Persiapan Nak Sambut Puasa Raya


Bahang kesibukkan dah mula terasa. Walau dari awal dah tahu yang tarikh mula Puasa, sesi persekolahan 2023 dibuka & Hari Raya tu dekat-dekat je.


Masih lagi terasa penat dia walau dah cuba rancang sebaik mungkin segala perkara. Macam baru semalam hadirimajlis Anugerah anak-anak, tup tup lagi seminggu sekolah di buka.

Sebagai seorang suri rumah dan ibu kepada tiga orang anak, Diah akui agak kelam kabut. Mana tidaknya semua plan tergalas dekat bahu kita.


Persiapan Nak Sambut Puasa & RayaUntuk persiapan menyambut puasa dan raya tahun ni semuanya di buat secara sederhana. Memandangkan tarikh-tarikh penting berlaku dengan jarak yang sangat dekat jadi kena bijak atur masa. 
Baru selesai beli baju suami dan anak-anak untuk Raya sebelah Melaka. Oh tahun ini adalah giliran beraya di kampung suami. 
Apa warna trending raya 2023? Ikut carian, Digital lavender merupakan color yang telah dipilih sebagai warna utama tahun 2023.



Diah tak ikut sangat warna trending. Lebih kepada perbincangan warna apa yang belum pernah kami pakai dijadikan tema Raya. 
Jadi kami sepakat pilih warna Biru dan Hijau. Nanti kita kongsi kisah raya pula. Berdoa sangat diberikan masa yang cukup untuk kongsi segala perkara. 
Untuk kuih Raya masih belum keputusan lagi. Ikut tahun-tahun sudah banyak beli kerepek dan kuih Ros. Bukan apa Biskut Raya macam tak laku sangat dekat rumah ni. 


Beli sekadar nak menjamu tetamu yang datang. Itu pon akan last minute juga kalau ada niat nak membeli.  Sampul Raya Diah dah beli awal sebab terpikat dengan design sampul Raya mengikut negeri. Plan asal nak simpan sebagai kenangan ya.

Bersifat patriotik sangat tiba-tiba. Korang nak beli boleh ke link ini - Sampul Duit Raya versi negeri yang viral Cantik ya. Banyak lagi design boleh dipilih. 


Terasa Bahang Nak Sambut Puasa & RayaSuami semestinya ada dekat sebelah beri sokongan, tapi memandangkan Diah sandang jawatan paling tinggi bila uruskan hal rumah mestilah tekanan tu lebih dekat diri sendiri. 
Tidak pasti ibu dan suri rumah lain, semua berjalan lancar agaknya ya. Ini tahun ke empat Diah menjadi suri rumah / penulis blog / content creator sepenuh masa. 
Syukur masih diberi kepercayaan oleh client untuk terus berkarya. Selagi ada rezeki Diah buat sahaja. Tahun 2023 agak terkesan dengan kos hidup yang semakin lama semakin tinggi. 
Nafsu kena kawal dan banyak benda dalam senarai nak beli kena tangguhkan dulu. Sejukkan hati dengan ayat, “kalau kita rasa susah tak cukup semua benda, masih ada orang lagi susah dari kita”. Insaf sekejap. 


Sibuk Dengan Urusan Hidup Dunia

Kesibukkan bermula dengan aktiviti persekolahan anak-anak, rombongan sekolah, jamuan akhir tahun, Majlis Aspresiasi Kemenjadian Sekolah, uruskan pendafaran Tahun 1 & beli kelengkapan sekolah

Sekarang cikgu dah mula update sesi persekolahan baru pula. Group whatsapp dah mula meriah dengan pesanan mesra cikgu-cikgu dan juga salam perkenalan ibu bapa.

Selain sibuk dengan urusan sekolah, aktiviti penuh dengan jumpa kawan-kawan, hadiri Bachelorette party kawan satu pejabat, hadiri majlis perkahwinan di Alor Setar, teman emak untuk temujanji bulanan di hospital.

Hadiri juga acara yang dianjurkan oleh “marketing agency”, keluar buat konten dekat luar dan macam-macam lagi lah.

