Pertanian Dalam Bangunan Solusi Masa Depan




Pertanian dalam bangunan solusi masa depanPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: July 12, 2022 WhatsAppEmailPrintFriendlyShareSekuriti makanan semakin memburuk sejak kebekalangan ini akibat perubahan cuaca yang ekstrem dan perang di benua Eropah.
Salah satu cara menjimatkan ruang dan minimum serangan makhluk perosak yang telah diteroka dan boleh dikembangkan secara besar besaran adalah melalui kaedah ‘pertanian pintar’ dan ‘pertanian dalam bangunan’ (Vertical Farming)
Menurut Angkatan Mahasiswa Universiti Malaya, vertical farming juga mungkin jawapan paling sesuai bagi anak muda tempatan yang enggan melakukan kerja kerja pertanian tradisional yang dianggap kotor atau berpanas terik kawasan lapang.
Menurut persatuan pelajar itu, pada 2020 daripada 18,547 kekosongan pekerjaan dalam bidang pertanian hanya 2,982 yang diisi. Menunjukkan pekerja di negara ini kurang berminat menyertai sektor pertanian.
“Sektor pertanian tidak dapat menarik perhatian anak muda khususnya apabila ramai antara mereka yang lebih berminat tinggal di bandar metropolitan berbanding luar bandar dan berasa kerja tersebut terlalu sukar.
“Perkara ini boleh diatasi menerusi penggunaan teknologi pertanian vertical farming dan smart farming. Pendekatan ini telah banyak digunakan di luar negara dan telah mula mendapat tempat di Malaysia. Namun, masih kurang sokongan daripada kerajaan berbanding negara-negara lain seperti Singapura.
“Di Singapura, vertical farming telah diangkat sebagai penyelesaian kepada sekuriti makanan dengan kerajaan mewujudkan tempat khas untuk vertical farming seperti di bumbung bangunan perumahan kos rendah dan tempat letak kereta,” kata persatuan itu dalam satu kenyataan.
Menurut Angkatan Mahasiswa Universiti Malaya itu, kebaikan vertical farming kerana boleh dibangunkan di mana-mana sahaja sama ada bandar mahupun luar bandar. Konsep pertanian tersebut juga boleh dilakukan dalam bangunan melalui penggunaan lampu LED menggantikan cahaya matahari.
Vertical farming tidak memerlukan tenaga kerja yang ramai, membolehkan kurang kebergantungan negara terhadap pekerja asing serta meminimumkan penggunaan racun serangga.
“Vertical farming turut membolehkan tanaman tersebut hidup dengan penggunaan sifar racun serangga dan kurang penggunaan air sehingga 90%. Konsep ini terbukti boleh meningkatkan hasil tanaman sehingga 40 kali ganda berbanding kaedah konvensional per ekar,” kata kenyataan itu.
Tambah mereka, terdapat beberapa cadangan yang boleh difikirkan kerajaan dalam memajukan pertanian menerusi konsep berkenaan.
“Kerajaan boleh menyediakan tempat khas untuk vertical farming dan membuka tender kepada syarikat tempatan untuk mengalakkan pembukaan lebih banyak syarikat yang akan menggiatkan diri dalam industri
“Kerajaan juga boleh menggalakkan Felda untuk menggiatkan diri dalam vertical farming supaya kewangan petani Felda tidak terlalu terbeban apabila harga minyak sawit turun pada satu ketika nanti,” kata kenyataan itu.
Angkatan Mahasiswa juga menyarankan Kerajaan menyediakan geran khas kepada mana-mana syarikat yang mahu melakukan usaha vertical farming secara “indoor” kerana kos modal untuk memulakannya secara dalambangunan lebih tinggi.
“Walaupun masih ada kekangan dalam ‘vertical farming’, di mana masih banyak tanaman yang belum boleh ditanam atau tidak sesuai ditanam (seperti gandum) namun masih terdapat banyak sayuran yang boleh diusahakan menggunakan kaedah pertanian ini.
“Contohnya sayuran seperti tomato, kobis, brokoli, timun, cili dan cendawan. Ini seterusnya boleh mengurangkan kebergantungan negara terhadap sayur-sayuran ini kepada sumber import,” kata kenyataan itu lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/pertanian-dalam-bangunan-solusi-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Tips Jalani Masa Muda Menyenangkan Dengan Tetap Cuan Untuk Masa Depan

