Ph Gagal Jatuhkan Kerajaan Dalam Undi Belanjawan Kali Ke 3



(Suara Merdeka) – HASRAT ahli Parlimen Pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Perikatan Nasional melalui undi belah bahagi pada bacaan kali ketiga Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 gagal sebentar tadi.
Keputusan dibacakan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun dengan 111 menyokong, 108 menolak dan 1 tidak hadir.
Ahli Parlimen Pembangkang meminta undi belah bahagi dijalankan sebaik Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafril Tengku Abdul Aziz membacakan undang-undang terbabit.
“Datuk Yang Dipertua saya mohon mencadangkan Rang Undang-undang Bernama Satu Akta menggunakan sejumlah wang dari kumpulan wang yang disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2021. Dan bagi memperuntukkan jumlah wang itu untuk perkhidmatan tahun itu telah ditimbangkang dalam jawatankuasa. dan dipersetujukan dengan pindaan.
“Saya mohon mencadangkan bahawa Rang Undang-undang ini dibacakan bagi kali ketika dan diluluksan sekarang,” kata Tengku Zafril.
Itu undian kali kedua dibuat dalam tempoh kira-kira setengah jam selepas pembangkang tewas dalam jumlah yang sama selepas bangun meminta diadakan undi belah bahagi terhadap Fasal Satu dan Dua rang undang-undang terbabit.
Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon membenarkan usul itu selepas 15 ahli Parlimen pembangangkang bangun.
Rashid: Saya mohon mencadangkan iaitu rang undang-undang ini dimaklumkan kepada majlis. Masalahnya ialah bahawa rang undang-undang perbekalan 2021 dimaklumkan kepada majlis sekarang. Ahli-ahli Yang Berhormat yang bersetuju kata bersetuju yang tidak bersetuju kata tidak.
Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar: Mohon belah bahagi.
Rashid: Oleh sebab lebih 15 orang bangun meminta belah bahagian maka mengikut peraturan mesyuarat 46 (4) saya memerintahkan satu belah bahagian diadakan.
Hari ini dua Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 Peringkat Jawatankuasa bagi Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi diluluskan dengan undi suara.
RUU itu sudah diluluskan di peringkat dasar pada 26 November lalu menerusi undian suara majoriti, namun melalui laluan sukar apabila di peringkat jawatankuasa.
Daripada 27 kementerian itu, 18 kementerian diluluskan di peringkat jawatankuasa dengan undian suara majoriti manakala sembilan kementerian melalui undian belah bahagian.
Sembilan kementerian diluluskan menerusi undian belah bahagian adalah Kementerian Kewangan; Jabatan Perdana Menteri; Kementerian Pengangkutan; Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Kementerian Komunikasi dan Multimedia.
Turut tersenarai Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi; Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri; Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya dan Kementerian Wilayah Persekutuan.
Majlis Setiausaha Pakatan Harapan (PH) menegaskan, pengumuman dan penggulungan Belanjawan 2021 baru-baru ini, dilihat tidak memenuhi apa dipohon dan diharapkan Ahli Parlimen malah harapan rakyat juga.
Kerajaan juga berhadapan kumpulan Tun Dr Mahathir Mohamad (BEBAS- Langkawi) yang jelas semalam, menyatakan akan menolak Belanjawan 2021.
Kumpulan Dr Mahathir ini termasuklah tiga lagi Ahli Parlimen dari parti Pejuang iaitu Datuk Seri Mukhriz Mahathir (BEBAS-Jerlun), Datuk Amiruddin Hamzah (BEBAS-Kubang Pasu) dan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh (BEBAS-Sri Gading).-
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/15/ph-gagal-jatuhkan-kerajaan-dalam-undi-belanjawan-kali-ke-3/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekali Pn Kalah Undi Belanjawan 2021 Kerajaan Goyang Dr Azman

Sekali Pn Kalah Undi Belanjawan 2021 Kerajaan Goyang Dr Azman

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 184 hits
Kerajaan Perikatan Nasional perlu berjaya meluluskan kesemua Rang Undang undang Perbekalan yang dibahaskan pada Peringkat Jawatankuasa sekiranya mahu kekal teguh dan berkuasa Menurut Ahli Parlimen Kuala Kedah Dr Azman Ismail sekali sahaja p...
Tiga Kali Undi Bukti Pn Kerajaan Tanpa Mandat Majoriti

Tiga Kali Undi Bukti Pn Kerajaan Tanpa Mandat Majoriti

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 294 hits
ARIF ATANPakatan Harapan berjanji untuk meneliti di peringkat jawatankuasa kesemua kementerian dan setakat ini tiga kementerian berjaya dibuat belah bagi iaitu Jabatan Perdana Menteri Kementerian Kewangan serta Kementerian Perladangan dan K...
Dua Kali Cubaan Terjun Jambatan Pulau Pinang Gagal

Dua Kali Cubaan Terjun Jambatan Pulau Pinang Gagal

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 612 hits
OP SAR DUA KALI CUBAAN BUNUH DIRI GAGALSeorang wanita tempatan nekad terjun Jambatan Kedua Pulau Pinang pagi tadi sekitar jam 7 00 pagi berjaya diselamatkan pada kedudukan 1 8 batu nautika Timur Teluk Tempoyak Pengarah Maritim Negeri Pulau ...
Dun Perak Cipta Sejarah Mb Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

Dun Perak Cipta Sejarah Mb Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 210 hits
Pada 5 Disember 2020oleh PENTADBIRKomen Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Jumaat 4 Disember 2020 Dewan Undangan Negeri Perak melakarkan sejarah dunia pencadang dan penyokong usul kepercayaan kep...
Penarafan Kredit Malaysia Merosot Bukti Belanjawan Gagal Kata Chin Tong

Penarafan Kredit Malaysia Merosot Bukti Belanjawan Gagal Kata Chin Tong

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 236 hits
December 5 2020 Pemimpin DAP Liew Chin Tong berkata rakyat Malaysia kini berdepan risiko terpaksa membayar harga belanjawan konservatif kerajaan PETALING JAYA Pemimpin DAP Liew Chin Tong berkata belanjawan tahunan kerajaan adalah punca keme...
Undi Tolak Belanjawan Tak Sama Dengan Jumlah Sokongan Yang Dimiliki Anwar Untuk Tumbangkan Muhyiddin

Undi Tolak Belanjawan Tak Sama Dengan Jumlah Sokongan Yang Dimiliki Anwar Untuk Tumbangkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 163 hits
Ramai yang cuba menyalahkan Anwar Ibrahim berikutan kegagalan blok pembangkang menolak Belanjawan 2021 dalam bacaan kali ketiga di Parlimen semalam Mereka berkata kegagalan itu membuktikan Anwar pada hakikatnya tiada sokongan untuk menjatuh...
Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 227 hits
160 total views 160 views today KUALA LUMPUR 4 Dis UMNO berpendirian bahawa kerajaan Perikatan Nasional di Perak mesti dikekalkan kerana undi percaya yang dikemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri hanya melibatkan jawatan Menteri B...
Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 278 hits
December 4 2020 Ahmad Faizal Azumu IPOH Pentadbiran Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu tumbang apabila gagal memperoleh sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri apabila usul percaya terhadapnya undi secara belah bahagi pa...
Mb Perak Gagal Dalam Undi Percaya

Mb Perak Gagal Dalam Undi Percaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 185 hits
Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu gagal memperoleh sokongan majoriti dalam usul undi percaya terhadapnya pada sidang Dewan Undangan Negeri Perak hari ini Usul berkenaan dikemukakan oleh Datuk Abdul Manaf Hashim pada persidan...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Iykyk Beauty Roadshow Anjuran Guardian Tampilkan 76 Jenama Yang Membentuk Trend

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Nandos Peberet Selamanya

Khasiat Lobak Putih

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024