Pertama Kali Menonton Filem Di Panggung Wayang Patuh Syariah



Sekarang di Malaysia pun dah ada panggung wayang patuh syariah tau yang terletak di negeri Terengganu. Secara asasnya, ianya tidak bercampur lelaki dan perempuan bukan mahram secara bersebalahan.
Peraturan ini telah dibuat sejak tahun 2020 lagi apabila pihak berkuasa Terengganu mengarahkan panggung wayang di negeri tersebut supaya mengasingkan tempat duduk lelaki dan perempuan bukan mahram.

Jadi beberapa minggu yang lalu, aku buat pertama kalinya menjejaki salah satu panggung wayang tersebut di Kuala Terengganu iaitu LFS Cinemas bertempat di PB Square. Pada masa tu, aku nak tonton filem box office, Mat Kilau.
Dari pengalaman sendiri, panggung wayang patuh syariah tersebut hanya berkuatkuasa di dalam dewan panggung sahaja tetapi bukan di luar sama ada di kaunter pembelian tiket atau kaunter beli makanan dimana masih lagi berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Cara Beli Tiket WayangKalau korang nak beli tiket wayang di Terengganu, baik di kaunter atau secara online, korang perlu pilih sama ada male (lelaki), female (perempuan) atau family (keluarga). Berbeza jika anda beli tiket wayang di negeri lain, tak perlu pun semua ini.
Selepas itu, jika anda dapat dewan besar, kebiasaanya lelaki hanya boleh pilih seat pada bahagian belah kanan sahaja, manakala untuk perempuan, boleh pilih seat pada bahagian kiri sahaja (seperti dalam gambar dibawah). Untuk keluarga, boleh pilih pada bahagian tengah.
Peraturan ini dibuat sekali gus akan memisahkan tempat duduk lelaki dan perempuan bukan mahram yang mana akan dipisahkan oleh seat family pada bahagian tengah.

Itu sekiranya dalam dewan besar yang mempunyai 3 bahagian. Sekiranya dalam dewan kecil yang mempunyai 2 bahagian sahaja, kiri untuk lelaki dan kanan untuk perempuan. Manakala family bebas untuk duduk pada mana-mana bahagian.
Macam aku tonton bersama family di dalam dewan kecil. Jadi aku bebas untuk pilih pada bahagian kiri atau kanan semasa buat pembelian secara online.
Selepas anda duduk di seat seperti yang ditempah, sebelum mulakan tayangan anda akan dipaparkan peraturan dan syarat-syarat tempat hiburan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu. Jika di panggung wayang biasa akan dipaparkan langkah keselamatan sahaja.

Sepanjang tontonan, tiada lagi staff yang buat spot check termasuklah ketika di pintu masuk. Tiada yang buat semakan terperinci. Mungkin peraturan ini untuk pengasingan tempat duduk sahaja.
Bagi aku peraturan ini tidak membebankan pun disamping sedikit sebanyak boleh membendung daripada berlakunya apa-apa aktiviti maksiat dalam dewan atau panggung wayang tersebut walaupun peraturannya tidaklah terlalu ketat.
Syabas Terengganu! Kelantan pun patut ikut jejak langkah ni supaya rakyat di sana juga boleh menonton wayang.
Selain LFS Cinemas, Paragon Kuala Terengganu dan TGV Mesra Mall juga sudah mengenakan peraturan pengasingan tempat duduk bagi lelaki dan perempuan yang belum berkahwin ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2022/08/menonton-filem-di-pawagam-patuh-syariah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kakak Cantik Jun Somin Beri Ucapan Hari Jadi Sweet Buat Song Jihyo

Kakak Cantik Jun Somin Beri Ucapan Hari Jadi Sweet Buat Song Jihyo

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 516 hits
Sentiasa nampak cergas dan menawan siapa sangka Song Ji hyo sudah pun mencecah usia 41 tahun ARTIKEL BERKAITAN Kelmarin pelakon wanita itu kelihatan gembira dek lambakan hadiah yang diterima sempena hari bermakna ini Bahkan Song Ji hyo tida...
Filem Perjalanan Pertama

Filem Perjalanan Pertama

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 137 hits
Tonton Filem Perjalanan Pertama mula ditayangkan di Malaysia pada 18 Ogos 2022 di pawagam seluruh Malaysuia Filem Perjalanan Pertama adalah sebuah filem Indonesia yang menggabungkan pelakon Indonesia dan Malaysia iaitu pelakon cilik Muzzaki...
The Lord Musang King Filem Pertama Gabungan Malaysia Korea Selatan

The Lord Musang King Filem Pertama Gabungan Malaysia Korea Selatan

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 175 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSebuah filem yang akan menggabungkan para pelakon dan bakat baru terbaik dari dua buah negara iatu Korea Selatan dan Malaysia akan dihasilkan dan ia merupakan langkah bersejarah kerana buat julung kalinya ...
Rating Big Mouth Cecah Lebih 10 Buat Pertama Kali

Rating Big Mouth Cecah Lebih 10 Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 130 hits
Tidak salah pertaruhan Lee Jong suk drama Big Mouth terus mendapat sambutan hangat dari peminat K Drama ARTIKEL BERKAITAN Sudah pun memasuki 6 episod naskhah MBC ini tidak menunjukkan tanda untuk berhenti mencipta rekod baru apabila ia berj...
Debut Filem Pertama Lee Dohyun Sah Terajui Pamyo

Debut Filem Pertama Lee Dohyun Sah Terajui Pamyo

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 154 hits
Pelakon lelaki popular K Drama Lee Do hyun baru baru ini disahkan akan debut buat pertama kali dalam filem terbaru Yay ARTIKEL BERKAITAN Seperti yang dimaklumkan sumber Lee Do hyun akan tampil dalam satu filem triller yang akan datang Pamyo...
Penantian Berakhir Google Adsense Capai 100usd Buat Kali Pertama

Penantian Berakhir Google Adsense Capai 100usd Buat Kali Pertama

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 200 hits
Penantian Berakhir Google AdSense Capai 100USD Buat Kali Pertama Alhamdulillah Yay Memang target tahun ni kena dapat 100USD dalam akaun AdSense aku Wishlist tahun 2022 untuk blog memang nak sangat merasa AdSense ni walaupun ada je job lain ...
Doakan Kami 11 Tahun Menanti Isteri Achey Kongsi Perjalanan Pertama Kali Ivf

Doakan Kami 11 Tahun Menanti Isteri Achey Kongsi Perjalanan Pertama Kali Ivf

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 178 hits
Rezeki anak untuk setiap pasangan tak sama dan semua itu rahsia Allah Begitu juga bagi pelawak terkenal Achey dan isterinya Nur Hasanah Yahya atau lebih dikenali sebagai Anne yang sehingga kini masih tak berputus asa untuk mendapat zuriat s...
Gambar Enola Holmes 2 Goda Pandangan Pertama Filem Sekuel Netflix

Gambar Enola Holmes 2 Goda Pandangan Pertama Filem Sekuel Netflix

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 140 hits
Foto rasmi pertama Enola Holmes 2 sekuel pengembaraan misteri Netflix yang akan datang akhirnya telah didedahkan melalui EW dan People mengusik kepulangan detetif remaja Enola Holmes Filem sekuel itu dijadualkan untuk tayangan pada 4 Novemb...
Pertama Kali Beli Perfume Mahal Tapi Berkec4i Ketika Teruja Nak Unboxing Duit Hangus Harumannya Tinggal Kenangan

Pertama Kali Beli Perfume Mahal Tapi Berkec4i Ketika Teruja Nak Unboxing Duit Hangus Harumannya Tinggal Kenangan

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 276 hits
BAGAI kaca yang berkec4i begitulah hati wanita ini yang sedih mengenangkan wang miliknya melayang begitu sahaja Menurut Elyshia Abegail atau Abby minyak wangi jenama Yves Saint Laurent yang dibelinya pada harga RM625 pec4h selepas terjatuh ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang