Pesakit Covid 19 Sembuh Dalam Tempoh 3 Hari Kerana Sistem Imun Tubuh Yang Kuat


Semenjak jangkitan virus COVID-19 merebak ke seluruh dunia, saintis dan ahli akademik telah berusaha keras tanpa henti untuk mencari ubat dan berlumba-lumba mencipta vaksin sebagai senjata utama dalam memerangi kemaraan wabak.


Namun, apa yang anda perlu tahu adalah, majoriti pesakit di seluruh dunia mengalami simptom ringan.

Mereka akan sembuh daripada COVID-19 dengan sendirinya selepas beberapa hari menunjukkan simptom kerana keupayaan sistem pertahanan badan untuk melawan virus.

Malah, terdapat kajian yang dibuat bagi memahami tindak balas imun terhadap COVID-19 dan perkara ini amatlah penting, bagi mencipta ubat dan vaksin yang berkesan.

Sistem imun semula jadi membantu sembuh daripada COVID-19

Walaupun sebahagian kecil pesakit COVID-19 memerlukan alat bantuan pernafasan untuk hidup, tapi majoriti hanya perlu bergantung kepada sistem imun mereka sendiri.

Tindak balas sistem pertahanan badan terhadap jangkitan wabak boleh dianggap menakjubkan.

Oleh sebab itulah mereka yang mempunyai masalah dengan sistem imun dianggap berisiko tinggi, kerana mereka telah kehilangan satu perisai dalam melawan virus Covid-19.

Kajian oleh Dr Oanh Nguyen yang melibatkan seorang wanita yang dijangkiti COVID-19 memberikan gambaran mengenai sistem imun secara umum.

Wanita berusia 40 tahun itu tidak mempunyai latar belakang penyakit kronik dan telah hadir ke hospital Melbourne dengan simptom ringan COVID-19.

Dr Nguyen telah mengambil sampel darah pada 4 masa yang berlainan bagi melihat proses yang diadaptasi oleh sistem imun untuk melawan virus.

3 hari selepas wanita itu dimasukkan ke dalam hospital, pemeriksaan darah menunjukkan peningkatan pada populasi sel imun.

Tindak balas ini hampir serupa dengan pesakit yang sembuh daripada jangkitan selesema influenza.

Berdasarkan kepada data yang ada, Dr Nguyen meramalkan pesakit akan sihat dalam masa 3 hari dan itulah perkara yang berlaku. Pesakit sihat dalam masa 3 hari!

Kajian ini telah membuktikan bahawa, walaupun virus COVID-19 merupakan virus baharu, badan masih berupaya untuk melawannya.

Perkara ini boleh dijadikan sebagai faktor pendorong kepada saintis dan ahli akademik lain. Mereka perlu menyiasat, faktor apa yang tiada pada mereka yang mati disebabkan oleh COVID-19.

Isu di sebalik keupayaan sistem imun untuk sembuh daripada COVID-19 dan ribut sitokin

Selama ini kita hanya memberikan perhatian kepada virus tanpa memikirkan seseorang itu mungkin teruk disebabkan oleh sistem imunnya sendiri.

Untuk sembuh daripada COVID-19, kita bergantung sepenuhnya kepada sistem pertahanan badan dan sel imun.

Sel imun ini dikenali sebagai sitokin. Ia ibarat polis yang ditugaskan untuk menangkap penjenayah (COVID-19).

Sitokin adalah molekul pengisyaratan yang dirembeskan oleh badan untuk mengaktifkan proses keradangan dan membasmi jangkitan kuman.

Namun, dalam sesetengah kes, badan boleh menghantar lebih banyak sel imun untuk membasmi wabak virus tersebut.

Tindak balas besar-besaran ini bukan sahaja akan membunuh virus tersebut, malah sel sihat dan fenomena ini dikenali sebagai ribut sitokin.

Ia memerlukan rawatan namun, perkara tersebut melibatkan penggunaan agen untuk menurunkan fungsi sistem pertahanan badan.

Persoalannya, bagaimana anda hendak sembuh daripada COVID-19 jika rawatan yang diberikan bertujuan untuk menurunkan fungsi sistem imun?

Keburukan Antibiotik Klinikal

Ingat! Apabila anda makan ubat antibiotik yang diberikan oleh doktor, ia akan membunuh bakteria baik dan bakteria jahat secara serentak.