4 Tips Jalani Masa Muda Menyenangkan Dengan Tetap Cuan Untuk Masa Depan

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 127 hits
Dengan 4 tips ini kamu bisa mengupayakan menjalani masa muda yang menyenangkan tanpa harus mengesampingkan persiapan demi masa depan
Kewartawanan Data Dan Masa Depan Kewartawanan

Kewartawanan Data Dan Masa Depan Kewartawanan

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 228 hits
Oleh Dr Siti Suriani Othman Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia Kemunculan internet dan kewartawanan digital mengubah keseluruhan landskap kewartawanan di seluruh dunia Jika dahulu produk media seperti akhbar d...
Jokowi Minta Perwira Tni Polri Baru Dilantik Kuasai Teknologi Masa Depan

Jokowi Minta Perwira Tni Polri Baru Dilantik Kuasai Teknologi Masa Depan

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 106 hits
Para perwira TNI Polri dilantik sudah seharusnya dapat cakap memahami tentang strategi pertahanan masa depan menghadapi tantangan masa depan dan menguasai teknologi masa depan
Bos Samsung Sebut Smartphone Layar Lipat Bakal Jadi Tren Di Masa Depan

Bos Samsung Sebut Smartphone Layar Lipat Bakal Jadi Tren Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 176 hits
TM Roh President and Head of MX Business Samsung Electronics mengatakan ke depan smartphone layar lipat akan menjadi bintang Transformasi ini akan membentuk kembali pasar ponsel
Menteri Tak Reti Teknologi Masa Depan Punca Rafizi Kembali

Menteri Tak Reti Teknologi Masa Depan Punca Rafizi Kembali

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 168 hits
Menteri tak reti teknologi masa depan punca Rafizi kembaliPosted By on July 04 2022Anggota KEADILAN mungkin masih tertanya tanya apakah faktor utama mendorong Naib Presiden KEADILAN Rafizi Ramli kembali ke arena politik yang beliau sifatkan...
Kpk Perpanjang Masa Penahanan Oon Nusihon

Kpk Perpanjang Masa Penahanan Oon Nusihon

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 133 hits
KPK Perpanjang Masa Penahanan Oon Nusihon Masa penahanan VP Real Estate PT Summarecon Agung Tbk Oon Nusihono diperpanjang KPK terkait dugaan suap yang juga melibatkan mantan Wali Kota Yogyakarta Haryadi Suyuti
Pengembara Masa Beri Amaran Virus Misteri Berbahaya Akan Melanda Seluruh Dunia Pada 2024

Pengembara Masa Beri Amaran Virus Misteri Berbahaya Akan Melanda Seluruh Dunia Pada 2024

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 147 hits
Pengembara masa beri amaran virus misteri berbahaya akan melanda seluruh dunia pada 2024Seorang pengguna TikTok mendakwa dirinya sebagai pengembara masa dari tahun 2096 mendakwa bahawa dunia akan dilanda wabak baharu yang misteri dan berbah...
Desy Ratnasari Ungkap Alasan Menjanda 18 Tahun Tak Ingin Ulangi Kegagalan Masa Lalu

Desy Ratnasari Ungkap Alasan Menjanda 18 Tahun Tak Ingin Ulangi Kegagalan Masa Lalu

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 176 hits
Usai dua kali kandas membina rumah tangga Desy lebih serius mempertimbangkan karakter calon suaminya agar tidak mengulangi kesalahan yang sama
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram

Kuda Putih Sarawak Cable Boleh Jadi Menunggang Sendiri

Video Bersih Kesal Lantikan Ahli Baharu Spr Tidak Telus Mungkir Janji