Ph Cuba Isytihar Perang Terhadap Majlis Raja Raja Norman


Nizam Zain Bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha (tengah) bersama Naib Ketua UMNO Bahagian Seputeh, Datuk Mohd Razlan Rafii (kiri) dalam sesi dialog dan sidang media Tolak Statut Rom: Kenapa TMJ Sahaja di Ampang malam tadi.
KUALA LUMPUR – Kegagalan kerajaan menunjukkan bukti bahawa Malaysia sudah menarik balik ratifikasi Statut Rom secara rasmi membuktikan Pakatan Harapan (PH) mahu mengisytiharkan ‘perang’ terhadap Majlis Raja-Raja.

Bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha menegaskan, sekiranya kerajaan tidak menarik balik dokumen yang ditandatangani itu, ia akan menyebabkan berlakunya perlanggaran terhadap Majlis Raja-Raja sekali lagi.

“Kalau kerajaan hari ini tidak menarik balik juga dan tidak ada bukti hitam putih maka ia bersifat pelanggaran kali kedua.

“Kalau ini berlaku, saya melihat Kerajaan PH secara terang-terangan mengisytiharkan peperangan kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu serta rakyat yang bernaung di bawah tuanku.

“Ini serius, sebab itu kita minta supaya ada bukti hitam putih penarikan itu, selagi tiada, maka kita akan terus menggerakkan rakyat untuk bangkit bersama dengan Sultan-Sultan ini,” katanya dalam sesi dialog dan sidang media Tolak Statut Rom: Kenapa TMJ Sahaja malam tadi.

Sebelum ini, Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah mengakui beliau mewakili Malaysia untuk menandatangani Statut Rom pada 4 Mac lalu dan diserahkan kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada hari sama.

Bagaimanapun pada 6 April lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Malaysia menarik diri daripada menyertai Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) kerana kekeliruan dalam masyarakat serta disebabkan cubaan pihak tertentu untuk mengheret Institusi Diraja menentang kerajaan.

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata, Malaysia boleh menarik balik Surat Cara Penerimaan Statut Rom ICC pada Jun ini walaupun ia telah ditandatangani.

Norman juga menegaskan, Saifuddin dan kabinet akan melakukan perlanggaran kali kedua terhadap Majlis Raja-Raja sekiranya Malaysia gagal memaklumkan secara rasmi kepada PBB berkenaan penarikan itu.

“Pelanggaran pertama apabila mereka meratifikasi dan menandatangani perjanjian itu tanpa merujuk kepada Majlis Raja-Raja dulu.

“Ia melanggar Perkara 38 (4) Perlembagaan, itu jelas, Saifuddin kena, ada dua kebarangkalian, pertama Saifuddin menandatangani itu tidak merujuk kepada Peguam Negara atau penasihat undang-undang negara.

“Kedua, kemungkinan Peguam Negara memberi nasihat yang salah kepada Kabinet dan Saifuddin untuk tandatanganinya,” katanya.

Sementara itu, Naib Ketua UMNO Bahagian Seputeh, Datuk Mohd Razlan Rafii melahirkan rasa hairan apabila tindakan Saifuddin dan Peguam Negara, Tommy Thomas itu tidak dikenakan sebarang tindakan tatatertib.

“Kita kalau langgar lampu isyarat pun kena denda, kalau tak bayar denda masuk penjara. itu sekecil-kecil kesalahan di dalam negara kita ini.

“Tetapi apa yang Saifuddin dan Peguam Negara buat ini tidak langsung dikenakan tindakan malah amaran pun tidak ada, tidak ada langsung teguran daripada Perdana Menteri, tiada teguran daripada Kabinet, tiada ada teguran agar belajar bersungguh-sungguh Perlembagaan ini,” katanya. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/ph-cuba-isytihar-perang-terhadap-majlis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 233 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR 27 April Peguam Negara Tommy Thomas menegaskan bahawa Yang di Pertuan Agong selaku Panglima Tertinggi Angkatan Tentera tidak dikehendaki bertanggungjawab atas keputusan dibuat perdana menteri kabinet dan ke...
Sultan Johor Ucap Terima Kasih Kepada Kerajaan Kerana Menerima Pandangan Majlis Raja Raja

Sultan Johor Ucap Terima Kasih Kepada Kerajaan Kerana Menerima Pandangan Majlis Raja Raja

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 353 hits
Berikutan dengan keputusan Kerajaan Malaysia yang menarik semula keputusan tandatangan Statut Rom yang diumumkan Perdana Menteri Tun Mahathir sebelum ini kini Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar telah menzahirkan ucapan terima kasih kepada...
Dr M Calon Cj Tunggu Perkenan Majlis Raja Raja

Dr M Calon Cj Tunggu Perkenan Majlis Raja Raja

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 394 hits
News Diterbitkan Hari ini 5 50 petangPerdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata nama calon untuk menggantikan Richard Malanjum sebagai ketua hakim negara perlu diserahkan kepada Majlis Raja Raja Melayu dan bukan sahaja kepada Yang di Pertu...
Majlis Pelancaran Gerakan Massa Terima Kasih Cikgu Peringkat Negeri Johor 2019

Majlis Pelancaran Gerakan Massa Terima Kasih Cikgu Peringkat Negeri Johor 2019

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 483 hits
Majlis Pelancaran Gerakan Massa Terima Kasih Cikgu peringkat negeri Johor 2019 Kluang Mall Alhamdulillah Kami tiba on time Sempat nengokkan dan snap kebudaks yang ready untuk sambut VIP nanti Masuk ke ruang utama Nampak azam dah siap duduk ...
Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 283 hits
Soalan Jika seseorang masuk ke dalam masjid kemudian ada majlis ilmu atau kuliyah yang mana patut didahulukan Solat sunat tahiyatul masjid atau duduk mendengar kuliah Mohon pencerahan ustaz Terima kasih Jawapan Solat sunat Tahiyatul Masjid ...
Majlis Kahwin Kecoh Bila Bekas Kekasih Datang Pakai Baju Pengantin Merayu Pulang Ke Pangkuannya

Majlis Kahwin Kecoh Bila Bekas Kekasih Datang Pakai Baju Pengantin Merayu Pulang Ke Pangkuannya

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 359 hits
SEBUAH perkahwinan di China tidak berjalan lancar seperti yang dirancang selepas bekas kekasih pengantin lelaki menyerbu majlis tersebut sambil memakai gaun pengantin Wanita berkenaan merayu kepada pengantin lelaki itu supaya pengantin lela...
Foto Sekitar Majlis Ulang Tahun Kelahiran Anak Fasha Sandha Ini Ucapan Jejai Bikin Ramai Sebak

Foto Sekitar Majlis Ulang Tahun Kelahiran Anak Fasha Sandha Ini Ucapan Jejai Bikin Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 573 hits
FOTO Sekitar Majlis Ulang Tahun Kelahiran Anak Fasha Sandha Ini Ucapan Jejai Bikin Ramai Sebak FOTO Sekitar Majlis Ulang Tahun Kelahiran Anak Fasha Sandha Ini Ucapan Jejai Bikin Ramai Sebak
Foto Sekitar Majlis Istiadat Pernikahan Tengku Mahkota Kelantan Sofie Louise Johansson Comel Sungguh

Foto Sekitar Majlis Istiadat Pernikahan Tengku Mahkota Kelantan Sofie Louise Johansson Comel Sungguh

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 2586 hits
FOTO Sekitar Majlis Istiadat Pernikahan Tengku Mahkota Kelantan Sofie Louise Johansson Comel Sungguh Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Faiz Petra selamat diijabkabulkan dengan suri hati pilihannya wanita Sweden Sofie Louise Johanss...
Majlis Kahwin Diserang Hantu Tradisi Masyarakat Jawa Buat Ramai Cuak

Majlis Kahwin Diserang Hantu Tradisi Masyarakat Jawa Buat Ramai Cuak

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 640 hits
Sekiranya berbual mengenai kisah seram hantu pasti naik bulu roma dengan terbayang suasana gelap dan sunyi seperti di kubur hutan rumah usang dan sebagainya Namun apa yang terjadi di kampung yang terletak di Hutan Melintang Perak ini adalah...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord