahiaddin dan 120 Ahli Parlimen tidak menyokong, namun beliau enggan meletakkan jawatan secara terhormat berdasarkan Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan.
“Oleh itu, rakyat berharap para pemimpin politik akan dapat mencapai penyelesaian yang mampu merungkai masalah ini dan seterusnya membolehkan kepimpinan berwibawa tampil untuk membantu negara membendung penularan wabak Covid-19 dan memacu pemulihan ekonomi pasca-pandemik,” katanya.
Justeru, Majlis Presiden PH menjemput semua pihak yang menentang Mahiaddin untuk segera ke meja rundingan bagi mencapai kata sepakat dan tidak memberi lebih banyak masa kepada pentadbiran Mahiaddin meneruskan kerajaan gagal serta menyebabkan lebih banyak nyawa terkorban akibat pandemik.
“Demi masa depan rakyat dan negara, semua pihak yang menentang Tan Sri Mahiaddin perlu bersama di meja rundingan sekarang untuk membentuk sebuah kerajaan yang inklusif, adil dan progresif di mana setiap parti dilayani secara adil.
“Amatlah penting semua pihak bersatu di bawah sebuah Kerajaan berjiwa rakyat yang mampu memperbetul segala kepincangan dan kegagalan Perikatan Nasional menjelang Undi Percaya terhadap Perdana Menteri nanti.
“Ini supaya sebarang pengambilalihan Kerajaan hanya akan berlaku bersama pihak-pihak yang bersetuju dengan prinsip-prinsip dan landasan perjuangan termasuk reformasi institusi, tatakelola dan urus tadbir yang baik, dan institusi kehakiman yang bebas,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32811

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penentang Mahiaddin Ke Meja Rundingan Sekarang Bentuk Kerajaan Baru

Penentang Mahiaddin Ke Meja Rundingan Sekarang Bentuk Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 161 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONMajlis Presiden Pakatan Harapan menyeru semua Ahli Parlimen yang menentang dan menolak Tan Sri Mahiaddin Md Yasin untuk bersama di meja rundingan sekarang untuk membentuk sebuah kerajaan yang inklusif adil dan progresi...
Kehadiran Peguam Negara Di Rumah Mahiaddin Malam Tadi Dipersoal

Kehadiran Peguam Negara Di Rumah Mahiaddin Malam Tadi Dipersoal

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 176 hits
FAZLI RADZIKehadiran Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun dalam perbincangan politik di kediaman Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin di Bukit Damansara malam tadi dipersoal Abang kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan itu ...
Mahiaddin What Goes Around Comes Around

Mahiaddin What Goes Around Comes Around

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 218 hits
Remember how Dr Mahathir Mohamad s letter contributed to Tunku Abdul Rahman s downfall as Prime Minister in 1970 And then 50 years on in 2020 it was Mahiaddin Yasin turn to do a number on Mahathir after the Sheraton Move as he outmanoeuvred...
Letak Jawatan Sebaik Baik Pilihan Buat Mahiaddin Usah Cuba Lagi Mendatangkan Masalah Kepada Agong

Letak Jawatan Sebaik Baik Pilihan Buat Mahiaddin Usah Cuba Lagi Mendatangkan Masalah Kepada Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 384 hits
Dari segi perlembagaan dan prinsip moral kerajaan PN dan kedudukan Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri sudah pun tumbang sekarang ini Dengan pengumuman Zahid Hamidi bahawa sebahagian Ahli Parlimen UMNO dipercayai seramai 14 orang jum...
Pembangkang Ada 117 Mp Mahiaddin Tunggu Apa Lagi

Pembangkang Ada 117 Mp Mahiaddin Tunggu Apa Lagi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 301 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Mahiaddin Yassin dinasihatkan mengaku kalah dengan meletakkan jawatan segera Pengarah Strategi KEADILAN Sim Tze Tzin berkata dengan melanjutkan krisis politik untuk melakukan Undi Percaya sehi...
Ph Plus Tegas Tolak Kepimpinan Pm Mahiaddin

Ph Plus Tegas Tolak Kepimpinan Pm Mahiaddin

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 229 hits
Parti parti dan Ahli Parlimen Bebas Pembangkang menolak usaha Perdana Menteri Mahiaddin Yassin untuk meneruskan pemerintahannya sehingga sesi Parlimen September ini bagi di Undi Percaya bagi memastikan beliau mempunyai majoriti Hal itu dite...
Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

Tan Sri Mahiaddin Yassin Gagal Di Mata Rakyat Umno Umum Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 284 hits
The ReporterUnited Malays National Organisation hari ini mengumumkan penarikan balik sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini selepas mengadakan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Hiburan Akibat Tak Puas Hati Dengan Bapanya Netizen Serang Ig Najwa Mahiaddin

Hiburan Akibat Tak Puas Hati Dengan Bapanya Netizen Serang Ig Najwa Mahiaddin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 225 hits
Setelah sekian lama menyepi penyanyi Najwa Mahiaddin yang juga merupakan anak kepada Perdana Menteri Malaysia iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menjadi bualan hangat orang ramai di Instagram ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementWalaupun sudah ...
Ph Plus Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan Segera

Ph Plus Tuntut Mahiaddin Letak Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 260 hits
Parti parti pembangkang Malaysia bersetuju dengan Yang di Pertuan Agong bahawa kabinet Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin telah bertindak di luar kerangka pemerintahan dan Perlembagaan yang sewajarnya berhubung kemelut mengungkai Ordi...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid