Alat Phem B Untuk Menggandingkan Pengaruh Terhadap Tingkah Laku Dalam Model Ekonomi Kesihatan Awam Bmc Public Health




Kerangka Keputusan untuk Model Ekonomi Kesihatan Dalam artikel ini, kami memperkenalkan kerangka keputusan yang membantu para pemodel dalam menyertakan pengaruh tingkah laku dalam model-model ekonomi kesihatan untuk intervensi kesihatan awam. Terdapat dua bahagian utama dalam kerangka ini:
Bahagian 1: Pendekatan yang selalu perlu dipertimbangkan untuk memahami masalah dan memilih serta menerangkan intervensi.
Bahagian 2: Pendekatan untuk membangunkan struktur model, bergantung pada ciri-ciri tingkah laku yang berkaitan dan jenis soalan yang sedang dinilai. Pengguna perlu mempertimbangkan setiap soalan di Bahagian 2 dan boleh menggunakan kombinasi pendekatan seperti pemodelan berasaskan agen (ABM) dan analisis ekonometrik.
Jadual 2 memberikan ringkasan tentang setiap metod yang dinyatakan, termasuk apa itu metod itu, bila dan mengapa ia boleh digunakan, dan data minimum yang diperlukan. Keputusan untuk menggunakan metod tertentu bergantung kepada pertimbangan praktikal, terutamanya masa yang ada dalam proses pembuatan keputusan. Walaupun demikian, bukan semua metod diuraikan secara terperinci di sini, dan terdapat beberapa cara untuk mengurangkan kos dan sumber yang diperlukan.
Gabungan kerangka keputusan dan penerangan metod yang ada membentuk ‘PHEM-B toolbox v1.0’ yang bertujuan untuk membantu pemodel mengintegrasikan pengaruh tingkah laku ke dalam model ekonomi kesihatan awam. Tujuannya bukan untuk mengenal pasti semua metod yang ada, tetapi untuk menemukan yang dapat menyumbang kepada ramalan yang lebih baik mengenai akan kesan intervensi kesihatan awam.
Metod 1: Kerjasama Antara Pemodel Ekonomi Kesihatan dan Saintis Tingkah Laku/Sosial Kerjasama ini penting untuk mencapai hasil yang lebih baik. Kolaborasi antara pemodel ekonomi kesihatan dan saintis tingkah laku boleh meningkatkan pemahaman mengenai elemen penting dalam penyelidikan untuk mencapai tujuan yang sama, seperti yang dinyatakan dalam panduan terkini untuk membangunkan intervensi kompleks. Ini termasuk pemodelan awal yang mungkin menjelaskan bahawa mengkaji kesan intervensi tidak berbaloi, atau membantu dalam pengumpulan data untuk penilaian.
Kriteria APEASE (Acceptability, Practicability, Effectiveness, Affordability, Spill-over effects, dan Equity) telah dikembangkan untuk menilai intervensi. Jika ada aspek yang tidak dipenuhi, maka intervensi itu tidak perlu dipertimbangkan. Ini termasuk semua pihak yang terlibat dalam intervensi, termasuk orang awam, penyampai intervensi, dan pemberi dana.
Metod 2: Mengulas Literatur untuk Teori dan Kajian Pemeliharaan Tingkah Laku Tim yang menilai keberkesanan intervensi boleh melihat teori yang digunakan dalam pembangunan intervensi tersebut dan menambahkannya dalam peta sistem tingkah laku. Kebanyakan kajian menfokuskan pada perubahan tingkah laku, bukan pemeliharaan tingkah laku jangka panjang. Kajian tentang pemeliharaan tingkah laku (tingkah laku yang bertahan lebih dari 6 bulan) boleh membantu memaklumkan ramalan model, walaupun kebanyakan data tersedia hanya untuk jangka pendek.
Metod 3: Menggunakan Ontologi Intervensi Perubahan Tingkah Laku Ontologi ini memberikan bahasa yang konsisten untuk menerangkan intervensi, termasuk pelbagai ciri dan teknik perubahan tingkah laku. Dengan menggunakan ontologi, pemodel boleh menghasilkan peta sistem tingkah laku yang lebih baik dan memahami impak jangka panjang intervensi.
Metod 4: Pemetaan Sistem Tingkah Laku Pemetaan sistem tingkah laku membantu dalam menggambarkan hubungan antara tingkah laku, intervensi, aktor, dan pengaruh ke atas tingkah laku. Dengan memahami sistem ini, pemodel boleh membuat keputusan tentang apa yang perlu dimasukkan atau dikecualikan dari model.
Metod 5: Pemodelan Berasaskan Agen (ABM) ABM adalah pendekatan simulasi di mana agen-agen mempunyai peraturan dalam interaksi mereka. Ini berguna untuk menganalisis bagaimana intervensi dapat mengubah tingkah laku dalam konteks sosial yang lebih besar.
Metod 6: Pemodelan Persamaan Pembezaan Ini digunakan untuk menangkap dinamika dalam populasi dan bagaimana tingkah laku dipengaruhi dalam sistem yang kompleks.
Metod 7: Analisis Rangkaian Sosial Analisis ini membantu memahami bagaimana interaksi sosial mempengaruhi tingkah laku. Pengumpulan data rangkaian sosial boleh memberikan pandangan tentang perhubungan dan hasil tingkah laku dalam populasi.
Metod 8: Sistem Maklumat Geografi (GIS) GIS adalah pangkalan data yang menyimpan elemen spatial populasi dan persekitaran fizikal. Mengintegrasikan GIS dengan pemodelan ABM dapat membantu merumuskan keputusan tentang lokasi intervensi untuk memaksimumkan keberkesanan.
Metod 9: Simulasi Peristiwa Diskrit (DES) DES berfungsi dengan mensimulasikan interaksi berdasarkan peristiwa, berguna apabila terdapat batasan sumber dalam sistem.
Metod 10: Analisis Statistik dan Ekonometrik Berinformasi Teori Analisis ini membolehkan pemodelan hubungan antara tingkah laku dan impak jangka panjang intervensi, terutamanya dalam konteks hubungan saling mempengaruhi.
Metod 11: Elicitasi Pakar Elicitasi ini mengkuantifikasikan pengetahuan pakar apabila terdapat kekurangan data yang tersedia. Beberapa protokol seperti kaedah Delphi dapat digunakan untuk mengurangkan bias.
Metod 12: Penyelidikan Kualitatif/Penjejakan Proses Penyelidikan kualitatif memperolehi data untuk memahami tingkah laku manusia, sementara penjejakan proses menggambarkan mekanisme antara sebab dan kesan dalam konteks individu.
Dengan pendekatan dan metodologi yang pelbagai ini, pemodel dapat merangka model yang lebih tepat dan relevan yang mengambil kira pengaruh tingkah laku dalam kesihatan awam.


Source link
The post Alat PHEM-B untuk Menggandingkan Pengaruh Terhadap Tingkah Laku dalam Model Ekonomi Kesihatan Awam | BMC Public Health appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/alat-phem-b-untuk-menggandingkan-pengaruh-terhadap-tingkah-laku-dalam-model-ekonomi-kesihatan-awam-bmc-public-health/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akta 852 Penting Untuk Negara Langkah Bagi Membentuk Tingkah Laku Dan Pemikiran Masyarakat

Akta 852 Penting Untuk Negara Langkah Bagi Membentuk Tingkah Laku Dan Pemikiran Masyarakat

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 101 hits
KUALA LUMPUR Akta Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2024 yang mula berkuat kuasa semalam adalah langkah dinantikan dan penting untuk negara Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Prof Dr Jamalludin Ab Rahman berkata pali...
Perubahan Tingkah Laku Dementia Kajian Cari Petunjuk

Perubahan Tingkah Laku Dementia Kajian Cari Petunjuk

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 51 hits
Apabila kita bercakap tentang dementia terutamanya penyakit Alzheimer perkara pertama yang sering terlintas dalam fikiran adalah kehilangan ingatan Dementia mengubah tingkah laku seseorang Tetapi dementia sebenarnya boleh mengubah tingkah l...
Mydigital Id Penjawat Awam Kelebihan Fungsi Single Sign On

Mydigital Id Penjawat Awam Kelebihan Fungsi Single Sign On

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 72 hits
Selari dengan pengenalan MyDigital ID pada Mac lalu semua penjawat awam telah diwajibkan untuk mendaftarkan MyDigital ID mereka Malah penjawat awam juga diberi keistimewaan untuk mendaftarka Identiti Digital Nasional atau MyDigital ID merek...
Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa Yang Layak Syarat Utama

Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa Yang Layak Syarat Utama

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 69 hits
Elaun Kritikal Penjawat Awam Siapa yang Layak Syarat Utama Penjawat awam merupakan tulang belakang kepada sistem pentadbiran sesebuah negara Tanpa mereka urusan harian pentadbiran perkhidmatan awam dan kebajikan rakyat mungkin tergendala Se...
Penyatuan Strategik Antara Public Bank Dan Lpi Serta Kedudukan Ekuiti Keluarga Teh Dalam Public Bank Berhad

Penyatuan Strategik Antara Public Bank Dan Lpi Serta Kedudukan Ekuiti Keluarga Teh Dalam Public Bank Berhad

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 145 hits
Penyatuan Strategik Antara Public Bank Dan LPI Serta Kedudukan Ekuiti Keluarga Teh Dalam Public Bank Berhad Assalamualaikum semua Hari ini iaitu tanggal 10 Oktober 2024 menjadi detik bermakna buat Public Bank Berhad di mana satu majlis Sign...
Lady Caught In Video Reserving A Public Parking Spot Gets Roasted Online

Lady Caught In Video Reserving A Public Parking Spot Gets Roasted Online

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 49 hits
OWNING a car in the city centre can be a real chore especially if you live in a high density flat which provides very little designated parking spaces for the residents But for one creative lady that is not a problem As seen in a video post...
Peringatan Kepada Semua Kakitangan Awam

Peringatan Kepada Semua Kakitangan Awam

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 61 hits
YBhg Tan Sri Dato Sri Shamsul Azri bin Abu Bakar Ketua Setiausaha Negara telah mengingatkan semua Pegawai Awam menerusi Mesyuarat Pengurusan Jabatan Perdana Menteri Tahun 2024 agar tidak membuat sebarang pernyataan awam melainkan yang diber...
Tarikh Bayaran Gaji Bulanan Penjawat Awam 2025

Tarikh Bayaran Gaji Bulanan Penjawat Awam 2025

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 90 hits
Tarikh pembayaran gaji bagi penjawat awam untuk tahun 2025 sudah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Negara Bagi penjawat awam di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam tarikh bayaran gaji bulanan telah dinyatakan dalam pekeliling yang dikeluarkan o...
Gaya Hidup Pencemaran Kesihatan Mental Punca Penyakit Jantung Meningkat Di Kalangan Belia

Gaya Hidup Pencemaran Kesihatan Mental Punca Penyakit Jantung Meningkat Di Kalangan Belia

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 86 hits
Penyakit kardiovaskular masih menjadi penyebab utama kematian di seluruh dunia Pada tahun 2021 statistik yang mencemaskan menunjukkan bahwa CVD merenggut 20 5 juta nyawa yang mencakup sekitar sepertiga dari semua kematian global Di India se...
Sprm Serbu Rumah Disyaki Simpan Wang Rasuah Ahli Politik Berpengaruh

Siti Kasim Wants Malays To Think For Themselves Stop Asking Their Ustaz How To Pee Enjoy Couples Intimate Moment

Snatch Theft Victim From Bangsar Receives No Help From Passerby

Macc Raids Politician S Safe House Seizes Millions

Drama Andai Tiada Dia Lakonan Ummi Nazeera Hisyam Hamid

Hukum Bekerja Di Bank Menyimpan Wang Di Dalamnya Dan Mengambil Pinjaman Bank

Kumpulan Wanita Berpiknik Di Tengah Kubur

The Benefits Of Asphalt Resurfacing For Long Term Pavement Durability


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First


Budget 2025 Show Me The Money

Butik Jamilah Buka Cawangan Baru Di Ubc

Kenduri Kahwin

Workplace Harassment In Toronto How To Build A Strong Legal Case

Kes Bunuh Model Polis Kemuka Notis Biru Pada Interpol Kesan Pasangan As

Hutang Kerajaan Rm1 173 Trilion Pada 2023 Naik Rm92 9 Bilion