Apa maksudnya? Sistem imun tubuh anda menjadi lemah kerana bakteria baik yang berfungsi untuk membantu tubuh melawan penyakit telah 'dibunuh'!

Jadi, bagaimana memulihkan tubuh anda kepada asal jika sekiranya terpaksa makan antibiotik?

Dalam Islam, Nabi SAW telah mengajarkan kita, apabila sakit, minumlah madu. Minum maksudnya kita benar-benar minum SATU GELAS madu sekali hirup, bukan 1-2 sudu.

Dan madu kandungannya adalah jutaan bakteria baik, ia adalah Probiotik yang akan membantu memulihkan sistem imun tubuh dengan pantas. Allah SWT dan Rasul-Nya tidak mungkin akan berbohong. Insyaa Allah.

Minumlah madu sebaik sahaja anda habis makan antibiotik yang diberikan doktor. Biasanya rawatan antibiotik adalah dalam tempoh 7 hari. Jangan diambil serentak.

Tindakan 'membuang dadu' untuk sembuh daripada COVID-19

Virus jahat sememangnya sudah tentu boleh menyebabkan kerosakan pada sel organ khususnya peparu.

Dan ini merupakan dilema yang dihadapi dalam merawat masalah ribut sitokin pada pesakit COVID-19.

Setakat ini, saintis sedang mencari jalan yang berkesan bagi membasmi masalah berkaitan dengan ribut sitokin.

Pelbagai jenis ujian klinikal akan dijalankan, salah satu daripadanya melibatkan 1 ubat prostat yang dikenali sebagai tamsulosin.

Melalui pemerhatian klinikal, seorang jurutera biomedikal, Joshua Vogelstein masih tidak jelas mengapa perkara itu berlaku.

Jika dilihat pada sudut teori, ubat tamsulosin boleh menghalang rembesan hormon dopamin dan adrenalin yang dicetus oleh sitokin. Ia boleh membantu mereka yang alami simptom teruk untuk sembuh.

Namun, salah satu ujian klinikal yang mendapat perhatian adalah proses untuk menghalang fungsi sitokin itu sendiri.

Sasaran utama adalah sitokin yang dikenali sebagai interleukin-6. Ia sering dikaitkan dengan risiko kegagalan sistem pernafasan.

Jika kita boleh mencipta ubat yang mampu menghalang fungsi interleukin-6 tanpa mengganggu molekul sitokin lain, ia mampu mengelakkan ribut sitokin daripada berlaku. Kajian klinikal kini sedang dijalankan.

Walau bagaimanapun, ia tidak mungkin akan membuahkan hasil dalam masa terdekat.

Kajian ini memerlukan masa dan rawatan bagi kes teruk untuk sembuh daripada COVID-19 kini berasaskan kepada maklumat sedia ada yang sangat terhad.

Konklusi

Walaupun sistem imun badan boleh membantu kita untuk sembuh daripada COVID-19 jika dijangkiti, vaksin dan ubat paling berkesan untuk membasmi wabak.

Namun, jika anda mempunyai sistem imun badan yang kuat, anda berisiko rendah untuk mendapat COVID-19 yang teruk dan mampu disembuhkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Bagaimana Madu Berfungsi Melawan Kuman?Makanan Dan Minuman Probiotik Membantu Mengekalkan Sistem Imun Yang SihatMahu Hidup Lebih Sihat, Rawat Usus Anda Terlebih Dahulu
sumber: hellodoktor



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/04/pesakit-covid-19-sembuh-kuat-antibodi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Terus Catat Perkembangan Baik 95 Pesakit Covid 19 Sembuh Dan Dibenarkan Pulang Hari Ini

Malaysia Terus Catat Perkembangan Baik 95 Pesakit Covid 19 Sembuh Dan Dibenarkan Pulang Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 258 hits
MALAYSIA terus mencatatkan perkembangan baik kes Covid 19 apabila bilangan pesakit pulih melebihi kes jangkitan baharu Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan hari ini seramai 95 pesakit sembuh dan dibenarkan pulang menjadikan jumlah kes...
99 Pesakit Covid 19 Telah Sembuh Dibenarkan Pulang Hari Ini Dua Kali Ganda Daripada Kes Baharu

99 Pesakit Covid 19 Telah Sembuh Dibenarkan Pulang Hari Ini Dua Kali Ganda Daripada Kes Baharu

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 270 hits
PUTRAJAYA Kes pulih daripada COVID 19 hari ini mencatatkan jumlah dua kali ganda daripada kes baharu yang dilaporkan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata terdapat 99 kes yang pulih hari ini menjadikan jumlah kumula...
Hanya 69 Kes Baharu Hari Ini 201 Kes Sembuh Usaha Bendung Covid 19 Mula Menampakkan Hasil

Hanya 69 Kes Baharu Hari Ini 201 Kes Sembuh Usaha Bendung Covid 19 Mula Menampakkan Hasil

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 344 hits
Melihatkan jumlah kes baru yang hanya 69 kes seperti yang dikongsikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam sidang media harian yang berlangsung sebentar tadi pastinya menampakkan sedikit harapan buat kita dalam ...
Hari Ini Jumlah Pasien Sembuh Tertinggi Sejak Masa Pademi Covid 19 Di Indonesia

Hari Ini Jumlah Pasien Sembuh Tertinggi Sejak Masa Pademi Covid 19 Di Indonesia

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 235 hits
Peningkatan jumlah pasien sembuh terus melonjak Data pasien sembuh memang mengalami fluktuasi Namun dari catatan merdeka com sejak awal Maret 2020 jumlah pasien sembuh hari ini adalah yang tertinggi
Update Terkini 135 Kes Covid 19 Sembuh Discaj Dicatatkan Hari Ini

Update Terkini 135 Kes Covid 19 Sembuh Discaj Dicatatkan Hari Ini

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 309 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia melaporkan sebanyak 135 sembuh baharu yang dicatatkan hari ini Angka tersebut menjadikan jumlah kumulatif kes sembuh keseluruhan dan telah dibenarkan discaj setakat ini adalah berjumlah 3 102 kes bersamaan 58 ...
Bayi 1 Bulan Pesakit Paling Muda Sembuh Covid 19 Di Thailand

Bayi 1 Bulan Pesakit Paling Muda Sembuh Covid 19 Di Thailand

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 300 hits
Berita tentang orang sembuh daripada wabak COVID 19 menjadi antara berita yang gembira untuk kita dengar Baru baru ini di negara Thailand seorang bayi berumur satu bulan menjadi pesakit yang paling muda sembuh daripada COVID 19 Kami melakuk...
Lebih 90 Peratus Pesakit Covid 19 Dirawat Secara Tradisional Di Hubei Sembuh Pakar

Lebih 90 Peratus Pesakit Covid 19 Dirawat Secara Tradisional Di Hubei Sembuh Pakar

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 237 hits
Sekurang kurangnya 95 peratus pesakit COVID 19 yang dirawat menggunakan kaedah perubatan tradisional Cina di Wilayah Hubei China sembuh daripada penyakit itu Gambar fail COVID 19 Lebih 90 peratus pesakit dirawat secara tradisional di Hubei ...
179 Pesakit Sembuh Di Korea Selatan Kini Kembali Positif Covid 19

179 Pesakit Sembuh Di Korea Selatan Kini Kembali Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 222 hits
Sekurang kurangnya 179 pesakit yang telah pulih daripada jangkitan COVID 19 kembali positif jangkitan terbabit seperti yang dilaporkan oleh South Korea Center for Disease Control Prevention menerusi laman CNN Ia termasuk 16 kes terbaru yang...
Semua Pesakit Covid 19 Di Perak Telah Sembuh Sepenuhnya

Semua Pesakit Covid 19 Di Perak Telah Sembuh Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 227 hits
Semua 246 pesakit yang disahkan positif koronavirus dan di rawat di hospital di negeri ini sembuh sepenuhnya dan sudah dibenarkan pulang Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata perkara itu dimaklumkan oleh Pengarah Kesihat...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Boss Belanja Americano Coffee Bean Bawal Plain

Help Megabus Canceled My Trip But Won T Refund The Booking Fee

Selesai Marhaban Tapi Cerita Tak Habis Lagi

Tragis Wanita Maut Terjatuh Ketika Berswafoto Di Gunung Berapi

Hiburan Kalau Tak Diuji Macam Ni Mungkin Saya Awak Kurang Berharap Ingat Pada Allah Aliff Aziz

Kata Kata Mutiara Untuk Mc Pernikahan Buat Momen Jadi Lebih Berkesan