Banyak perkara nak kongsi tapi masa seakan mencemburui. Emosi tak usah cakap turun naik macam roller coaster. Along the way banyak kenangan tercipta dan banyak detik manis, pahit, masam tercipta.
Apa pun perancang korang, mari kita doakan semuanya berjalan lancar.

Selamat menyambut Bulan Ramadan Al Mubarak, semoga kita diberi peluang untuk beribadah, mendapat pengampunan dari Allah, dimudahkan segala urusan dunia akhirat.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2023/03/persiapan-nak-sambut-puasa-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Sambut Bulan Puasa

5 Cara Sambut Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 243 hits
5 Cara Sambut ramadhan 1 NiatPerbaiki niat Memang kita niat setiap malam kerana Allah Tapi mungkin tak sepenuh hati Hanya sekadar baca niat untuk sahkan puasa tapi tidak dari hati yang dalam 2 DoaBanyak kan doa moga sempat jumpa Ramadhan da...
Lapan Tahun Tunggu Isteri Buat Suprise Hamil Aril Pilus Terharu Nak Sambut Baby Kedua

Lapan Tahun Tunggu Isteri Buat Suprise Hamil Aril Pilus Terharu Nak Sambut Baby Kedua

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 108 hits
Penantian untuk punya anak kedua sememangnya mencabar Puas pelbagai usaha dicuba namun masih tidak berhasil Inilah yang dilalui penyanyi Aril Pilus yang menanti anak keduanya sekian lama Namun perkongsian khabar gembira dari bekas naib juar...
5 Tips Senang Kurus Di Bulan Puasa Raya Badan Baru

5 Tips Senang Kurus Di Bulan Puasa Raya Badan Baru

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 318 hits
Tak lama lagi nak masuk bulan puasa mesti ramai yang tengah cari cara nak kuruskan badan Naktak kalau saya kongsikan tips senang dan Insyaallah berkesan Tak payah susah susah kira portion sekat makan dan pastinya tak payah masak lauk eat cl...
Niat Puasa Ramadhan Bacaan Artinya Waktu Membacanya

Niat Puasa Ramadhan Bacaan Artinya Waktu Membacanya

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 166 hits
Ramadhan yang kita nanti nantikan akhirnya tiba Bulan penuh keutamaan dengan ibadah istimewa berupa puasa Agar puasa kita di bulan suci ini sah kita harus memulainya dengan niat puasa Ramadhan yang benar Meskipun para ulama berbeda pendapat...
Selamat Menjalankan Ibadah Puasa

Selamat Menjalankan Ibadah Puasa

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 219 hits
Assalamualaikum Mahaban Ya Ramadhan Alhamdulillah seluruh umat Islam di Malaysia terutamanya akan mula menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan pada tahun ini insyaallah esok Dikesempatan ini SA mohon kemaafan salah silap yang pernah SA ...
Doa Buka Puasa Ramadhan Arab Latin Arti Keutamaan

Doa Buka Puasa Ramadhan Arab Latin Arti Keutamaan

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 547 hits
Menyegerakan berbuka dan membaca doa buka puasa termasuk dua di antara sunnah puasa Bagaimana bacaannya kapan membacanya dan apa keutamaannya Berikut ini penjelasan lengkap beserta tulisan Arab tulisan Latin dan artinya Rasulullah shallalla...
Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan Di Amansari Hotel Nusajaya

Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan Di Amansari Hotel Nusajaya

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 247 hits
Buka Puasa Dengan Set Ramadan Santai Warisan di AmanSari Hotel Nusajaya Hai korang Ummi nak share set berbuka puasa harga murah di Johor Bahru The post appeared first on
Jakim Doa Berbuka Puasa Ketika Hampir Berbuka

Jakim Doa Berbuka Puasa Ketika Hampir Berbuka

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 345 hits
DOA BERBUKA PUASA DOA KETIKA HAMPIR BERBUKA Secara umumnya rata rata umat Islam sudah mengetahui lafaz niat puasa yang biasa dibaca Namun ada juga lafaz doa berbuka puasa yang kurang masyur di kalangan umat Islam di Malaysia khususnya walau...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau