Petai Mengubah Nafsu Makan


PETAI MENGUBAH NAFSU MAKAN | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Assalammualaikum wbt. Petai in the house. Baru beberapa hari lepas PC telefon mama babah. Ada juga tanya khabar pokok petai di kebun belakang rumah yang rajin berbuah. Alhamdulillah memang rajin sangat berbuah dan buahnya lebat, berpapan-papan. Tapi cuma mampu tengok je. Nak dapat makan boleh dikira dengan jari je. Lebih banyak beli daripada makan hasil daripada pokok sendiri. 
Tumbuh, hidup dan mengeluarkan hasil atas tanah kita, namun belum tentu ada bahagian rezeki untuk kita juga. Ini hakikat, lebih-lebih lagi bila tanam pokok buah-buahan. Dalam rezeki kita ada rezeki untuk yang lain juga. Yang lain tu termasuklah haiwan, serangga dan orang lain.
Rezeki kami, en suami beli petai dengan kawannya. Cantik, setiap papan tu panjang, rapat matanya besar-besar dan alhamdulillahnya semua baik tak ada ulat di dalamnya. MasyaAllah. Syukur. Sebelum nanti dah selamat masuk perut baru teringat nak ambil gambar, ha apa lagi terus PC ambil gambar dulu.

Petai. Ada penggemarnya yang tersendiri. Termasuklah PC sekeluarga. Alhamdulillah en suami pun suka makan petai. Fuh nikmat dan rezeki juga tu dapat pasangan boleh layan petai dan tak komplen bau petai busuk la apa la. Tak kiralah buat ulam atau dimasak. Sambal udang petai, sambal goreng, nasi goreng petai, apa lagi alhamdulillah layan dan boleh diterima tekak kami ni ha. Nikmat woo. Tapi ada juga yang tak suka langsung dengan petai. Tak suka rasanya apatah lagi baunya.
Baunya. Bau petai yang kuat itu menjadi cabaran kepada orang lain. Orang yang suka makan petai apa ada hal, bau ke, tak bau ke layan je. Tapi bagi yang anti-petai boleh jadi gaduh bila member sakan makan petai. Lagi-lagi bila kencing dengan buang air besar. Wah lagi meroyan baunya. 
Bau dan rasa petai memang agak susah nak hilang daripada mulut. Pekat dan tahan lama. Justeru itu petai menjadi salah satu makanan berbau yang makruh untuk dimakan. Lagilah kalau makan petai waktu bulan puasa. Adududu. Ghau ghau baunya. 
Orang yang tak suka makan petai, jangan musuhi orang yang suka makan petai. Orang yang suka makan petai jangan sindir-sindir orang yang tak makan petai sebab situasi akan boleh berlaku sebaliknya. Suka jadi tak suka. Tak suka yang siap muntah-muntah bau petai tu, ha boleh jadi tergila-gila dengan petai. 
Petai mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi. Selain itu petai juga mengandungi karbohidrat, air, kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C juga. Apa yang lagi seronoknya adalah, Petai juga mengandungi Trytophan, yang mampu mengawal tekanan pada diri seseorang, trytophan dapat bertukar kepada serotonin dimana dapat menjadikan orang lebih relaks, gembira dan menjadi emosi lebih stabil. Ini PC ringkaskan serba sedikit fakta daripada rujukan PC di wikipedia ya.
Tidak peliklah petai mengubah nafsu makan. Boleh buat lebih kita yang gemar makan petai ni asyik berselera nak makan. Lagi syok kalau makan dengan geng yang hanto petai. Fuh memang padu. Makan sama-sama, nanti kentut sama-sama. Cuma kadang kembung perut atau sakit kepala tak sama sebab ada juga mulut tahan. Tapi perut tak tahan, kembung makan petai. Berangin satu badan. Hilang pening, dah kentut berdas-das eh makan lagi. 
Kesimpulannya, sesuka apa pun kita pada sesuatu itu, ingat dan mesti berpada-pada ya. Jangan keterlaluanlah. Kita suka, mungkin ada baiknya pada tubuh tapi bila berlebihan jadi mudarat la pulak. Susah jugakan nanti. Diri kita juga yang menanggungnya. Macam petai ni, kalau makan kerap dan berlebihan ada kesan buruknya juga pada buah pinggang kita kerana petai mengandungi asid amino yang tinggi juga. Bukan petai je, apa pun jenis makanan dan minuman termasuk juga perbuatan-perbuatan kita.
SekianTinta Perdu Cinta ❤PETAI MENGUBAH NAFSU MAKAN



