Perubahan Tingkah Laku Dementia Kajian Cari Petunjuk




Apabila kita bercakap tentang dementia, terutamanya penyakit Alzheimer, perkara pertama yang sering terlintas dalam fikiran adalah kehilangan ingatan.
Dementia mengubah tingkah laku seseorang. Tetapi, dementia sebenarnya boleh mengubah tingkah laku seseorang. Mungkin mereka menjadi mudah marah, lebih cemas, atau bahkan mengalami perubahan keperibadian yang ketara.
Perubahan tingkah laku ini akhirnya dapat memberi kesan yang sama besar dalam kehidupan mereka, sama seperti kehilangan kemampuan untuk berfikir dan mengingat dengan baik.
Sekarang ini, sepasukan penyelidik dari Universiti Michigan telah menemukan petunjuk baru tentang apa yang berlaku di otak individu yang mengalami tanda-tanda awal perubahan tingkah laku akibat dementia.
Dalam satu kajian yang melibatkan 128 orang di peringkat awal dementia, mereka telah menggunakan dua jenis pengimejan perubatan canggih untuk mengkaji sambungan antara satu rangkaian komunikasi penting di otak, iaitu protein yang dinamakan tau, dan tahap simptom tingkah laku seseorang.
Penemuan ini memberikan pandangan baru berbanding dengan apa yang telah diketahui sebelum ini mengenai tau, yang menyebabkan serabut saraf terbelit dalam kawasan otak yang terlibat dalam pemikiran dan ingatan.
Hasil Kajian: Kajian terkini menunjukkan bahawa tau mengganggu integriti rangkaian salience otak. Rangkaian ini penting dalam membantu kita memahami dan membuat keputusan tentang apa yang sedang berlaku di sekeliling kita serta memproses pemikiran dan emosi sendiri.
Penyelidik mendapati bahawa semakin banyak gangguan dalam rangkaian salience ini akibat tau, semakin ketara perubahan tingkah laku yang akan dialami oleh individu tersebut. Hasil kajian ini telah diterbitkan dalam jurnal Alzheimer & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association.
Meskipun pengimejan sehala ke atas 128 peserta ini tidak dapat menunjukkan hubungan sebab-akibat, namun hubungan yang kuat antara tau, gangguan rangkaian salience, dan perubahan tingkah laku yang dilaporkan adalah sangat menarik.
Mereka menyeru agar lebih banyak kajian dijalankan untuk meneroka kemungkinan sambungan ini di kalangan populasi lain, serta menilai perubahan dari waktu ke waktu bagi memahami apa yang berlaku dalam jalur komunikasi sel saraf yang membentuk rangkaian salience.
Penyelidik, yang diketuai oleh Dr. Alexandru D. Iordan dan Dr. Benjamin M. Hampstead, berharap untuk menguji sama ada mereka dapat memperlahankan perubahan tingkah laku dalam individu dengan dementia peringkat awal dengan mengfokuskan pada rangkaian salience menggunakan arus elektrik lembut atau medan magnet yang dipandu oleh pengimejan tepat dari luar tengkorak.
Dr. Iordan, seorang ahli neuro sains dan penulis utama kajian ini, menjelaskan bahawa kehadiran tau berkait dengan simptom tingkah laku bukan dalam hubungan langsung, tetapi melalui disfungsi rangkaian tertentu dalam otak. “Semakin terjejas rangkaian ini, semakin teruk simptom tingkah laku yang akan timbul,” tambahnya.
Mereka menggunakan pengimejan resonans magnetik fungsian (fMRI) untuk memeriksa otak setiap peserta dan menjejak tiga rangkaian berbeza yang menghubungkan kawasan otak yang jauh. Keputusan dari ujian neuropsikologi dan soalan tingkah laku juga dipadankan dengan hasil dari pemindaian tomografi emisi positron (PET) yang menunjukkan kehadiran tau dan beta amyloid dalam otak peserta.
Hanya rangkaian salience yang menunjukkan tahap integriti yang berkait rapat dengan kehadiran tau dan keparahan masalah tingkah laku yang berkaitan dengan dementia. Rangkaian lain yang dikaji tidak berhubung dengan masalah tingkah laku.
Penyelidikan lebih lanjut dapat membantu menjelaskan variasi dalam permulaan perubahan tingkah laku dan dapat membawa kepada cara untuk mengenal pasti individu yang mungkin menunjukkan tanda-tanda awal risiko dementia, walaupun sebelum kemampuan kognitif mereka terjejas.
Dan yang paling mengujakan bagi Dr. Iordan dan rakan-rakannya? “Penemuan kami memberi kami sasaran fungsional untuk intervensi berpotensi,” katanya. “Kami akan segera melihat jika rangsangan otak dapat mengubah hubungan ini melalui kajian yang lebih besar mengenai kesan arus elektrik yang lemah yang akan dijalankan.”
Penafian: Artikel ini hanya untuk tujuan maklumat dan tidak menggantikan nasihat perubatan profesional. Sentiasa dapatkan nasihat doktor anda dengan sebarang pertanyaan tentang keadaan perubatan.


Source link
The post Perubahan Tingkah Laku Dementia: Kajian Cari Petunjuk appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/perubahan-tingkah-laku-dementia-kajian-cari-petunjuk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alat Phem B Untuk Menggandingkan Pengaruh Terhadap Tingkah Laku Dalam Model Ekonomi Kesihatan Awam Bmc Public Health

Alat Phem B Untuk Menggandingkan Pengaruh Terhadap Tingkah Laku Dalam Model Ekonomi Kesihatan Awam Bmc Public Health

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 59 hits
Kerangka Keputusan untuk Model Ekonomi Kesihatan Dalam artikel ini kami memperkenalkan kerangka keputusan yang membantu para pemodel dalam menyertakan pengaruh tingkah laku dalam model model ekonomi kesihatan untuk intervensi kesihatan awam...
Akta 852 Penting Untuk Negara Langkah Bagi Membentuk Tingkah Laku Dan Pemikiran Masyarakat

Akta 852 Penting Untuk Negara Langkah Bagi Membentuk Tingkah Laku Dan Pemikiran Masyarakat

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 101 hits
KUALA LUMPUR Akta Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2024 yang mula berkuat kuasa semalam adalah langkah dinantikan dan penting untuk negara Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Prof Dr Jamalludin Ab Rahman berkata pali...
Dah Teruk Kena Balun Dengan Netizen Baru Walaun Cari Alasan

Dah Teruk Kena Balun Dengan Netizen Baru Walaun Cari Alasan

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 78 hits
Dah kena balun dgn netizen baru kalut cari alasan Tapi yg lebih kenot brain ada yg nak backup dia atas alasan jgn buat Cyb r Bully ng Pi nasihat walaun jangan dok Bul Siber terhadap PMX dulu Baru adil UPDATE Viral kununnya permohonan maaf d...
Samsung Luas Circle Untuk Cari Di Galaxy A Series Dan Galaxy Tab S9 Fe Samsung Newsroom Australia

Samsung Luas Circle Untuk Cari Di Galaxy A Series Dan Galaxy Tab S9 Fe Samsung Newsroom Australia

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 111 hits
Kerjasama Samsung Google Circle to Search kini hadir untuk lebih ramai pengguna Galaxy Samsung Electronics Co Ltd hari ini mengumumkan pelancaran Circle to Search 1 bersama Google untuk beberapa model 2 menandakan langkah seterusnya dalam m...
Petua Masak Daging Lada Hitam Sedap Tak Perlu Cari Resipi Lain Dah

Petua Masak Daging Lada Hitam Sedap Tak Perlu Cari Resipi Lain Dah

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 121 hits
Daging Lada Hitam Daging Blck Pepper ni tak sukar dimasak Bahan bahannya juga ringkas sahaja namun ramai yang rasa renyah nak sediakan sajian ini Jika menggunakan sos sedia ada di pasaran boleh je Tetapi jika boleh jimat dan rasa rencah yan...
Kami Tak Sekaya Pasukan Lain Tapi Cari Duit Sendiri Dan Tidak Menadah Sana Sini Bekas Ceo The Bos Gaurus

Kami Tak Sekaya Pasukan Lain Tapi Cari Duit Sendiri Dan Tidak Menadah Sana Sini Bekas Ceo The Bos Gaurus

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 62 hits
ISU pengurusan padang di Stadium Perak Ipoh terus menjadi bahan bualan hangat susulan masalah itu menjadi punca aksi Liga Super antara skuad The Bos Gaurus dan Johor Darul Ta zim ditangguhkan Perlawanan yang sepatutnya berlangsung pada Sabt...
Cari Mangsa Baru Gong Yoo Kembali Sebagai Ddakji Man Dalam Squid Game 2

Cari Mangsa Baru Gong Yoo Kembali Sebagai Ddakji Man Dalam Squid Game 2

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 72 hits
Setelah lama menanti musim kedua Squid Game bakal menemui penonton tak lama lagi Artikel Berkaitan Terbaru Netflix telah mengeluarkan video trailer baru untuk Squid Game 2 yang kembali memperkenalkan watak Gong Yoo sebagai Ddakji Man Khusus...
Kajian Data Menunjukkan Cabaran Dalam Diet Mediterranean Ketogenik Untuk Penyakit Parkinson

Kajian Data Menunjukkan Cabaran Dalam Diet Mediterranean Ketogenik Untuk Penyakit Parkinson

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 85 hits
Dietary Strategies for Parkinson s Patients A Study Overview Silke Cresswell Appel MD recently shared findings from a fascinating study on dietary approaches for managing Parkinson s disease during the 2024 International Congress of Parkins...
Siti Kasim Wants Malays To Think For Themselves Stop Asking Their Ustaz How To Pee Enjoy Couples Intimate Moment

Sprm Serbu Rumah Disyaki Simpan Wang Rasuah Ahli Politik Berpengaruh

Snatch Theft Victim From Bangsar Receives No Help From Passerby

Macc Raids Politician S Safe House Seizes Millions

Drama Andai Tiada Dia Lakonan Ummi Nazeera Hisyam Hamid

Hukum Bekerja Di Bank Menyimpan Wang Di Dalamnya Dan Mengambil Pinjaman Bank

Kumpulan Wanita Berpiknik Di Tengah Kubur

The Benefits Of Asphalt Resurfacing For Long Term Pavement Durability


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First


Guardian Sambut Ulang Tahun Ke 57 Kembangkan Usaha Untuk Memupuk Kecantikan Dan Kesejahteraan Rakyat Malaysia

Resepi Ayam Goreng Cili Padi Mudah Dimasak

Phone Use Rules For Couples

Budget 2025 Show Me The Money

Butik Jamilah Buka Cawangan Baru Di Ubc

Kenduri Kahwin