Petua Berkesan Merawat Sakit Tekak Yang Boleh Dilakukan Di Rumah


Satu cabaran bila tiba musim panas seperti di Malaysia sekarang ini adalah ketidakselesan pada anak tekak. Cuaca panas & kering boleh menyebabkan sakit tekak yang berpanjangan. Bila sakit tekak menjadi semakin kronik, hendak menelan air liur pun terasa peritnya.
Orang-orang tua selalu mengaitkan sakit tekak dengan kekurangan pengambilan air atau pun ‘panas dalam’ badan. Sebenarnya, sakit tekak atau “sore throar” bukan hanya disebabkan kekurangan air dalam badan. Antara punca lain sakit tekak ialah:
Jangkitan bakteriaJangkitan virusKelenjar limfa membengkakTonsilitisDemam, selesemaAlahanAsap atau kesan bahan kimia atau perengsaRefluks Gastroesophageal (GERD)Tumor Gejala sakit tekak berbeza bergantung kepada penyebab sakit ini terjadi. Tekak sakit menyebabkan anda akan mengalami:
GatalMelecurKeringKenyalPedih Ia mungkin menyakitkan apabila anda menelan atau bercakap. Tekak atau tonsil anda juga mungkin kelihatan merah. Kadang-kadang, tompok putih atau kawasan nanah akan terbentuk di atas tonsil. Tompok-tompok putih ini lebih kerap berlaku di tekak strep daripada sakit tekak yang disebabkan oleh virus. 
Cara Hilangkan Sakit Tekak Dengan Bahan Semulajadi. 1# Minum Lebih Banyak Air Masak Photo via medicalnewstoday.com Perkara utama yang perlu anda lakukan perlu lebih banyak minum lagi air putih. Apabila anda kurang minum air putih, boleh menyebabkan anak tekak anda jadi kering. Amalan minum air putih ada rawatan semulajadi terbaik bagi menghindarkan daripada kena masalah ini
2# Kumur Dengan Air Garam Air garam membantu meredakan bengkak dan membantu mengeluarkan kahak di tekak. Ia juga berkesan untuk mengurangkan perit di tonsil akibat kepedihan dan bengkak lebih-lebih lagi ketika ingin makan dan minum.Cara ini secara tidak langsung mampu menghilangkan sakit tekak dan batuk.
Hanya perlu mengambil segelas air suam dan sesudu teh garam, kacau sehingga sebati. Kumur air garam tersebut selama 15 saat sebanyak tiga kali sehari. Petua bagi menghilangkan batuk ini dilakukan secara beransur-ansur sehingga batuk tersebut hilang.
3# Makan Aiskrim Vanila Airkrim Vanila Legakan Sakit Tekak Apa hubunga kait ais krim vanila dengan sakit tekak? Aiskrim perasa lain seperti coklat atau jagung juga berkesan? Hal ini kami tidak dapat pastikan. Yang pasti, aiskrim adalah makanan sejuk, sedikit sebanyak ianya mampu mengurangkan keradangan pada anak tekak. Bagaimana pula dengan air batu? Ais batu akan menyebabkan batuk anda bertambah teruk.
4# Madu Madu mempunyai berbagai khasiat terapeutik seperti komponen antibakteria dan antiradang. Bahan-bahan aktif ini mampu melegakan kesakitan serta mengurangkan rasa bangkak. Ia juga membekalkan nutrisi lain seperti antioksida, zat besi dan mineral.
Cara penyediaannya ialah mencampurkan 4 sudu teh madu, satu suku sudu garam dan perahan sebiji limau kasturi. Kacaukan dan minum 2 ke 3 kali sehari untuk kesan lebih cepat.
5# Minum Air Suam Minuman suam dapat melegakan rasa perit pada tekak anda. Antara minuman suam yang dapat melegakan sakit tekak anda adalah seperti teh panas dengan madu, air renehan sup, dan air suma dengan lemon. Teh herba adalah antara minuman paling berkesan untuk melegakan sakit tekak yang dialami.
6# Kunyah Bawang Putih. Bawang putih mengandungi ailicin untuk melawan kuman dan bakteria. Ambil bawang putih sebanyak 2 ulas. Masukkan di kiri dan kanan mulut anda. Jika anda mampu mengunyah, ianya lebih baik supaya kandungan ailicin yang terdapat dalam bawang putih dapat membantu melawan kuman dan bakteria. Sesekali anda boleh hisap selepas kunyah. Ini bukan perkara biasa-biasa.
7# Minum Air Lemon Lemon juga sinonim dengan rawatan bagi tonsillitis secara semulajadi dari rumah kerana memiliki kandungan nutrien yang tinggi  seperti antivirus, antiradang dan antibakteria. Bahan utama lemon iaitu vitamin C pula dapat menguatkan sistem pertahanan tubuh bagi melawan penyakit.
Cara penggunaannya ialah dengan menyediakan air suam yang ditambah dengan perahan sebiji lemon, secubit garam dan sesudu madu. Amalkan dua kali sehari untuk kesan yang cepat.
Dapat Rawatan Lanjut Daripada Doktor Cara menghilangkan sakit tekak menggunakan bahan semulajadi hanyalah alternatif yang boleh dilakukan sebagai langkah awal. Jika sakit tekak anda semakin teruk, dinasihatkan untuk segera berjumpa dengan doktor untuk rawatan dan nasihat selanjutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/petua-berkesan-merawat-sakit-tekak-yang-boleh-dilakukan-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Mudah Dan Berkesan Halau Anai Anai Dari Rumah Tanpa Penggunaan Bahan Ki Mia Rileks Media

Petua Mudah Dan Berkesan Halau Anai Anai Dari Rumah Tanpa Penggunaan Bahan Ki Mia Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 554 hits
Bagaimana mahu mencegah serangan anai anai di rumah anda Anai anai merupakan serangga perosak yang berwarna putih Kebiasaannya anai anai ini akan memakan kayu yang sudah lapuk Namun terdapat juga kes anai anai makan kayu yang masih elok dan...
Guru Smp Ditinju Wali Murid Karena Tak Terima Anak Dijewer Muntah Darah Dan Dibawa Ke Rumah Sakit

Guru Smp Ditinju Wali Murid Karena Tak Terima Anak Dijewer Muntah Darah Dan Dibawa Ke Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 289 hits
Seorang guru SMP harus mendapat perawatan di rumah sakit setelah dianiaya oleh wali murid Dikutip dari Tribun Timur Harlawan Ahlak Hansyah seorang guru SMPN 6 Kalukku Mamuju Sulawesi Barat ditinju orangtua siswa dalam ruangan kelas pada Sel...
Pembedahan Bagi Pasien Obesitas Hanya Boleh Dilakukan Ketika Pada Tahap Ini

Pembedahan Bagi Pasien Obesitas Hanya Boleh Dilakukan Ketika Pada Tahap Ini

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 231 hits
Tindakan pembedahan bagi pasien obesitas bariatrik dapat dilakukan jika pasien sudah dikategorikan sebagai obesitas morbid Obesitas morbid adalah mereka dengan indeks massa tubuh yang sangat tinggi
Usai Bunuh Staf Unm Pelaku Sempat Lihat Jasad Korban Di Rumah Sakit

Usai Bunuh Staf Unm Pelaku Sempat Lihat Jasad Korban Di Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 221 hits
Agar tidak dicurigai dia ada bersama sama keluarga kerabat dan kolega yang melayat Namun sebelum itu polisi memang sudah mendapatkan sejumlah informasi dari hasil olah TKP yang mengarah pada yang bersangkutan Pelaku JW kaget saat tiba tiba ...
Pencemaran Kimia Tak Perlu Pindak Penduduk Kerana Rumah Boleh Ditutup Pintu Mb Johor

Pencemaran Kimia Tak Perlu Pindak Penduduk Kerana Rumah Boleh Ditutup Pintu Mb Johor

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 334 hits
PASIR GUDANG Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata penduduk di kawasan perumahan di sini tidak terjejas dengan pencemaran kimia yang berlaku kerana rumah mereka mempunyai pintu yang boleh ditutup dan penduduk pula tidak keluar keti...
Silap Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Anak Boleh Sakit 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat

Silap Bancuh Susu Cuci Simpan Botol Anak Boleh Sakit 10 Perkara Mesti Ibu Ayah Buat

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 373 hits
Penggunaan botol susu memang keperluan si manja Ibu ayah perlu tahu langkah yang betul untuk memastikan cara bancuh susu betul dan mencucinya Salah cara boleh buat anak jatuh sakit Kerap kali perkara ini mungkin diabaikan atau dipandang rem...
Cara Halus Barang Rumah Sebenarnya Boleh Mengundang Penyakit

Cara Halus Barang Rumah Sebenarnya Boleh Mengundang Penyakit

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 272 hits
Setiap orang tentunya menginginkan kebersihan dalam hidupnya Tidak terkecuali dengan kediaman yang bersih segar dan wangi kerana di sinilah tempat kita berehat dan menghabiskan masa Tapi jangan tak tahu kediaman yang terlalu bersih juga bol...
Papa Terbaring Di Rumah Sakit Jessica Iskandar Aku Sayang Papa Mau Lihat Papa Sehat

Papa Terbaring Di Rumah Sakit Jessica Iskandar Aku Sayang Papa Mau Lihat Papa Sehat

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 201 hits
Artis Jessica Iskandar sedang dirundung kesedihan Sebabnya sang papa tercinta Hardi Iskandar sedang terbaring lemah di rumah sakit lantaran sakit yang dideritanya
Cat Dinding Rumah Sendiri Boleh Buat Anda Gembira

Cat Dinding Rumah Sendiri Boleh Buat Anda Gembira

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 517 hits
Tahukah anda bahawa Hari Kegembiraan Antarabangsa disambut di seluruh dunia pada 20 Mac setiap tahun Ianya bermula pada tahun 2011 di mana penasihat khas kepada Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu Jayme Illien telah mengilhamkan konsep idea ba...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City