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.perducinta.com/2021/09/petai-mengubah-nafsu-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waktu Operasi Kedai Makan Dilanjutkan Sehingga Jam 12 00

Waktu Operasi Kedai Makan Dilanjutkan Sehingga Jam 12 00

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 230 hits
Terkini Waktu Operasi Kedai Makan Dilanjutkan Sehingga Jam 12 00 Tengah Malam Mengikut informasi yang kami terima Mesyuarat Kedua Menteri Kuartet COVID19 hari ini bersetuju dengan cadangan supaya stesen minyak restoran kedai makan kedai ser...
Vide0 Datang Wedding Terus Nak Makan G4dis M4lu Lupa Buka Helmet Doraemon Undang Tawa

Vide0 Datang Wedding Terus Nak Makan G4dis M4lu Lupa Buka Helmet Doraemon Undang Tawa

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 293 hits
Dapat jemputan ke majlis perkahwinan sudah semestinya menyeronokkan bukan Bukan saja dapat berjumpa dengan saudara mara terdekat malah dapat makan hidangan yang sedap sambil meraikan pasangan pengantin Baru baru ini tular sebuah video di Ti...
Buasir Otak Tv Makan Pasir Sebab Takde Duit

Buasir Otak Tv Makan Pasir Sebab Takde Duit

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 300 hits
Bila kau terpaksa makan pasir sebab dah takde duit sangat Jom tonton animasi ini
Masak Maggi Goreng Special Sedap Untuk Makan Malam Mudah Je Caranya

Masak Maggi Goreng Special Sedap Untuk Makan Malam Mudah Je Caranya

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 301 hits
Sesekali menikmati sajian Maggi Goreng Special ni memang terasa keenakannya Seakan menikmati sajian di restoran Mamak Bagi anda yang suka sangat makan Maggi Goreng apa kata cuba resipi perkongsian saudari Nurul Ateekah ni antara yang boleh ...
Presiden Brazil Sanggup Makan Piza Di Tepi Jalan Hanya Kerana Vaksin

Presiden Brazil Sanggup Makan Piza Di Tepi Jalan Hanya Kerana Vaksin

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 222 hits
Presiden Brazil Sanggup Makan Piza Di Tepi Jalan Hanya Kerana Vaksin Sebut mengenai presiden negara yang menolak vaksin pastinya nama Jair Bolsonaro selaku Presiden Brazil antara yang terawal berada dalam senarai Kelantangan beliau menolak ...
Makan Lemak Tenusu Kurang Risiko Sakit Jantung

Makan Lemak Tenusu Kurang Risiko Sakit Jantung

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 403 hits
Makan lemak tenusu kurang risiko sakit jantung LONDON Satu kajian mendapati individu yang banyak mengambil lemak tenusu adalah kurang berisiko untuk menghidap penyakit jantung berbanding mereka yang mengambil makanan rendah lemak daripada p...
Jika Ini Fitnah Makan Saman Lah

Jika Ini Fitnah Makan Saman Lah

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 143 hits
Kalau fitnah samanlah Kerap kali juak2 penfitnah dan orang2 yg percaya kpd fitnah yg dihalakan kpd Anwar Ibrahim menggunakan logik mudah dan simple ini Kenapa Anwar tak saman orang yg tuduh dia kalau dia benar Mereka mendakwa Anwar tidak sa...
Cheezy Sosej Paratha Melimpah Keju Mudah Sangat 10 Minit Anak Dah Boleh Makan

Cheezy Sosej Paratha Melimpah Keju Mudah Sangat 10 Minit Anak Dah Boleh Makan

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 212 hits
Ibu pastinya semakin bertambah pening bila memikirkan menu sarapan untuk anak anak setiap hari Bila malam sahaja mulalah ibu tercari cari idea untuk memasak esok pagi Cheezy Sosej Paratha menggunakan air fyrer ini pasti buat ibu tersenyum l...
Masuk Air Fryer 3 4 Minit Roti Jadi Rangup Inti Meleleh Cair Makan Pun Layan

Masuk Air Fryer 3 4 Minit Roti Jadi Rangup Inti Meleleh Cair Makan Pun Layan

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 188 hits
Bila dah duduk di rumah ni anak asyik mengadu lapar aje Sekejap sekejap minta nak makan kan Kalau kita stock up makanan di dapur sekejap dah lesap Tak dinafikan bila duduk di rumah ni memang nak mengunyah selalu Bukan anak anak saja kita ya...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer