Petua Mudah Dan Berkesan Halau Anai Anai Dari Rumah Tanpa Penggunaan Bahan Ki Mia Rileks Media


Bagaimana mahu mencegah serangan anai-anai di rumah anda?
Anai -anai merupakan serangga perosak yang berwarna putih. Kebiasaannya anai-anai ini akan memakan kayu yang sudah lapuk. Namun, terdapat juga kes anai-anai makan kayu yang masih elok dan baik seperti yang terdapat di tiang atau bumbung rumah yang sememangnya berasaskan kayu.
Sarang anai-anai adalah di dalam tanah dan dipanggil busut kerana anai-anai sukakan tempat yang lembab, dingin dan terlindung. Anai-anai menimbulkan masalah besar jika ia menyerang rumah anda kerana ia boleh merosakkan perabut, syiling rumah, pakaian, dokumen dan lain-lain lagi.
Tempat kebiasaan anai-anai bersarang:
Kerangka pintu.
Kerangka tingkap.
Parquet atau lantai kayu.
Skirting kayu.
Siling rumah.
Binaan kabinet kayu.
Wardrobes.
Stor.
Cara Mengesan Kehadiran Anai-Anai
1. Laluan Anai-anai
Anda dapat mengesan laluan anai-anai pada dinding rumah yang biasanya muncul keluar dari kerangka pintu atau tingkap, dari skirting lantai atau dari perabot. Laluan ini selalunya bersaiz pensil. Terowong laluan anai-anai yang dirosakkan akan dibaiki oleh anai-anai dengan cepat dalam masa sejam sahaja atau lebih.
2. Kesan Perubahan Warna “Texture Color” Pada Bahan Kayu
Sekiranya terdapat perubahan warna kayu pada pada lantai paquet, kerangka pintu, kerangka tingkap dan sebagainya, itu menunjukkan kehadiran anai-anai di situ. Contohnya warna yang berubah dari coklat gelap kepada coklat cerah.
3. Kehadiran Kelkatu
Satu lagi tanda kehadiran anai-anai adalah apabila anda melihat banyaknya kelkatu keluar dari tempat tertentu. Kelkatu akan keluar dari kawasan sarangnya bagi membina koloni yang baru.
4. Rekahan atau Lubang
Dengan menggunakan pemutar skru, cucuk dan ketuk perlahan-lahan untuk mengesan lubang pada kayu. Bezakan bunyi yang keluar dari ketukan anda. Lihat dengan teliti jika terdapat sebarang rekahan pada tepi kerangka berkayu di rumah anda dan suluh dengan lampu suluh jika terdapat selut berpasir di dalam rekahan tersebut.
5. Bunyi Anai-anai – “Tik-Tik-Tik”
Pasang telinga anda pada bunyi tik-tik tik kerana bunyi tersebut adalah berpunca daripada aktiviti anai-anai yang sedang memecahkan struktur kayu. Kadangkala ia juga menghempaskan kepalanya pada kayu bagi memberikan isyarat bahaya pada rakan-rakan yang lain yang juga menghasilkan bunyi tik-tik-tik.
Boleh cuba mana-mana cara berikut :
1. Garam Dapur
Taburkan saja garam di sarang anai-anai, tetapi cara ini kurang efektif dan kurang berkesan kerana garam hanya berada permukaan saja. Dupaya lebih berkesan, campur garam dengan air dan tembakau. Biarkan semalaman dan sembur di tempat-tempat yang berpotensi ada anai-anai.
2. Air Kapur sirih
Sifat panas dari kapur akan sangat tidak disukai anai-anai kerana ianya memiliki kulit tipis dan lembut. Oleh itu, air kapur sirih ini sangat-sangat efektif untuk membasmi rayap. Caranya sangat mudah, siramkan air kapur sirik ke kayu yang di se rang atau juga terus ke sarangnya.
3. Air Cucian Beras
Memanfaatkan air pertama dari basuhan beras untuk mengusir anai-anai. Siramkan saja ke sekeliling sarang rayap.
4. Minyak Tanah
Minyak tanah sekarang ini mungkin sukar dijumpai kerana kita dah tak menggunakan lampu pelita. Carilah di kedai dan gunakan minyak tanah untuk mengusir anai-anai. Caranya cukup mudah, semburkan minyak tanah di kayu yang telah di serang anai-anai atau juga semburkan di sarang-sarang anai-anai ini. Agar lebih berkesan, tambahkan minyak serai dengan campuran minyak tanah.
5. Tembakau
Tembakau bermanfaat untuk membu nuh tungau yang biasanya menye rang anak kecil jika bermain di rumput. Tembakau inilah juga berkesan terhadap anai-anai. Untuk lebih efektif, anda boleh mencampur tembakau dan air lalu di biarkan satu malam (semalaman) agar memperoleh larutan tembakau. Semburkan air campuran itu pada kayu yang di se rang atau juga ke sarangnya.
6. Ra cun
Pilihan yang terakhir yang boleh anda lakukan adalah beli sahaja ra cun anai-anai di pasaran. Namun, pastikan ra cun tersebut digunakan mengikut aturan.
Pastikan anai-anai dihapuskan daripada bermaharajalela di dalam rumah anda untuk menyelamatkan harta benda dan mengelakkan daripada menanggung kerugian. Selamat mencuba.
Source link
The post Petua Mudah Dan Berkesan Halau Anai-Anai Dari Rumah Tanpa Penggunaan Bahan Ki mia – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/petua-mudah-dan-berkesan-halau-anai-anai-dari-rumah-tanpa-penggunaan-bahan-ki-mia-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Cara Mudah Menghilangkan Tahi Lalat Atau Kulat Pada Pakaian Rileks Media

Petua Cara Mudah Menghilangkan Tahi Lalat Atau Kulat Pada Pakaian Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 377 hits
Apabila baju kesayangan milik kita terdapat tahi lalat atau kulat padanya pasti kita akan berasa amat kecewa ianya adalah kerana kesan tersebut pasti tidak akan dapat hilang Tahi lalat pada baju atau pakaian adalah merupakan bintik bintik k...
Ramai Yang Sudah Cuba Petua Untuk Buang Lemak Degil Ini Resepi Berkesan Dari Seorang Wanita Cina Rileks Media

Ramai Yang Sudah Cuba Petua Untuk Buang Lemak Degil Ini Resepi Berkesan Dari Seorang Wanita Cina Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 419 hits
Sebolehnya kebanyakan wanita nak cantik dan kurus dengan cara yang mudah tetapi berkesan Namun kalau nak cantik mestilah kena jaga luar dan dalam Tak perlu ambil pil pil yang belum tentu berkesan sebab anda boleh cuba petua tradisional yang...
Ubati Pedih Ulu Hati Dan Gastrik Dengan 7 Bahan Ini Ianya Petua Semulajadi Turun Temurun Rileks Media

Ubati Pedih Ulu Hati Dan Gastrik Dengan 7 Bahan Ini Ianya Petua Semulajadi Turun Temurun Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 306 hits
Pedih di ulu hati Perut kembung Kurang selera makan Rasa nak muntah dan pening kepala Di atas adalah simptom sa kit gastrik Ia terjadi jika anda skip atau lewat makan stress makan makanan terlalu pedas tidak kunyah makanan sehingga lumat da...
Rupanya Ada Cara Mudah Untuk Mengasah Pisau Blender Yang Tumpul Tak Payah Beli Yang Baru Rileks Media

Rupanya Ada Cara Mudah Untuk Mengasah Pisau Blender Yang Tumpul Tak Payah Beli Yang Baru Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 295 hits
Aktiviti memblender memang cukup sering dilakukan oleh kebanyakan orang semasa memasak di dapur Bukan itu sahaja banyak jenis buah buahan dan sayuran yang diblender untuk dijadikan jus dalam memenuhi keperluan tubuh Rupanya Ada Cara Mudah U...
Tip Mudah Agar Dapat Konsisten Baca Surah Al Kahfi Pada Hari Jumaat Rileks Media

Tip Mudah Agar Dapat Konsisten Baca Surah Al Kahfi Pada Hari Jumaat Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 563 hits
Tidak dapat dinafikan Surah Al Kahfi sememangnya mempunyai banyak kelebihan dan ia amat disarankan dibaca pada Hari Jumaat Namun sedia maklum Surah Al Kahfi ini agak panjang dan agak memerlukan masa untuk dihabiskan secara berterusan Pasti ...
Cara Betul Tanam Cendawan Tiram Di Rumah Berbaloi Cuma Rm3 Tapi Hasilnya Sampai 4 Bulan Rileks Media

Cara Betul Tanam Cendawan Tiram Di Rumah Berbaloi Cuma Rm3 Tapi Hasilnya Sampai 4 Bulan Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 559 hits
Sebenarnya tak susah pun nak tanam sendiri cendawan tiram di rumah Syaratnya ikut cara yang betul Menanam cendawan tiram bongkah ini telah dilakukan sendiri oleh wartawan Mingguan Wanita Netty Ah Hiyer Dalam masa 11 hari anda dah boleh tuai...
6 Bahan Makanan Untuk Awet Muda Rileks Media

6 Bahan Makanan Untuk Awet Muda Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 261 hits
Hidup sehat adalah salah satu kunci dari panjang umur Untuk hidup sehat kita tentu memerlukan nutrisi yang baik dan sehat pula Inilah beberapa jenis makanan yang diklaim berkhasiat membuat awet muda dan tetap sehat 1 Minyak Zaitun Empat dek...
Menghilangkan Kahak Dari Dalam Paru Paru Dan Penawar Batuk Berkesan Rileks Media

Menghilangkan Kahak Dari Dalam Paru Paru Dan Penawar Batuk Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 434 hits
Kita semua seolah olah berhadapan dengan tambahan mukus banyak lebih kerap yang kita mahu Ketika itu berlaku ubat ini boleh membantu Jom Remedi ini bekerja kerana lobak merah atau bahan utama dipenuhi dengan antioksidan yang bermanfaat Loba...
Cara Berkesan Atasi Mulut Berbau Disebabkan Oleh Karang Gigi Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

Cara Berkesan Atasi Mulut Berbau Disebabkan Oleh Karang Gigi Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 332 hits
Adakah gigi anda berdarah setiap kali menggosok gigi Gusi berdarah kerap dikaitkan dengan karang gusi atau disebut gingivitis yang selalunya disebabkan binaan plak pada gigi Plak yang kelihatan seperti simen terjadi disebabkan teknik pember...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan