Petua Mencuci Hati Perkongsian Hebat Oleh Dmfk


Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.
1. Dirikan Solat Dan Banyakkan berdoa. Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdoa turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih”
2. Selawat Keatas Nabi Muhammad s.a.w Paling Minima 100 Sebelum Tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat Taubat. Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
4. Membaca Al-Quran. Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.
5. Bermaaf-maafan sesama kawan setiap hari. Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
6. Bisikan kepada diri perkara yang positif. Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka).
7. Program minda/cuci minda. Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – CUBALAH!!).
8. Berpuasa. Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
9. Cuba ingat tentang mati. Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.
10. Kekalkan wuduk. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sukakah kamu semua sekiranya aku tunjukkan kepada kalian akan amalan yang dapat menghapuskan kesalahan-kesalahan dan mengangkat beberapa darjat kalian? Mereka menjawab: “Ya, wahai Rasulullah”. Maka Baginda s.a.w pun bersabda: “Iaitu (antaranya) menyempurnakan wuduk walaupun dalam keadaan yang tidak disenangi (seperti kesejukan dan sebagainya)…” (H/R. Muslim, no: 253)
11. Bersedekah. Besar kelebihan apabila melakuakan amalan sedekah. Antaranya kelapangan dada,kenyaman dan ketenangan hati. Setiap kali bersedekah,makin menguat kebahagiaan dan makin besar kesenangan.
Allah Ta’ala berfirman ” Barangsiapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung ” (QS 59:9)
12. Belanja Orang Makan. Belanja orang makan terutama pada mereka yang kelaparan atau pun sedang berpuasa, besar manfaatnya. Kelebihannya seperti bersedekah.
13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat. Setiap makanan yang dimakan akan menjadi darah daging kita. Halam haram makanan yang dimakan amat perlu dijaga oleh muslim. Jauhi perkara yang syubhat kerana ini akan menyebabkan hati menjadi suram. Hati yang suram mana mungkin akan tenang dan menikmati manisnya iman.
14. Berkawan Dengan Ulama. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak.”
15. Berkawan Dengan Orang Miskin. 16. Pesan pada orang, jadi baik. 17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dsb), jangan dengar orang mengumpat. Semoga yang baik dapat kita terima dan jadikan teladan untuk kehidupan yang lebih di redhai Allah. Insya’allah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/petua-mencuci-hati-perkongsian-hebat-oleh-dmfk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Tau Petua Cukupkan Gaji Meh Baca Perkongsian Menarik Ini

Nak Tau Petua Cukupkan Gaji Meh Baca Perkongsian Menarik Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 417 hits
Nak tau petua cukupkan gaji Meh baca perkongsian menarik ini Assalamualaikum wbt Cikla tak ubah pun ayat ayat dalam perkongsian ini Semoga bermanfaat kepada kita semua InshaAllah Nak tau petua cukupkan gaji Meh baca perkongsian menarik ini ...
Nutri Boost Oleh Coca Cola Dengan Rasa Hebat Minuman Susu Dan Jus

Nutri Boost Oleh Coca Cola Dengan Rasa Hebat Minuman Susu Dan Jus

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 511 hits
Hi Korang Coca Cola telah melancarkan Nutri Boost minuman inovatif baru yang menggabungkan susu terbaik dunia dari New Zealand dan jus buah buahan sebenar dalam satu minuman susu jus mudah dan sedia diminum yang kini didapati di Malaysia Te...
Buah Buahan Yang Tak Boleh Diambil Oleh Wanita Dalam Pantang

Buah Buahan Yang Tak Boleh Diambil Oleh Wanita Dalam Pantang

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 457 hits
Buah Buahan Yang Tidak Boleh Diambil Oleh Wanita Dalam Pantang Wanita dalam pantang selepas bersalin tidak digalakkan mengambil makanan sebarangan Ada makanan yang boleh diambil dan ada sesetengah makanan yang tidak dibenarkan Ia adalah ber...
Cerita Penjaja Kue Yang Bisa Tamat Kuliah Berkat Dagangan Dipuji Enak Oleh Artis Ini

Cerita Penjaja Kue Yang Bisa Tamat Kuliah Berkat Dagangan Dipuji Enak Oleh Artis Ini

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 246 hits
Acara wisuda di sebuah kampus kerap memunculkan sejumlah kisah menarik dan inspiratif Termasuk di acara wisuda Universiti Teknologi Mara Shah Alam Malaysia beberapa waktu lalu Dilansir media Malaysia MStar seorang wisudawan yang punya kisah...
Dahnil Bela Sandi Negeri Ini Harus Dipimpin Oleh Politisi Kemarin Sore

Dahnil Bela Sandi Negeri Ini Harus Dipimpin Oleh Politisi Kemarin Sore

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 214 hits
Dahnil bela Sandi Negeri ini harus dipimpin oleh politisi kemarin sore Dia menyebut beberapa tokoh yang termasuk politisi Isya Di antaranya Presiden PKS Mohammad Sohibul Iman dan Mardani Ali Sera
Sister Freja Masuk Islam Dihina Terus Oleh Ibunya Mohon Doa

Sister Freja Masuk Islam Dihina Terus Oleh Ibunya Mohon Doa

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 281 hits
Assalamu Alaykum berkirim pesan buat semua saudara saudarinya disini bagi sister ini hal penting tentang Islam ia ingin bercerita dan mengharapkan banyak kiriman doa agar dirinya dan sauadara saudarai kita muslim selalu tegar dan istiqomah ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta