Pesta Pembaziran Setiap Ramadan Aidilfitri Utusan Malaysia 23 03 2023



SAMBUTAN Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri tahun ini terlalu rapat dengan sesi pembukaan sekolah menyebabkan ibu bapa terpaksa berhadapan keperluan dan tuntutan perbelanjaan yang tinggi.

Baru sahaja selesai membeli barangan kelengkapan sekolah serta pembayaran yuran, kini kena memikirkan pula perbelanjaan menyambut puasa dan hari raya.
Bagi golongan berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40), ini adalah detik yang sangat sukar dan sememangnya kelompok ini sedang bergelut bagi menguruskan masalah kewangan yang sedang dihadapi.
Umpama ditelan mati emak, diluah mati bapa, mereka tersepit untuk memenuhi semua tuntutan perbelanjaan tersebut secara sekali gus. Situasi dijangka diburukkan lagi dengan laporan harga barangan bakal naik mendadak pada musim perayaan kali ini berikutan bekalan barangan basah terutama sayur, ayam dan telur dijangka berkurangan sehingga 30 peratus.
Masalah banjir serta peningkatan permintaan dikatakan faktor utama yang menyumbang kepada kekurangan bekalan serta kenaikan harga barangan. Peniaga ayam menjangkakan harga ayam naik antara 20 hingga 30 sen sekilogram selain harga sayur terus meningkat hingga RM4 sekilogram.
Senario kenaikan harga barangan seperti ini pada akhirnya akan memberi kesan langsung kepada peningkatan kos sara hidup dan kadar aliran tunai pengguna. Ini menyebabkan masyarakat berada dalam dilema dan murung memikirkan sumber pendapatan terhad yang membataskan segala perbelanjaan.
Ironinya, mahu tidak mahu kenaikan harga barangan sudah terlalu sinonim dengan musim perayaan. Setiap kali menjelang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri, pengguna terpaksa berhadapan pesta kenaikan harga barangan seperti ini.
Jujurnya, sebagai pengguna, kita terjerat kerana tidak mempunyai banyak pilihan. Misalnya, ayam adalah antara makanan asas pada musim perayaan, jadi pengguna tetap akan membelinya sebagai hidangan sekeluarga.
Dalam hal ini, sebagai pengguna sudah tentu agak sukar untuk kita mengubah situasi di luar kawalan. Hanya mengharapkan tindakan pemantauan serta penguatkuasaan lebih ketat oleh pihak berkuasa.
Namun, kita boleh mengambil peluang ini untuk mendidik diri dan anggota keluarga agar berbelanja secara berhemat supaya tidak terus menjadi mangsa kenaikan harga barangan. Kita tidak perlu beli dengan kuantiti yang banyak sehingga menyumbang kepada kekurangan stok dan kenaikan harga.
BUFET RAMADAN
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah mendedahkan hampir 17,000 tan metrik makanan yang dibazirkan oleh rakyat Malaysia setiap hari adalah antara punca berlaku kenaikan harga barangan di pasaran.
Satu lagi fenomena ialah pembaziran makanan yang berlaku sepanjang Ramadan melalui bufet ditawarkan oleh hotel dan kedai makan. Permintaan tinggi terhadap bufet Ramadan menyebabkan para pengusaha hotel memborong bahan mentah secara besar-besaran dalam kuantiti yang banyak dan ini sudah semestinya memberi kesan terhadap stok barangan tersebut yang akhirnya menyumbang kepada kenaikan harga.
Kita tidak menghalang orang ramai menikmati bufet Ramadan tetapi pengusaha hotel dan kedai makan diharap lebih bertanggungjawab dan berhemat dalam perbelanjaan bahan mentah.
Jangan beli terlalu banyak sehingga menjejaskan stok di pasaran sekali gus menjadi punca kenaikan harga barangan. Jangan lupa tindakan kita menyediakan bufet dengan kuantiti yang banyak juga menyumbang kepada pembaziran makanan dalam skala besar pada setiap Ramadan.
Selain itu, pembaziran melalui penyediaan atau pembelian juadah berbuka puasa tanpa kawalan juga perlu diperbetulkan. Secara lazimnya kita akan membeli atau masak mengikut nafsu yang pada akhirnya dibuang begitu sahaja.
Jadi, sikap seperti ini perlu dihentikan segera. Kalau tiada pilihan dan terpaksa beli atau makan di luar, biarlah dilakukan dalam mod kawalan dan perbelanjaan berhemat. Bagi yang rajin memasak, tiada keperluan untuk masak dalam kuantiti terlalu banyak sehingga akhirnya dibuang begitu saja.
Perbelanjaan menyambut Hari Raya Aidilfitri juga wajar diteliti secara serius. Misalnya, tiada keperluan untuk menukar semua peralatan di rumah sebaliknya fokus kepada yang wajib dan perlu sahaja. Buat senarai keperluan dan berbelanja secara berhemat mengikut kemampuan kewangan masing-masing.
Sewajarnya, masyarakat menginsafi situasi ekonomi dan peningkatan kos sara hidup yang semakin tidak menentu dan mencengkam kehidupan kita. Peningkatan kos sara hidup secara mendadak, ketidakstabilan nilai mata wang negara serta situasi ekonomi negara dan global tidak menentu sedikit sebanyak sudah mula mengganggu kehidupan selesa yang dinikmati oleh rakyat sebelum ini.
Maka, kita seharusnya berubah dan mengubah gaya hidup mengikut tuntutan semasa dan peredaran zaman. Mana mungkin kita terus menikmati gaya hidup mewah dalam situasi seperti ini.
Ringkasnya, jangan jadikan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri sebagai pesta pembaziran dengan perbelanjaan yang boros, sebaliknya didik diri menjadi lebih berhemat. Jangan juga sampai ke tahap kita terpaksa meminjam demi memuaskan nafsu pembaziran tersebut. – UTUSAN
PENULIS ialah pentadbir universiti & penganalisis isu semasa.
Artikel oleh: Utusan Malaysia
'PESTA' PEMBAZIRAN SETIAP RAMADAN, AIDILFITRI
https://www.utusan.com.my/rencana/2023/03/pesta-pembaziran-setiap-kali-ramadan-aidilfitri/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/03/pesta-pembaziran-setiap-ramadan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
20 Promo Makanan Sempena Ramadan 2023 Di Restoren Terkemuka Malaysia

20 Promo Makanan Sempena Ramadan 2023 Di Restoren Terkemuka Malaysia

papar berkaitan - pada 30/3/2023 - jumlah : 214 hits
Sementara orang berpusu pusu ke bazar ramadan Restoren restoren terkemuka negara juga turut rancak membuat promo sempena Ramadan 2023 ini Jangan ketinggalan KFC Malaysia McDonaldJangan Lupa Like Share Komen
Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan Dan Perisytiharan Puasa 1444h 2023 Malaysia

Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan Dan Perisytiharan Puasa 1444h 2023 Malaysia

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 388 hits
Tarikh melihat anak bulan Ramadan dan perisytiharan bermulanya puasa telah ditetapkan pada petang hari Rabu 22 Mac 2023 bersamaan dengan 29 Syaaban 1444 Hijrah Penyimpan Mohor Besar Raja Raja iaitu Tan Sri Syed Danial bin Syed Ahmad akan me...
Harga Barang Naik Pengguna Perlu Bijak Jangan Asyik Salahkan Kerajaan Sahaja Utusan Malaysia 17 03 2023

Harga Barang Naik Pengguna Perlu Bijak Jangan Asyik Salahkan Kerajaan Sahaja Utusan Malaysia 17 03 2023

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 245 hits
PETALING JAYA Pengguna sentiasa berdepan isu kenaikan harga barang sepanjang tahun terutamanya menjelang musim perayaan Isu ini hanya boleh berubah sekiranya pengguna sendiri bekerjasama untuk membawa perubahan Mengapa setiap kali berlaku k...
Dakwa Anak Abai Ibu Bapa Utusan Malaysia 16 03 2023

Dakwa Anak Abai Ibu Bapa Utusan Malaysia 16 03 2023

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 306 hits
PETALING JAYA Rang Undang Undang Warga Emas yang akan dibentangkan di Parlimen tahun depan perlu ada peruntukan undang undang yang boleh mendakwa anak anak yang mengabaikan ibu bapa mereka Bagaimanapun definisi pengabaian anak terhadap ibu ...
The Colours Of Life Salam Ramadan 1444 Hijrah 2023

The Colours Of Life Salam Ramadan 1444 Hijrah 2023

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 258 hits
The Colours of Life Salam Ramadan 1444 Hijrah 2023 1 Ramadan 1444H telahkan diisytiharkan pada hari Khamis 23 Mac 2023 Selamat menjalani ibadah di sepanjang Ramadan bulan yang penuh keberkatan rahmat dan keampunan ini https youtube com shor...
Buffet Ramadan 2023 Bazaar Citarasa Serantau Di Doubletree By Hilton Kuala Lumpur

Buffet Ramadan 2023 Bazaar Citarasa Serantau Di Doubletree By Hilton Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 385 hits
Hi Everyone DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur are proudly presents local favorites this Ramadan with an extensive celebratory menu featuring themed buffets at Makan Kitchen and more This buffet dinner is part of the nationwide Citarasa Sera...
Kadar Zakat Fitrah 2023 Seluruh Negeri Malaysia Cara Bayar Zakat Online

Kadar Zakat Fitrah 2023 Seluruh Negeri Malaysia Cara Bayar Zakat Online

papar berkaitan - pada 25/3/2023 - jumlah : 300 hits
Kadar Zakat Fitrah 2023 Seluruh Negeri Malaysia Cara Bayar Zakat Online Berikut adalah kadar Bayaran Zakat Fitrah untuk tahun 2023 1444H di seluruh negeri di Malaysia sempena bulan Ramadhan yang mulia Kami juga ingin berkongsi panduan lengk...
25 Bufet Ramadan Bawah Rm50 Sekitar Lembah Klang 2023 Free Pun Ada

25 Bufet Ramadan Bawah Rm50 Sekitar Lembah Klang 2023 Free Pun Ada

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 422 hits
Tercari cari bufet Ramadan murah di sekitar lembah Klang dengan bajet bawah RM50 Haaa anda berada di tempat yang betul jom selongkar list berikut Buffet Ramadhan MURAH bawah RM50 sekitar Lembah Klang Jangan Lupa Like Share Komen
Jawatan Kosong Di Institut Pendidikan Guru Malaysia Mac 2023

Jawatan Kosong Di Institut Pendidikan Guru Malaysia Mac 2023

papar berkaitan - pada 12/3/2023 - jumlah : 256 hits
Jawatan Kosong Di Institut Pendidikan Guru Malaysia Mac 2023 Terkini Institut Pendidikan Guru telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami dengan teliti kehenda...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus