Persatuan Pelancongan Harapkan Talian Hayat Dari Singapura Brunei


Persatuan pelancongan berharap Putrajaya akan mencapai suatu persetujuan dengan Singapura dan Brunei untuk membenarkan perjalanan tanpa sekatan antara ketiga-tiga negara bagi merangsang pelancongan, ketika kawalan Covid-19 dilonggarkan.
Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta), Tan Kok Liang berkata pelancongan domestik tidak cukup untuk menampung industri itu, dan membuka sempadan dengan Singapura boleh membantu merangsang perniagaan.
“Kita boleh mulakan dengan perjalanan untuk perniagaan dan kemudian perjalanan untuk bersenang-lenang,” katanya kepada FMt, mengatakan kira-kira 10.16 juta rakyat Singapura memasuki Malaysia tahun lepas.
Beliau mencadangkan kempen pelancongan bersama melibatkan kedua-dua negara, mengatakan “travel bubble” boleh membantu merangsang perjalanan dan menarik pelancong kerana kedua-dua negara saling bergantung.
Menurut data Tourism Malaysia, pelancong Singapura tertinggi dari segi perbelanjaan, mengalahkan China dengan anggaran RM11.56 bilion dibelanjakan antara Januari dan Jun 2019.
Sebelum pandemik Covid-19, laluan Kuala Lumpur-Singapura merupakan laluan antarabangsa paling sibuk di dunia dengan 30,187 penerbangan pada 2018.
Jambatan antara 2 negara ini tambak paling sibuk di dunia.
Pengerusi Persatuan Pelancongan Johor, Jimmy Leong berkata pembukaan semula sempadan Malaysia dengan Singapura akan memberi manfaat kepada kedua-dua negara, mengatakan Malaysia dan Singapura saling memerlukan.
Beliau beritahu FMT tahap sosioekonomi rakyat Singapura yang lebih tinggi boleh banyak membantu perniagaan tempatan semasa kemerosotan ekonomi, dengan barangan yang berbaloi dengan harganya untuk pelancong di Malaysia.
“Secara tradisinya, tidak seperti sempadan lain, sempadan di sini membolehkan perjalanan ulang-alik dalam bilangan yang besar, oleh itu banyak perniagaan dan industri bergantung padanya.
“Pembukaan sempadan boleh dianggap sebagai pemangkin untuk memulakan semula ekonomi di Johor.”
Beliau berkata negeri berdekatan seperti Melaka juga akan mendapat manfaat kerana hanya perjalanan ke negeri-negeri itu dari Singapura boleh dilakukan dalam sehari.
Menegaskan pembukaan semula sempadan mesti dibuat tanpa menjejaskan kesihatan dan keselamatan, beliau berkata penutupan sempadan menyebabkan ramai dalam industri pelancongan ragu-ragu sejauh mana mereka boleh bertahan.
Putrajaya sedang berbincang dengan negara-negara zon hijau, terutama Singapura dan Brunei, tentang membolehkan rakyat masing-masing merentas sempadan tanpa pemeriksaan atau kuarantin wajib.
Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob berkata Putrajaya sedia melonggarkan sekatan untuk rakyat Singapura dan Brunei, tetapi peraturan sama mesti juga diberikan kepada rakyat Malaysia.
Pengerusi Matta Sabah, Lawrence Chin berkata Brunei merupakan penyumbang ke-5 terbesar dari segi pendapatan pelancongan bagi negerinya, dengan lebih 78,000 pelancong tahun lepas.
Sementara itu di Sarawak, Kementerian Pelancongan melaporkan 1.29 juta pelancong dari Brunei pada 2019, atau lebih separuh daripada 2 juta pelancong asing di negeri itu tahun lepas.
Chin berita FMT berkata kadar tukaran mata wang membolehkan pelancong berbelanja jutaan ringgit untuk percutian, membeli-belah, dan makan minum di Sabah.
“Kami mengalu-alukan negara jiran buka sempadan untuk melawat Malaysia,” katanya.
“Kami berharap Brunei akan membuka sempadannya untuk Sabah secepat mungkin kerana Sabah berisiko rendah dari segi jangkitan Covid-19.”
FMT
The post Persatuan pelancongan harapkan ‘talian hayat’ dari Singapura, Brunei appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/25/persatuan-pelancongan-harapkan-talian-hayat-dari-singapura-brunei/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=persatuan-pelancongan-harapkan-talian-hayat-dari-sing

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Bukan Talian Hayat Untuk Selamatkan Mana Mana Parti Atau Individu

Umno Bukan Talian Hayat Untuk Selamatkan Mana Mana Parti Atau Individu

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 241 hits
Pada 6 Mac 2019 Wan Saiful Wan Jan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu berkata bahawa gabungan Umno PAS tidak akan kekal Beliau berkata penyatuan Umno dan PAS juga tidak nampak keupayaannya untuk kekal kerana asas perjuangan yang tida...
Siti Zainab Menggunakan Rosli Dahalan Sebagai Talian Hayat Bagi Menyelamatkan Diri Dari Tindakan Sprm

Siti Zainab Menggunakan Rosli Dahalan Sebagai Talian Hayat Bagi Menyelamatkan Diri Dari Tindakan Sprm

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 289 hits
Hari ini Isnin 29hb Jun 2020 jam 3 petang di Kompleks Mahkamah Kajang Jalan Cempaka Putih Kajang Selangor Pihak Jabatan Peguam Negara atas Arahan Siti Zainab akan sekali lagi mencuba nasib mereka untuk mengenakan Bon Jaminan Keamanan sebany...
Perbincangan Pembukaan Semula Sempadan Dengan Singapura Positif Hishammuddin

Perbincangan Pembukaan Semula Sempadan Dengan Singapura Positif Hishammuddin

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 349 hits
PUTRAJAYA Perbincangan antara Malaysia dengan Singapura mengenai pembukaan semula sempadan kedua negara adalah positif kata Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Hussein Saya agak positif tetapi sudah tentu akan ada pihak yang melihatnya sec...
Masjid Di Singapura Mula Adakan Solat Jumaat Selepas 15 Minggu

Masjid Di Singapura Mula Adakan Solat Jumaat Selepas 15 Minggu

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 245 hits
Singapura Ketika Singapura memasuki minggu kedua Fasa Kedua pembukaan semula hari ini masjid di negara itu telah dibenarkan untuk mengadakan solat Jumaat dan solat berjemaah harian selepas ia dihentikan sejak 13 Mac sebagai langkah mengekan...
Malaysia Minta Singapura Pertimbang Benar Pekerj Malaysia Ulang Alik Muhyiddin

Malaysia Minta Singapura Pertimbang Benar Pekerj Malaysia Ulang Alik Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 377 hits
KUALA LUMPUR 26 Jun Malaysia meminta Singapura memberikan pertimbangan sewajarnya untuk memberi kebenaran kepada rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura berulang alik ke tempat kerja setiap hari Perkara itu disampaikan Perdana Menteri Tan...
Covid 19 Singapura Teruskan Aturan Laluan Hijau Selagi Situasi Terkawal

Covid 19 Singapura Teruskan Aturan Laluan Hijau Selagi Situasi Terkawal

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 203 hits
SINGAPURA 25 Jun Singapura tidak akan menghentikan pengaturan laluan hijau sedia ada dengan sesebuah negara itu walaupun terdapatnya laporan berlakunya gelombang kedua penularan COVID 19 selagi situasi di negara tersebut terkawal Kami akan ...
Tok Mat Bubar Saja Parlimen Macam Singapura

Tok Mat Bubar Saja Parlimen Macam Singapura

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 268 hits
Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong telah membubarkan Parlimen republik tersebut bagi membolehkan pilihanraya umum diadakan pada 10 Julai 2020 Keputusan tersebut dibuat bagi memastikan Kerajaan yang memerintah mempunyai mandat yang ba...
Goh Chok Tong Bersara Dari Politik Singapura

Goh Chok Tong Bersara Dari Politik Singapura

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 233 hits
Goh Chok Tong bersara dari politik Singapura Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 25 Jun 2020 10 30PM
Cerita Salat Jumat Di Turki Singapura Pada Masa Pandemi Covid 19

Cerita Salat Jumat Di Turki Singapura Pada Masa Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 170 hits
Sebanyak 215 Negara di dunia sudah terdampak pandemi Covid 19 tak terkecuali Turki dan Singapura Meski demikian negara negara tersebut mulai menerapkan new normal secara bertahap termasuk di rumah ibadah
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote