Ph Berdepan Bina Keyakinan Pengundi Melayu Dr Hamidin



Himpunan 812 menjadi cabaran kepada Pakatan Harapan untuk menyakinkan pengundi Melayu bahawa perlembagaan negara tidak akan diubah. - Astro AWANI/Shahir Omar


KUALA LUMPUR: Jumlah peserta yang hadir ke Himpunan Kesyukuran Penolakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) yang berlangsung di Dataran Merdeka pada 8 Disember 2018 tidak boleh ambil mudah oleh kerajaan pimpinan Pakatan Harapan.

Hujah penganalisis politik, Prof Madya Dr Hamidin Abd Hamid, Himpunan 812 menunjukkan bahawa isu-isu yang berkaitan agama, raja-raja dan orang Melayu masih menjadi elemen penting kepada politik tanah air.

"Pakatan Harapan tidak seharusnya menolak secara mentah-mentah jumlah kehadiran peserta Himpunan 812 di Dataran Merdeka kerana ramai yang menyokong tetapi tidak hadir.
"Pakatan Harapan perlu melihat bahawa penganjuran Himpunan 812 diterima oleh orang Melayu dan persoalan tunjang iaitu agama, raja-raja dan orang Melayu masih menjadi elemen penting," katanya kepadaAstro AWANI.

Namun katanya, sekiranya jumlah kehadiran peserta ke himpunan tersebut diambil kira sebagai penanda aras sokongan kepada pembangkang, penganjurannya boleh dianggap sebagai gagal.
Ini kerana jumlah kehadiran sepatutnya lebih besar kerana isu yang diangkat untuk perhimpunan tersebut masih tunjang utama politik negara.Mengulas lanjut, Dr Hamidin melihat Himpunan 812 menjadi cabaran kepada Pakatan Harapan untuk menyakinkan pengundi Melayu bahawa perlembagaan negara tidak akan diubah.

"Persoalan mengenai ICERD ini lebih menjurus kepada orang Melayu dan agama Islam, sebab itu kita melihat cuma satu kaum sahaja mendominasi Himpunan 812.
"Perkara ini menjadi cabaran kepada Pakatan Harapan untuk menyakinkan pengundi Melayu bahawa perlembagaan itu sentiasa di junjung maknanya ia kekal.
"Perlu yakinkan pengundi Melayu bahawa tidak ada sebab, tidak ada alasan dan tidak ada sebarang usaha untuk meminda apa yang termaktub dalam perlembagaan negara," katanya lagi.

Pakatan Harapan akan berdepan masalah untuk membina satu keyakinan baru dalam kalangan pengundi Melayu bahawa kepentingan, pemikiran dan naratif mereka tentang kedudukan orang Melayu di Malaysia pada masa akan datang akan kekal sekiranya masyarakat tidak didedahkan dengan maklumat terkini dan tepat.

Dr Hamidin berkata pasca Himpunan 812 memberi isyarat bahawa kematangan politik perlu ditunjukkan dengan cara rakyat diberi maklumat yang terkini dan tepat mengenai sesuatu isu.

"Kedua-dua pihak, sama ada Pakatan Harapan atau UMNO dan Pas perlu menunjukkan kematangan politik dengan memberi maklumat terkini dan tepat kepada rakyat.
"Kita sudah mencapai satu tahap bahawa masyarakat berpolitik dengan maklumat yang terkini dan tepat," katanya.

Mengulas mengenai kerjasama UMNO dan Pas, Dr Hamidin menjelaskan Himpunan 812 tidak memberi penanda aras baharu bahawa akan ada kerjasama rasmi antara dua parti orang Melayu itu.

Himpunan 812 juga menunjukkan kematangan politik di pihak kerajaan kerana tidak ada sekatan atau tangkapan terhadap mana-mana pemimpin dilakukan sebelum dan selepas perhimpunan.

Ini berbeza ketika Barisan Nasional memerintah, di mana setiap kali pembangkang mahu menganjurkan himpunan seperti Bersih, akan berlaku tangkapan terhadap pemimpin utama beberapa hari sebelum penganjurannya dan banyak sekatan jalan raya dibuat. (AA)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/ph-berdepan-bina-keyakinan-pengundi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tapak Erph Kssr Semakan Tahun 1 Bahasa Melayu

Tapak Erph Kssr Semakan Tahun 1 Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 1096 hits
Tapak eRPH KSSR Semakan Tahun 1 Bahasa Melayu Assalamualaikum dan selamat sejahtera Alhamdulillah perkongsian terkini berkaitan tapak eRPH yang disediakan khas untuk warga pendidik sekalian muat turun Umum sedia maklum majoriti eRPH kini di...
Menuju 8 12 Pelik Bila Nak Anjurkan Kursus Bahasa Melayu Kepada Ahli Parlimen

Menuju 8 12 Pelik Bila Nak Anjurkan Kursus Bahasa Melayu Kepada Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 326 hits
Adalah sesuatu yang pelik bilamana seorang ahli Parlimen di Malaysia perlu menghadiri kursus bahasa Melayu sedangkan bahasa Melayu itu adalah bahasa kebangsaan
Menuju 8 12 Peranan Raja Raja Melayu Yang Di Sembunyikan

Menuju 8 12 Peranan Raja Raja Melayu Yang Di Sembunyikan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 277 hits
Mereka cukup iri hati dengan Raja Raja Melayu mereka bersungguh sungguh cuba sembunyikan fakta tidak mustahil di satu masa nanti apa bila ICERD ini terima bangsa lain juga akan menuntut untuk di lantik menjadi YDP Agong atas alasan tiada di...
Suee Lim Digesa Tarik Balik Larangan Pakai Baju Melayu Dalam Sidang Dun

Suee Lim Digesa Tarik Balik Larangan Pakai Baju Melayu Dalam Sidang Dun

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 389 hits
ADUN PARTI AMANAH DIBULI SEPERTI BUDAK BUDAK DIMINTA BANGUN OLEH GODFATHER DAP SEPERTI TELAH MELAKUKAN SATU KESALAHAN YANG BESAR AMAT MEMALUKAN BILA ADUN ITU TIDAK MAMPU KELUARKAN WALAU SEPATAH HARAM JADAH SHAH ALAM Majlis Bekas Wakil Rakya...
Hari Terakhir Spm Gelagat Pelajar Melayu Jadi Tumpuan

Hari Terakhir Spm Gelagat Pelajar Melayu Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 644 hits
ANTARA 2 AKHLAK 1 Lepas selesai jawab soalan SPM sujud syukur secara berjemaah lgpun ni ciri2 orang gagal dan x dapat menjawab peperiksaan dgn baik 2 Lepas satel jwb SPM conteng baju berjimba conteng tandas calarkan kereta cikgu bakar kerus...
Dengarkan Tun M Pun Tahu Fakta Ini Moga Melayu Islam Tidak Lupa

Dengarkan Tun M Pun Tahu Fakta Ini Moga Melayu Islam Tidak Lupa

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 283 hits
Melayu terpaksa melepaskan banyak hak Melayu demi kemerdekaan Melayu Islam tolak syarat kemerdekaan awal kerana ia terlalu berat sebelah antarnaya dipaksa terima sejuta kaum pendatang sebagai rakyat Tanah Melayu Raja Raja Melayu juga tidak ...
Perjuangan Kesatuan Melayu Merdeka Penerus Perjuangan Radikal Pkmm

Perjuangan Kesatuan Melayu Merdeka Penerus Perjuangan Radikal Pkmm

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 252 hits
27 Jun 1950Telah tertubuhnya sebuah badan perjuangan bernama Kesatuan Malaya Merdeka yang bergerak di Indonesia Badan ini telah ditubuhkan oleh Ibrahim Yaakob untuk menyambung perjuangan Parti Kebangsaan Melayu Malaya yang terpaksa dibubark...
Video Gempar Ustaz Ini Mendakwa Perkataan Melayu Diambil Dari Al Quran

Video Gempar Ustaz Ini Mendakwa Perkataan Melayu Diambil Dari Al Quran

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 356 hits
Ustaz Husam yang gempar sebelum ini kerana dilarang berceramah di salah sebuah Masjid di Kedah tampil dengan satu video yang tular di media sosial menyeru orang melayu bersepakat Beliau turut mendakwa perkataan melayu dipetik dari perkataan...
Kenapa Melayu Islam Perlu Lawan Komen Dengan Red Bean Army Dap

Kenapa Melayu Islam Perlu Lawan Komen Dengan Red Bean Army Dap

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 376 hits
1 Pemilihan Majlis Peguam 2019 2020 yang berlaku semalam menunjukkan secara jelas kebangkitan golongan konservatif Tetapi ramai yang silap faham dan berfikir bahawa ia berlaku kerana pengundi pengundi yang memilih golongan libtards sebelum ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq