Mb Perak Gagal Dalam Undi Percaya



Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, gagal memperoleh sokongan majoriti dalam usul undi percaya terhadapnya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini.
(Berita Harian) – Usul berkenaan dikemukakan oleh Datuk Abdul Manaf Hashim (BN-Pengkalan Bharu) pada persidangan yang berlangsung pagi ini.
Daripada 59 ADUN, 10 menyokong usul berkenaan manakala 48 lagi membantah dan satu undi rosak dalam undi belah bahagian yang ditetapkan Speaker, Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid.
Sementara itu, Abdul Manaf ketika membahaskan usul berkenaan berkata, tujuan usul undi percaya itu adalah bagi menentukan keabsahan (kewibawaan) kepemimpinan Ahmad Faizal sebagai Menteri Besar.
Katanya, ia sekali gus menolak dakwaan kononnya kerajaan negeri yang ada sekarang menggunakan pendekatan pintu belakang.
“Kita lihat ini (Sidang DUN) menjadi medan terbaik untuk selesaikan masalah ini kerana dalam situasi pandemik COVID-19 tidak sesuai diadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) dan sebagainya.
“Ada juga dakwaan yang mengatakan UMNO bersekongkol dengan DAP untuk jatuhkan kerajaan. Maka cara ini (melalui undi percaya) tentukan sama ada ADUN Chenderiang (Ahmad Faizal) ada majoriti atau tidak dalam dewan ini,” katanya.
Perak mempunyai 59 ADUN yang terdiri daripada Barisan Nasional 25, BERSATU (lima), PAS (tiga), DAP (16), PKR (tiga), AMANAH (lima) dan masing-masing satu Gerakan dan Bebas.
Pada awal sesi pagi ini, usul undi percaya Menteri Besar Perak itu diminta untuk dibahaskan lebih awal berbanding usul lain termasuk Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 iaitu Bajet Negeri Perak.
Perkara itu diusulkan oleh Salbiah Mohamed (BN-Temengor) dan Howard Lee Chuan How (DAP-Pasir Pinji) atas alasan bahawa Dewan perlu membuktikan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu mempunyai keyakinan majoriti agar keraguan terhadap pemimpin kerajaan itu dapat dipadamkan.
Mohammad Zahir berpuas hati dengan pandangan Salbiah kerana perkara itu dijelaskan secara spesifik serta mempunyai sokongan 37 ADUN untuk membawa usul berkenaan.
Beliau kemudiannya meminta Abd Manaf membacakan usul berkenaan yang turut disokong Datuk Mohd Tarmizi Idris (BN-Kenering).
Usul berkenaan kemudiannya dibuka untuk perbahasan oleh wakil kerajaan dan pembangkang dengan Razman Zakaria (PAS-Gunung Semanggol) menjadi wakil kerajaan tunggal berbahas menyokong usul itu.
Selepas tamat perbahasan, Mohammad Zahir meluluskan proses pengundian belah bahagian dibuat selepas dicadangkan oleh Dr Abdul Aziz Bari (DAP-Tebing Tinggi) dengan sokongan Maslin Sham Razman (BN-Bukit Chandan).
Semua ADUN diberikan kertas undi khas untuk ditandakan sama ada menyokong, tidak menyokong atau berkecuali berserta tanda tangan.
Selepas undian dibuat, proses kiraan undi turut disaksikan wakil kerajaan, Datuk Zainol Fadzi Paharudin (BERSATU-Sungai Manik) dan wakil pembangkang, Tan Kar Hing (PKR-Simpang Pulai).
Speaker kemudiannya menangguhkan persidangan DUN Perak pada hari Rabu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/04/mb-perak-gagal-dalam-undi-percaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dun Perak Cipta Sejarah Mb Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

Dun Perak Cipta Sejarah Mb Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 209 hits
Pada 5 Disember 2020oleh PENTADBIRKomen Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Jumaat 4 Disember 2020 Dewan Undangan Negeri Perak melakarkan sejarah dunia pencadang dan penyokong usul kepercayaan kep...
Usul Undi Percaya Terhadap Mb Ahmad Faizal Gagal Dapat Sokongan Majoriti

Usul Undi Percaya Terhadap Mb Ahmad Faizal Gagal Dapat Sokongan Majoriti

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 194 hits
727 total views 727 views today IPOH 4 Dis Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu gagal memperoleh sokongan majoriti ahli Dewan Undangan Negeri dalam usul keyakinan majoriti ahli Dewan terhadap menteri besar yang dikemukakan pada persidangan Dewan U...
Keputusan Usul Undi Percaya Pada Mb Perak Penantian Yang Mendebarkan

Keputusan Usul Undi Percaya Pada Mb Perak Penantian Yang Mendebarkan

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 206 hits
Di sebalik kehangatan Belanjawan 2021 politik Perak turut mencuri perhatian ramai terutama apabila menteri besarnya Ahmad Faizal Azumu bakal berdepan dengan usul undi percaya di DUN Walaupun ia bukan berbentuk undi tidak percaya ia boleh di...
Undi Percaya Pemimpin Umno Dap Gesa Dewan Rakyat Contohi Dun Perak

Undi Percaya Pemimpin Umno Dap Gesa Dewan Rakyat Contohi Dun Perak

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 266 hits
Undi percaya di DUN Perak hari ini menimbulkan gesaan agar undi seumpanya turut diadakan di parlimen Pemimpin Umno dan DAP menggesa agar undi percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin diadakan bagi menjawab persoalan mengenai keabsa...
Speaker Setuju Dun Bahas Usul Undi Percaya Mb Perak

Speaker Setuju Dun Bahas Usul Undi Percaya Mb Perak

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 306 hits
DATUK SERI AHMAD FAIZAL AZUMUMenteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu akan menghadapi usul undi percaya di Dewan Undangan Negeri Speaker DUN Perak Mohamad Zahir Abdul Khalid memberitahu Malaysiakini bahawa dia telah membenarkan usul undi perc...
Ahmad Faizal Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

Ahmad Faizal Gagal Dapat Sokongan Undi Percaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 294 hits
Adun Chenderingan yang juga Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu gagal mendapat sokongan majoriti daripada wakil wakil rakyat negeri itu dalam undian percaya hari ini Sebanyak 48 undi menolak usul percaya itu berbanding 10 yang meny...
Bn Gagal Menguji Prestasinya Dengan Gunakan Usul Percaya Mb Perak

Bn Gagal Menguji Prestasinya Dengan Gunakan Usul Percaya Mb Perak

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 255 hits
PN TIDAK MAHUBN BERSEKONGKOL DENGAN PHA LATAR BELAKANG1 DUN Perak dianggotai oleh a BARISAN NASIONAL 25 ADUN b PERIKATAN NASIONAL 04 PPBM 03 PAS 01 GERAKAN 2 PAKATAN HARAPAN a 16 DAPb 05 AMANAH c 03 PKR 3 BEBAS a ADUN Titi Serong b ADUN Tro...
Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 225 hits
160 total views 160 views today KUALA LUMPUR 4 Dis UMNO berpendirian bahawa kerajaan Perikatan Nasional di Perak mesti dikekalkan kerana undi percaya yang dikemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri hanya melibatkan jawatan Menteri B...
Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

Kerajaan Perak Pimpinan Ahmad Faizal Azumu Tumbang Mb Tewas Undi Percaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 277 hits
December 4 2020 Ahmad Faizal Azumu IPOH Pentadbiran Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu tumbang apabila gagal memperoleh sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri apabila usul percaya terhadapnya undi secara belah bahagi pa...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars